Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Christian.Arvai » 21. jun 2008, 00:50

planet-reptile skrev:Det er ikke et spørgsmål om lyssky informationer, men om privatlivets fred.


det er også min indstilling , og hvis jeg skulle lave "lyssky" ting på nettet , ville det være nemmere at jeg satte mig ud
i min bil og fandt et trådløst netværk (der ikke var kodet) .
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Munksgaard
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. jun 2008, 20:50
IRC nickname: Munksgaard
Geografisk sted: Danmark

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Munksgaard » 21. jun 2008, 02:10

planet-reptile skrev:Det lyder noget voldsomt må man sige. Hvordan kan det så påståes at Tor netværket beskytter ens identitet?
Hvordan opsættes Tor så det er fuldkommen sikkert at bruge passwords osv.? Hvordan sættes en HTTPS op?


Det er ikke noget der skal sættes op, det gælder om f.eks. at benytte hjemmesider som benytter kryptering. Når du logger ind på dette forum vil passwordet f.eks. ikke være krypteret når det sendes, og hvis du sender det gennem et tor netværk kan det opsnappes. Kig efter hængelåsen nede i højre hjørne af din browser, den kan du se f.eks. når du går ind på din bank eller foretager dankort-transaktioner på nettet. Når hængelåsen er der betyder det at al data der bliver sendt er krypteret, på den måde kan ens password og andre personlige oplysninger ikke opsnappes.

Mht. anonymiteten er den jo i og for sig stadig bibeholdt. Det smarte ved tor er, at man ikke kan se hvilken ipaddresse du benytter og dermed hvor data kommer fra eller skal hen eller hvem du er. Det som jeg advarer mod er indholdet af de data der bliver sendt. Tor beskytter bare oplysninger om hvor de skal hen eller kommer fra.
Mvh.
Philip Munksgaard

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf planet-reptile » 21. jun 2008, 04:16

Okay, så HTTPS er altså ikke noget man selv kan opsætte, så ens datastrøm er krypteret på nettet?

Angående sikkerheden i Tor har jeg læst mig til at man ikke skal benytte sig af tilføjelses applikationer.

Dette udpluk er taget fra http://www.torproject.org/download.html.en#Warning

1. Tor only protects Internet applications that are configured to send their traffic through Tor — it doesn't magically anonymize all your traffic just because you install it. We recommend you use Firefox with the Torbutton extension.

2. Browser plugins such as Java, Flash, ActiveX, RealPlayer, Quicktime, Adobe's PDF plugin, and others can be manipulated into revealing your IP address. You should probably uninstall your plugins (go to "about:plugins" to see what is installed), or investigate QuickJava, FlashBlock, and NoScript if you really need them. Consider removing extensions that look up more information about the websites you type in (like Google toolbar), as they may bypass Tor and/or broadcast sensitive information. Some people prefer using two browsers (one for Tor, one for unsafe browsing).

3. Beware of cookies: if you ever browse without Tor and Privoxy and a site gives you a cookie, that cookie could identify you even when you start using Tor again. You should clear your cookies frequently. CookieCuller can help protect any cookies you do not want to lose.

4. Tor anonymizes the origin of your traffic, and it encrypts everything inside the Tor network, but it can't encrypt your traffic between the Tor network and its final destination. If you are communicating sensitive information, you should use as much care as you would on the normal scary Internet — use HTTPS or other end-to-end encryption and authentication.

5. While Tor blocks attackers on your local network from discovering or influencing your destination, it opens new risks: malicious or misconfigured Tor exit nodes can send you the wrong page, or even send you embedded Java applets disguised as domains you trust.
Hilsen Kim.

Munksgaard
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. jun 2008, 20:50
IRC nickname: Munksgaard
Geografisk sted: Danmark

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Munksgaard » 21. jun 2008, 09:23

planet-reptile skrev:Okay, så HTTPS er altså ikke noget man selv kan opsætte, så ens datastrøm er krypteret på nettet?

Nej, HTTPS er noget den hjemmeside du besøger skal have sat op.
Mvh.
Philip Munksgaard

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Jeg » 21. jun 2008, 15:13

planet-reptile skrev:Det er ikke et spørgsmål om lyssky informationer, men om privatlivets fred.

Tal for dig selv 8)
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf planet-reptile » 21. jun 2008, 20:45

Det gør jeg også :)
Hilsen Kim.

JonasLB
Indlæg: 30
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:02

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf JonasLB » 24. jun 2008, 18:08

planet-reptile skrev:Det er ikke et spørgsmål om lyssky informationer, men om privatlivets fred.


Det handler om, om du vil have at kriminelle kigger dine oplysninger (ikke sikkert), eller om du vil have politiet gør det. (sådan set heller ikke sikkert).
Jeg ved godt hvad jeg vil vælge, og når man ser på at TOR sådan set bare gør din forbindelse lidt langsommere, synes jeg det ender med at være en ret dårlig ordning.

Hvis man har noget, man gerne vil passe ordentligt på, så er det vel mere sikkert ikke at bruge TOR. For almindeligt logning bliver (så vidt jeg ved) optaget på bånd, og det er jo enormt mange oplysninger. Dine egne vil helt sikkert være gemt mellem alle de millioner af informationer. Mængden af data der strømmer gennem en TOR-exit node er derimod meget mindre, og hvis den node tilfældigvis skulle være eget af kriminelle, vil dine oplysninger sikkert blive kigget på.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Jarlen » 24. jun 2008, 20:47

Yeah, men mængden af kriminelle end-nodes i TOR-netværket er nok tilsvarende småt i forhold til de reele. :-)
Men det er et reelt problem, og jeg ville ikke selv turde bruge TOR af fare for mit privatliv. Hvilket ikke betyder jeg synes statens overvågning er i orden, for det er det fandme ikke!
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

JonasLB
Indlæg: 30
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:02

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf JonasLB » 25. jun 2008, 00:12

Jarlen skrev:(...) Hvilket ikke betyder jeg synes statens overvågning er i orden, for det er det fandme ikke!

De overvåger dig jo ikke, de logger dine net-data, og så kigger de kun hvis der er mistanke. Med andre ord, ingen kigger hvad du laver.

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Jarlen » 25. jun 2008, 08:35

JonasLB skrev:
Jarlen skrev:(...) Hvilket ikke betyder jeg synes statens overvågning er i orden, for det er det fandme ikke!

De overvåger dig jo ikke, de logger dine net-data, og så kigger de kun hvis der er mistanke. Med andre ord, ingen kigger hvad du laver.


Ok, de overvåger mig ikke, de opretholder bare en komplet database over hvad jeg foretager mig? Jaja, kald det hvad du vil, jeg kalder det overvågning ;-)
Om de benytter oplysningerne til noget er en anden sag, men jeg ville da heller ikke bryde mig om at folk lå og filmede ind af mine vinduer, heller ikke selvom de ikke nødvendigvis ville se filmen på noget tidspunkt.

[edit: tyrkfejl]
Senest rettet af Jarlen 25. jun 2008, 19:16, rettet i alt 1 gang.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

fije
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. apr 2008, 17:16

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf fije » 25. jun 2008, 17:19

Gad vide hvorfor politikerne så selv er bekymret over a blive overvåget i Folketinget, hvis det ikke betyder noget?
http://www.computerworld.dk/art/46613?a ... 7&bpos=999

Hapster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. mar 2009, 20:14
IRC nickname: Hapster

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Hapster » 8. mar 2009, 10:55

Hvordan afinstallere man TOR igen?
Skal jeg bare fjerne TOR buttom, eller skal jeg også ind og scripte?

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf Jarlen » 8. mar 2009, 13:20

Hapster skrev:Hvordan afinstallere man TOR igen?
Skal jeg bare fjerne TOR buttom, eller skal jeg også ind og scripte?


Hvis du har installeret det via tilføj/fjern programmer fjerner du det på samme måde.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf cmay » 16. apr 2009, 10:52

i tilfælde dette skulle have interesse.

http://www.linuxpusher.com/product_info ... 2eb546ce08

link til en livecd med netop dette formål at sikre ens privat liv på nettet. den bygger på kubuntu og jeg bruger den selv en gang imellem. der er tor installeret og sat op som default blandt andet.

der er også andre små nyttige programmer som viser noget om ens netværks aktivitet samt man kan ringe til fastnet telefoner med den.

jeg har mest brugt den til netop at finde ud af om min telefon har kunnet modtage opkald når den en gang imellem har været i udu.

(jeg har ikke mobil telefon og bruger gamle telefoner fra genbrug som jo kan gå istykker )
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

micprop

Re: Siker din computer mod den nye data lovgivning!

Indlægaf micprop » 11. jan 2010, 11:41

er der ikke Tor at installerer i 9.10 64 bit har prøvet denne sudo apt-get install tor men får en fejlmeddelelse on at der mangler et program nogen ide om løsning

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster