Sites der ikke virker i Ubuntu

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf Pihl » 12. dec 2006, 10:07

Her vil vi lave en liste over alle de sites, som ikke understøtter eller har en meget begrænset understøttelse for Ubuntu (Linux). Forhåbentlig kan listen være med til at give større opmærksomhed på problemet for webudviklere, men ellers kan listen i hvert fald tjene som opslagsliste, hvis man er i tvivl om en side understøtter Ubuntu eller ej.

Retningslinjer for indgivelse af sitelinks:

    * Indgiv det fulde sitelink (URL) samt titlen på siden.
    * Når du indgiver et sitelink, så skriv også hvilke Ubuntu version du bruger.
    * Undersider til sites er også i orden at indgive.
    * Angiv også baseret på skøn, om den manglende understøttelse er mindre, udbredt, eller stærk.
    * Har du tid og lyst, må du også gerne skrive en mail til den pågældende webmaster/systemadministrator og gøre vedkommende opmærksom på problemet. Husk at mailen skal være venlig og høflig.
    * Sider som virker fint for andre, kommer ikke med på listen.


Sider som har en stærk begrænset understøttelse af Ubuntu:

Sider som har en udbredt manglende understøttelse af Ubuntu:

Sider som har en mindre manglende understøttelse af Ubuntu:


Sidst opdateret: 12. december 2006
Senest rettet af Pihl 2. jan 2007, 11:47, rettet i alt 1 gang.

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf hardcorewizard » 13. dec 2006, 19:23

Hmm, er det ikke lidt for generelt at sige at siden er ukompatibel med Ubuntu? Det er jo ikke sådan at det er styresystemet der står for at rendere websider, og der findes et væld af forskellige web-engines til Linux.
Firefox er naturligvis den officielt understøttede browser, og er default i Ubuntu (ved ikke med Kubuntu, det kunne godt være Konqueror). Ville det ikke være mere relevant at fokusere på dette?

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf spook » 14. dec 2006, 11:44

vil da også mene at din post er "defective by design" - Det er ikke styresystemet der er afgørende, det er rendering engine'n i browseren. Så du skulle nok snarere lave den om til at være en liste over sider der er "IE Only" :)
Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf Pihl » 14. dec 2006, 13:24

Hehe, ved nærmere eftertanke har i jo ret i, at størstedelen af problemerne skyldes browseren fremfor selve styresystemet - min fejl :)

Det er dog ikke alle steder, at det skyldes browseren. Fx DR's netTV: Der er en nedsat funktionalitet, hvis man kører Linux, hvorimod der er fuld understøttelse af Windows, også selvom man kører Firefox.

Derudover kan man sige, at sites og funktioner som fx Tv2's Sputnik der kræver Internet Explorer, udelukker alle, som kører med Linux, da Internet Explorer ikke er en mulighed her (Wine emulering undtaget). Så selvom problemet er browser-specifikt, er det Linux+ brugere, der rammes hårdest.

Der er også andre eksempler på sites, som sagtens virker i Windows og med Firefox, men som ikke virker, eller ikke virker optimalt i Linux med Firefox (eller anden browser).

Med hacks og tweaks man man som regel få det til at virke, men det burde ikke være nødvendigt at gøre.

Men jeg vil godt fjerne tråden igen, hvis i mener, at den er over skudsmålet...

Spif
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:35
Geografisk sted: Horsens

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf Spif » 14. dec 2006, 14:43

http://www.xbox.com virker ikke med Epiphany, kun med Firefox. Har hørt dette skyldes, at Microsoft har lavet et OS-tjek på siden, så når man bruger Linux, bliver alt CSS fjernet...

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf spook » 14. dec 2006, 14:49

Spif skrev:www.xbox.com virker ikke med Epiphany, kun med Firefox. Har hørt dette skyldes, at Microsoft har lavet et OS-tjek på siden, så når man bruger Linux, bliver alt CSS fjernet...


En "vis kilde" burde vel kunne be- eller afkræfte det rygte?
Billede

Spif
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:35
Geografisk sted: Horsens

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf Spif » 14. dec 2006, 18:17

spook skrev:
Spif skrev:www.xbox.com virker ikke med Epiphany, kun med Firefox. Har hørt dette skyldes, at Microsoft har lavet et OS-tjek på siden, så når man bruger Linux, bliver alt CSS fjernet...


En "vis kilde" burde vel kunne be- eller afkræfte det rygte?


Hørte det fra en bruger på Linuxin.dk, og kan selv bekræfte, at siden ikke virker med Epiphany, men dog med Firefox. Da begge programmer bruger samme version af Gecko, må der næsten være noget fusk indblandet.

hardcorewizard
Indlæg: 40
Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
Geografisk sted: Taastrup, Danmark

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf hardcorewizard » 14. dec 2006, 18:22

Epiphany of Firefox bruger begge to Gecko-enginen, så det er ihvertfald ret mystisk!
Jeg kan bedre følge formålet når vi snakker om brugen af propreitære moduler, som ikke er browser-native. Eksempelvis brugen af WMA og WMV, hvilket aldrig, nogensinde, uden diskussion, skal bruges i web-sammenhæng. Det er dog mere et spørgsmål om propreitære vs åbne formater, for er det åbent nok, så skal det nok virke i Linux. Det er det samme problem man har med f.eks. banker der benytter sig af ActiveX-komponenter til deres nøglecheck, nemlig afhængighed af native komponenter, der ikke kan implementeres i browsere eller styresystemer på tværs af platforme.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf spook » 15. dec 2006, 07:53

Hmm... ja det lyder da lidt klamt. Måske man skulle ændre titlen på topic til "firmaer der ikke vil have flere kunder, eller snakke med dem fra den anden side af vejen".

//off-topic-rant for at illustrere min personlige holdning til den slags//
For 4 måneder siden skulle vi lave nyt køkken, og i den forbindelse skifte alle hvidevarer. Jeg er så absolut tilhænger af German Engieneering, så havde besluttet mig for at alle hvidevarerne skulle være siemens eller bosch. Jeg hørte at det var billigt i Tyskland, så jeg klikker ind på Dandiscounts webshop. blot for at blive mødt med en besked om at min browser (firefox 1.5 dengang) ikke kunne vise siden korrekt, og at jeg kun kunne komme ind med Internet Explorer.

Følgende mail-korrespondance fulgte:

Fra: ssn@gutaarn.dk [mailto:ssn@gutaarn.dk]
Sendt: 15. august 2006 13:56
Til: Kim Vagner Petersen
Emne: Der tabte I lige en kunde.



Jeg skal lave nyt køkken, og står derfor for at skulle udskifte alle mine hvidevarer. Jeg har hørt så meget om at det er billigere i Tyskland, så jeg går ind på http://www.e-trade.dandiscount.dk/ Stor var min skuffelse da jeg så bliver mødt af den arrogante melding at min browser desværre ikke kan vise siden. Jeg bruger Mozilla Firefox, et langt mere sikkert alternativ til Internet Explorer, der i Tyskland bliver brugt af over 30% af internetbrugerne. Den tolker hjemmesider efter de vedtagne regler, og vil derfor kunne vise enhver webside korrekt. At nogle websider så er kodet med ikke-standardiserede funktioner, der kun "fungerer" pga. fejl i Internet Explorer er så en helt anden ting...

Der er derfor ingen grund til at afvise denne browser når man forsøger at tilgå jeres hjemmeside. Men det har I valgt at gøre, og det er vel jeres egen sag.

Jeg skulle have haft nyt køleskab, ovn, opvaskemaskine og emhætte. Og var klar til at betale for Siemens og Bosch. Bare ærgeligt at mine penge ikke var gode nok til jer.


Kim Vagner Petersen skrev:

Hej Søren



Da vi selvfølgelig også gerne tilbyde dig at handle hos os, så vil jeg opfordre dig til at sende os en mail, med hvilke produkter, som du kunne have interesse i. Lige pt. kan vores system desværre kun håndtere Internet Explorer, men vi er i fuld gang med et nyt system, som også kan bruges af andre browsere, end lige explorer.



NB! Venligst besvar denne mail, fremfor at sende en ny. Tak.

Med Venlig Hilsen

Kim V. Petersen
Web Shop Assistent


Fra: Søren Siim Nielsen [mailto:ssn@gutaarn.dk]
Sendt: 15. august 2006 17:59
Til: Kim Vagner Petersen
Emne: Re: SV: Der tabte I lige en kunde.



Jeres nuværende system kan sagtens bruges af andre browsere end Internet Explorer - Det er den arrogante udmelding om at det ikke kan der får mig til at handle andetsteds.

Mvh
Søren Siim Nielsen


Hej igen



Det er der jo ikke noget at gøre ved, men jeg vil da give dine informationer videre til vores shopudbyder.



NB! Venligst besvar denne mail, fremfor at sende en ny. Tak.

Med Venlig Hilsen

Kim V. Petersen
Web Shop Assistent

E-MAIL : <mailto:kvp@fleggaard.dk <mailto:kvp@fleggaard.dk> >
WWW : <http://www.e-trade.dandiscount.dk/ <http://www.e-trade.dandiscount.dk/> >
TLF. : 0049 461 7730 2201
FAX. : 0049 461 7730 2739


Det var så hvidevarer for 45.000,- der strøg hans næse forbi, fordi de kun ville handle med dem der bruger Internet Explorer. Min pointe? Sig det til de web"masters" der mener at tingene kun virker i IE. Især hvis der er penge indblandet... Jeg handler heller ikke med GF Forsikring længere.

//end Off-topic rant//
Billede

KristianDK
Indlæg: 18
Tilmeldt: 12. jan 2007, 17:38
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Sites der ikke virker i Ubuntu

Indlægaf KristianDK » 1. feb 2007, 17:02

Pihl skrev:Sider som har en mindre manglende understøttelse af Ubuntu:

Sidst opdateret: 12. december 2006


Jeg har da ingen problemer med den :S Det eneste er muligvis deres "avancerede" webmail, som iøvrigt er meget forstyrrende for ens hverdag. De har heldigvis installeret SquirrelMail, som alternativ.

Derfor mener jeg ikke de har "en mindre manglede understøttelse af ubuntu", ihvertfald ikke fordi det er Ubuntu.

Mvh
Kristian
Ubuntu Gutsy Gibbon

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster