(senest testet med Ubuntu version 19.10 64 bit 20. oktober 2019)
Formål
- Maximér hastigheden af Ubuntu ved at køre alt i RAM – hvor tit booter man egentlig?
- Hav alle dine vigtige ting på luks krypteret USB drev
- En glimrende metode til en 'Prøv Ubuntu i en uge' reklame 'installation'
- Windows eller Mac laptop eller PC
- Vær sikker på at have nok RAM maskinen, dvs. mere end 4GB – jeg vil foretrække 8GB
- Hav 2 gode 16GB usb3 nøgler
- Hent + lav en Ubuntu liveUSB eller bedre: Lav en Ubuntu live USB startup disk og lav en luks nøgle med Gnome Diske til dine data
Hvordan
- Boot direkte fra liveCD eller USB startdisk
- Tast F3 og vælg sprog
- Tast F6. Så kommer der en linje frem hvor du i enden - inden de to minuser -- skal skrive toram, så der står "toram --" i enden af linjen
- Tast <enter> – efter et par minutter kører du Ubuntu fra RAM
- Indsæt luks nøglen og kopier som root dine home data til/fra /home/ubuntu, eksempelvis 'rsync -avH /media/ubuntu/persistence/myhomedata/ /home/ubuntu/'. Husk at skifte ejer til ubuntu på /home/ubuntu, dvs: -sudo chown -R ubuntu.ubuntu /home/ubuntu
- Installér dine favorit applikationer
Jeg foretrækker at have en minimal-install-liste 'apt-get install package1 package2...' gemt på min luks nøgle. - Sæt password til noget ordentligt
- Sæt firewall op. Jeg har firewall opsætningsscript liggende på min luks nøgle
- Ret i /etc/sudoers.d/casper og lav NOPASSWD om til PASSWD
- Nyd en maximal-hurtig Ubuntu PC
- Når du har data på home du vil gemme kopierer du til USB, eksempelvis: rsync -avH /home/ubuntu/ /media/ubuntu/persistence/myhomedata/ - husk at klikke eject på nøglen i Nautilus og vent til ubuntu tillader du hiver nøglen ud
- Husk: Aldrig genstart kun 'hvile' – de fleste laptops går i hvile, når man klasker låget i