Overlevelsesguide til Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 24. aug 2008, 11:11

som nogen sikkert har opdaget, så er min hjemmeside blevet "owned"

Jeg kigger på det senere i dag, når jeg får tid. Lige nu har jeg nogle praktiske ting jeg lige skal have ordnet!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 24. aug 2008, 16:09

pheeewwwwww

Glenn er Gud. - Når tingene kører helt galt er det rart at kunne ringe til en der VED hvordan man gør

lærte lektier

OPDATER NÅR DEIN UDBYDER SIGER DET

hav nogle gode og kloge venner!

PS - nu burde det virke igen!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 2. nov 2008, 15:32

jeg er ved at opdatere guiden, så den passer til Ubuntu 8.10.

Tak allerede til Christian der allerede nu har været inde og kigge den igennem

I må MEGET gerne komme med konstruktive forslag til hvordan den kan forbedres. Jeg skal ihvertfald have tænkt opgraderingen OpenOffice.org 3 ind i 10 trins guiden.

Vil gerne have den gjort helt kommandolinie orienteret, så den kan gøres i et hug.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Svante

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Svante » 2. nov 2008, 22:29

Personligt tror jeg, at alt for meget kommando-halløj skræmmer nye brugere væk.
Mange har sikker forinden hørt, at Linux er for nørder, og de bliver bekræftet i deres tro, hvis de bliver mødt med for mange kommandoer.
Hvis vi skal have tag i nye brugere, bliver vi nødt til at guide dem grafisk, selvom det måske er mere besværligt, indtil de med tiden selv ser, hvor stærkt kommandolinien er.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 3. nov 2008, 11:28

Svante skrev:Personligt tror jeg, at alt for meget kommando-halløj skræmmer nye brugere væk.
Mange har sikker forinden hørt, at Linux er for nørder, og de bliver bekræftet i deres tro, hvis de bliver mødt med for mange kommandoer.
Hvis vi skal have tag i nye brugere, bliver vi nødt til at guide dem grafisk, selvom det måske er mere besværligt, indtil de med tiden selv ser, hvor stærkt kommandolinien er.


Du er meget velkommen til at lave en guide der kører på den måde. og du må gerne "stjæle" fra ubuntu guiden.

Men jeg er ikke enig. Fordi selv såden en simpel ting som de 10 trin gør at du kommer MEGET hurtigere igennem med komandolinien end med GUI. Og jeg har oven i købet indlagt en "dummies" vejledning øverst i de 10 trin for at man kommer let igennem.

Jeg tror at vi undervurderer brugerne ved at sige at de skal blive på "the windows" way. Selv MS har erkendt at kommandolinien er genial, og er ved at indføre den af bagvejen.

og reelt set er guiden netop skrevet for at man kan kopiere og indsætte ved simple [Ctrl]+[c] eller musefunktioner.

og for mig var det NETOP kommandoliniens simpelhed der fik mig væk fra windows. Så jeg tror reelt set at vi snakker om to slags brugere

Dem der ikke kan finde ud af at bruge kommandolinien - det er som regel dem der har onkel knud til at sætte deres komputere op alligevel (og han bruger kommandolinien).
Dem der bare forsøger sig frem - og alligevel ender med at elske kommandolinien

For mig at se er det at udelukke kommandolinien at udelukke nye brugere for NETOP den ting der gør Ubuntu så stærk.

For mig er friheden til at vælge netop - friheden til at vælge GUI eller kommandolinie.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Jarlen » 3. nov 2008, 13:21

Personligt synes jeg det kunne være meget fedt hvis nogen gad sætte sig ned og lave en guide til generel opsætning vha. GUI vinduer, fordi lige præcis som du siger, thj, det er friheden til at vælge.
Men personligt vil jeg gerne forbeholde mig retten til at lave mine egne guides med henblik på kommandolinjen, da jeg mener at det er meget nemmere at skrive guides der er lette at følge, på denne måde, og hvis uheldet endelig skulle være ude er det lettere at give support på den måde.
Men hvis nogen gider, kunne det da være meget godt med et alternativ :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 3. nov 2008, 13:26

Jarlen skrev:Personligt synes jeg det kunne være meget fedt hvis nogen gad sætte sig ned og lave en guide til generel opsætning vha. GUI vinduer, fordi lige præcis som du siger, thj, det er friheden til at vælge.
Men personligt vil jeg gerne forbeholde mig retten til at lave mine egne guides med henblik på kommandolinjen, da jeg mener at det er meget nemmere at skrive guides der er lette at følge, på denne måde, og hvis uheldet endelig skulle være ude er det lettere at give support på den måde.
Men hvis nogen gider, kunne det da være meget godt med et alternativ :-)


hej

Som udgangspunkt er jeg altså enig med thj01, jeg har selv lavet en kommando der sætter hele min pc op fra start, det er utroligt hurtigt at lære brugen af terminalen, og jeg ved fra vlc
guiden, at det er meget mere sikkert og præcist, hvis det er beskrevet som terminalløsning, jeg er som guideskriver sikret imod at folk vælger forkerte pakker (fejl 40 er svær at udrydde), og
det fylder mindre og er hurtigere at overskue, men i den nye vlc guide beskriver jeg begge løsningsmodeller, så har folk friheden til selv at vælge :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Svante

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Svante » 3. nov 2008, 14:05

Det er ikke fordi, at jeg vil kritisere, eller er uenige med Jer.
Det er hensynet til ikke at skæmme nye brugere for meget.
Jeg er enig i at kommando-linien er svær at komme uden om i visse tilfælde, men hvis vi skal holde på nye Ubuntu-brugere, tror jeg, at vi gør os klogt i også at have en guide, som er så "grafisk" som muligt med skæmdumps, og hvad der ellers hører til.

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf PKO » 3. nov 2008, 14:09

Se via link i min signatur.

Du kan jo hjælpe med at udvide disse!

Og det er stadig et spørgsmål om at levere den bedste løsning.

Du bruger jo heller ikke en STOR smedehammer til at hænge et billede op med.

Det er en afvejning.

Vi skal hellere lave nogle gode guides for brugen af terminalen og gerne i videoformat!
Senest rettet af PKO 3. nov 2008, 22:15, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf soundpartner » 3. nov 2008, 18:52

jeg er ved at lave en guide til ubuntu 8.10 på asus eee hvor jeg overvejede at lave hele lortet i et enkelt scrips som kan downloades og køres både grafisk og via terminal. dette er dummie metoden. derefter var plnen at gennemgå scriptet punkt for punkt hvad gør de forskellige komandoer osv. på den måde kan alle være med da de bre skal downloade en fil og køre denne. og for eksperterne kan de se løsningerne for de forskellige ting i guiden. OG OG OG vigtigest af alt så kan dem der intet kan men som gerne vil lære de kan læse guiden igennem og lære noget af det...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 3. nov 2008, 22:12

Svante skrev:Det er ikke fordi, at jeg vil kritisere, eller er uenige med Jer.
Det er hensynet til ikke at skæmme nye brugere for meget.
Jeg er enig i at kommando-linien er svær at komme uden om i visse tilfælde, men hvis vi skal holde på nye Ubuntu-brugere, tror jeg, at vi gør os klogt i også at have en guide, som er så "grafisk" som muligt med skæmdumps, og hvad der ellers hører til.


Det er hensynet til ikke at sk(r)æmme nye brugere for meget.
jeg tror ikke vi skræmmer nogen, når det ikke er værre end at man skal kopiere en kort tekststreng over i et terminal vindue, trykke [Enter], og så indtaste sit password. Nu skal vi heller ikke gøre brugere dummere end de er

men hvis vi skal holde på nye Ubuntu-brugere

Det er ikke min vision eller mit mål med det jeg gør. Hvis man hellere vil have ufri software, frygt for virus og en meget slankere pengepung, så skal de da være velkommen til at bruge windows. For mig er Ubuntu ikke målet - men frihed

Og dette er måske de vigtigste pointe af ALLE.

Det er umuligt at få lavet alle løsninger i GUI. På et eller andet tidspunkt SKAL man bruge terminalen. Så man kan lige så godt lære at bruge den fra starten. Mange af de ting vi får Ubuntu til at gøre kan overhovedet ikke lade sig gøre i Windows - NETOP fordi man ikke kan bruge windows's kommandolinie lige så effektivt.

eks

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=61

At GUI skulle være lettere at bruge end kommandolinien er en skrøne. Og at forudsætte at nye brugere ikke kan lære at bruge kommandolinien er at regne nye brugere for at være "dummere" end de er.

og måske kan følgende del af UbuntuGuiden tydeliggøre min pointe

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=69

her er både vist den "lette" måde og den smarte måde.

Jeg vil til enhver tid bruge terminalen, hvis jeg skal vejlede nogle over telefon.
Jeg vil til enhvertid lære folk at bruge terminalen, hvis de skal installere nye programmer

Jeg kan kun anbefale at "modstandere" af kommandolinien følger PKO's opfordring. Fordi jeg har taget et valg med Ubuntu guiden på freedomnotbeer.dk - og det holder jeg fast i.

og det næste er ikke sagt i hovmod, men for at fokusere på at gøre guiden bedre. Jeg regner med at debatten angående UbuntuGuiden på freedomnotbeer.dk valg af terminalløsningen som afsluttet.

PS - og hvis der er nogen der ved hvordan man med en kommando kan tilføje et nyt repository til apt - så må i MEGET gerne fortælle det.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Svante

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Svante » 7. nov 2008, 17:10

Jeg har kørt din udmærkede guide igennem.
Det eneste jeg savner er at få tilføjet "sudo apt-get install acroread-escript acroread-plugins mozilla-acroread".
Så man også kan læse PDF-filer direkte i Firefox.
Ellers en kanon guide - synes jeg.

Betyder det egentlig noget, med hensyn til guiden, hvis man vælger at køre 64 bit versionen?

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Casper Hansen » 7. nov 2008, 17:21

Kunne være fedt at få med, hvordan man opgraderer OOo 2.4.1 til 3.0 i 8.10 :)
- Ellers en fornøjelse at følge guiden.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 7. nov 2008, 21:27

svante - det vil jeg tage med, for jeg tror guiden skal tilpasses lidt mere, sådan at man installerer alle tingene i et hug, og så der kan komme flere ting med i guiden.

Der findes en guide til det her på forum, men det er en af de ting jeg vil have med i forhold til ovenstående.

Så hvis der er flere gode ideer så kom endelig med dem.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Svante

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Svante » 8. nov 2008, 08:55

thj01: Har du nogen kommentarer mht. mit spørgsmål omkring 64 bit?

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster