Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf Jarlen » 10. jul 2009, 14:40

Som de fleste nok ved er vi i gang med at redesigne, og skifte platform på alle ubuntudanmark sider, så vi kan få samlet hele vores indsats på et enkelt site, og forhåbentlig på den måde få gjort det hele mere overskueligt. I den forbindelse kunne det selvfølgelig være lækkert at få finpudset vores visuelle identitet, bl.a. med ny grafik.
Alle forslag modtages med kyshånd, både til grafik og design på selve siderne.
Et konkret grafisk problem lige nu er:
Forsiden skal fungere som en let og overskuelig indgangsportal, fuldstændig blottet for menuer og andre forstyrrende elementer. Det er planen at den skal bestå af 3 links, og intet andet. Disse links skal pege på henholdsvis: "Guides", "Forum" og "Foreningen Ubuntudanmark". Dette vil så være de tre overordnede dele af hele sitet. Hvis nogen har mod på at lave noget lækker grafik der kan repræsentere disse tre elementer, som vi kan bruge på forsiden kunne det være rigtig lækkert. Et lækkert ikon vil jo være noget federe at se på, end mine kedelige overskrifts links :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf lath » 10. jul 2009, 22:10

Jarlen skrev:Som de fleste nok ved er vi i gang med at redesigne, og skifte platform på alle ubuntudanmark sider, så vi kan få samlet hele vores indsats på et enkelt site, og forhåbentlig på den måde få gjort det hele mere overskueligt. I den forbindelse kunne det selvfølgelig være lækkert at få finpudset vores visuelle identitet, bl.a. med ny grafik.
Alle forslag modtages med kyshånd, både til grafik og design på selve siderne.
Et konkret grafisk problem lige nu er:
Forsiden skal fungere som en let og overskuelig indgangsportal, fuldstændig blottet for menuer og andre forstyrrende elementer. Det er planen at den skal bestå af 3 links, og intet andet. Disse links skal pege på henholdsvis: "Guides", "Forum" og "Foreningen Ubuntudanmark". Dette vil så være de tre overordnede dele af hele sitet. Hvis nogen har mod på at lave noget lækker grafik der kan repræsentere disse tre elementer, som vi kan bruge på forsiden kunne det være rigtig lækkert. Et lækkert ikon vil jo være noget federe at se på, end mine kedelige overskrifts links :-)


Jeg er ikke god til at lave grafik, men designmæssigt kunne det være et hjul/ en cirkel opdel i 3 lige store dele (delene fylder 120 grader af cirklen).

Midten kunne være en mindre cirkel med et ubuntu danmark logo.

Cirkelen er inspireret af:
Billede

Hilsen Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf eitreach » 12. jul 2009, 00:01

Nu blev jeg spurgt om jeg havde lyst til at se på hvordan det nye forum kunne se ud, og så fik jeg den idé også at lave en forside. Det er ret spartansk, men jeg så helst ikke mere glimmer end jeg bruger her.

Forside: http://lh6.ggpht.com/_q1JkyYyGED4/Slkj- ... orslag.png

Forum: http://lh3.ggpht.com/_q1JkyYyGED4/Slkic ... rslag2.png
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf hvm » 12. jul 2009, 09:49

Jeg får 404 meddelelser på dine links, eitreach :(

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf eitreach » 12. jul 2009, 14:59

"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf hvm » 12. jul 2009, 15:30

Meget nydelige sider, med rigtigt gode farver!

Personligt kunne jeg sikkert godt bruge lidt links nede i bunden, men hvis valget stå mellem den nuværende side og dit forslag er der ingen diskussion: meget mere brugervenligt for nye besøgende!!

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf Jarlen » 12. jul 2009, 16:28

Vi har som nævnt valgt at fjerne ALT fra forsiden, og skære så meget ind til benet som muligt, i brugervenlighedens navn.
Jeg havde personligt selv tænkt noget med de tre overskrifter/grafiske ikoner i en pyramide, men denne idé er også interessant.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf eitreach » 12. jul 2009, 17:43

Ikoner er nice, men over mine evner, desværre.

Så fik jeg lavet et album til det, så folk løbende kan følge med - og jeg slipper for hele tiden at linke.

http://picasaweb.google.com/eitreach/UbuntuDanmark#
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf Christian.Arvai » 12. jul 2009, 17:47

Hvis vi spørger pænt kan det jo være at Artificial Intelligence vil lave de ikoner :D



EDIT:

Jeg har lige sendt en pb til AI og spurgt om han kan hjælpe.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf Jarlen » 12. jul 2009, 18:25

christian.arvai skrev:Hvis vi spørger pænt kan det jo være at Artificial Intelligence vil lave de ikoner :D

Pretty please!
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf Pihl » 12. jul 2009, 18:26

Prøv at hør MadsRH herindefra, om han ikke kan lave noget vild (flot) grafik til forsiden. Han er afsindig dygtig (efter min smag) og har da også lavet vores plakater til de 3 seneste Ubuntu Live!'s. Derudover laver han også diverse grafik til det internationale Ubuntu.

Jeg synes måske, at Eitreach's forslag er lidt for ensartede og kedelige (no offense Christoffer ;)), og uden at det skal blive overfyldt og decideret 'lir', kunne jeg dog godt tænke mig at det blev spicet lidt op, og blev lidt mere sexet. Sådan så man tænker 'Rauuuw' :D

Det fede ved en splash-agtig forside som denne, er at den er meget let at lave om og tilrette, uden at det har noget størrere konsekvenser for de underliggende sider. Det kunne måske oven i købet være en ide, at man lavede splash-siden om til hvert release eller hvert LTS release, og således signalerede innovation på den front også. Faren er selvfølgelig at genkendeligheden forsvinder.

Men når man laver sådan en simplistisk forside, kommer der endnu mere fokus på fedt design, så det er også noget, som det kan betale sig at bruge mange ressourcer på at få lavet godt. Det handler jo især om, at give førstegangsbesøgende lyst til at blive på siden og klikke sig videre - vi andre gamle rotter skal jo nok finde vej :-)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf eitreach » 17. jul 2009, 14:12

Kedeligt kan vi ikke have. Jeg har derfor arbejdet lidt ekstra med den.

http://picasaweb.google.com/lh/photo/vJ ... directlink

Bedre eller værre?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jul 2009, 14:17

Meget bedre efter min mening :D

Det ser indbydende ud efter at der er kommet ikoner og flere farver på, samtidigt er det meget overskueligt og inden for de "alm." ubuntu farver.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf sådanUBUNTU » 17. jul 2009, 15:45

Jeg synes også at det er meget bedre. Jeg har jo før fremhævet Opensuse.org som et godt eksempel på en enkel indgang, og jeg kan se, at det er den vej Ubuntu DK også vælger at gå. Tre menupunkter og et logo. Super.

Prøv lige at se layoutet på opensuse.org. Det synes jeg godt at man kunne lade sig inspirere af. Her tænker jeg ikke på farver, ikoner eller menutekst, men mere elementernes placering med menupunkter til højre og et logo og lidt tekst til venstre. Det virker meget harmonisk.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Grafik til det nye ubuntudanmark.dk

Indlægaf eitreach » 17. jul 2009, 19:43

Altså, det jeg har fikset sammen her skal ikke repræsentere Ubuntu Danmark - det skal som sådan bare være et forslag til hvordan det kunne se ud. :)

sådanUBUNTU - hvis du kommer på IRC, kan vi nok godt strikke et syvende forslag sammen - jeg er nemlig ikke helt sikker på jeg forstår hvad du vil her, nemlig - og det er sikkert bare mig som er langsom..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster