Den første uge med 9.10

Alt omkring ubuntudanmark.dk

Hvad synes du om Karmic, Ubuntu 9.10?

Afstemning sluttede 5. dec 2009, 07:52

Det er den bedste Ubuntu til nu.
10
26%
Den er rigtig god.
12
31%
Er egentlig godt tilfreds.
10
26%
Middelmådig udgivelse.
2
5%
Kunne være bedre.
2
5%
Vil hellere have 9.04.
1
3%
Rigtig dårlig.
0
Ingen stemmer
Noget rigtig dårligt kode-arbejde.
0
Ingen stemmer
Neutral i min holdning.
2
5%
 
Afgivne stemmer: 39

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Den første uge med 9.10

Indlægaf Jimmyfj » 5. nov 2009, 07:52

Nu er der så gået en uge siden udgivelsen af Karmic, aka' Ubuntu 9.10 og i den anledning kunne det være interessant at høre lidt om folks oplevelse af 9.10 - Derfor denne lille "poll".

Personligt har jeg været med på "testholdet" siden Karmic Alpha 1, og har intet at klage over. Karmic kører upåklageligt på de to systemer jeg har installeret den på, en AMD Athlon64 og en Intel Core2 Duo. AMD-maskinen med 1.5 GB RAM og min egen Intel-maskine med nForce chipset og 4 GB RAM. Begge maskiner knuser data helt uden problemer, og den gamle AMD-baserede maskine har aldrig været hurtigere. Det har min Intel-maskine nu heller ikke.

Min daglige maskine, Intel, bruger jeg til mange, meget forskellige ting i det daglige. Jeg bruger den også til at afvikle Virtualbox på, med en masse forskellige systemer "installeret" i hver sin VM, en opgave maskinen klarer med glans.

Derfor kunne det være spændende at høre om andres oplevelser med Karmic.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf thomasjohansen » 5. nov 2009, 08:21

Jeg har kun prøvet den på min nye EeeTop touch, og her virker alt, undtagen touch skærmen, men det var forventeligt. Denne kunne dog aktiveres ved lidt redigering i xorg.conf, som faktisk i 9.10 ikke længere er tilstede, med mindre man ønsker det.

Ellers har jeg prøvet den som livecd på en Acer timeline 8471 og her virkede alt også.

Der er mange små forbedringer, bla. at ikon temaet (wifi,bluethooth mv) er ændret til tofarvet tema, synes jeg selv er ret stilelig og flot.
De mørkegrå popup beskeder (kan ikke huske hvad de hedder) fungerer også meget bedre og korrekt.

Remix menuen i kombination med touchscreenen har nogle fejl, eller også er min touchscreen bare ikke sat korrekt op, da den ikke kan finde ud af at lave "klik" i menuerne hvor man også har mulighed for at "tilføje" punkterne som favorit. men den problematik hører til et andet indlæg....

En sidste ting som jeg nok skal vænne mig til er det nye "Ubuntu software center". Jeg synes det er smart at de har omdøbt det, men jeg var rigtig glad for løsningen hvor man kunne markere en masse og derefter vælge installer. (Det er en funktion man virkelig værdsætter når man har prøvet at rydde op i en windows pc)
Men nu installere "Ubuntu software center" i baggrunden mens man kan søge videre efter andre programmer. Synes godt denne kunne finpudses lidt mere.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf Pihl » 5. nov 2009, 09:04

thomasjohansen skrev:En sidste ting som jeg nok skal vænne mig til er det nye "Ubuntu software center". Jeg synes det er smart at de har omdøbt det, men jeg var rigtig glad for løsningen hvor man kunne markere en masse og derefter vælge installer. (Det er en funktion man virkelig værdsætter når man har prøvet at rydde op i en windows pc)
Men nu installere "Ubuntu software center" i baggrunden mens man kan søge videre efter andre programmer. Synes godt denne kunne finpudses lidt mere.


Meget enig. At man kan klikke en masse programmer af og trykke installér én gang, er noget jeg sågar bruger som et argument for hvor let Ubuntu kan være i forhold til Windows. Meget ærgeligt.

Men jeg er nu også fortrøstningsfuld. Tror der er blevet sat sejl til for at få den med i 9.10, så den kommer i en mere finpoleret udgave i LTS'en til april, og forhåbentligt betyder det at sådanne små features bliver lavet (og ellers må vi oprette den som papercut ;-) ). Jeg tror også det er et generelt billede af 9.10 - et par større spring på visse områder, som så vil blive stabiliseret med LTS'en. Derfor forventer jeg heller ikke en masse nye features i 10.04.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf Jimmyfj » 5. nov 2009, 13:02

Til dem, som meget gerne stadig vil have den "gode, gamle" Tilføj/Fjern programmer kan jeg oplyse, at programmet er at finde til installation i Ubuntu Softwarecenter: Gå ind i Ubuntu Aoftwarecenter>Systemværktøjer, her ligger Add/Remove programs som en af de øverste. Installer den, og efter installation finder du programmet under System>Administration>.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf eyvind » 5. nov 2009, 14:56

Den er rigtig god.
Men det er faktisk Xubuntu 9.10 jeg kører med lige nu, på en USB pendrive persistent, som gav mig nemmere adgang til flash og Java.
Flash og Java kræves af banken.
Printer (Canon 4500) og Intel trådløst netkort fandt den selv ud af.
Rigtige mænd tager ikke backup.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf zob » 5. nov 2009, 18:39

Jeg er lidt forbeholden med roserne. Nu synes jeg så at 9.04, for mig, var på et ret højt niveau, så hvis jeg ikke siger så meget pænt efterfølgende, så skal det forstås relativt til hvor vi (jeg) kom fra. Jeg har lavet en frisk installation af 9.10 64bit på AMD x2 4000+, 1,7 MB RAM, Geforce 7800, RME HDSP 9632 Lydkort og en stadig ikke fundet Brother HL-2140 printer.

Jeg har for første gang stødt på problemer med grub. Måske på grund af opdateringen til grub2. Jeg blev hjulpet på IRC'en til at fikse det i går af jlouis (på så professionel vis at jeg ikke ville betænke mig på at lade ham udføre et hjernekirurgisk indgreb på et spædbarn). Desværre var det en stakket frist og efter at jeg have bootet 2. gang var den gal igen. Noget med /etc/init.d/grub-common der sætter en recordfail=-1 i /boot/grub/grubenv som så får min countdown til at forsvinde (for dem der skulle være interesserede). ULØST.


En anden og mere alvorlig fejl er at min printer er forsvundet. Nej ikke noget med at jeg ikke har installeret drivere eller ikke kan finde drivere - det er jo småting. Det er simpelthen forsvundet fra min lsusb. Det virkede jo også i 9.04. Det er så vidt jeg har forstået noget med AppArmor der forhindrer CUPS i et eller andet. Det sagde de i hvert fald i denne tråd https://bugs.launchpad.net/ubuntu/karmi ... mments=all (hvor jeg da også har fået det kedelige sidste ord, men forhåbenlig får jeg svar). Jeg har også nærmest hijacket en tråd på det internationale forum: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1311713 og hvis nogen ved noget er de velkomne til at deltage. ULØST.

Så var det for første gang ikke nok for mig at referere til thj01's trin for trin guide for at få flash op at køre. Men jeg fandt dog en script et sted der fiksede det. Det skal hertil siges at jeg for første gang kører 64bit. LØST.

Så har jeg haft den sædvanlige ballade med pulseaudio som ikke virker med mit lydkort. Jeg plejer bare at fjerne det, men denne gang greb det lidt for langt ind i gnome's features til at jeg helt kunne holde det ud. Nu har jeg geninstalleret og prøver bare at undgå det ved at route al lyden gennem jack (som jeg så til gengæld bilder mig ind giver en bedre lyd). DELVIST LØST.

Jeg er fuld klar over at dette Canonicals sidste chance for at eksperimentere for 10.04 LTS. Men ærgrer mig bare over at det var mig der kom til at sidde med balladen. De fleste andre virker ret tilfredse synes jeg.

Udover det, er kvaliteten som altid høj. Men jeg er måske en af dem der glæder sig allermest til 10.04 LTS.

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf andsen » 5. nov 2009, 21:21

Jeg må nok også melde mig på det lettere skuffede hold. På begge mine bærbare har jeg problemer med lysstyrke på hver sin måde.
Min Mybook M11 (Msi Wind klon) blinker op og ned i lysstyrke, hvilket gør pc'en ubrugelig mens det foregår. Der skal en masse små finter til, før det virker nogenlunde - og det er små finter man aldrig burde skulle lave.
Det skal hertil siges at det er en generel fejl på alle msi wind's og dens kloner. Øv :-(

Min Toshiba Satellite Pro kan ikke skrue op eller ned for lysstyrken via tastatur-genvejene - har ikke gjort nogen videre fejlsøgning der, for har ikke rigtigt tiden til det, desværre.

Tror jeg holder mig til 9.04, da den kørte yderst fortrinligt på min Mybook - bedre end noget andet OS jeg har fået den med..... :mrgreen:
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf zob » 5. nov 2009, 22:27

Jeg må med røde kinder trække størstedelen størstedelen af min kritik i mig igen.
Grunden til både mit problem med CUPS og Grub var et lille tip jeg havde fået her viewtopic.php?f=11&t=5656 om at boot hurtigere ved at ændre i /etc/init.d/rc noget med et tip til dual-core boot og noget concurrency=shell. Det skal man være forsigtig med. Nå 2 store problemer løst, og jeg var selv skyld i dem (igen takket være jlouis til hvem jeg vil forære min førstefødte - håber ikke dette har juridisk gyldighed).
Så nu er det svært for mig at opretholde de sure miner, jeg lader dem udskifte med røde ører og ser frem til et halvt år med 9.10.

gedesby
Indlæg: 82
Tilmeldt: 7. feb 2009, 22:26
Geografisk sted: Gedesby/Sydfalster

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf gedesby » 5. nov 2009, 23:27

Jeg kører selv 64 men hvordan fik du flash til at virke og kan du se piger på prøveløsladelse inde på dr
Sømand af Verden
FAR T4 UBUNTU 11.04 64bit
What do you wear - freeware
Acer Aspire 8943g 2 x hdd/500gb 8 gb.ram

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf zob » 5. nov 2009, 23:46

Nå jeg synes jeg havde trykket. Så skriver jeg igen.
Som jeg sagde her viewtopic.php?f=3&t=8528&p=52211&hilit=piger+p%C3%A5+pr%C3%B8vel%C3%B8sladelse#p52211 så virker det for mig, men det er nok fordi jeg bruger mediaplayer connectivity.
Du er velkommen til at prøve scriptet jeg brugte til at installere flash viewtopic.php?f=3&t=8561&p=52363&hilit=+flash#p52363, men det burde nu ikke være nødvendigt, hvis du har fulgt f.eks. denne guide http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57. Men var det for mig (dog ikke på grund af piger på prøveløsladelse).
Senest rettet af zob 5. nov 2009, 23:49, rettet i alt 1 gang.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf Jimmyfj » 5. nov 2009, 23:49

@ zop

Prøv lige at køre denne lille quik-fix i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo aa-complain cupsd


Og meld lige tilbage om det hjælper på din printer.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf zob » 5. nov 2009, 23:51

Tak jimmyfj. Jeg har fikset det. Det står 3 poster over din.

gedesby
Indlæg: 82
Tilmeldt: 7. feb 2009, 22:26
Geografisk sted: Gedesby/Sydfalster

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf gedesby » 6. nov 2009, 00:18

Hej zob Jeg fulgte lige netop denne guide som man jo altid gør når man har lavet en ren installation.
Sømand af Verden
FAR T4 UBUNTU 11.04 64bit
What do you wear - freeware
Acer Aspire 8943g 2 x hdd/500gb 8 gb.ram

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf laoshi » 6. nov 2009, 08:16

zob skrev:Grunden til både mit problem med CUPS og Grub var et lille tip jeg havde fået her viewtopic.php?f=11&t=5656 om at boot hurtigere ved at ændre i /etc/init.d/rc noget med et tip til dual-core boot og noget concurrency=shell. Det skal man være forsigtig med.

Dette hack virker til og med 9.04 - herefter skal man - som zob og jlouis konstaterede - ikke bruge det. Jeg har indsat en passende kraftig advarsel i den oprindelige tråd.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Den første uge med 9.10

Indlægaf Don S » 6. nov 2009, 09:47

<troll>gNewSense kører stabilt som altid her uden brug for proprietært software.</troll>

;)

Jeg har ikke selv installeret 9.10, men to fra min klasse er skiftet fra Windows til Ubuntu med udgivelsen, og de har ikke beklaget sig endnu.
Billede

Billede Billede

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster