Jeg har alle mine billeder (5000++) og Mp3-filer (legale!) liggende på min server derhjemme. Men når jeg tilsluttede netværksdrev i Ubuntu 6.10, så lod hastigheden en del tilbage at ønske... og jeg kunne ikke se thumbnails af mine billeder, eller afspille mine Mp3 filer. Men der findes en anden måde at gøre det!
Forarbejde
Først skal der installeres CIFS. Det følger med SMBFS, men dette er ikke installeret som standard. Har du ikke selv tilføjet det, så gør vi det nu.
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install smbfs
Nu skal vi lave et sted vi kan mounte netværksmappen. Udskift "sharename" med noget du kan genkende. (Jeg bruger f.eks. "lager"). Ved at mounte i "media" mappen, får du et fint ikon på skrivebordet når det tilsluttes, som når du smider en cd-rom i maskinen.
sudo mkdir /media/sharename
På et netværk med DHCP kan det være rimelig praktisk at kunne tilslutte et netværksdrev via serverens Netbios-navn. For windows servere betyder det at vi skal have mulighed for WINS. Det gøres ved at redigere nsswitch filen:
sudo nano /etc/nsswitch.conf
Kig gennem filen, og find en linie der ligner det her:
hosts: files dns
og tilføj "wins" i slutningen af den linie, så den kommer til at se ca. sådan her ud:
hosts: files dns wins
Gem filen ved at trykke ctrl-x, tast j (eller y) for at gemme, og enter for at afslutte.
Genstart computeren.
Der er to forskellige tilgange til at tilslutte et netværksdrev. Skal du bare bruge det et par gange, så er der ingen grund til at lave en permanent tilslutning, redigere fstab osv.
Udskift "netbiosname" med det relevante navn på serveren, og "sharename" med det relevante navn på det share du vil tilslutte. "Winusername" og "winpassword" er det relevante brugernavn og password på serveren for at tilslutte netværksmappen.
Manuel tilslutning
For en samba server med et passwordbeskyttet share:
sudo mount -t cifs //netbiosname/sharename /media/sharename -o username=winusername,password=winpassword,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777
Hvis din server ikke kræve password (Fyy!) så ser det sådan her ud:
sudo mount -t cifs //netbiosname/sharename /media/sharename -o guest,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777
Hvis du ikke har skriveadgang, og logger på som gæst, så ser det sådan her ud:
sudo mount -t cifs //netbiosname/sharename /media/sharename -o guest,iocharset=utf8[]
Permanent tilslutning
Hvis du (som mig) bruger dine netværksdrev dagligt, så er det jo rart at få dem tilsluttet automatisk. For at gøre det skal vi rette i Fstab. Det er en kritisk fil, så vi starter lige med at lave en backup af den:
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_old
Får du brug for at genskabe backup'en gør du følgende:
sudo mv /etc/fstab_old /etc/fstab
Hvis din server kræver et password for at tilgå de delte mapper, så er det nemmeste at oprette en fil med dine "credentials" (brugeroplysninger), så du ikke skal skrive dem hver gang du logger på. For at lave en credentials-fil gør du følgende:
sudo nano /root/.smbcredentials
I den skriver du følgende:
username=winusername
password=winpassword
Gem ved at trykke ctrl-x, tast j (eller y), og enter for at afslutte.
Så skal der ændres rettigheder på filen så kun root kan læse og ændre den:
sudo chmod 700 /root/.smbcredentials
Og nu skal vi ændre i fstab:
sudo nano /etc/fstab
Til sidst i filen indsætter du [red]én[/red] af følgende linier, alt efter behov:
For et password beskyttet share med læse- og skriverettigheder:
//netbiosname/sharename /media/sharename cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
For et ikke password beskyttet share med læse- og skriverettigheder bruges dette:
//netbiosname/sharename /media/sharename cifs guest,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0
For gæsteadgang, kun med læserettigheder:
//netbiosname/sharename /media/sharename cifs guest,iocharset=utf8 0 0
Gem filen ved at trykke ctrl-x, tast j for at gemme (eller Y) og enter for at afslutte.
Så tester vi Fstab, for nu at se om det hele virker:
sudo mount -a
Nu skulle der gerne dukke en mappe op på dit skrivebord hvis tingene virker - ellers kommer der en fejlmeddelelse.
Nu bliver dine netværksdrev automatisk tilsluttet ved logon - hvis ikke du er forbundet til netværket, så kommer de ikke - ikke noget med grimme fejlmeddelser eller noget. Og det vigtigste: Din computer ser dem som lokale mapper - dvs. at du har thumbnails på dine billeder, kan afspille musik og videofiler osv. Jeg tilføjede min Mp3 samling på serveren til Amarok, og det spiller bare
Rettelser og kommentarer er velkomne!