Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf laoshi » 11. jan 2010, 12:01

Fra softwarecenter kan du installere torbutton-extension til firefox - husker jeg ret, så får du hermed også installeret tor. torbutton-extension er en smart lille knap som du let kan slå tor til og fra med.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

micprop

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf micprop » 11. jan 2010, 14:07

nå den er allerede installeret, men min ip adr. er stadig den samme, der var ingen spørgsmål da jeg installerede foxyproxy eller tor, så det ser ud til at der er et problem

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf soundpartner » 11. jan 2010, 18:16

micprop skrev:nå den er allerede installeret, men min ip adr. er stadig den samme, der var ingen spørgsmål da jeg installerede foxyproxy eller tor, så det ser ud til at der er et problem


har du overvejet bare at prøve med en hat af staniol
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Nordsig » 11. jan 2010, 18:29

Paranoia eller hvad ?
Hvis der er 2 millioner internetbrugere i DK og de i gennemsnit sidder ved deres pc 15 min. om dagen, så er det 500.000 timers internet. Hvor mange tror i der er ansat til at kikke i logfiler over hvad vi har besøgt eller lavet på nettet. Der er nok sat nogle filtre på der snapper udvalgte ord som feks. bombe, krudt og andet lignende, hvilket der så hurtigt skimmes for eventuelle "trusler" Hvis nogen tror at deres private liv på nettet er så interessent at en logfils læser skulle sidde og nærlæse logfilen, vil jeg betegne denne person som en smule naiv (måske er det bare mig der er naiv ), hvor om alt er, selv om jeg besøgte sexmedskildpader.ORGasme, downloadede div. torrents eller andet, tror jeg nu ikke at jeg ville installere nogle af de programmer nævnt i denne tråd. Jeg har en ide om at mit liv er alt for kedeligt til at andre skulle kunne have den mindste smule interesse for hvad jeg laver i hvert tilfælde på nettet.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Jimmyfj » 11. jan 2010, 21:09

Nordsig skrev:Paranoia eller hvad ?


Nu er det sådan, at denne tråd startede fre okt 26, 2007 8:37 pm og der er sket ret meget på IT-siden siden de dage. Så vidt jeg husker var vi lige skiftet fra Ubuntu 7.04 til Ubuntu 7.10. Og ville du have blot en smule privatliv i de tider, så var du tvunget ud i sådanne tiltag.

Anderledes er det i dag. Du skal stadig ud i en del hokus-pokus for at sikre din trafik, men dine data er langt mere sikre i dag, end under 7.10.

Jeg skal, på ingen måde, forklejne 7.10. Det var en rigtig lækker udgivelse, og tingene fungerede problemfrit, ( i det mindste på mine systemer!) Det var også under 7.10 jeg for alvor begyndte at lege med Ubuntu Server Edition. Og data sikkerheden var også ganske udmærket. Men lad os tale om i dag, og det, som tråden oprindeligt handler om: Nemlig "Retten Til Privatliv På Internettet"

Fair nok, at du ikke mener, du sidder og laver noget på nettet, som kan interessere andre, endsige myndighederne. Og det er her jeg, og en hel del andre, som har skrevet i denne tråd mener, at du er skævt på den. Det handler IKKE om, hvor vidt du foretager dig noget på Internettet, som kan betragtes som værende lyssky. Det handler om, at regeringen straffer KOLLEKTIVT, og fjerner en grundlovssikret ret på grund af et sæt løgne om terror trusler mod Danmark.

I terror-kampens "hellige" navn tvinges DU til at opgive nogle rettigheder, som oven i står indført i såvel FN's som EU's menneskerettighedserklæringer. Disse friheder knægtes af nogle paranoide politikere, som har aktier i diverse våben-producerende virksomheder i verden, og derfor méler deres égen økonomiske kage, og IKKE folkets.

Det er vist en svag underdrivelse at sige, at regeringen ikke giver fem potter p.. for befolkningen, eller dens meninger.
Derfor vil jeg mene, at du, Nordsig, giver udtryk for netop den holdning regeringen åbenlyst påstår skulle være dækkende for at fjerne din ret til privatliv på IT-området. Husk på, at det jo ikke kun er computere vi taler om her, men al IT udstyr.

"Har du intet at skjule, har du heller intet at frygte!" Påpeger de. B U L S H I T

INGEN i kongeriget Danmark har noget at gøre på mine private computere. UANSET om jeg er forbryder, eller lovlydig borger. Derfor skal de herre snushaner også stå en tand tidligere op, hvis de vil ind på mit udstyr for at kigge. Bevars, de er da velkomne, men om de så skal skyde mig får de ikke koden til dekryptering af mine drev.

Hvilken type kryptering jeg bruger vil jeg ikke oplyse her. Kun at den er kraftig, og virkelig professionel. Så de herre snushaner kommer da bare. Jeg tør godt skrive at man burde bombe dette og hint tilbage til Flintstone-tiden, de kan jo passende starte med et hvidt hus et sted i verden. BUM, der røg en alpetop.

Allerede fra 9.04, så vidt jeg husker, kunne man, under installation vælge at få krypteret sin /home-mappe. Og det er jo en ganske god ting at gøre.
Senest rettet af Jimmyfj 12. jan 2010, 05:46, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Nordsig » 11. jan 2010, 21:52

Øhh....

Det er vist en svag underdrivelse at sige, at regeringen ikke giver fem potter pis for befolkningen, eller dens meninger.

Sludder, befolkningen har valgt politikerne demokatisk pga. deres meninger. Det kan godt være at jeg ikke har stemt på de der sidder på flertallet, men sådan er det at leve i et demokrati.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

micprop

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf micprop » 11. jan 2010, 23:15

Nordsig skrev:Øhh....

Det er vist en svag underdrivelse at sige, at regeringen ikke giver fem potter pis for befolkningen, eller dens meninger.

Sludder, befolkningen har valgt politikerne demokatisk pga. deres meninger. Det kan godt være at jeg ikke har stemt på de der sidder på flertallet, men sådan er det at leve i et demokrati.



Det er vist en gang vrøvl hvorfor er der så politikerlede i dette land, se bare på den udlevering af Camilla Broe, domstolen bestemmer et og så kommer den so til Lene og slår et pennestrøg over det og sender hende til verdens mest korupte retssystem nej politikerne her i landet er levebrøds politikere

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf soundpartner » 11. jan 2010, 23:31

micprop skrev:
Nordsig skrev:Øhh....

Det er vist en svag underdrivelse at sige, at regeringen ikke giver fem potter pis for befolkningen, eller dens meninger.

Sludder, befolkningen har valgt politikerne demokatisk pga. deres meninger. Det kan godt være at jeg ikke har stemt på de der sidder på flertallet, men sådan er det at leve i et demokrati.



Det er vist en gang vrøvl hvorfor er der så politikerlede i dette land, se bare på den udlevering af Camilla Broe, domstolen bestemmer et og så kommer den so til Lene og slår et pennestrøg over det og sender hende til verdens mest korupte retssystem nej politikerne her i landet er levebrøds politikere

og den so til camilla broe kunne bare lade være med at bryde loven... hun skulle skydes på rådhuspladsen, have kappet hovedet af og have det hængt til offentligt skue. så kunne søde dejlige lene nemlig bekymre sig om nogle af de ting som betød noget...

tror du ikke bare du skulle klappe kaje, og beholde udtalelser som ovenstående for dig selv?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Rattus Norvegicus » 11. jan 2010, 23:53

Sikke et sprog der bliver ført lige nu... synes jeg bestemt ikke klæder dette forum...
Hilsen Kenny

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Jimmyfj » 12. jan 2010, 06:21

Rattus Norvegicus skrev:Sikke et sprog der bliver ført lige nu... synes jeg bestemt ikke klæder dette forum...


Enig. Men med det må jeg vist også erkende mit eget lidt dårlige sprog i mit seneste indlæg i tråden. Det vedgår jeg er en smule over stregen.

Når det er sagt, så er det sprog, som føres her ikke værre end sproget i tråden som helhed, hvilket der ikke er noget at sige til, da det, politisk set, er en rødglødende kartoffel vi her har fat i: Din personlige frihed vs. regeringens "ret" til at overvåge dig i terrorbekæmpelsens "hellige" navn. Kontrol, kontrol, kontrol..... Ikke en sk.. andet fra regeringens side. Styre "pøblen" med frygt for terrorangreb.

En regering. som fører hele Folketinget bag lyset, og fører Danmark i krig på falske grundlag, blot for at tækkes en psykotisk amerikansk præsident, som var ved at føre verden ud i en global religionskrig. En liberal avis, som offentliggør en række dybt provokerende tegninger, som sætter vores ellers højt agtede land på fanatikernes verdenskort over potentielle bombemål og derved "retfærdiggør" de paranoide borgerlige politikere i regeringens grundlovs- og menneskerettigheds-stridige indgreb i befolkningens personlige frihed. Du kan selv fortsætte listen.

Den røde tråd i det hele er kontrol, og endnu mere kontrol. Se blot på hetzen mod de arbejdsløse fra "regeringens" side. Pisk, pisk og atter pisk. Syge skal til samtale med arbejdsgiveren efter kort tid, for at se, om man kan tvinge den syge tilbage i arbejde. Nedskæring på nedskæring i den offentlige støtte for at TVINGE folk i arbejde. En "arbejdsminister" hvis primære opgave er at tvinge folk ud i fiktive jobs, blot for at skære i dagpenge/kontanthjælp/sygedagpenge.

I ægte dansk småborgerligheds stil bliver folk tværet ud af systemet. Tvunget til at acceptere mere kontrol fra myndighedernes side. Mindre politi på gaden, "Vi skal spare". Forringelser over héle linjen, over ALLE spektra. Skattestop som skal sikre, at menig mand ingen besparelser får, men sikrer den rigeste femtedel af befolkningen skattelettelser i million-klassen, alt imens regeringen, i bedste socialdemokratisk stil forhøjer samtlige afgifter, og i øvrigt lige sikre bred uenighed i befolkningen ved at gennemtvinge en "rygepolitik", og vel sagtens også snart en "fedmepolitik".

Så spar mig for den gang ynk, blot fordi vi ér nogle stykker som kæmper imod kontrollen og bruger vores menneskeret til at være kritiske og ikke retter ind efter løgnagtige politikeres fløjte.

Camilla Broe er en dum dulle, som var ude efter hurtige penge, blev taget med begge hænder i kagedåsen og sendt over for at stå til ansvar i cirkus Justice i United BLUF. Hende har jeg ikke ondt af, og hun er sagen omkring emnet i tråden her aldeles uvedkommende.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

micprop

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf micprop » 12. jan 2010, 07:56

Det er vist en gang vrøvl hvorfor er der så politikerlede i dette land, se bare på den udlevering af Camilla Broe, domstolen bestemmer et og så kommer den so til Lene og slår et pennestrøg over det og sender hende til verdens mest korupte retssystem nej politikerne her i landet er levebrøds politikere[/quote]
og den so til camilla broe kunne bare lade være med at bryde loven... hun skulle skydes på rådhuspladsen, have kappet hovedet af og have det hængt til offentligt skue. så kunne søde dejlige lene nemlig bekymre sig om nogle af de ting som betød noget...

tror du ikke bare du skulle klappe kaje, og beholde udtalelser som ovenstående for dig selv?[/quote]



du har endnu en gang bevist hvor uintelligent du er din mening om politik er lige så udviklet som din viden om software lig nul jeg har ikke set et brugbart svar fra dig endnu så luk kajen selv

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf laoshi » 12. jan 2010, 08:03

Så er det vist på tide at alle i denne tråd lige klapper hesten.

Hold indlæggene saglige og uden unødigt fornærmende tillægsord.

Lad være med at gøre debattørernes personlige egenskaber eller intelligens til emnet for tråden.

Denne tråd handler om, hvordan man evt. kan sikre sin computer mod uønsket indsigt fra myndigheders eller andres side.

Lad den blive ved med det.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Svante

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Svante » 12. jan 2010, 08:46

Jeg synes også at debatten er gået helt over gevind!
Det skærer mig i hjertet at læse disse hadefulde indlæg i verdens bedste forum :-)
Lad os koncentrere os om vores fællesnævner "Ubuntu", og droppe alle disse politiske og hadefulde ytringer. De hører til i et andet forum, og slet ikke dette.

utopia
Indlæg: 174
Tilmeldt: 25. jan 2008, 13:14
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf utopia » 12. jan 2010, 11:03

micprop skrev:er der ikke Tor at installerer i 9.10 64 bit har prøvet denne sudo apt-get install tor men får en fejlmeddelelse on at der mangler et program nogen ide om løsning


1. tilføj til softwarekilder

deb http://deb.torproject.org/torproject.org karmic main

2. tilføj nøgle

gpg --keyserver keys.gnupg.net --recv 886DDD89
gpg --export A3C4F0F979CAA22CDBA8F512EE8CBC9E886DDD89 | sudo apt-key add -

3.
apt-get update
apt-get install tor tor-geoipdb

4. proxy
enten polipo, privoxy eller foxyproxy
(kan hentes i synaptic)

5.torbutton plugin

Det kan nok omskrives til en samlet linie der kan smides i terminalen. Det er bare ikke lige noget jeg kan finde ud af, så andre er velkomne med deres viden.
https://www.torproject.org/docs/debian.html.en
https://www.torproject.org/docs/tor-doc-unix.html.en#polipo

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf eitreach » 12. jan 2010, 17:15

Hvis folk herinde ikke kan finde ud af at diskutere politik på et niveau som er dette forum værdigt, bedes i venligst helt lade være. Jeg har bedre ting at se til, end at skille jer ad.

Det er pinligt at se på, mildest talt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster