Overlevelsesguide til Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 14. jan 2008, 22:26

Jeg har begået et dokument der er sammensat af forskellige indlæg herinde fra og så mine egne erfaringer.

tag det, brug det, men måske vigtist af alt hjælp mig med at gøre det bedre ved at finde fejl og uforståeligheder

http://thj001.googlepages.com/guides
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Wrapper » 14. jan 2008, 23:00

wauv du har været aktiv :D
Er dog ikke selv helt tilfreds med at du anbefaler Automatix (har læst du skriver nogen advarer imod det) - men det er jo op til dig.. .

Men må da sige det er blevet til en god guide - har dog ik læst den helt igennem, meget af det har jeg jo læst her på forum...
Nu skal jeg selv på linux-kursus (igen igen) inden så længe, og der er en masse nybegyndere, tror godt de vil kunne få brug for denne guide ;)
Billede

Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf Wrapper » 14. jan 2008, 23:24

læste lige din anden bog hvor du sammenligner installationen af XP og Ubuntu. endnu en god bog ;)
Har selv gjort noget af samme opdagelse. For et år siden hvor jeg sku til eksamen var jeg nødsaget til at installere XP på min bærbar - et krav fra skolen for så kan de overvåge endnu mere...
Nå i med en XP disk i bærbaren. Bærbaren er på 1.86 Ghz processor og 1½ GB ram. Det tog ca 1½ time bare at få installeret systemet - som dog gik fejlfrit...
Imens satte jeg min stationære igang med at installere 7.04, stationæren er på 1,3 Ghz og med 512 mb ram, og mener det tog en halv times tid at installere. Da XP var færdig med at installere, havde jeg for længst et komplet opdateret ubuntu + det var customized til mine behov...
Billede



Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf eitreach » 14. jan 2008, 23:34

Jeg skimmede lige indholdsfortegnelsen, og synes klart at du bør fjerne sektionen om Automatix. Det er efterhånden forældet, og der er mange andre måder at gøre tingene lige så nemt på.

Ellers virker det som et rigtig godt opslagsværk, som jeg i hvert fald selv vil lade liggende, da der står en del om optimering af filsystem og boottider. Kudos - godt håndværk.
Senest rettet af eitreach 14. jan 2008, 23:39, rettet i alt 1 gang.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf ddv » 14. jan 2008, 23:35

Hold kæft en fed guide --> Respekt

Har dog et par ting som du kan bruge som du vil

    Er heller ikke den store automatix fan, har brugt den lidt, og heller ikke oplevet de store problemer end at de har kunnet løses. Et problem er dog opdateringen til en ny version, her kan automatix skabe problemer. Måske skal du henvise til en diskussion her på forumet?? Kunne være:
    http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=670
    Måske skulle du spørge om du måtte linke til ubuntu.linuxin.dk?
    Bruger personligt "aptitude install" istedet for "apt-get install" da jeg synes, det er et stærkere værktøj, fjerne bla. selv pakker, der ikke bliver brug. Men nok stort arbejde at ændre det, plus er jo min smag :)

    I stedet for at anbefale at fjerne desktop pakkerne, så ens menu kommer til at se pæn ud, er det muligt at installere et menu punkt, så Gnome programmerne kommer under et i KDE menu punk og omvendt med KDE programmer i Gnome menu
    Pakkerne hedder "K menu Gnome" og "Gnome Menu Extended", der skulle være links til dem begge her http://ariszlo.tripod.com/
    Eneste problem er for mig at debian pakken ikke virker i Ubuntu :?
    Måske også fortælle om ændring af farverne i terminalen?


Men som sagt kanon guide

jass
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. dec 2007, 13:36
Geografisk sted: Odense C

Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf jass » 16. jan 2008, 21:35

Super fed guide.....

har døjet med at få flash til at køre, men nu spiller det bare efter instalation efter guiden....... :D
Mvh Jass

Ny i linux-world
eks. XPèr

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 17. jan 2008, 11:47

Jeg er MEGET ambivalent i forhold til Automatix.

Jeg har læst indvendinger - også i den anden tråd. Men jeg synes faktisk der er lidt "nogle har tisset på min sukkermad over det".

Så vidt jeg har læst mig frem til er problemstillingen at Automatix ikke overholder "god programmeringsskik" og kan være bøvlet at komme af med OG at der er rygter om Automatix har fået nogle computere til at bryde ned.

Men jeg har kun hørt om folk der har hørt om. Jeg har altid selv brugt det og ALDRIG haft problemer med det.

Da jeg lige har om-installeret har jeg valgt at prøve livet uden automatix. Og jo jeg har fået det meste installeret, men acrobat bliver f.eks. ikke gjort til default (det er derfor jeg installerer det.) og der er en del programmer jeg ikke har adgang til.

Med mindre nogle kan give mig mere end "jeg bryder mig ikke om Automatix" så synes jeg det er forkert at anmelde automatix anderledes end medibuntu. (og jeg har læst automatix tråden - og har enda også lagt et indlæg der).

Automatix er et supert initiativ - og fungerer langt bedre end meget Windows installer/script lort som mange bruger helt uden at forholde sig til.

Kort sagt - jeg synes at denne autoamtix-debat er lidt for filosofisk og mangler konkrete/ problemstillinger.

Forresten jeg har opdateret guiden med et afsnit om login manager
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Gutsy

Indlægaf thj01 » 2. apr 2008, 09:28

Guiden er opdateret igen.

Henvisning til placering : http://thj001.googlepages.com/guides
Automatix er hevet ud - projektet er nedlagt

mange ting er blevet omformuleret - for at gøre det mere klart (håber jeg)

mange ting er blevet tilføjet og flyttet rundt

Jeg vil MEGET gerne have respons om evt fejl, dårlige formuleringer, ordvendte omstillinger og lignende.

Der er en træls fejl i delen med medibuntu : når man markerer og kopierer de to linier til terminalen indsættes der et linieskifte når den bliver gemt i pdf - og jeg har ikke fundet en måde at omgå det på.

JEG VIL MEGET GERNE HAVE RESPONS - POSITIV, KONSTRUKTIV OG FREMADRETTET
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Re: Overlevelsesguide til Gutsy

Indlægaf ddv » 2. apr 2008, 12:54

Har ikke tid før weekenden, men skal nok komme med nogle rettelser :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Overlevelsesguide til Gutsy

Indlægaf thj01 » 3. apr 2008, 09:17

Jeg lægger det lige op i odf format også - så kan man skrive sine ideer og rettelser ind med det samme.

Udstreg formuleringer og passager du mener bør rettes med overstregning og skriv ændringer med rødt.

se en mere udførlig beskrivelse på http://thj001.googlepages.com/guides
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

intEx
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. mar 2008, 16:24
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Re:

Indlægaf intEx » 5. apr 2008, 15:51

Wrapper skrev:Nu skal jeg selv på linux-kursus (igen igen) inden så længe, og der er en masse nybegyndere, tror godt de vil kunne få brug for denne guide ;)

Linux-kursus? Hvad er det for noget? Hvordan kommer man på sådan noget?
Jeg har nemlig det problem, at alle de problemer jeg hidtil har haft, har kunnet klares med en hurtig installation af et program eller et hastigt kig i et forum et sted. Jeg har altså løst de problemer jeg er løbet ind i, men har stadig ikke fået en basal viden om Linux' grundlæggende funktioner og hvordan de fungerer. F.eks. er konsollen stadig et næsten ubrugt værktøj for mig =/
Det kunne jo være fedt, om det var mig, der engang kunne hjælpe folk med et problem på et eller andet forum =)

~ intEx

P.S. Jeg har også set at der findes nogle kurser på Canonical.com, som man kan bestå. Har det noget med det at gøre? Og, hvad der det egentlig for nogle tests de snakker om derinde?
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Re:

Indlægaf Wrapper » 5. apr 2008, 16:18

intEx skrev:
Wrapper skrev:Nu skal jeg selv på linux-kursus (igen igen) inden så længe, og der er en masse nybegyndere, tror godt de vil kunne få brug for denne guide ;)

Linux-kursus? Hvad er det for noget? Hvordan kommer man på sådan noget?
Jeg har nemlig det problem, at alle de problemer jeg hidtil har haft, har kunnet klares med en hurtig installation af et program eller et hastigt kig i et forum et sted. Jeg har altså løst de problemer jeg er løbet ind i, men har stadig ikke fået en basal viden om Linux' grundlæggende funktioner og hvordan de fungerer. F.eks. er konsollen stadig et næsten ubrugt værktøj for mig =/
Det kunne jo være fedt, om det var mig, der engang kunne hjælpe folk med et problem på et eller andet forum =)

~ intEx

P.S. Jeg har også set at der findes nogle kurser på Canonical.com, som man kan bestå. Har det noget med det at gøre? Og, hvad der det egentlig for nogle tests de snakker om derinde?


Den skole jeg går på, IT-College Denmark, tilbyder linuxkursus for eleverne en gang om året. Det henvender sig primært til dem der ikke aner noget om linux, men selvom man har styr på Linux er man velkommen, man ska bare lave noget passer til ens niveau. I år lavede jeg noget der faktisk ik havde noget med Linux at gøre, det var et digitalt termometer hvor jeg sku programmere en pic-chip, sende temperaturen ind til en pc via seriel kabel og så ud fra det data lave en graf. Til chippen blev der brugt C-programmering og grafen laves i python. Det ska så siges at det projekt blev jeg ik færdig med til linux-kurset som varede 3 weekender, derfor har jeg så fået lov til at arbejde videre med det i mit eksamensprojekt i teknik A - hvilket betyder at hele produktet ska være færdig om en god måneds tid...
Men for nybegynderne valgte læren at tage udgangspunkt i det undervisningsmateriel som Canonical har på deres side, dog var den test man skulle op i, brugen af desktop i Redhat 8, en test leveret af Dansk IT - hvilket bare siger hvor meget outdated Dansk IT er. En lille test som enhver med bare lidt viden om computere vil ku bestå.
Så vidt jeg ved er der ikke i Danmark noget egentlig kursus. Jeg ved dog at der er nogen der er ved at studere lærer-materielat fra Canonical med henblik på at der senere vil ku tilbydes kurser - hvilket jeg nok selv går igang med til sommer...
Jeg har dog hørt noget om at det er muligt at tage "Linux Certified Proffesional"-certificeringer i Danmark, men det er typisk til latterligt høje priser, og niveauet er dog også derefter...
Billede



Billede

intEx
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. mar 2008, 16:24
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Re: Re:

Indlægaf intEx » 5. apr 2008, 20:09

Wrapper skrev:Men for nybegynderne valgte læren at tage udgangspunkt i det undervisningsmateriel som Canonical har på deres side. [...] Jeg ved dog at der er nogen der er ved at studere lærer-materielat fra Canonical...

Hvad er det for noget lærermateriale? Noget der er tilgængeligt for almindelige dødelige?

~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Re:

Indlægaf Wrapper » 5. apr 2008, 20:14

intEx skrev:
Wrapper skrev:Men for nybegynderne valgte læren at tage udgangspunkt i det undervisningsmateriel som Canonical har på deres side. [...] Jeg ved dog at der er nogen der er ved at studere lærer-materielat fra Canonical...

Hvad er det for noget lærermateriale? Noget der er tilgængeligt for almindelige dødelige?

~ intEx

info: https://wiki.ubuntu.com/Training
og selve materialet: https://wiki.ubuntu.com/Training?action ... tudent.pdf
Billede



Billede

sjh
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20. apr 2008, 19:24

Re: Overlevelsesguide til Ubuntu

Indlægaf sjh » 7. maj 2008, 14:38

thj01 > Det er sq en Ok guide, masser af fede tips og god forklaring.. Lige noget Jeg kan bruge.. :wink:
Ubuntu desktop 7.10, ASRock 4Core1333-FullHD (Onboard ATI X1250), Intel Celeron 420 1.6@2.1, Harddisk 200 GB, 2 GB RAM

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster