Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Jimmyfj » 13. maj 2009, 02:09

Jeg faldt lige over denne nyhed i nattens mulm og mørke - Et tiltag jeg synes I skal kende til:

https://ubuntuone.com

http://www.thevarguy.com/2009/05/11/canonical-launching-ubuntu-managed-storage-service/

I al sin enkelhed handler det om, at Canonical er ved at oprette et fælles sted, en service, hvor du kan lagre, og dele dine filer. Filer kan også synkroniseres online og system kravet er Ubuntu 9.04 eller nyere. Kig på det, jeg er sikker på det bliver rigtig godt og brugbart.

Personligt har jeg tænkt mig at vælge de 10 GB for $10 pr. måned.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Jarlen » 13. maj 2009, 08:48

Alternativt kan du kigge på DropBox. Idéen er det samme, et proprietært produkt hvor du ligger dine filer ud på et privat firmas private servere uden at have mulighed for at vide præcis hvordan dine data bliver behandlet. Det er bare ikke godt nok Canonical.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Pihl » 13. maj 2009, 17:15

Nej, det er ikke helt det samme som dropbox. Som Member of Ubuntu er jeg blev bedt om at deltage i betatesten af det, og lige umiddelbart virker det som simpel fildeling, som man ser det hos dropbox. Men det er kun starten :-)

Først of fremmest oprettes der en Ubuntu One mappe på din maskine, og alle filer du deler i denne mappe og i Ubuntu One kan du synkronisere med filer på andre Ubuntu maskiner - uanset om de er på samme netværk eller ej. Det synkroniseres gennem webinterfacet.

Canonical fortæller også, at dette kun er (den simple) start på Ubuntu One. Der vil løbende komme flere services til Ubuntu One, som alle cirkulerer omkring desktoppen (the desktop experience), og særligt samarbejde (collaboration) mellem flere platforme virker til at være et specielt fokusområde. I den mail vi modtog fra Canonical den anden dag skriver de bl.a:

File storage, sync, and sharing are only the beginning for Ubuntu One. We are already planning and building more collaboration-focused features that will be released over the coming months.


Så alt i alt venter jeg mig meget af Ubuntu One, og jeg tror, at hvis dette også bliver en stor kommerciel succes, så vil vi virkelig se en hefitg udvikling omkring Ubuntu One. OG så tror jeg vi vil se en retning mere henimod en "Online Desktop" :)

Så meget spændende tiltag fra Canonicals side :)

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Jarlen » 13. maj 2009, 18:35

Pihl skrev:Så alt i alt venter jeg mig meget af Ubuntu One, og jeg tror, at hvis dette også bliver en stor kommerciel succes, så vil vi virkelig se en hefitg udvikling omkring Ubuntu One. OG så tror jeg vi vil se en retning mere henimod en "Online Desktop" :)

Så meget spændende tiltag fra Canonicals side :)


Personligt bruger jeg Ubuntu bl.a. pga. dens åbenhed, jeg har med vilje fravalgt et proprietært styresystem fordi det ikke passer mig at være låst ude af min computer på den måde. Jeg ser personligt store muligheder i online desktops og OS i "skyen", men hvis det kræver at hele system bliver lukket inde i et nyt proprietært format, som det er tilfældet med både DropBox, og Ubuntu One, synes jeg personligt at vi træder alt for langt væk fra den GNU/Linux-ånd vi kommer fra.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Jimmyfj » 13. maj 2009, 19:16

Her er jeg så ikke lige helt enig. At Ubuntu One skulle være en art proprietær-gørelse af Ubuntu som system ligger meget fjernt fra den måde jeg opfatter tiltaget på. Jeg ser det mere som Canonicals forsøg på at være først med det bedste, når nu udviklingen alligevel går mod "cloud computing!" At de søger en måde at tjene penge på er kun naturligt. Canonical er et firma, og som sådan skal de tjene penge. Ingen har, sjovt nok, ondt af at Google lancerer noget af det samme gennem Google-docks.

Når alt kommer til alt, så ér det jo frivilligt om man ønsker at være med på systemet. Der er ingen tvang, og du kan endda, skulle du få lyst til det, få 2 GB plads gratis.

Hvor mange ting i andre distroer er ikke specifikke for netop disse? OpenSuSE har jo deres hélt egen måde at registrere brugere på, noget Ubuntu ikke har. Jeg glæder mig på Ubuntus vegne over denne, absolut positive udvikling. Jeg kører Ubuntu alligevel, fordi systemet er det, som tjener mine behov bedst, og mon ikke også fremtiden vil vise, at Ubuntu One kommer til at være interoperativt på et tidspunkt.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Pihl » 13. maj 2009, 20:03

Jeg tror det er for tidligt at begynde at snakke om "proprietært vs open source" i sammenhæng med Ubuntu One. Det er først lige kommet i Beta, og Canonical har jo den strategi (jf Launchpad) at de gerne vil gøre det rigtigt, før de frigiver det.

Når det er sagt, så ved jeg ikke hvad deres planer er mht frigivelse af kode bag Ubuntu One, men det skal der nok være en masse diskussion om den næste tid, som vil få Canonical til at svare på det.

Men jeg tror ikke ikke umiddelbart de har nogen problemer med at frigive det. Tag fx Netbook Remix, som har været tilgængelig længe i en standard udgave, som også har dannet udgangspunkt for Canonicals egne versioner af den til OEM installationer. Noget tilsvarende kunne jeg godt forestille mig på Ubuntu One fronten også.

Men ellers er det jo heller ikke noget, som er specielt "svær" at lave selv med eksisterende OpenSource værktøjer, og der findes da også værktøjer og services som kan gøre disse ting. Canonicals arbejde i denne sammenhæng ligger nok mest i at samle disse services ét sted og online. ;)

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Don S » 13. maj 2009, 20:55

Klienten er fri, mens server-softwaren er proprietær, hvilket altid er noget. Men jeg synes, at det er et trist tiltag at se, at Canonical bevæger sig mere over i den lukkede banehalvdel end nødvendigt. Da det er en service de tilbyder og sælger, og ikke et stykke software, burde det være stabiliteten og supporten af servicen de tjener penge på, og ikke et eller andet lukket stykke server software. For mig at se, er tabet ved at åbne server-softwaren op mindre end det reputative tab de får, ved at køre og reklamere for en lukket service. Derudover er der jo så de rent udviklingsmæssige fordele ved at åbne koden op, som f. eks. sikkerhed og forbedring, samt brugerens frihed til at sætte sin egen server op, hvis man ikke stoler på udbyderen.
Jeg er ikke alt for optimistisk over dette, men jeg tror jeg vil vente og se, hvor populært det ender med at blive.

Jimmyfj skrev:Ingen har, sjovt nok, ondt af at Google lancerer noget af det samme gennem Google-docs.

*Host*

Pihl skrev:Jeg tror det er for tidligt at begynde at snakke om "proprietært vs open source" i sammenhæng med Ubuntu One. Det er først lige kommet i Beta, og Canonical har jo den strategi (jf Launchpad) at de gerne vil gøre det rigtigt, før de frigiver det.

Launchpad bliver så ikke helt frigivet, men det bliver da helt klart en forbedring. (https://dev.launchpad.net/OpenSourcing)
Men du har ret, det er måske for tidligt at snakke om. Jeg bryder mig ikke specielt meget om deres strategi; der er noget lunkent ved det, men man kan da håbe på, at hvis det viser sig at blive en succes, at de også vælger at frigiver koden der kører servicen. Som sagt er jeg skeptisk på nuværende tidspunkt, men jeg forholder mig i ro indtil videre (selvom jeg måske ikke kan lade helt være med at diskutere det).
Billede

Billede Billede

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf karl » 29. okt 2009, 20:51

Hej forum
Jeg har de sidste dage fået en besked om en ressourcekonflikt, når jeg forsøger at forbinde til Ubuntu one. Der står også i beskeden at det måske kan skyldes at jeg har en nyere software end serveren kan håndtere.
Er der andre, der oplever det?
IBM R50 med Ubuntu 9.10
Hilsen
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf laoshi » 29. okt 2009, 21:10

Det er en bug som er blevet rapporteret https://bugs.launchpad.net/ubuntuone-client/+bug/463087
Du kan dog stadig komme i forbindelse med din ubuntuone-konto via nettet.
Men det er træls, når det nu ellers har fungeret så gnidningsløst i lang tid.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf karl » 29. okt 2009, 22:01

Ja, jeg var lige blevet rigtig glad for det.
Tak for svaret. Jeg venter.
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Stra » 29. okt 2009, 22:04

karl skrev:Ja, jeg var lige blevet rigtig glad for det.
Tak for svaret. Jeg venter.
Karl
Så er opdateringen der. De arbejder hurtigt de folk :D .

Opdater dit system og det kører. Skal dog nok logge ud og på igen før det virker.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Jarlen » 29. okt 2009, 22:08

Hvis UbuntuOne kører på samme servere som downloads og Launchpad, får brugerne et par sjove dage :P
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf Jimmyfj » 29. okt 2009, 22:21

Jarlen skrev:Hvis UbuntuOne kører på samme servere som downloads og Launchpad, får brugerne et par sjove dage :P


No sweat - Jeg kommer på på Ubuntu One med det samme. Men tidligere i dag fik jeg en meddelelse om, at min software til Ubuntu One var for ny :shock: i forhold til det serveren har/havde. Men når jeg logger på brager den lige ind ??!
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf karl » 13. nov 2009, 17:35

Nu har jeg problemer med Ubuntuone. Mine filer bliver ikke opdaterede og jeg kan ikke forbinde min maskine med Ubuntuone. Når jeg klikker forbind i mappen Ubuntuone, hopper den af efter tre sekunder.
Jeg kan godt logge på web, og der kan jeg så se, at mine filer ikke er opdaterede.
Er der andre, der kender problemet og en løsning!
Hilsen
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu One - Nem deling og synkronisering af filer

Indlægaf laoshi » 13. nov 2009, 17:48

Der har været periodiske problemer i den retning. Og hvis du har ændret ved opsætningen af din pc kan det være at den skal tilføjes igen. Det kan du gøre over nettet, på fanebladet 'Account' - 'View the machines connected to this account'
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster