Backup af /usr/local/bin via script
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Backup af /usr/local/bin via script
Hej venner.
Nu er jeg jo ikke den eneste herinde der arbejder med scripts, og sikkert heller ikke den eneste, som vil have fordel af bare en smule backup af /usr/local/bin, hvor at mange scripts køres fra.
Jeg har lavet dette lille script incl kørselsvejledning, som tager backup af /usr/local/bin, pakker det hele som .zip og lægger det i en ny mappe kaldet ~/.BinBackup. Hvis at man få pillet ved for meget, kan man så manuelt kopiere filerne tilbage.
PS : Husk, rigtige mænd tager ikke backup! De græder bagefter!
Nu er jeg jo ikke den eneste herinde der arbejder med scripts, og sikkert heller ikke den eneste, som vil have fordel af bare en smule backup af /usr/local/bin, hvor at mange scripts køres fra.
Jeg har lavet dette lille script incl kørselsvejledning, som tager backup af /usr/local/bin, pakker det hele som .zip og lægger det i en ny mappe kaldet ~/.BinBackup. Hvis at man få pillet ved for meget, kan man så manuelt kopiere filerne tilbage.
Kode: Vælg alt
#!/bin/bash
#
# Project: BinBackup
# Author: Christian Arvai
# Credits: Ubuntu Denmark LoCo Team
# For: All Ubuntu releases from 12.04 to current stabil
# To: 32 and 64 bits systems
# This code is available under the creative commons attribution-sharealike license https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
# Scriptet oprettes i hjemmemappen, og aktiveres med denne kommando:
# sudo mv ~/binbackup.sh /usr/local/bin && sudo chmod +x /usr/local/bin/binbackup.sh
# Køres med denne kommando i terminalen:
# binbackup.sh
# Kommando til at udskifte dette script med en nyere udgave (med samme navn):
# sudo rm -rf /usr/local/bin/binbackup.sh && sudo mv ~/binbackup.sh /usr/local/bin && sudo chmod +x /usr/local/bin/binbackup.sh
# creates new folder ~/.BinBackup and make backup
mkdir -p ~/.BinBackup
date=$(date)
find /usr/local/bin -path '*.*/.*' -prune -o -type f -print | zip ~/.BinBackup/"$date".zip -@
PS : Husk, rigtige mænd tager ikke backup! De græder bagefter!

Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Re: Backup af /usr/local/bin via script
Tak, den tager jeg til mig. Jeg lægger alle mine scripts i den mappe. 

Med Venlig Hilsen
Klaus
Kører Ubuntu 22.04 på Lenovo-H515s, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
Klaus
-
- Admin
Klaus Rasmussen skrev:Tak, den tager jeg til mig. Jeg lægger alle mine scripts i den mappe.
Det var så lidt. Scriptet er egentligt "bare" en kopi af et andet, som jeg lavede for løbende at kunne tage backup af min gruppes eksamensprojekt (vi havde et crash som gjorte at jeg valgte dette). Stien og navnet er så ændret, og det virker fint til dette formål

-
- Admin
- IRC nickname: ClaudiuS
- Geografisk sted: Nyborg [fyn]
Works like a charm.
Med Venlig Hilsen
Klaus
Klaus
-
- Admin
Man kan også sætte det som fast opstartsprogram, ved at tilføje:
under Panelhjem>Opstartsprogrammer
Stierne i scriptet er også nemme at rette til fx backup af dropbox, hvilket i mit andet script ser sådan her ud:
Bemærk lige at stien her hedder ~/.Backup og ikke ~/.BinBackup (scriptet har jo et andet formål)
binbackup.sh
under Panelhjem>Opstartsprogrammer
Stierne i scriptet er også nemme at rette til fx backup af dropbox, hvilket i mit andet script ser sådan her ud:
find ~/Dropbox -path '*.*/.*' -prune -o -type f -print | zip ~/.Backup/"$date".zip -@
Bemærk lige at stien her hedder ~/.Backup og ikke ~/.BinBackup (scriptet har jo et andet formål)
-
- IRC nickname: hvemmse2223
- Geografisk sted: Trige Aarhus
Hvorfor ikke ligge det ind i crontab....
Tilbage til "Guides og HowTo's"