nedsæt strømforbruger på din bærbare

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

nedsæt strømforbruger på din bærbare

Indlægaf sådanUBUNTU » 3. dec 2007, 09:14

Lodbergs rettelse giver vel egentlig god mening. Jeg skal nok teste i løbet af dagen.

Jeg har lige et opklarende spørgsmål. Vedrørende niveau 254 ved AC. Udsætter det ikke harddisken for en risiko, hvis man eksempelvis sidder i sofaen, i et tog eller andre steder med risiko for rystelser, med AC-stikket tilsluttet?

thj01 nævnte på et tidligere tidspunkt et niveau ved AC på ca. 194 (kan ikke huske det nøjagtige tal). Hvad er din holdning til dette nu?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

nedsæt strømforbruger på din bærbare

Indlægaf thj01 » 3. dec 2007, 12:17

jeg bruger selv 128 nu

og det er fordi at 192 (194) stort set ikke stopper hd overhovedet.

Når jeg sidder og laver meget skrivearbejde stopper min hd nu efter omkring 5 minutter og det virker fint.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

nedsæt strømforbruger på din bærbare

Indlægaf sådanUBUNTU » 3. dec 2007, 13:01

Ok. Takker. Så må jeg jo bare overveje, hvad jeg gør. :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

nedsæt strømforbruger på din bærbare

Indlægaf thj01 » 4. dec 2007, 11:28

Følgende er blevet rettet / tilført

programmer der "vækker" computeren

- Openoffice.org

Openoffice.org er som standard indstillet til at tage automatisk backup hvert 15 minut. Dette er ikke nødvendigt. Ved at ændre den til 45 minutter kan man sidde og arbejde med en fuldstændig afbrudt HD i 30-40 minutters tid, når man bare nørkler med tekst.

Personligt har jeg ALDRIG haft brug for den funktion i Ubuntu, men i Windows dagene var det en god funktion når programmet pludselig gik ned

Indstillingen ændres på følgende måde

Funktioner -> Indstillinger -> Indlæs/gem -> Gem automatisk gendannelsesinformation hvert "dit valg" minutter

Jeg har sat min til 45 minutter - men overvejer at fjerne den helt


Årsag : jeg opdagede at min computer startede op fordi den ville gemme mit OOO dokument. men nu er den dejlig stille igen 8)

Vil i være venlige at tjekke jeres programmer igennem for om der måtte være noget der hele tiden "vækker" jeres maskine?? Jeg kunne forestille mig at mange andre programmer har en sådan "gem" funktion.

Det er selvfølgelig også vigtigt at "sikkerheds" aspektet bliver overvejet. Det kan jo godt være at det bliver FOR smart at være smart


gksudo / sudo

jeg har rettet nogle steder med dette. Nu ved jeg hvad det betyder og teksten er rettet igennem sådan at brugen er korrekt.

Kort fortalt.

sudo er til terminal kommandoer

med gksudo starter man sudo op grafisk - det er mere korrekt, men jeg aner ikke om det har en reel betydning. - men det er ihvertfald fixet
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

nedsæt strømforbruger på din bærbare

Indlægaf thj01 » 13. dec 2007, 18:17

stavefejl og gentagelsesfejl rettet

enkelte designforandringer der skulle gøre det lettere at bruge guiden

SPØRGSMÅL

Den del der handler om nedsætning af strømforbruget på WIFI er jeg ikke så sikker på mere, da det er rettet mod et specifikt WIFI-chipset.

hvad mener i andre
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

nedsæt strømforbruger på din bærbare

Indlægaf thj01 » 24. dec 2007, 06:30

Guiden er opdateret.

Jeg har ændret anbefalingen af -B parameteren til 192 da den virker "mere rigtigt" på de computere jeg arbejder med (IBM laptops R50e og T61)

Jeg har tilføjet -M paramteren i "uglyfix" da det også kan give lidt ekstra strømesparing på mange laptops.

diverse forklaringer er tilført angående ovenstående

kopieringen af "uglyfix" er gjort til en kommandolinie i stedet for 4 forskellige - bare for nemhedens skyld.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster