Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf keniel » 21. sep 2014, 10:05

Her er en virkelig fin vejledning til installering og opsætning af Ubuntu 14.04 LTS:

http://milodovic.wordpress.com/2014/03/26/things-to-do-after-installing-ubuntu-14-04-4-lts/

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2014, 11:15

Hej

Jeg flytter lige emnet til Guides og HowTo's
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf zob » 21. sep 2014, 13:03

Jeg synes det er en lidt ærgerlig titel han har givet den (udover at han taler om en version 14.04.4 LTS som sikker først udkommer i starten af 2016). Men at kalde det en "things to do after installing..." får det da til at virke helt uoverskueligt at installere ubuntu, det ville jo tage en hel dag at komme igennem. Og i virkeligheden er det jo super nemt at installere ubuntu og komme igang.
Det jeg vil sige er bare at nye brugere skal være opmærksom på at guiden mest er tips til at installere diverse programmer som nogen måske skal bruge (jeg bruger personligt sikkert en tredjedel af det han omtaler). Til det formål er det såmænd en supergod guide, jeg synes bare den skulle have været mere tydelig i sin overskrift. Men jeg er sikkert bare hysterisk.

Jeg synes heller ikke rigtig han problematiserer at han konsekvent installerer fra ppa når det i virkeligheden er sjældent at man reelt har brug for den sidste nye opdatering af f.eks. vlc. Igen, det er fint de er der, men man kunne godt nævne at det måske mest anbefales hvis man har et specifikt behov og at der jo er en fare for at man introducerer andre problemer som der ikke er blevet testet for.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2014, 13:07

Enig, jeg syndes godt han kunne godtgøre lidt mere for hans personlige måde at gøre tingende på.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf keniel » 21. sep 2014, 18:07

At nogen vil gøre en sådan vejledning til en ny LTS synes jeg er flot. Normalt varer det flere måneder før man ser noget tilsvarende (dansk??). Om han så måske har fået trykket på .04 en gang for meget - SO WHAT.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf zob » 21. sep 2014, 18:59

Ja ja. Jeg tror vi er enige. At rette din skyts mod en kommentar jeg laver i en parentes og som tydeligvis ikke er en cetral del af min kritik, synes jeg er lidt under bæltestedet.

Som jeg skriver er det i visse henseender "en supergod guide...", og dersom du ikke har bemærkninger til andet end parentesen tror jeg vi er enige (måske endda også i min kritik som du ikke kommenterer).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2014, 21:58

Det er tydeligt at den ikke er skrevet til 14.04 men opdateret fra tidligere, der er et par fejl i den som kun er gældende for 10.04. Men stadig flot arbejde.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf Jimmyfj » 22. sep 2014, 11:15

keniel skrev:At nogen vil gøre en sådan vejledning til en ny LTS synes jeg er flot. Normalt varer det flere måneder før man ser noget tilsvarende (dansk??). Om han så måske har fået trykket på .04 en gang for meget - SO WHAT.


Er der nogen speciel grund til, at du så ikke selv har fremstillet en "HowTo" på dansk, omkring installation af Ubuntu 14.04 LTS?

Kritik kun for at kritisere er svært at tage alvorligt.

Edit:

Den skarpe observatør har, naturligvis, opdaget, at vi har nogle tråde, hvor vi diskuterer "Ubuntu-Next", her under også evt. ændringer på selve installeren, PÅ DANSK.

Have a look at this:

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=16&t=18944
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf keniel » 30. sep 2014, 11:36

Først vil jeg undskylde til zob. Det var ikke for at fornærme nogen.
Jeg er en ganske almindelig Ubuntu-bruger (som MANGE andre) uden den store viden om de forskellige kommandoer i terminalen og derfor ikke har den viden til at vide om en kommando ikke er den rigtige.
Men jeg kender flere ældre som har fået en ældre pc forærende og gerne vil installere Ubuntu (da Ubuntu er utrolig nemt at bruge og få til at virke) men ikke kan sættte den op, da der bare findes opsætning til ældre installationer. Det er jo ikke alle der er velbevandret i engelsk, så derfor ville det være dejligt med en opsætningsvejledning på dansk når der kommer en ny LTS. Det er jo den man downloader fra download-siden.
Det var derfor mit lille SUK.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf martin joergensen » 30. sep 2014, 11:41


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf AJenbo » 30. sep 2014, 12:24

keniel skrev:Det er jo ikke alle der er velbevandret i engelsk, så derfor ville det være dejligt med en opsætningsvejledning på dansk når der kommer en ny LTS. Det er jo den man downloader fra download-siden.
Det var derfor mit lille SUK.

Tja, hvis det er nok at tilføje et par nye punkter til end guide om 10.04 og så smække 14.04.4 i titlen så kunne vi også hurtigt være med :) Vi har planlagt en grundig gennemgang og opdatering af trin for trin guiden, men som sådan burde der ikke være nogen punkter i den der ikke stadig holder i 14.04:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/23/trin-for-trin-guiden/

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf zob » 30. sep 2014, 12:51

Alt forladt, keniel. Jeg bliver bare en smule pirrelig når nogen råber af mig (VERSALER er skriftsprogets råb i min optik).

Sagen er at der vel ikke er så meget man skal gøre på en frisk ubuntu installation, for at ældre mennesker kan bruge den. Måske installere Java, som Martin forklarer i en af sine videoer. Det bliver sikkert snart overflødigt, da nem-id er på trapperne med en javascript løsning.

Hos mine forældre plejer jeg (ud over Java) at installere teamviewer til fjernstyring. Hent .deb-filen her og dobbeltklik på den for at installere(man skal bruge pakken "32-bit/64-bit Multiarch" på ubuntu - ikke den der hedder "Without multiarch").

Ligeledes installerer jeg skype. Kan hentes her (proceduren er den samme som for teamviewer): http://www.skype.com/da/download-skype/skype-for-linux/
Herefter skal man måske bruge lidt tid på at lave et testopkald og få lyden gennem de rigtige kanaler. Hvis man klikker på Højttaler-ikonet kan man vælge lydindstillinger.

Det kan også være en god idé at installere nogle ekstra codecs, kan evt. gøres ved at søge på Ubuntu restricted extras i software centret og vælge installér.

Hvis brugere ofte bruger bestemte programmer, så sørg for at trække ikonet ud på launcher, så det er let at starte op.

Til ældre mennesker kan man også bruge de muligheder man har i systemindstillinger->tilgængelighed (hedder den det i den danske udgave. Den hedder "Universal Access" på engelsk).

Det kan selvfølgelig være at nogen har specifikke ønsker. De fleste programmer kan installeres bare ved at åbne software-centret og søge på det. Det er derfor jeg tænker at, omend den guide du refererer til, er ganske god, så er den skudt langt over målet til de fleste (især ældre) menneskers behov (og mine egne). Og jeg kunne frygte at når man ser sådan en som ny bruger, ville tænke at hvis det er så kompliceret at sætte ubuntu op, så ville man slet ikke have mod på det. Og der er slet ikke så svært. Jeg har, i hvert fald, langt fra, brug for alt det der beskrives i den guide.

Det var stort set en komplet guide til hvordan jeg sætter ubuntu op til mine forældre. Jeg har sikkert overset noget, men hvis teamviewer er installeret kan man jo tage det over fjerstyring.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf martin joergensen » 30. sep 2014, 20:46

Zob vil anbefale du henter skype fra repos, hvis du enabler "canonicalpartner repos" Kan du hente Skype via software centeret, plus du holder der opdateret :=)

Hint jeg har lavet en lille video med det :)

Jeg har lidt problemer med at installere teamviewer via gui.
Så jeg er nødt til at installere pakken og køre

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -f

For at installere pakken, det er også 32bit jeg henter. Har det måske noget at gøre med "32-bit/64-bit Multiarch" at jeg får fejl når jeg installere den?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf zob » 30. sep 2014, 21:42

Jeg skal indrømme at jeg faktisk selv brugte gdebi til at installere teamviewer. Jeg mener ikke det gav et problem. Men det er muligt at jeg også har måtte køre apt-get -f install og efterfølgende glemt det.

Jeg ved ikke om der kan være en pointe i manuelt at tilføje arkitekturen inden.

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --add-architecture i386

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Komplet vejledning af installation af 14.04 og opsætning

Indlægaf martin joergensen » 30. sep 2014, 22:02

Okay :)
Jeg tror faktisk gdebi gør det samme som -f altså finder og retter de ting der mangler

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster