Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf soundpartner » 10. okt 2010, 03:18

Lookee skrev:Hmm, okay efter at have læst kommentarene her forstår jeg lidt mere om det jeg nu vil spørge om:

er det muligt at en kan forklarer de forskellige partitions man skal lave, og hvad de skal bruges til?

/ (root) - nu forstår jeg at det er noget med programmer at gøre... men ligepræcist hvad går den ud på?
/ home - hvordan adskiller den sig fra root? (og hvorfor kan man ikke have billeder/dokumenter på root?)

og hvad er swap til? og var der ikke en anden lille en som tog en smugle plads også?

jeg skal installere ubuntu i morgen og synes det ville være rart at vide HVORFOR jeg giver de forskellige partitions den plads på min hdd som de får :)

/
Lookee

den korte version er følgende.
filsystemet i ubuntu er meget anderledes end hvad du er vand til fra vindows.
i windows der har hver disk sit eget filsystem, og de forskellige filsystemer skilles ad via et drev bogstav (a: c: d: osv)
i ubuntu er der kun et filsystem, og alle drev og diske de tilknyttes dette filsystem som mapper.

i toppen har du / som er selve "toppen" af filsystemet / indeholder så en masse mapper, og disse mapper kan være egentlige mapper på samme disk, eller det kan være andre diske som er tilknyttet.
som udgangspunkt så indeholder partitionen der bruges til / alt det som ikke har sin egen disk eller partition.

for at forstå det så skal du vide om rettigheder. som udgangspunkt så har du som bruger ikke adgang til andet end din egen hjemmemappe. alt uden for denne tilhører andre brugere og er derfor ikke dit (og du har derfor ikke rettigheder) eller det tilhører systemet. ubuntu (linux generelt) er et flerbrugersystem, så selv om du er fysisk logget ind på maskinen så kan der sagtens være andre brugere logget ind også. derfor er det vigtigt at en enkelt bruger ikke kan slette programmer eller ændre i systemet, da dette kan ændre forholdene for andre brugere også.
der er derfor kun en der kan ændre i systemet (installere/fjerne programmer osv) og det er brugeren root som ejer selve rod-filsystemet. det sjove er så at brugeren root eksisterer ikke. for at udføre komandoer som root (som er ejer af rod-filsystemet samt administrator af maskinen) bruges så komandoen sudo (SUperuser DO).
ALLE dine egne data ligges i din hjemmemappe (som findes i /home/ditbrugernavn) en anden bruger har sin egen hjemmemappe (/home/andenbrugersnavn)
fordelen ved at skille det ad er at du så at sige har en systemdisk og en data disk. når du skal lave en ny install på et tidspunkt så kan du slette hele systemet og installere forfra, men alle dine brugerdata som ligger i din hjemmemappe (du har jo ikke adgang til andre steder) kan du beholde urørt.

og så lige swap.
din maskine bruger ram til at gemme midlertidig data, nogle programmer bruger mere ram end andre. hvis du løber tør for ram så bruger maskinen swap i stedet. Ofte ster det ved at noget data skrives ned på harddisken således at der bliver ledig ram, og så byttes der rundt (swappes) der på dataen så den data der højst sansynligt skal bruges ligger i rammen. har man ikke så meget ram så benyttes swap meget, og har man meget ram så benyttes den næsten aldrig til dette.
swappen bruges også til andre ting. når du bruger dwale på din maskine så slukkes der for strømmen til din ram, og derved slettes alt data i rammen. for at forhindre data tab så skrives alt info i rammen derfor til swappen.
det er derfor vigtigt altid at have mere swap end man har fysisk ram. har man ikke meget ram så anbefales det at have ekstra swap.
Selv går jeg ud fra ca følgende følgende:
512 mb ram = 2 gb swap
1 gb ram = 3 gb swap
2 gb ram = 4 gb swap
3 gb ram = 5 gb swap
4 gb ram = 6 gb swap
8 gb ram = 9 gb swap

på windows bruges der også swap, men ger bruges der en swap fil som kan ligge spredt på hele drev c. i ubuntu er det samlet på sin egen partition som du ikke kan røre. det giver en masse fordele især i forbindelse med hastighed da swappen ikke vil være fragmenteret på samme måde som den ofte er i windows
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Lookee
Indlæg: 29
Tilmeldt: 9. okt 2010, 19:27
IRC nickname: Lookee

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf Lookee » 10. okt 2010, 10:02

Sejt nok! Mange tak for det! :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf lath » 10. okt 2010, 19:17

Lookee skrev:Hmm, okay efter at have læst kommentarene her forstår jeg lidt mere om det jeg nu vil spørge om:

er det muligt at en kan forklarer de forskellige partitions man skal lave, og hvad de skal bruges til?

/ (root) - nu forstår jeg at det er noget med programmer at gøre... men ligepræcist hvad går den ud på?
/ home - hvordan adskiller den sig fra root? (og hvorfor kan man ikke have billeder/dokumenter på root?)

og hvad er swap til? og var der ikke en anden lille en som tog en smugle plads også?

jeg skal installere ubuntu i morgen og synes det ville være rart at vide HVORFOR jeg giver de forskellige partitions den plads på min hdd som de får :)

/
Lookee


Hvis du ellers har tålmodighed til det kan du bladre alle mine (lige præcis 1900 lige nu) indlæg igennem, og finde det indlæg hvor henviser til 2 gode Youtube videoer om det emne - forlige nu kan jeg ikke finde de links.

De er sådan ret omfattende at fortælle om hvad der hedder hvad og hvorfor i (VFS) filsystemet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu "Lucid Lynx" 10.04 installationsguide

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2010, 05:30

lath skrev:Hvis du ellers har tålmodighed til det kan du bladre alle mine (lige præcis 1900 lige nu) indlæg igennem, og finde det indlæg hvor henviser til 2 gode Youtube videoer om det emne - forlige nu kan jeg ikke finde de links.

De er sådan ret omfattende at fortælle om hvad der hedder hvad og hvorfor i (VFS) filsystemet.

/Lars


Så er det jo heldigt forummet har en søge funktion ;)
http://www.youtube.com/watch?v=460IxkYmZxQ

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster