Brave web browser

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 1. apr 2016, 10:23

Brave Browser - Det lyder som en Highlandish film, men det er en web browser af de absolut bedre.

Jeg har arbejdet med den i en time, og er allerede pænt overrasket over dens funktionalitet.

Start med at hente browseren her:

https://brave.com/

Den kommer som et tar.gz-arkiv, som du skal udpakke. Jeg udpakkede filerne i min hjemmemappe og afvikler Brave derfra.

Når du har startet browseren skal du ind i menuen til højre, øverst, som i Chrome, og aktivere bookmark-linjen, det gør det lettere at arbejde med bogmærker.

På bookmark-linjen kan du, som i Chrome, højereklikke på dine bogmærker for at redigere dem.

Brave er, på min 20/2 forbindelse, rigtig hurtig og husker helt pænt, hvor du har været (sidste faner) når du starter den igen.

Brave bygger på Chromium browseren, og lover reklamefri browsing:

Brave's browser, still in early development, speeds up web pages by stripping out not just ads but also other page elements that track online behavior and web elements used to deliver ads. By removing advertisements and trackers, Braves browser will speed up page loading considerably. It loads pages 2x to 4x faster than other smart phone browsers & up to 2x faster than other browsers for personal computers.


Prøv den, du vil ikke blive skuffet.

Edit:

Når du har flere faner åbne samtidig, så prøv at holde musemarkøren hen over en inaktiv fane. Dette vil give dig et "page priview" af den inaktive side. Dette er en funktion, jeg ikke har set i en browser tidligere. Firefox, Chrome, Opera og Chromium har ikke denne smarte funktion. Det er rart at kunne svæve over en fane med facebook for at se, hvad det var siden meldte om. I like it.
/Jimmy
Senest rettet af Jimmyfj 5. apr 2016, 14:48, rettet i alt 3 gange.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Bravery web browser

Indlægaf Christian.Arvai » 1. apr 2016, 12:12

Det lyder meget spændende. For at forums medlemmer nemmere kan finde disse guldkorn, flytter jeg lige tråden til "Guides", så emnet kommer til sin ret :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 5. apr 2016, 11:36

Efter et par dage med Brave browseren er jeg blevet meget glad for at bruge den. Eneste anke jeg har, er at jeg ikke kan få browseren til at afspille Netflix og Via-Play. Men, men. Browseren er stadig i et meget tidligt stadie af udviklingen.

Retfærdigvis skal det siges, at browseren brilliere på Google videos, og på Youtube, fra det øjeblik, du starter browseren første gang. Video-kvaliteten er i top på de to sites, som er de eneste to, jeg har testet til nu. Måske jeg skulle nævne, at det er nødvendigt at have ubuntu-restricted-extras, og ubuntu-restricted-addons (sidstnævnte skulle være installeret default) installeret, så du er sikret Flash i browseren.

Videoerne kører flydende og er synkrone med lyden. Ingen stum-tale eller forsinkede mund-bevægelser.

Browseren er hurtig når du surfer, siderne kommer ned på under to sekunder på en 20/2 Fullrate-forbindelse, hvilket slet ikke er dårligt.

/Jimmy
Senest rettet af Jimmyfj 5. apr 2016, 11:49, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brave web browser

Indlægaf AJenbo » 5. apr 2016, 11:49

Oplever du problemer med nogle af de punkter på Chrome som Brave jo er baseret på?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 5. apr 2016, 11:58

Indtil videre har jeg ikke oplevet problemer under brugen af Brave. På Chrome oplever jeg til tider langsomme svartider på grafiktunge sites, men her er Brave allerede foran. Et grafiktungt site er Ekstrabladet, hvis du deaktivere reklame-blokkeren, men her taler vi om to sekunders længere load.

Brave uden reklame-blockkeren kaster et sandt lysshow af reklamer af sig, når du surfer Eksrtabladet, men slå blokkeren til igen og du vil opleve en load på max tre sekunder.

KIgger man undet Indstillinger bliver man lidt overrasket, de er nemlig meget begrænset lige nu.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 8. apr 2016, 10:13

En lille nyttig bemærkning om Brave:

Brave har auto-update funktion, så du altid er opgraderet til seneste version.

For de mere utålmodige kan du gå ind i; Menu/Help/Check for updates.

En smuk lille feature er, at Backspace-tasten virker i Brave. Backspace går en side tilbage som i IE.

I skrivende stund er browseren i version 0.37.3. Der er, med andre ord, stadig meget langt til version 1.0.

Jeg nyder fortsat at arbejde med browseren trods dette meget tidlige stadie. Enkel i udseende men lynhurtig i brug.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Brave web browser

Indlægaf Stra » 8. apr 2016, 11:52

Til info
Jimmyfj skrev:En smuk lille feature er, at Backspace-tasten virker i Brave. Backspace går en side tilbage som i IE.
ER også at finde i Firefox
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 8. apr 2016, 12:04

Stra skrev:Til info
Jimmyfj skrev:En smuk lille feature er, at Backspace-tasten virker i Brave. Backspace går en side tilbage som i IE.
ER også at finde i Firefox


IKKE i min FF 45.0.1 - Her er det stadig Alt+<--- der får FF til at lystre. Men måske det skal aktiveres,cdet er jeg ikke kar over.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Brave web browser

Indlægaf NickyThomassen » 8. apr 2016, 12:18

Backspace kan sættes til at gå tilbage, men det kræver ændringer i about:config.

Først indtastes følgende som adressen, og ved advarslen trykkes der ja

Kode: Vælg alt

about:config

I søgefeltet indtastes så

Kode: Vælg alt

browser.backspace_action

Og efter et dobbeltklik på resultatlinien kan about:config lukkes og FF genstartes. Derefter skulle det gerne virke igen.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 12. apr 2016, 13:04

Her er lidt af de features Brave byder på:

Default:

Block 3rd party cookies
Block ads
Replace ads

https everywhere

Auto update

Manual:

Manual update

Private tab

Flashvideoer default:

Youtube
Google Videoer
Facebook videoer

Fortsæt selv listen af sites med videoer.

Det skal blive spændende at se flere features ankomme i takt med udviklingen af browseren.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brave web browser

Indlægaf AJenbo » 12. apr 2016, 15:34

Jeg har stadig svært ved at se hvad den store forskel er mellem den og andre browsere med et par plugins. Blokering af 3. parts cookies kan sættes i alle browsere jeg kender uden brug af plugins. Det er selvfølgelig fint at den kommer med nogle af disse slået til som standard, men det kan jo også føre til problemer så det er nok ikke for alle at have det slået til som standard.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 13. apr 2016, 12:07

Enig. Og det er noget de fleste browsere har.

Det er en meget begrænset liste, som vel kun kan vokse i takt med udviklingen videre frem mod version 1.0.

Jeg glemte at fortælle, at Backspacetasten default får browseren til at gå en side tilbage, vel at mærke uden at skulle rette dette og hint about-script.

Ud over backspace-funktionen kan jeg heller ikke se den store forskel på Brave og andre browsere, ud over den hastighed, den afvikler loads med.

Jeg har fem browsere installeret (for sjov): Firefox, Chrome, Brave, Opera og Vivaldi. Ud af de fem er Brave den hurtigste, i opstart og i brug.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brave web browser

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2016, 12:43

Jimmyfj skrev:Jeg har fem browsere installeret (for sjov): Firefox, Chrome, Brave, Opera og Vivaldi. Ud af de fem er Brave den hurtigste, i opstart og i brug.

Er det også med adblock plugins i de andre browsere?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brave web browser

Indlægaf Jimmyfj » 13. apr 2016, 17:51

Jeg har adblock-plugin i Firefox og Chrome, som de eneste.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Brave web browser

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2016, 18:08

Ok, det gør det da lidt interessante at den stadig er hurtigere så.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster