10 nybegynderspørgsmål

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

10 nybegynderspørgsmål

Indlægaf Pihl » 31. maj 2007, 12:00

I forlængelse af en anden tråd handler denne tråd om de 10 mest vigtige spørgsmål en nybegynder til Ubuntu skal/vil have svar på. Er du selv nybegynder, er de spørgsmål, som du gerne ville have haft besvaret før du gik i gang med Ubuntu, mere end velkomne her.

Det forudsættes, at svarene til spørgsmålene henvender sig til folk, som enten har intet eller meget lidt kendskab til Ubuntu og øvrige Linux-distros i forvejen.

Spørgsmålene og svarene skal give folk en idé om, HVAD Ubuntu er, og HVORDAN det fungerer. Et spørgsmål kunne fx være: Hvordan installeres programmer (Synaptic), eller, Hvad er Open Source.

List de 10 vigtigste spørgsmål, som bør besvares...

NB. Dette er beregnet til nybegyndere. Har du brugt Ubuntu eller Linux i længere tid, bør du undlade at stille spørgsmålene, da det let bliver til spørgsmål, som du mener en nybegynder BØR have at vide, og ikke spørgsmål som nybegynderen selv synes er vigtigst at få svar på.

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

10 sprøgsmål

Indlægaf Stra » 19. jun 2007, 22:22

Et af de ti psørgsmål kunne være en beskrivelse af de mest almindlige komandoer i terminalen. Dem har jeg som nybegynder haft svært ved af finde samlet på et sted, så man kunne forstå og bruge dem.


mvh
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Xalar
Indlæg: 87
Tilmeldt: 3. dec 2006, 11:46
Geografisk sted: Dragør, Vestamager, København

10 nybegynderspørgsmål

Indlægaf Xalar » 19. jun 2007, 22:33

Jeg har brugt Ubuntu siden begyndelsen af december 2006, men roder stadig lidt med dette:

Hvordan installerer man nemmest applications fra source code?

Jeg ved godt der findes flere guider på nettet, men det kunne være godt at slå det fast en gang for alle, som lettilgængelig viden.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

10 nybegynderspørgsmål

Indlægaf eyvind » 21. jun 2007, 23:54

Ja det ville være godt med en brugevejledning skåret ud i pap.
Jeg er en rimelig windowsbruger, men glor tit dumt på elemetære ting i Linux-ubuntu verdenen.
Da jeg har et par comp. som kan bruges til forsøg vil jeg gerne stille mig til rådighed som forsøgsperson og afprøve vejledninger.

For det er netop i starten, at man falder af på grund af de mange ukendte udtryk og måden at gøre det på.
Rigtige mænd tager ikke backup.

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

10 nybegynderspørgsmål

Indlægaf tbresson » 27. jul 2007, 12:12

Denne tråd burde få mere opmærksomhed. Rigtig mange brugere herinde skriver .. jeg er ny, og vil gerne... men!

Jeg har arbejdet med Linux og Ubuntu i et par år nu så jeg kan ikke poste mine spørgsmål.. og så alligevel kan jeg godt. Jeg har nemlig fundet nogle posts på nettet fra dengang :)

1. Hvordan får jeg tilgang til mine harddiske fra Ubuntu? I Windows hedder det c:\ d:\ e:\ osv. (mounting og fstab).

2. Hvordan deler jeg mine filer på netværk? (Samba, bruger rettigheder).

3. Hvordan brænder jeg en data/musik/image CD/DVD (og med hvilket program) ?

4. Hvordan kan jeg fjernstyre min Ubuntu ? (VNC, Remote Desktop).

5. Jeg skal vælge filsystem - hvad er bedst Ext2, Ext3, ReiserFS osv. ?
(med henblik på performance, fejl på disk, unerase/restore osv.)

6. Hvordan kan jeg se mine partitioner/diske? (Gparted)

7. Alle data på mine diske ligger på NTFS - kan jeg bruge det, skal jeg konverterer til et linux filsystem eller hvad?

8. Hvordan tilføjer jeg repositories ? (ikke så aktuel som ved tidl. versioner)

Anywayz.. jeg har været kun meget lidt kritisk med at poste, så folk selv kan vælge og vrage om der er noget, der kan bruges :)

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

10 nybegynderspørgsmål

Indlægaf Cave » 27. jul 2007, 12:40

tbresson, gode spørgsmål, hvis svar garanteret vil hjælpe nye ubuntu brugere på vej.

Pihl, vil det ik' være en god idé at have svarene på sådanne spørgsmål (med flere) i wiki.ubuntudanmark.dk (og så et link på forsiden dertil). Det er også et skridt på vejen til at få lidt gang i wiki'en ...

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

10 nybegynderspørgsmål

Indlægaf eitreach » 27. jul 2007, 14:41

Jeg ville næsten udvide det til 15 spørgsmål - og et af dem jeg selv stillede da jeg begyndte på Ubuntu, var hvorfor jeg ikke kunne afspille mp3'er, da jeg var færdig.

- Det endte jo så med at jeg hentede de ekstra xine-plugins.. Men det er jo ikke alle der har lige let til at finde frem til det svar - og det er noget de fleste bruger, vil jeg tro.

intEx
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. mar 2008, 16:24
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Re: 10 nybegynderspørgsmål

Indlægaf intEx » 8. jul 2008, 14:57

Da jeg startede, læste jeg et sted, at jeg skulle bruge sudo-kommandoen i terminalen og skrive mit password. Hver gang jeg forsøgte at skrive mit password, kom der ingenting?!? Det tog ret lang tid, før jeg fandt ud af, at den altså ikke skrev noget, men alligevel registrerede det, man skrev =D
Det er nok også meget godt at nævne, at der er forskel på store og små bogstaver i Linux. Da jeg skulle installere fra boot disk første gang, skrev jeg et username, der indeholdt både store og små bogstaver, hvilket Ubuntu ikke ville acceptere. Ydermere, var der en fejl i programmeringen, så man ikke kunne se hele den fejlmeddelelse, der kom frem. Det mener jeg faktisk stadig, der er i Hardy Boot Disk'en.

~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster