Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf sådanUBUNTU » 23. nov 2007, 10:17

Jeg har brugt det fix som revorge bragte på banen. Efter det har jeg haft et begrænset antal cycles, og min hdd temp har været mellem 26 og 32 grader C, hvilket vel er OK(?)

Selvfølgelig er det vanskeligt at skrive en guide, fordi problemet ikke er generelt, og fordi det er forbundet med en vis (mindre) risiko at begynde at pille ved hardwareindstillingerne.

Ang. ubuntu, din nye computer og din kæreste. Ubuntu lider jo af de samme mangler ift. hardwareunderstøttelse af især ny hardware som resten af linuxdistributionerne. Jeg har dog på fornemmeren, at de gør meget for at gøre understøttelsen så god som mulig. På hardware, der ikke er det nyeste nye, virker alt for det meste fint. Prøv at smide en live CD i, og hør om lyden spiller.

Ubuntu er så nemt at bruge, at din kæreste sagtens kan finde ud af det, når det først er installeret og konfigureret. Men man kan selvfølgelig ikke forhindre,at folk føler sig utrygge uden for MS win, og vil hjem første gang de lander på en hjemmeside, der ser underlig ud i firefox.

Der findes tonsvis af tweaks og muligheder, men den enkle funktionalitet - den er der med det samme.

PS. Disse hjemmesider (som jeg sjældent støder på) åbner jeg med IE 6.0 (google: Ies4linux). Superlet! :D

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf sådanUBUNTU » 23. nov 2007, 10:22

Forresten... Det ser ud som om vi har fundet vores "redaktør" på tråden: thj01. Hvis det er ok med dig. :)

Du virker som om du har meget godt styr på det ;)

Revorge
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. nov 2007, 16:25

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf Revorge » 23. nov 2007, 11:14

Ja, det ser ud at thj01, har tænkt sig at lave en opdateret "Spar På Strømmen Tråd", der er inkl. et evt. nødvendigt "hdd cycle fix" - Tak for det. Der ligger forøvrigt et stykke kode i denne tråd http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=591503&page=50, der skulle være mere "Clean / rigtigt" end det Ubuntu_demon har lavet, det er dog ikke testet endnu.

- Hvad angår brugen af forskellige programmer, så anvender jeg allerede Firefox, Thunderbird, Openoffice, VLC osv. på min stationære Windows Pc, så der vil ikke være den store forskel at mærke, hverken for mig eller min kæreste. Alt det konfigurations mæssige tager jeg mig selv af.

Er forøvrigt super at kunne snakke tingene igennem, på et forum som dette, lige da jeg læste om bla. denne fejl, tog da det modet lidt fra mig, men nu føler jeg mig klar på at give det en chance igen.

- By the way. På windows har jeg en partition, hvor jeg har alle mine downloadede filer, billeder, dokumenter osv liggende, for overskuelighedens skyld, i en "mappe struktur" jeg selv har sat sammen. Hvordan laver jeg smartest noget tilsvarende i Ubuntu?

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf sådanUBUNTU » 23. nov 2007, 11:36

hvis jeg forstår dig ret, så spørger du om, hvordan man laver en "Dokumenter"-mappe i linux.

Når du installerer laver du en rodpartition til Ubuntusystemet (/) på ca. 7,5-10 GB, en swappartition, samt en partition, som du monterer på (/home). Det gør du meget let under installationen. Alle brugeres indstillinger, dokumenter, billeder, musik etc. gemmes på /home. Hvis du skulle få lyst til at opgradere eller prøve andre linuxdistributioner, installerer du blot det nye system på (/), monterer /home (uden at formatere denne partition) og beholder alle indstillinger, bogmærker, dokumenter osv., som du har liggende på partitionen.

Det er meget vigtigt at få lavet den /home-partition. Ellers fortryder du senere.

Husk også at det er let at dual-boote windows xp og ubuntu. Du kan finde meget mere om alt dette i forummet, på http://ubuntu.linuxin.dk og mange andre steder :)

Revorge
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. nov 2007, 16:25

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf Revorge » 23. nov 2007, 11:45

Okay takker. Det var noget i den retning jeg mente, og det lyder smart.

Har læst nogen steder at Ubuntu 64bit, kan give lidt problemer med java og flash, bør jeg holde mig til 32bit, som nybegynder?

- Hvad angår Dual Boot, så foretrækker jeg kun at have et styresystem pr. harddisk, og har jo stadig min stationære med Windows. & - så skal jeg forøvrigt nok afholde mig fra mere "off-topic".

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf sådanUBUNTU » 23. nov 2007, 12:06

Hvis du læser nogle af de indlæg, som planet-reptile har skrevet, vil du nok betænke dig ift. 64-bit. Jeg har også hørt, at der er problemer med java og netbank i 64-bit.

Jeg ville holde mig til 32-bit, indtil 64-bit er mere stabilt og veludviklet. Hvis du har en spritny computer, skal den sgu' nok køre rigtig fint alligevel. For fanden, jeg har pentium M 1,4 MHz, 1 GB ram og et gammelt ATI-chipset, og det kører ret så smooth her :). Compiz er også ok! :D

Andre der har erfaringer m 64-bit?

PS. Ja, det er vist ret så off-topic :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf thj01 » 23. nov 2007, 16:42

Jeg har indarbejdet det i første indlæg i "min egen tråd" - og det virker fint her hos mig

Så det er slut med at få nervøse sammenbrud 8)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf sådanUBUNTU » 23. nov 2007, 18:02

thj01: Det lyder rigtig godt. Har et par bemærkninger (take it or leave it):

Gælder sliddet virkelig alle bærbare/harddiske? Er du sikker på, at det er uanset styresystem? (Vi behøver vel egentlig ikke forholde os til konkurrerende styresystemer ;)). Og der er måske ingen grund til at skrive "dræber" harddisken ( og tilmed flere gange)... man bliver sgu' da helt bange. Hvad med "slider hurtigt". Lyder mindre gyseragtigt :)

Jeg er glad for, at emnet blev bragt op. Og jeg er superglad for den viden om området thj01 og og revorge har bidraget med. Det er jo ren Ubuntu (altså ligesom det med at hjælpe hinanden i afrikanske landsbyer). Hip hurra for ubuntu forum DK. :D

Revorge
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. nov 2007, 16:25

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf Revorge » 23. nov 2007, 18:49

Jeg har stillet samme spørgsmål, omkring det at det skulle gælde alle styresystemer og harddiske i "Nedsæt strømforbrug tråden". Fx har jeg fundet ud af, at der ingen strømstyring er slået til, i bios'en på den laptop jeg har bestilt. Det er dog ganske muligt at det er rigtigt, men jeg har ikke kunne finde nogen bekræftelse af det.

- Synes også vi har haft en virkelig fin dialog om dette, så tak for'ed.

Revorge
Indlæg: 9
Tilmeldt: 22. nov 2007, 16:25

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf Revorge » 23. nov 2007, 19:41

Lige en lille update på problemet. Ifølge en af de nyeste indlæg på Ubuntus bugtracker, så berøre problemet også visse stationære, med nogen af Western Digitals harddiske, da disse også benytter selvom "Rapid Parking" selvom der er tale om 3.5 diske, og de kan kun klare 300.000 cycles, så det kan være temmeligt alvorligt.

- Her skal man så slå Power Management fra på diskene.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf thj01 » 2. dec 2007, 23:00

jeg har desværre ikke kunnet finde noget om problemet endnu - så det må stå hen i det uvisse.

Men problemet her er ikke ubuntu, men computerens måde at syre HD'en på.

så måske skulle trådens navn laves om til

Ubuntu kan redde din harddisk fra unødigt slid - det er den positive historie.

sprøgsmålet er om denne tråd ikke har overlevet sig selv, da den er gennemgået og taget stilling til i den anden tråd!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf sådanUBUNTU » 3. dec 2007, 09:00

Jeg synes klart, at den har overlevet sig selv. Den har dog en antikvarisk værdi, fordi den indeholder baggrunden for de anbefalinger, som vi senere er kommet frem til. Helt ok med mig hvis den bliver slettet.

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf nymark1 » 2. jan 2011, 21:32

Jeg faldt over den her "gamle" tråd. Det lyder som om man kan risikere at ens harddisk slides hurtigt hvis man installerer Ubuntu på en bærbar computer.
Er det stadig et relevant problem, eller er det blevet løst i mellemtiden?
Min datter vil evt. gerne have installeret Ubuntu på sin bærbare.
Og det vil jeg naturligvis gerne hjælpe hende med :) .
Men jeg blev lidt betænkelig da jeg læste denne tråd.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf AJenbo » 3. jan 2011, 03:07

Det behøves du ikke være nervøs for, der tale om et problem med den indbygget strømstyring i nogle enkelte ThinkPads, strøm styring i Ubuntu egen strøm styring er der ikke noget galt med.
Der ud over er det ikke en særlig kraftig slitage der ville være tale om hvis du har en af de på virket modeller, og skulle du have en af disse modeller kan du følge instruktionerne i det første indlæg for at skifte fra den indbygget strømstyring over til Ubuntus egen strøm styring.

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ubuntu på laptop - slides din harddisk hurtigt?

Indlægaf Rattus Norvegicus » 3. jan 2011, 15:29

sådanUBUNTU skrev:Test din harddisk:
installer pakken smartmontools:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install smartmontools


kør kommandoen:

Kode: Vælg alt

sudo smartctl -a /dev/sda | grep Load_Cycle_Count


Du får et output, der minder om dette:

Kode: Vælg alt

193 Load_Cycle_Count        0x0012   093   093   000    Old_age   Always       -      72888


Det er det sidste tal, du skal bide mærke i. Gentag kommandoen efter ca. 15 minutter. Hvis tallet er steget med ca. 7 eller mere, bør du nok nærlæse guiden (se link nedenfor)

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1491

Da jeg ikke kunne sove i nat og kedede mig lidt, forsøgte jeg for sjov at installere smartmontools, og kørte testen, og her viste det sidste tal 3994, og efter 10 timer er der ikke sket nogen stigning... det kan vel kun betragtes som værende positivt?
Hilsen Kenny

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster