HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf spook » 27. dec 2006, 12:58

Dette er en oversættelse af en guide fundet på http://www.ubuntuforums.org, originalen er skrevet af dmizer derinde. Den er baseret på shares fra en Win 2000 server, men virker fint med min SME server, eller andre der deler via Samba. Der SKAL bruges nano (eller anden text-baseret editor), brug af en grafisk editor (som f.eks. Gedit) vil flere steder skabe problemer.

Jeg har alle mine billeder (5000++) og Mp3-filer (legale!) liggende på min server derhjemme. Men når jeg tilsluttede netværksdrev i Ubuntu 6.10, så lod hastigheden en del tilbage at ønske... og jeg kunne ikke se thumbnails af mine billeder, eller afspille mine Mp3 filer. Men der findes en anden måde at gøre det!

Forarbejde
Først skal der installeres CIFS. Det følger med SMBFS, men dette er ikke installeret som standard. Har du ikke selv tilføjet det, så gør vi det nu.

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install smbfs


Nu skal vi lave et sted vi kan mounte netværksmappen. Udskift "sharename" med noget du kan genkende. (Jeg bruger f.eks. "lager"). Ved at mounte i "media" mappen, får du et fint ikon på skrivebordet når det tilsluttes, som når du smider en cd-rom i maskinen.

Kode: Vælg alt

sudo mkdir /media/sharename


På et netværk med DHCP kan det være rimelig praktisk at kunne tilslutte et netværksdrev via serverens Netbios-navn. For windows servere betyder det at vi skal have mulighed for WINS. Det gøres ved at redigere nsswitch filen:

Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/nsswitch.conf


Kig gennem filen, og find en linie der ligner det her:

Kode: Vælg alt

hosts: files dns


og tilføj "wins" i slutningen af den linie, så den kommer til at se ca. sådan her ud:

Kode: Vælg alt

hosts: files dns wins


Gem filen ved at trykke ctrl-x, tast j (eller y) for at gemme, og enter for at afslutte.

Genstart computeren.

Der er to forskellige tilgange til at tilslutte et netværksdrev. Skal du bare bruge det et par gange, så er der ingen grund til at lave en permanent tilslutning, redigere fstab osv.

Udskift "netbiosname" med det relevante navn på serveren, og "sharename" med det relevante navn på det share du vil tilslutte. "Winusername" og "winpassword" er det relevante brugernavn og password på serveren for at tilslutte netværksmappen.

Manuel tilslutning

For en samba server med et passwordbeskyttet share:

Kode: Vælg alt

sudo mount -t cifs //netbiosname/sharename /media/sharename -o username=winusername,password=winpassword,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777


Hvis din server ikke kræve password (Fyy!) så ser det sådan her ud:

Kode: Vælg alt

sudo mount -t cifs //netbiosname/sharename /media/sharename -o guest,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777


Hvis du ikke har skriveadgang, og logger på som gæst, så ser det sådan her ud:

Kode: Vælg alt

sudo mount -t cifs //netbiosname/sharename /media/sharename -o guest,iocharset=utf8[]


Permanent tilslutning
Hvis du (som mig) bruger dine netværksdrev dagligt, så er det jo rart at få dem tilsluttet automatisk. For at gøre det skal vi rette i Fstab. Det er en kritisk fil, så vi starter lige med at lave en backup af den:

Kode: Vælg alt

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_old


Får du brug for at genskabe backup'en gør du følgende:

Kode: Vælg alt

sudo mv /etc/fstab_old /etc/fstab


Hvis din server kræver et password for at tilgå de delte mapper, så er det nemmeste at oprette en fil med dine "credentials" (brugeroplysninger), så du ikke skal skrive dem hver gang du logger på. For at lave en credentials-fil gør du følgende:

Kode: Vælg alt

sudo nano /root/.smbcredentials


I den skriver du følgende:

Kode: Vælg alt

username=winusername
password=winpassword


Gem ved at trykke ctrl-x, tast j (eller y), og enter for at afslutte.

Så skal der ændres rettigheder på filen så kun root kan læse og ændre den:

Kode: Vælg alt

sudo chmod 700 /root/.smbcredentials


Og nu skal vi ændre i fstab:

Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/fstab


Til sidst i filen indsætter du [red]én[/red] af følgende linier, alt efter behov:

For et password beskyttet share med læse- og skriverettigheder:

Kode: Vælg alt

//netbiosname/sharename /media/sharename cifs credentials=/root/.smbcredentials,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0


For et ikke password beskyttet share med læse- og skriverettigheder bruges dette:

Kode: Vælg alt

//netbiosname/sharename /media/sharename cifs guest,iocharset=utf8,file_mode=0777,dir_mode=0777 0 0


For gæsteadgang, kun med læserettigheder:

Kode: Vælg alt

//netbiosname/sharename /media/sharename cifs guest,iocharset=utf8 0 0


Gem filen ved at trykke ctrl-x, tast j for at gemme (eller Y) og enter for at afslutte.

Så tester vi Fstab, for nu at se om det hele virker:

Kode: Vælg alt

sudo mount -a


Nu skulle der gerne dukke en mappe op på dit skrivebord hvis tingene virker - ellers kommer der en fejlmeddelelse.

Nu bliver dine netværksdrev automatisk tilsluttet ved logon - hvis ikke du er forbundet til netværket, så kommer de ikke - ikke noget med grimme fejlmeddelser eller noget. Og det vigtigste: Din computer ser dem som lokale mapper - dvs. at du har thumbnails på dine billeder, kan afspille musik og videofiler osv. Jeg tilføjede min Mp3 samling på serveren til Amarok, og det spiller bare :)

Rettelser og kommentarer er velkomne!
Billede

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf fas » 20. mar 2007, 21:50

Jeg har lige sat en samba-server op i vores klasse...uden password (der er heldigvis begrænset adgang til skolen)....og vil selvfølgelig tilslutte de relevante shares som permanente drev. Det afleder et enkelt spørgsmål:

Når man nu er en doven bærbar-bruger, der ikke lukker ned, men primært bruger standby, fungerer dine anvisninger så stadigvæk?

Det jeg tænker på er om min netværksmappe automatisk dukker op, når jeg igen får kontakt til det trådløse netværk, eller om jeg er nødt til manuelt at mounte den?

Ros til guiden...men det er måske værd at tilføje at vejen til netværkstilslutning for folk med angst for terminalen kan være: "Steder" => "Tilslut server..." => Og i pop-upvinduet:
Tjenestetype: "windows delt mappe" (hvis det er samba/win-netværk)
Server: "DinServerIP/wins" (wins kræver nok ændring af nsswitch jf. spooks HOW-TO)
Delt mappe: "MappenPåServeren"
......
Navnet der skal bruges til forbindelsen: "Navnet til din genvej på skrivebordet"

Det er hvad jeg har gjort indtil videre. Det giver en fast genvej (netværksikon) på skrivebordet, men den forsvinder naturligvis ikke af sig selv, når der ikke længere er kontakt til den pågældende server (den giver dog heller ikke fejlmeddelelser medmindre man forsøger at åbne den). Derudover er jeg ikke klar over om den så er tilsluttet via CIFS eller SMB.

mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf spook » 23. mar 2007, 23:09

fas skrev:Jeg har lige sat en samba-server op i vores klasse...uden password (der er heldigvis begrænset adgang til skolen)....og vil selvfølgelig tilslutte de relevante shares som permanente drev. Det afleder et enkelt spørgsmål:

Når man nu er en doven bærbar-bruger, der ikke lukker ned, men primært bruger standby, fungerer dine anvisninger så stadigvæk?

Jeps - når der er kontakt til det "rigtige" lan/wlan, vil de shares dukke op.
Det jeg tænker på er om min netværksmappe automatisk dukker op, når jeg igen får kontakt til det trådløse netværk, eller om jeg er nødt til manuelt at mounte den?

Ros til guiden...men det er måske værd at tilføje at vejen til netværkstilslutning for folk med angst for terminalen kan være: "Steder" => "Tilslut server..." => Og i pop-upvinduet:
Tjenestetype: "windows delt mappe" (hvis det er samba/win-netværk)
Server: "DinServerIP/wins" (wins kræver nok ændring af nsswitch jf. spooks HOW-TO)
Delt mappe: "MappenPåServeren"

Ja, men så tilslutter du via alm. SMB - og det giver langt fra samme resultater! Prøv at lave en mappe på din server, med et par billeder eller 10, og en mp3 eller to. Prøv så at tilslutte den mappe på de to forskellige måder... både via min guide, og via den alm. peg-og-klik. Du vil opdage at ved alm. peg-og-klik får du ikke thumbnails på billederne, og du kan ikke afspille musikken.
Billede

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf fas » 25. mar 2007, 12:39

Ok - det vigtigste var at de dukker op automatisk...jeg vil køre din how-to igennem og (forhåbentlig) glæde mig over forøget hastighed.

Mht. hastigheden har jeg primært oplevet selve tilslutningen som langsom, når først server-mappen er åben er browsing og åbning af filer rimelig hurtig. Men som du også har nævnt...ingen thumbnails.

Tak for hjælpen...jeg giver en tilbagemelding når jeg har prøvet det.

Mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

fas
Indlæg: 35
Tilmeldt: 26. feb 2007, 17:38
Geografisk sted: Nørresundby

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf fas » 26. mar 2007, 19:19

Så er det prøvet.....hastigheden er mærkbart bedre: 1-2 sek. for at åbne hovedmappen mod 10-12 med SMB, samt thumbnails på alle filer. Tak for det :D

Jeg er dog stødt i et par småting undervejs:
1) Jeg ændrede nsswitch.conf og tilføjede wins, så der nu står "hosts: files dns mdns wins" og genstartede, men jeg kunne ikke få kontakt hvis jeg brugte serverens wins-navn (kan se navnet korrekt i XP), det virkede kun med ip-adressen....nogen ideer?

2) Ikonet på desktop forsvinder ikke af sig selv, når forbindelsen til det trådløse netværk forsvinder. Da jeg prøvede at umounte manuelt sagde den: "umount: kun root kan afmontere //192.168.1.36/shares fra /media/Linux-Server". Herefter loggede jeg ind som root og umountede uden problemer. Skulle den ikke gerne umounte automatisk?

mvh.
fas
Ubuntu 8.10, Ferrari 4005WLMi

rockmeisster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. apr 2007, 23:01

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf rockmeisster » 27. apr 2007, 23:06

Jeg havde heller ikke held til at få WINS til at virke ved hjælp af beskrivelsen. CIFS delen fungerer rigtig godt, der kommer dog en mærkelig CIFS fejl under nedlukning som ikke plejer at komme. Noget med "server not responding"

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf spook » 29. apr 2007, 13:44

rockmeisster skrev:Jeg havde heller ikke held til at få WINS til at virke ved hjælp af beskrivelsen. CIFS delen fungerer rigtig godt, der kommer dog en mærkelig CIFS fejl under nedlukning som ikke plejer at komme. Noget med "server not responding"


Du kører wireless, gør du ikke? Får nemlig samme fejl. Det skyldes at under nedlukning cutter den den trådløse forbindelse, inden den forsøger at unmounte drevene... Og så går det galt. Jeg vil se om ikke man kan lave en snedig løsning på det...
Billede

rockmeisster
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. apr 2007, 23:01

HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf rockmeisster » 30. apr 2007, 20:10

spook skrev:
rockmeisster skrev:Jeg havde heller ikke held til at få WINS til at virke ved hjælp af beskrivelsen. CIFS delen fungerer rigtig godt, der kommer dog en mærkelig CIFS fejl under nedlukning som ikke plejer at komme. Noget med "server not responding"


Du kører wireless, gør du ikke? Får nemlig samme fejl. Det skyldes at under nedlukning cutter den den trådløse forbindelse, inden den forsøger at unmounte drevene... Og så går det galt. Jeg vil se om ikke man kan lave en snedig løsning på det...


Der er godtnok wireless i min bærbar, men jeg har brugt den kablede forbindelse men jeg har siddet og leget med det her, og der kommer fejlen altså også. Temmelig irriterende, for der er hulme godtnok meget mere knald på når man bruger CIFS istedet for SMBFS.

henrikca
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. okt 2007, 14:38

Re: HOWTO: Tilslutning af netværksmapper via CIFS

Indlægaf henrikca » 21. okt 2007, 14:49

spook skrev:

Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/nsswitch.conf


Kig gennem filen, og find en linie der ligner det her:

Kode: Vælg alt

hosts: files dns


og tilføj "wins" i slutningen af den linie, så den kommer til at se ca. sådan her ud:

Kode: Vælg alt

hosts: files dns wins




Der er en meget vigtig ting, som er gået tabt i oversættelsen, nemlig:
dmizer skrev:note: "wins" MUST come before "dns" if you are using the openDNS service.


og dette er årsagen til at I ikke kan få wins til at virke. Så der bør altså stå:

Kode: Vælg alt

hosts: files wins dns

i stedet

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster