Nybegynder problem

Alt omkring ubuntudanmark.dk

Kategori for nybegyndere?

en god ide
16
100%
vi har ikke tid til nybegynders tåbelige spørgsmål
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 16

loke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. maj 2007, 11:32

Nybegynder problem

Indlægaf loke » 30. maj 2007, 12:09

Hej alle jer her på forumet
Jeg vil gerne start med at sige at jeg synes at det er et godt initiativ at starte et dansk forum som denne.

Jeg er selv lige startet med ubuntu, og har prøvet at installere en ubuntu server på min pc, installationen gik godt nok, men da serveren skulle starte for første gang, forstod jeg ikke alle de comandoer ubunto bad mig om, nok også mest på grund af at linux er helt nyt for mig.
ville det være mulig her på forum at få en kategori for nubegynder som mig der ikke fatter alle begrebene indenfor ubuntu endnu, jeg vil gerne lære ubuntu at kende, men jeg bliver forviret af at læse indlæg der er beregnet til folk der har flere år på bagen indenfor linux og ubuntu.

pga. at der ikke er nogen guider for nybegyndere, og med guide mener jeg billedbøger som skåret ud i pap, uden alt for meget teknisk snak.
Nybegyndere som mig har nemmere ved at droppe ubuntu igen, fordi at det hurtigt bliver for uoverskueligt.

ps: dette indlæg skal ikke opfattes som en kritik af jeres forum, men som en måde af holde nybegynder igang med.

Mvh. loke

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Nybegynder problem

Indlægaf Wrapper » 30. maj 2007, 12:17

Jeg er meget sikker på at der inden længe vil være en wiki på sitet, så vi får afklaret de fleste ofte stillede spørgsmål. Så mener ikke det er nødvendigt med en decideret kategori til nybegyndere. De skal bare spørge løs, hvis der er noget de er i tvivl om.

EDIT: Havde ikke lige set at Wikien faktisk var blevet lagt frem på forsiden ;)
Billede

Billede

loke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. maj 2007, 11:32

Nybegynder problem

Indlægaf loke » 30. maj 2007, 12:38

Wrapper skrev:Jeg er meget sikker på at der inden længe vil være en wiki på sitet, så vi får afklaret de fleste ofte stillede spørgsmål. Så mener ikke det er nødvendigt med en decideret kategori til nybegyndere. De skal bare spørge løs, hvis der er noget de er i tvivl om.


Ja det er godt at de kan spørge løs, men hvilke svar vil de modtage.
Det er jo nemt for jer af fyre en masse hardcore ubuntu snak af, som vi nybegynder ikke vil kunne overskue.
Som jeg omtaler mit indlæg så skal nybegynderne have en chance ved at få en forståelse for Linux/Ubuntu uden at blive forvirret.

angående en wiki inden længe, så har jeg oplevet dette på så mange forumer at der bliver lovet en forbedring,
men altid oplevet at det bliver ved snakken, og at de aldrig kommer igang med at få det lavet/oprettet.
Hvis i er interesseret i at få ubuntu community til at vokse ville jeg nok se dette som det største problem på dette forum, i det at det er for nemt at springe fra inden man har forståelsen pga. at man ikke havde noget materiale for absolutte nybegyndere, derefter tror jeg hurtigt at nybegyndere vil begynde at spørge under de andre kategorier i har, og med en bedre baggrundsviden, til forståelse af forklaringer.
kategorien jeg havde i tankerne kunne jo blot være guider med billeder til installation, opsætning og andet begynder problemer
så man ikke blev forvirret som nybegynder.

Mvh. loke

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Nybegynder problem

Indlægaf Wikzo » 30. maj 2007, 14:57

Jeg stemmer for din idé :)
Billede

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Nybegynder problem

Indlægaf Ormen » 30. maj 2007, 15:45

Jeg synes forummet fungerer udemærket som det gør. Der er ikke nogen kategorier hvori man ikke kan stille nybegynderspørgsmål eller finde svar på dem. Noget nybegyndere måske skulle have en introduktion til er hvor søgemaskinen er, for den kunne bruges til at svare på rigtigt mange spørgmål!
Jeg har ikke oplevet at der ikke er blevet svaret ordentligt og uddybende på et spørgsmål, selv fra en nybegynder. Nogen gange føler jeg mere at vedkommende giver op, istedet for at prøve at sætte sig ind i hvordan tingene fungerer.
Jeg begyndte selv på Linux/Ubuntu i december, og betragter stadig mig selv som lidt af en nybegynder. Jeg bestemte mig dog fra starten af at Ubuntu skulle lykkedes og være det primære system her i huset. Hvis ikke man sætter sig det for, så bliver det for let at falde tilbage til Windows, for så er Linux jo bare så meget mere besværligt!
Så stil spørgsmålene i de kategorier hvor de hører til, og så er jeg sikker på at man nok skal få et svar, eller en henvisning til hvor man kan finde et :)

Edit: Nå ja, så jeg synes du mangler et punkt i din fine afstemning: Det fungerer fint.
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

loke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. maj 2007, 11:32

Nybegynder problem

Indlægaf loke » 30. maj 2007, 19:09

Ormen skrev:Jeg synes forummet fungerer udemærket som det gør. Der er ikke nogen kategorier hvori man ikke kan stille nybegynderspørgsmål eller finde svar på dem. Noget nybegyndere måske skulle have en introduktion til er hvor søgemaskinen er, for den kunne bruges til at svare på rigtigt mange spørgmål!
Jeg har ikke oplevet at der ikke er blevet svaret ordentligt og uddybende på et spørgsmål, selv fra en nybegynder. Nogen gange føler jeg mere at vedkommende giver op, istedet for at prøve at sætte sig ind i hvordan tingene fungerer.
Jeg begyndte selv på Linux/Ubuntu i december, og betragter stadig mig selv som lidt af en nybegynder. Jeg bestemte mig dog fra starten af at Ubuntu skulle lykkedes og være det primære system her i huset. Hvis ikke man sætter sig det for, så bliver det for let at falde tilbage til Windows, for så er Linux jo bare så meget mere besværligt!
Så stil spørgsmålene i de kategorier hvor de hører til, og så er jeg sikker på at man nok skal få et svar, eller en henvisning til hvor man kan finde et :)

Edit: Nå ja, så jeg synes du mangler et punkt i din fine afstemning: Det fungerer fint.


Jeg har også tit oplevet at hver gang manspørger til en fornyelse, så er der altid en eller anden der ikke læser det man har skrevet ordentlig igennem, eller med vilje ikke vil forstå det man spørger til.
Det er jo godt for dig Ormen at du er et super geni og har forståelsen af ubuntu til at starte med, men dit svar udyber ikke noget af det jeg beder om, jeg mener ikke at der vil gå noget fra dig af ved at vi andre måske kunne få lidt nybegynder hjælp på en mere pedagogisk måde, og som jeg også skriver så skulle mit indlæg ikke opfattes som en kritik af forumet, men som en forbedring for nybegynder.
Derfor vil jeg på en pæn måde bede dig om ikke at bruge dette indlæg til at hovere med din høje begavelse for at sætte dig selv i fokus.
Derved mistes tråden til emnet jo let. Vi er jo ikke alle lige godt begavede.

Mvh. loke

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Nybegynder problem

Indlægaf Pihl » 30. maj 2007, 19:31

Hej Loke, og velkommen til.

Allerførst vil jeg lige sige, at Ormen overhovedet ikke har ment noget af det han har skrevet som hovering. Tværtimod! Og jeg synes heller ikke, at man kan læse hans indlæg sådan, men derimod bare som en meningstilkendegivelse til dit spørgsmål.

Dernæst vil jeg sige til dit spørgsmål, at hele forummet generelt er rettet mod begyndere - men ikke KUN mod begyndere.

Jeg ved dog godt, hvad det er du gerne vil have. Du vil gerne have et sted, hvor de allermest grundlæggende spørgsmål kan besvares: Hvordan er Ubuntu bygget op, hvad er programmerne, hvad HEDDER programmerne, hvorfor har man ikke automatisk administratorrettigheder, osv osv.

Eftersom jeg anser hele forummet for beregnet til begyndere, vil det nok være mere på plads med en dedikeret side, enten i wiki'en eller andet sted, som besvarer disse spørgsmål. En FAQ om du vil.

Er en sådan slags FAQ ikke tilstrækkelig, er man velkommen til at spørge i forummet. Ingen spørgsmål er for dumme til at blive stillet, og man vil ikke få bidt hovedet af for at spørge nybegynderspørgsmål. Det kan forummets mange begyndertråde vidne om, og de mange svar folk får på dem.

Tværtimod er det eneste, forummets brugere kræver af nye spørgsmål, tålmodighed med processen og et høfligt sprog.

loke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. maj 2007, 11:32

Nybegynder problem

Indlægaf loke » 30. maj 2007, 20:05

Pihl skrev:Hej Loke, og velkommen til.

Allerførst vil jeg lige sige, at Ormen overhovedet ikke har ment noget af det han har skrevet som hovering. Tværtimod! Og jeg synes heller ikke, at man kan læse hans indlæg sådan, men derimod bare som en meningstilkendegivelse til dit spørgsmål.

Dernæst vil jeg sige til dit spørgsmål, at hele forummet generelt er rettet mod begyndere - men ikke KUN mod begyndere.

Jeg ved dog godt, hvad det er du gerne vil have. Du vil gerne have et sted, hvor de allermest grundlæggende spørgsmål kan besvares: Hvordan er Ubuntu bygget op, hvad er programmerne, hvad HEDDER programmerne, hvorfor har man ikke automatisk administratorrettigheder, osv osv.

Eftersom jeg anser hele forummet for beregnet til begyndere, vil det nok være mere på plads med en dedikeret side, enten i wiki'en eller andet sted, som besvarer disse spørgsmål. En FAQ om du vil.

Er en sådan slags FAQ ikke tilstrækkelig, er man velkommen til at spørge i forummet. Ingen spørgsmål er for dumme til at blive stillet, og man vil ikke få bidt hovedet af for at spørge nybegynderspørgsmål. Det kan forummets mange begyndertråde vidne om, og de mange svar folk får på dem.

Tværtimod er det eneste, forummets brugere kræver af nye spørgsmål, tålmodighed med processen og et høfligt sprog.


Hej Phil og i andre

Ja det er lige netop det jeg søger, noget grundlæggende viden så man har en chance for at få den rigtige forståelse/opfattelse og komme igang med den rigtige baggrundsviden ( jeg tror at det er så lidt det drejer sig om) i stedet for at skulle rode rundt i forumet med bind for øjnene og ikke kunne finde hoved eller hale på emnet Ubuntu/linux.

Det kan godt være at jeg er lidt kort for hovedet, så må ormen undskylde, men når jeg åbner wiki så finder jeg ud af at den er tom, min måde at lægge dette emne op til debat på er for at få nogle reaktioner på hvad jeg mener vi godt kan bruge som nybegyndere, alt respekt for jeres forum, men som nybegynder flyder man rundt i en masse viden og oplysninger som man ikke kan finde hoved og hale i, derfor vil jeg stadig mene at et sted med guider og brugsanvisninger til Ubuntu for nybegynder (helst kogt ned så men ikke roder det sammen) vil være på sin plads, for at undgå større forvirring for os nybegynder, også for at vi vil kunne få større udbytte af hvad Ubuntu drejer sig om.
Som nybegynder har jeg ikke overblik over emnerne.
derfor spørger/beder jeg jer der har viden og kendskab til Ubuntu/linux om at give os denne indblik/overblik på en pædagigisk måde. Så kan alle spørgsmålene jo komme senere, der skal jo ligesom være et grundlag til at spørge.

Mvh. loke

ham der står på bar bund med Ubuntu og Linux.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Nybegynder problem

Indlægaf Ormen » 30. maj 2007, 20:26

Som skrevet, så var det slet ikke min mening at skulle blære mig med noget som helst. Grunden til at jeg nævnte at jeg også kun lige er startet er, at jeg synes selv jeg er nået langt på så kort tid :)
Men jeg kan godt følge dig i det med den side om grundlæggende ting. Der er mange ting jeg ikke fatter hat af endnu, f.eks. en chmod XXX (udskift x med tal). Hvad er det lige de forskellige tal står for og hvorfor?
Men jeg tror jeg ved hvor du vil hen af, og jeg er sikker på at der er en flok herinde der hurtigt kan få fyldt den wiki ud hvis de vel. Der er nogle som har et par skarpe knive i skuffen :P
Men indtil da, så kom med dine spørgsmål, vi kan jo ikke have at du vender tilbage til The Dark Side :)

(Indlæg skrevet med en masse smiley's, så jeg håber at du kan fornemme at jeg vil dig det bedste :) )
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Nybegynder problem

Indlægaf Pihl » 30. maj 2007, 20:30

Ja, jeg tænkte nok, det var sådan noget, du gerne vil have. Sagen er også den, at det ville jeg/vi med glæde tilbyde, udover det total basic stuff der står på selve siden. Og jeg er også klar over den efterspørgsel efter det...



Men ... Det er faktisk utroligt vanskeligt at tilbyde det! Fx, hvordan eller hvor skal man afgrænse sit område? Hvis man skal dække mere eller mindre alle ting relevante for en total nybegynder, kan man desværre ikke nøjes med en side eller to i en wiki eller et forum - man skal skrive en monsterbog! Tænk fx på hvis man skulle gøre det samme med Windows..

Men jeg vil godt love, at jeg vil arbejde videre med sagen. Som du selv siger, skal det det være fri for rod og uoverskuelighed, og det betyder med andre ord, at det skal være enormt gennemarbejdet- og sådan noget tager tid. For ikke at nævne sved, blod og tårer :P Og vi gør jo alle det her i vores fritid..

Hvis du kommer på god hånd med Ubuntu på et tidspunkt, kunne du evt lave nogle skitser, og meget gerne noget indhold også, til en sådan nybegynder-introduktion. Jo flere om det jo bedre ;)

Ang. wiki'en var det egentligt ikke meningen, at den skulle have været officiel, og lanceret, endnu, men af forskellige årsager er den altså blevet det. Som du selv kan se, så er det en halvsløj en af slagsen lige pt. Det skal nok blive ændret.

Men pyt, det var denne side og dette forum også, da det blev lanceret, men takket være de gode folk her i forummet, er det faktisk kommet godt med - og det skal nok blive bedre endnu :)

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Nybegynder problem

Indlægaf fr3ak » 30. maj 2007, 21:50

# loke

Jeg ved ikke helt om det er noget ala det her du søger, men Balder har en side på adressen: http://ubuntuguide.webbyen.dk/ som måske kan kaste lidt mere lys over emnet indtil videre.

Så kan det jo være at der med tiden kommer noget lignende her på ubuntu-dk 8)

EDIT: Og velkommen til forøvrigt! :D
Senest rettet af fr3ak 30. maj 2007, 21:51, rettet i alt 1 gang.
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

loke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. maj 2007, 11:32

Nybegynder problem

Indlægaf loke » 30. maj 2007, 21:50

Emner jeg taler om er i bund og grund banale manualer som denne her guide jeg faldt over, en guide som jeg opfatter som en pædagogisk rigtig måde at vise hvad der kan være et stort problem for mange nybegynder.

:arrow: http://server.linuxcarl.dk/html/saldi/index1.html#intro

Dette ville jo være en god start med emner som denne i en nybegynder kategori (ikke at man nødvendigvis skulle spørge til emnet hvor manualen er), men så kan man jo ud fra emnet som denne manual spørge til problemet man har, i forumet. Og på den måde kunne henvise tilbage til siden/manualen/guiden som man ikke forstår. Disse banale ting som at installere en server er nok nemt for jer, men svært for mange af os nybegynder da vi ikke forstår alle begrebene og udtrykkene eller ved hvordan man bærer sig ad.

ps: nu drejer mit problem sig ikke direkte om emnet jeg henviser til, men jeg henviser til emnet for at vise jer hvad jeg mener med nybegynder stof.

Godt ord igen Ormen :wink: men nogle gange er man nødt til at råbe højt, for at blive hørt :wink:

Men jeg håber stadig at dette emne vil blive taget meget seriøst, set fra en nybegynders side.
Men lad os nu lade afstemningen tale sit eget sprog, og vise hvad andre nybegyndere mener om emnet! og lad os høre deres komentarer:

Mvh. loke

loke
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30. maj 2007, 11:32

Nybegynder problem

Indlægaf loke » 30. maj 2007, 22:01

fr3ak skrev:# loke

Jeg ved ikke helt om det er noget ala det her du søger, men Balder har en side på adressen: http://ubuntuguide.webbyen.dk/ som måske kan kaste lidt mere lys over emnet indtil videre.

Så kan det jo være at der med tiden kommer noget lignende her på ubuntu-dk 8)

EDIT: Og velkommen til forøvrigt! :D


Ja tak for det fr3ak
det er som disse sider jeg mener, men jeg mener at jeg ligeså godt kan læse og studere emnerne her i forumet, så det hele var samlet, måske forlanger jeg for meget. Men mener det godt for forumet og dets brugere.
Som nybegynder ville man bedre kunne holde fokus hvis det hele var samlet et sted.

Mvh. loke

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Nybegynder problem

Indlægaf Pihl » 30. maj 2007, 22:26

loke, når du har været her lidt tid, så vil du også se, at det ikke er nødvendigt at råbe (så) højt for at blive hørt. Tværtimod risikerer du, at du råber så højt, at folk holder sig for ørene...

I øvrigt er din afstemning ikke ret godt afspejlende folks holdninger. Du giver kun folk muligheden mellem at synes din ide er god, eller synes at nybegynder spørgsmål er tåbelige. Man kan altså godt synes ideen ikke er god, selvom man ikke synes, at nybegynderspørgsmål er tåbelige...

Jeg synes du skal bruge lidt tid her på forummet, og google på de spørgsmål som ikke umiddelbart findes svar på her. Når du er klar til, kan du evt give en hånd med at etablere din ide, som kræver meget arbejde, og som der kun er frivillige og travle hænder her på forummet til.

Jeg vil også sige, at hvis server-setup hører til under 'nybegynder-spørgsmål', så skal der ikke bare skrives 1 monsterbog - der skal skrives 10 ;)

Men som sagt, vi er alle frivillige her. Du er velkommen til at bidrage med tekster, spørgsmål/svar og guides efterhånden som du kommer mere ind i det. Sådanne folk er der altid mangel på.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Nybegynder problem

Indlægaf Pihl » 31. maj 2007, 12:01

I forlængelse af denne tråd har jeg lavet den her: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=4280

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster