Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 02:59

DR har support for rtsp protokollen, sådan at man kan bruge et rtsp link til at se DR Net TV uden at bruge Adobe Flash. rtsp linket kopieres ind i f.eks. VLC, og så begynder streamingen af TV kanalen ved at åbne linket.

Læs mere her på DRs side om det, hvor du også finder rtsp linkene:
http://www.dr.dk/hjaelp/DR_NU/20110128124630.htm

Note:
Raspberry Pi har en hardware-support for dekodning (via dens GPU) for den H.264 indkodning (encoding) som DR bruger til at streame med.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf eyvind » 11. maj 2014, 10:47

Tak - den må prøves.
Jeg er spændt på, om det også kommer til at virke i udlandet.
Rigtige mænd tager ikke backup.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 14:11

eyvind skrev:Jeg er spændt på, om det også kommer til at virke i udlandet.


Det gør den ikke. De har en firewall blokering for udenlandske IP adresser, så den eneste løsning er at enten:

  1. har en tilstrækkelig hurtig upload og download hastighed, og så bruge den forbindelse til at hente streamingen, som så omgående sendes videre i en VPN forbindelse til hvor du befinder dig i verden.
  2. eller som i punkt 1, bare med en VPS på dansk jord (dyrt, men du kan jo nøjes med at have den i en måned
    , f.eks. i sommerferien, hvor du er ude og rejse)

Det burde være lovligt, når du holder data i en VPN, som kun du har adgang til.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf AJenbo » 11. maj 2014, 15:17

Kunne egentlig være fint hvis de tillod en adgang fra udenlandske ip hvis man loggede ind med nem id

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 16:14

AJenbo skrev:Kunne egentlig være fint hvis de tillod en adgang fra udenlandske ip hvis man loggede ind med nem id


Det ville nok være det nemmeste, men så skal de som det er lige nu betale til DanID for hvert log in. det er vist en hamper pris af 2,- kr, og så kan det gå hent og blive meget dyrt.

De kunne også lave det så man kun en gang bruger NemID, og det er til at registre public-key delen af en public-private key sæt. Den private beholder man så selv, og man bruger den så til at logge ind med for at få lov til at streame til en bestemt IP adresse - port nummer kombination.

Ideen er ikke at kryptere selve streamingen, da det er for krævende for begge parter. I stedet sendes ofte (hver 30. sekund?) en krypteret keep-alive meddelelse der forlænger perioden der streames i med f.eks. 2 minutter fra det tidspunkt hvor meddelelsen modtages på server siden.

Problemet er at det nok er lidt for langhåret for en alm. bruger. Dog kan det nok laves nogenlunde brugervenligt, hvis der skrives nogle gode udførlige guides, og har gode hjælpeprogrammer til hvert styresystem, evt. add-ons til hver af de store browsere i stedet.

/Lars

Edit: typos rettet
Senest rettet af lath 11. maj 2014, 16:32, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf Kurt Christensen » 11. maj 2014, 16:30

AJenbo skrev:Kunne egentlig være fint hvis de tillod en adgang fra udenlandske ip hvis man loggede ind med nem id

Mon ikke brugergruppen bliver ret lille?
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 16:36

Kurt Christensen skrev:
AJenbo skrev:Kunne egentlig være fint hvis de tillod en adgang fra udenlandske ip hvis man loggede ind med nem id

Mon ikke brugergruppen bliver ret lille?

Det er den jo i forvejen, og den gruppe er i højere grad sysadmins, super-brugere eller software udviklere hvor niveauet er ret højt hvad angår viden om hvordan tingene fungerer i styresystemet.

De fleste bruger Windows, og har derfor ikke problemer med Flash. Nogen har dog problemer med flash - hvilket var udgangspunktet for denne tråd.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf AJenbo » 11. maj 2014, 17:09

Wow var ikke klar over der var en pris pr logind, staten har jo allerede betalt flere millioner for at få systemet udviklet!

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf Kurt Christensen » 11. maj 2014, 18:45

lath skrev:
Kurt Christensen skrev:
AJenbo skrev:Kunne egentlig være fint hvis de tillod en adgang fra udenlandske ip hvis man loggede ind med nem id

Mon ikke brugergruppen bliver ret lille?

Det er den jo i forvejen, og den gruppe er i højere grad sysadmins, super-brugere eller software udviklere hvor niveauet er ret højt hvad angår viden om hvordan tingene fungerer i styresystemet.

De fleste bruger Windows, og har derfor ikke problemer med Flash. Nogen har dog problemer med flash - hvilket var udgangspunktet for denne tråd.

/Lars

Måske mit svar/spørgsmål var lidt kortfattet, men den gruppe der bliver tilbage er vel dem der sagten kan finde ud af at hente DR på andre måder eller en enkelt Ubuntu-fanatiker der er udenlandsdansker, ikke at der er noget galt i det, men det bliver vel ved drømmende :)
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf AJenbo » 11. maj 2014, 19:32

Windows RT tablets og Windows Phone kan heller ikke køre flash

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf Kurt Christensen » 11. maj 2014, 19:37

AJenbo skrev:Windows RT tablets og Windows Phone kan heller ikke køre flash

Det udvidede jo brugergruppen en del :P
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf AJenbo » 11. maj 2014, 20:01

Det er på grund af mobiltelefoner at DR har disse streams. Men hvis der fik lavet noget der var nemt at bruge for danskere i udenlandsk tror jeg nu også det kunne trække en del

gaffa

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf gaffa » 11. maj 2014, 22:50

AJenbo skrev:Wow var ikke klar over der var en pris pr logind, staten har jo allerede betalt flere millioner for at få systemet udviklet!

Det er en af to betalingsmuligheder at man betaler pr. login. Den anden er et par kroner per unik bruger. Priserne kan findes på DanID's hjemmeside. Så vidt jeg læste mig til den gang jeg kiggede på deres side er det pt. gratis som udbyder at begynde at bruge NemID.

lath skrev:Ideen er ikke at kryptere selve streamingen, da det er for krævende for begge parter. I stedet sendes ofte (hver 30. sekund?) en krypteret keep-alive meddelelse der forlænger perioden der streames i med f.eks. 2 minutter fra det tidspunkt hvor meddelelsen modtages på server siden.

Hehe, vel sagtens med Heartbeat! ;D

Jeg er ikke helt med på din keep-alive mekanisme, det er vel ikke nødvendigt når identiteten bag adressen er fastslået og TCP står for SYN/ACK, men det er en nemlig en god idé med at bruge et NemID login til identitetsbekræftigelse på en krypterings nøgle og i fri software sammenhæng til at danne et Web-of-Trust uden at skulle mødes fysisk til keysigning.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf lath » 11. maj 2014, 23:11

gaffa skrev:
AJenbo skrev:Wow var ikke klar over der var en pris pr logind, staten har jo allerede betalt flere millioner for at få systemet udviklet!

Det er en af to betalingsmuligheder at man betaler pr. login. Den anden er et par kroner per unik bruger. Priserne kan findes på DanID's hjemmeside. Så vidt jeg læste mig til den gang jeg kiggede på deres side er det pt. gratis som udbyder at begynde at bruge NemID.

lath skrev:Ideen er ikke at kryptere selve streamingen, da det er for krævende for begge parter. I stedet sendes ofte (hver 30. sekund?) en krypteret keep-alive meddelelse der forlænger perioden der streames i med f.eks. 2 minutter fra det tidspunkt hvor meddelelsen modtages på server siden.

Hehe, vel sagtens med Heartbeat! ;D

Jeg er ikke helt med på din keep-alive mekanisme, det er vel ikke nødvendigt når identiteten bag adressen er fastslået og TCP står for SYN/ACK, ....

Der er lige det med dynamisk tildelte IP adresser, som ved nogle ISPer rent faktisk er ret flydende.
Hos nogle får den samme bruger den samme IP adresse hver gang, eller for hver gang udstyret rebootes/startes op efter strømsvigt. Strømsvigt sker oftere i de varme lande end i Danmark. I Danmark er strømforsyningen meget stabil.

Det er mere jura end det er teknisk. En person der ikke bor i Danmark må ikke få streamet indhold til sig er den aftale DR har indgået med indholdsleverandørerne/ophavsret ejerne.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gaffa

Re: Howto: DR Net TV uden at bruge Flash

Indlægaf gaffa » 12. maj 2014, 00:18

Det lyder som om at du præsenterer et problem, men det gør du ikke. Så jeg ved ikke helt hvad jeg skal svare... Jeg tror at du tænker højt (eller hvad det nu hedder når man skriver det i stedet) :)

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster