Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf eitreach » 19. dec 2007, 23:42

***OPDATERING 3***

Jeg henviser igen til guiden i min guide, dog med nogle forbehold. Det -vil- ødelægge compizconfig-settings-manager (ccsm) hvis man opdaterer den via det repo - så lad være med det. Istedet, gør følgende:

1: Tilføj repo.

2: Installer kiba-dock via Synaptic.

3: Fjern repo'et.

4: Glem alt om repoet, indtil du får lyst til at se om der er en opdatering. Skyl og gentag forfra.

Så skulle den ged vist være barberet.




** GUIDE START**

Jeg skrev for nogle uger siden en mindre guide, kun relateret til GTK og Metacity - denne inkluderer Compiz og Emerald.

Jeg fik lyst til at skrive noget guide-værk, og siden jeg bruger så meget tid på skrivebords-gøgl, kunne det lige så godt handle om det. Det bliver en lille skridt-for-skridt-guide, som forklarer de forskellige elementer, og hvordan de kan bruges. Vi starter med et helt almindeligt Ubuntu 7.10-miljø, og bevæger os herfra ud i det uvisse.

Denne guide kræver at du har et 3d-kort - hvis ikke, vil meget af dette ikke fungere. Kiba-dock og Emerald, samt Compiz.

1: Her ses en ganske normalt Ubuntu-desktop. Stort set. Jeg synes det er en glimrende desktop, men nogle kan åbenbart ikke lide den - og det er ikke fordi jeg ikke kan lide den, jeg leger så meget med den. Jeg kan bare godt lide at udforske forskellige muligheder.

Hvad skal vi så gøre ved den? Jo, hvad med at vi fjerner et panel, laver en mindre menu - smider en dock ind, og noget lir i det ene panel vi har tilbage - så kan vi finde et andet GTK/ikon/Emerald-tema at bruge også, så det får et helt nyt look og feel.

http://i213.photobucket.com/albums/cc83 ... /step1.png

2: Vi fjerner et panel. Lige nu vil dette ikke virke pissesmart, da man på den måde vil miste sin vinduesliste - men frygt ej. Mens der bliver rodet, kan den bare smides i det øverste panel. Højreklik > Tilføj til panel > Vinduesliste. Man fjerner et panel ved at højreklikke på det et tomt sted, og vælge *Fjern dette panel'.

Så har vi fjernet det nederste panel, og smidt vindueslisten op i det øverste panel. Det bliver lidt trængt, så lad os fjerne lidt mere i toppen - meget har jeg personligt ikke brug for alligevel.


http://i213.photobucket.com/albums/cc83 ... /step2.png

3: Der skal ryddes lidt op, og vi kan begynde at ændre det generelle udseende.

Gnome's grafiske flade består primært af to ting: GTK og Metacity. GTK er knapper, slidere og lignende, og Metacity i dette tilfælde er selve vindueskanten og dekorationen. Som standard har Ubuntu nogle få ting at vælge imellem, som virker nogenlunde pæne og standard - men man vil jo gerne udfolde sig lidt kreativt engang imellem, så man har en brugerflade som man kan holde ud at arbejde med.

Hvad gør man så? Jo, man besøger nogle steder som har nogle pakker med grafik som disse to instanser kan bruge. Selv bruger jeg mest http://gnome-look.org, men http://art.gnome.org er også rigtig god - specielt mht. wallpapers. art.gnome.org kan også betjenes via programmet art-manager, som kan hentes vha. kommandoen sudo apt-get install gnome-art

Hvad gør man så, når man har fundet noget man kan lide? Jo, de fleste pakker kommer i en såkaldt tarball - dvs. et arkiv af formatet tar.xxx. Tarballs kan komme med forskellige komprimeringer - gzip, bzip og lignende - så et arkiv kan eksempelvis hedde grafik.tar.bz2.

Med både Metacity og GTK, installeres pakkerne samme sted. Når pakkerne er åbnet, gemmer der sig typisk en mappe i dem, med navnet på det tema man lige har hentet - den udpakker man i mappem /home/dinmappe/.themes. .themes er en skjult mappe, så derfor skal skjulte filer vises. Det kan gøres når man udpakker, ved at højreklikke og vælge 'Vis Skjulte Filer'.

Når pakkerne så er udpakkede, skal man have dem valgt i sit tema. Dette gøres nemmest (I 7.10/Gutsy) ved at højreklikke på sit skrivebord, og vælge Skift Baggrundsbillede - og så vælge fanebladet til venstre, som hedder Tema. Der klikker man sig ind på Tilpas, hvor man så kan vælge ikoner, vindueskant og andre ting relateret til sit tema.

Ikoner er også en vigtig del af ens brugerflade - og de kan hentes samme steder. Der følger man samme procedure som før, men istedet for at udpakke mapperne i .themes, udpakker man dem i .icons - og så vælger man dem på samme måde som med alt andet relateret til sit tema.

Metacity er en fin form for vinduesdekoration, men det har sine begrænsninger, i forhold til Emerald - som er en vinduesdekorator lavet til Compiz og Emerald. Der er mulighed for at placere ting som man vil (dem som laver de forskellige temaer, altså) og for masser af gennemsigtighed. Det kan hurtigt installeres ved sudo apt-get install emerald, og tændes for ved Alt+F2 > 'emerald --replace' - vupti. Temaer hentes fra samme sted som det andet - gnome-look.org, de installeres dog anerledes. Da åbner man Emerald Theme Management under System > Indstillinger, og bruger Import-funktionen.

http://i213.photobucket.com/albums/cc83 ... /step3.png

4: Vi skal have smidt en dock op, skal vi. Jeg foretrækker selv kiba-dock, da den er nem at gå til, og kan konfigureres på mange måder - når den lige er kompileret og installeret. Dette vil være det mest trælse at skulle, som hører med her. Det er bare et spørgsmål om at tage en halv time ud af kalenderen, og så gøre - ord for ord, bogstav for bogstav, som en guide fortæller. Så går det. Guiden linker jeg til, før jeg begynder at vise hvad docken kan. Denne guide benytter sig af .deb-filer, hvilket gør det hele noget hurtigere - læs den ord for ord, og gør hvad den siger, så kan det kun gå helt galt - men, mon ikke det bliver positivt alligevel. Før du starter docken, vær sikker på at Visuelle Effekter er slået til. Højreklik på skrivebordet og vælg Skift Baggrund, hvorefter du vælger Visuelle Effekter helt ude til højre - og sætter disse til normal.

http://taufanlubis.wordpress.com/2007/1 ... ntu-gutsy/

5: Nu hvor vi har alle de elementer jeg ønskede at få med, kan vi begynde at tilpasse skrivebordet helt som vi ønsker det. Nogle kan ikke lide ikoner på deres skrivebord, andre vil ikke have et top-panel - nogle vil ikke have en dock, og nogle vil have deres panel anerledes end andres.

Docken kan konfigureres til at have en vinduesliste, som så kan fjernes fra toppanelet - Docken kan bruges som launchbar, til forskellige programmer - den kan have en menu, et ur - anologt, og stilfuldt. Til sidst vil jeg vise min desktop som jeg har den, lige nu - som denne guide har bragt mig til (den var meget anerledes før jeg begyndte, faktisk..) - og så forklare hvordan man fjerner/tilføjer forskellige ikoner til sit skrivebord. Det gøres relativt simpelt. Først starter man 'gconf-editor' fra Alt+F2 - så vælger man Apps > Nautilus > Desktop, og der vil der være bokse som kan afkrydses, med forskellige ikoner som Home, Network og Computer.

Og så til sidst, som min ser ud.

http://i213.photobucket.com/albums/cc83 ... /step4.png
Senest rettet af eitreach 9. jan 2008, 15:01, rettet i alt 5 gange.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

jass
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. dec 2007, 13:36
Geografisk sted: Odense C

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf jass » 28. dec 2007, 13:48

Hej eitreach

Så lige din guide.

tænkte på hvordan du har fået den menu nederst på dit skrivebord.

kunne godt tænke mig noget lignende, men er meget grøn/ny i linux/ubuntu.

Ellers et fedt styresystem, i forhold til windows XP, som jeg har brugt i mange år. :roll: :D
Mvh Jass

Ny i linux-world
eks. XPèr

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf eitreach » 28. dec 2007, 14:22

Hej, og velkommen. :D

Menuen nederst er som beskrevet en dock. Der findes nogenlunde enkle instrukser til at installere den her:

http://taufanlubis.wordpress.com/2007/1 ... ntu-gutsy/

Du skal dog være opmærksom på at den -kan- være ustabil, idet der er tale om tidlig alpha-software - jeg har dog som regel ingen problemer med den. Hvis den ikke fungerer, er der heldigvis også andre alternativer.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

jass
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. dec 2007, 13:36
Geografisk sted: Odense C

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf jass » 28. dec 2007, 14:43

hej igen og tak for velkomsten

skriv endelig igen hvis der er en lettere måde at lave en sådan menu.

vil gerne lave en ala den man har på mac. dvs. genvejs iconer for de mest brugte programmer.
Mvh Jass



Ny i linux-world

eks. XPèr

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf Volle » 28. dec 2007, 14:52

jass skrev:hej igen og tak for velkomsten

skriv endelig igen hvis der er en lettere måde at lave en sådan menu.

vil gerne lave en ala den man har på mac. dvs. genvejs iconer for de mest brugte programmer.


Avant window manager. se her : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=385981

eller google lidt rundt.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf eitreach » 29. dec 2007, 08:24

Efter at have fundet ud af at den guide jeg linker til ødelægger compizconfig-settings-manager hvis man opdaterer software derfra, har jeg lagt en besked øverst i mit indlæg om at den ikke skal benyttes, med et link til et alternativ.

http://www.kiba-dock.org/index.php?opti ... pic=274.30

Jeg beklager ulejligheden, hvis det har voldt problemer for nogle.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

jass
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. dec 2007, 13:36
Geografisk sted: Odense C

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf jass » 31. dec 2007, 09:02

Tak for hjælpen.

Jeg prøvede avant windows manager, og har fået lavet en ok menu, med curves men hvordan får man den til selv at starte op?
Og hvor finder man flere addlets til awn?
Kan man bruge addlets fra andre programmer?

undskyld de lidt dumme spørgsmål, men jeg er først ved at fatte alt det her linux. Ubuntu er ellers det bedste system jeg har prøvet, og fedt med et dansk forum, med så meget support.

Og godt nytår iøvrigt.

:wink:

håber at jeg også en dag, kan hjælpe andre.

:D :roll:
Mvh Jass



Ny i linux-world

eks. XPèr

Volle
Indlæg: 334
Tilmeldt: 19. maj 2007, 08:23
Geografisk sted: Odense

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf Volle » 31. dec 2007, 10:04

jass skrev:Tak for hjælpen.

Jeg prøvede avant windows manager, og har fået lavet en ok menu, med curves men hvordan får man den til selv at starte op?
Og hvor finder man flere addlets til awn?
Kan man bruge addlets fra andre programmer?

undskyld de lidt dumme spørgsmål, men jeg er først ved at fatte alt det her linux. Ubuntu er ellers det bedste system jeg har prøvet, og fedt med et dansk forum, med så meget support.

Og godt nytår iøvrigt.

:wink:

håber at jeg også en dag, kan hjælpe andre.

:D :roll:


For at få awn til at at starte automatisk, så gør du flg:

Hop i system-indstillinger-sessioner, første faneblad handler om opstartsprogrammer, du trykker på tilføj for at oprette en ny.
Navngiv den evt. awn og i feltet kommando skriver du flg: avant-window-navigator

så skulle den være der ved næste boot.
Mvh Volle
Hardy Heron 8.04 - Compiz Fusion på Zepto 6214

jass
Indlæg: 8
Tilmeldt: 28. dec 2007, 13:36
Geografisk sted: Odense C

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf jass » 2. jan 2008, 09:15

Tak for hjælpen.. :D

så fik jeg lavet en ok dock
Mvh Jass



Ny i linux-world

eks. XPèr

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz (FORÆLDET)

Indlægaf eitreach » 9. jan 2008, 14:50

Indtil videre, så lad være med at bruge dock-delen.. Jeg har fundet ud af at det giver en masse problemer med scriptet, da den ikke tjekker afhængigheder. Resten virker dog som det skal.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz

Indlægaf eitreach » 16. feb 2008, 15:59

Jeg har tænkt mig at finkæmme og ren/omskrive denne guide, til brug med Pihl's apt-implementering i forummet - så hvis der er nogle som gerne så nogle ændringer, så er det på tide at løsne tungen.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Eskil
Indlæg: 144
Tilmeldt: 8. feb 2008, 20:54
Geografisk sted: Svendborg

Re: Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz

Indlægaf Eskil » 18. feb 2008, 18:12

Hvordan aktiverer man at tema igennem Emerald Theme Manager???? :? :?:

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz

Indlægaf eitreach » 18. feb 2008, 19:56

Husk at slå emerald til, også. :) I kør-dialogen skriver du:

Kode: Vælg alt

emerald --replace


Bagefter kan du frit vælge temaer i Emerald Theme Manager.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Eskil
Indlæg: 144
Tilmeldt: 8. feb 2008, 20:54
Geografisk sted: Svendborg

Re: Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz

Indlægaf Eskil » 18. feb 2008, 20:35

Er gjort, under Themes fanen kan jeg vælge ml. de temaer jeg downloader, men jeg kan ikke aktivere dem (eller ved ikke hvordan..) Jeg læste noget mens jeg googlede om at man skulle slå skrivebords-effekter til, men det vil den ikke lade mig gøre :( "desktop effects could not be enabled")

-Eskil

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Eyecandy med GTK, Emerald og Compiz

Indlægaf eitreach » 18. feb 2008, 21:25

Emerald kræver et 3d-grafikkort. Hvilket grafikkort sidder du inde med?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster