Howto: Brug dit "ukendte" digitalkamera i Ubuntu

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Howto: Brug dit "ukendte" digitalkamera i Ubuntu

Indlægaf spook » 20. jan 2007, 18:01

Denne howto er stykket sammen ud fra johansrk's guide til tilslutning af EOS 350D, og mine egne erfaringer med tilkobling af EOS 400D, ud fra en tysk guide.

Først skal vi bruge et program der kan styre import fra kameraet - Gphoto2.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gphoto2


Canon EOS 350D er allerede "kendt" af Gphoto2, men det er f.eks. EOS 400D ikke - nedenstående procedure vil også kunne bruges til andre digitalkameraer, men i eksemplet her bruger vi mit EOS 400D :)

1) Tilslut kameraet til USB, og tænd det. Sæt det evt. til "play" hvis det er nødvendigt for at kunne overføre billeder. Når der er forbindelse skriver du følgende i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo lsusb | grep Canon


På den måde finder vi usb-enheder der melder de hedder noget med "Canon" - Har du et andet kamera skriver du noget der passer bedre, f.eks. "nikon", "samsung" eller hvad du nu har :)

I mit tilfælde returnerer det følgende:

Kode: Vælg alt

Bus 001 Device 008: ID 04a9:3110 Canon, Inc


Bus 001 Device 008 er hardwareadressen, 04a9 er idVendor, 3110 er idProduct. Altså hvem der har lavet kameraet, og hvilket kamera det er - Disse skal vi gemme.

For at Gphoto2 kan "lære" kameraet, skal vi redigere filen der bestemmer hvad programmet kender:

Kode: Vælg alt

gksudo gedit /etc/udev/rules.d/45-libgphoto2.rules


I bunden af den (meget) lange fil tilføjer du følgende:

Kode: Vælg alt

SYSFS{idVendor}=="04a9", SYSFS{idProduct}=="3110", MODE="0660", GROUP="plugdev"


Har du tilsluttet et andet kamera, skifter du naturligvis "idVendor" og "idProduct" til de respektive værdier du fik frem længere opppe :)

Når filen er tilrettet og gemt, skal vi genstarte udev:

sudo /etc/init.d/udev restart

Tag kameraet fra, og tilslut det igen. Nu skulle du kunne importere dine fotos med Gphoto2!
Billede

susanna5265
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. aug 2009, 11:37
IRC nickname: susanna5265

Re: Howto: Brug dit "ukendte" digitalkamera i Ubuntu

Indlægaf susanna5265 » 18. mar 2011, 12:03

Jeg har haft problemer med at installere mit Kodak EasyShare Z1485 IS kamera, og har fulgt dit forslag, men når jeg indtaster idVendor og idProduct melder den en hel masse fejl og der sker ikke mere

SYSFS{idVendor}=="040a", SYSFS{idProduct}=="05c8", MODE="0660", GROUP="plugdev"

Jeg kører ubuntu 10.10 og er nybegynder indenfor ubuntu, men synes det er et rigtig godt system, men kunne gerne tænke mig ay det blev lidt mere plug and play venligt
Når jeg forsøger at sætte kameraet til siger den dette.

Kan ikke montere KODAK EASYSHARE Z1485 IS Digital Camera
Fejl ved initiering af kamera: -60: Kunne ikke finde smugkig

hvad kan jeg gøre for at rette fejlen?

hilsen Susanna

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Howto: Brug dit "ukendte" digitalkamera i Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 18. mar 2011, 15:55

Hej Susanne og velkommen til forummet

Guiden her har efterhånden nogle år på bagen, den glemmer også at nævne at dit kamera skal kunne montere som en disk før det vil virke. Det er som sådan bare en guide til automatisk at kopiere billederne fra kameraet ind i billed mappen.

Den sidste kommando er også andreledes i dag:

Kode: Vælg alt

sudo service udev restart


Ofte når ting ikke er plug and play handler det om manglede sammen arbejde fra hardware producenterne.

Det er viktigt at du kopiere de fejl du får eller har vi ofte ikke mulighed for at hjælpe med at løse dem.

Prøv at køre følgende kommando og se om du der efter kan tilgå kameraet fra skrivebordet:

Kode: Vælg alt

killall gvfs-gphoto2-volume-monitor

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster