træt af tonen.

Alt omkring ubuntudanmark.dk
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: træt af tonen.

Indlægaf thj01 » 26. mar 2009, 20:57

ChrisBuchholz

Kender dig ikke og kan derfor ikke gå efter dig som person - jeg bruger dine indlæg som et eksempel hvor jeg mener CoC ikke er overholdt. Jeg vil egentlig gerne have mig frabedt at blive tillagt den slags motiver for hvad kan jeg overhovedet have imod dig?? Jeg er da fuldstændig kold overfor hvem du er og hvad du skriver - men jeg er ikke kold overfor hvordan du eller nogen anden skriver. Og søger du på forum kan du se at jeg flere gange har været oppe og markere dette emne. Så nej - der er intet fra min ide af mod dig som person.

Jimmyfj

Er SÅ enig med dig.

Det som jeg godt kan blive bange for at ubuntudanmark bliver til et "hyped" teenage forum, hvor man har den holdning: "Ka' du ikke li' tonen so smut pomfrit"

Hvis man er altid er klar i spyttet, og hele tiden går efter nogle klare retningslinier, kan det ikke andet end blive bedre. Jeg er ikke bange for at miste brugere på ubuntu. For det er folks eget problem. Det er ikke rummelighed på et forum der giver tilfredse brugere, men det er muligheden for at blive en del af dette fællesskab.

For ligemeget hvordan man vender og drejer det, så vokser man af at supportere andre.

Egentlig kan det fortælles kort med denne lille vittighed.

"Hvor mange ubuntusuperbrugere tager det at sætte en pære i en fatning? 100, en til at sidde og arbejde på computeren, og 99 til at sige :"Det er altså ikke den bedste måde".

Jeg melder pas overfor skjulte hentydninger, bandeord og mangel på respekt og ordentlighed. For jeg tror at ubuntudanmark taber flere superbrugere ved at acceptere den tone der er end at de vinder proselytter.

Jeg har oplevet opfordringer hvor folk de nærmest kræver at jeg ændrer på min guide fordi de ikke mener at min måde at gøre det på er korrekt - og det synes jeg er fuldstændig uacceptabelt. Man kan komme med en henstilling eller et ønske - men ikke krav.

Laoshi - konkrete spørgsmål

Er bandeord en acceptabel kommunikationsform?
Er det i orden at bruge argumenter som " er du i dårlig humør eller sådan noget" (altså ikke objektive og saglige kommentarer til trådens indhold, men subjektive tolkninger af trådens forfatter)?

Kan det nuværende realiserede syn på opførselskodeks ( CoC direkte oversat) ikke svare på ovenstående, jamen så er det ikke godt nok.

Hvis jeg kommunikerede sådan med mine venner eller på mit arbejde - så ville jeg hurtigt komme til at sidde alene derhjemme. Den form for kommunikation gør ihvertfald at jeg trækker mig fra en tråd øjeblikkeligt.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. mar 2009, 21:19

@thj01:

Jeg er meget glad for at du intet har mod mig som person. Endvidere har ikke noget imod at du bruger de ting jeg har sagt på forummet, og jeg kan sagtens forstå at du har været nød til at finde et eksempel. Jeg synes bare overhovedet ikke at eksemplet er noget problem. Ikke det mindste. Du kan ikke have et produktivt forum, uden nogen former for diskussion og uenighed. Så kan man i stedet få sig en datter og lege teselskab med hende.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: træt af tonen.

Indlægaf laoshi » 26. mar 2009, 21:52

thj01 skrev:Laoshi - konkrete spørgsmål

Er bandeord en acceptabel kommunikationsform?
Er det i orden at bruge argumenter som " er du i dårlig humør eller sådan noget" (altså ikke objektive og saglige kommentarer til trådens indhold, men subjektive tolkninger af trådens forfatter)?


ad 1: nej - udtrykker intet sagligt indhold, men kun skribentens emotionelle tilstand, eller også er det en dårlig vane
ad 2: nej - og det argument og lignende er der også blevet og bliver der taget afstand fra

I de tilfælde hvor du eller andre oplever brud på acceptabel adfærd er det i øvrigt en god ide at prøve at lede tingene i en rigtig retning, eventuelt også at bruge den lille knap med udråbstegnet nederst til højre i indlæggene til at rapportere hvad man mener er galt.

Og ellers vil jeg nøjes med at henvise til mine tidligere indlæg i den sag - som efter min mening allerede har svaret på de to konkrete spørgsmål samt en række andre som man kunne stille.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jakob77 » 26. mar 2009, 22:00

thj01 skrev:Den form for kommunikation gør ihvertfald at jeg trækker mig fra en tråd øjeblikkeligt.


Når du nu er igang med henvisninger, vil du så ikke linke til nogle konkrete tråde, hvor du gerne ville have hjulpet, men undlod eller valgte at trække dig, fordi tonen var for dårlig..?

Det er selvfølgelig ærgerligt, hvis brugerne mister god hjælp og nogle flygter fra forum, fordi andre skriver for grimt.




ChrisBuchholz skrev:@thj01:
Så kan man i stedet få sig en datter og lege teselskab med hende.


Nej ChrisBuchholz, det lød virkelig dårligt, og det gjorde det oprindelige citat også.
Du må gerne låne en stemmegaffel at øve dig med. :)

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 26. mar 2009, 22:08

Jeg har faktisk købt en stemmegaffel en gang, men jeg kan skisme ikke finde ud af at bruge den, Jakob77...;)
Senest rettet af ChrisBuchholz 28. mar 2009, 10:11, rettet i alt 1 gang.

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: træt af tonen.

Indlægaf sådanUBUNTU » 26. mar 2009, 22:12

En overudviklet selvretfærdighed, selvhøjtidelighed samt mangel på overskud og humor hos et par enkelte medlemmer, forpester efter min mening tonen i forum langt, langt mere end de få finker, der ryger af panden en gang imellem.

Mange konflikter kan afværges med et par korte indlæg, hvis man påpeger CoC, og at man har følt sig forulempet (formuleret på en konstruktiv måde). Så vil man ofte modtage en beklagelse og så er den skid slået.

Den igangværende tråd skader efter min mening stemningen på forum mere, end den gavner. Når man italesætter et problem, skaber/forstærker man samtidig problemet. Det er imo sagen her.

Jeg har på det seneste primært henlagt mine aktiviteter til oversætterholdet. Der fører folk sig overraskende nok ikke så meget frem. Det er faktisk rart til en afveksling. Stemningen er godt nok ikke nær så off-topic og social, men det passer mig fint. I er velkomne i Danskgruppen, hvis I lyster.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Hobsa
Indlæg: 81
Tilmeldt: 9. feb 2009, 17:47
Geografisk sted: Odense

Re: træt af tonen.

Indlægaf Hobsa » 26. mar 2009, 22:56

Jeg er enig med sådanubuntu, efter min mening bør i slette og stoppe denne tråd.

Og fortsæt nu jeres gode arbejde herinde.


Mvh Hobsa

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: træt af tonen.

Indlægaf thj01 » 28. mar 2009, 10:04

ChrisBuchholz skrev:Jeg har faktisk købt en stemmegaffel en gang, men jeg kan skisme ikke finde ud af at bruge den, thj01...;)


Jeg synes det er forkasteligt at begynde på at være "sjov" i en meget alvorlig tråd - det hører ingen steder hjemme.,

Hvis denne tråd bliver låst eller fjernet vil det være SÅ MEGET mod ALT hvad jeg står for. Ubuntu tilhører det åbne og frie software - åben vidensdeling.

Hvis den tråd bliver låst eller fjernet - så har jeg VIRKELIGT et problem med Ubuntudanmark.dk. For det vil være censur og være imod CoC. At der er nogen der ikke bryder sig om at jeg tager dette emne op viser jo med tydelighed at denne tråd rammer noget, som vi ikke kan li. Og ved at fjerne lorten har man ikke fjernet den som lagde den.

sådanUBUNTU skrev:En overudviklet selvretfærdighed, selvhøjtidelighed samt mangel på overskud og humor hos et par enkelte medlemmer, forpester efter min mening tonen i forum langt, langt mere end de få finker, der ryger af panden en gang imellem.

Mange konflikter kan afværges med et par korte indlæg, hvis man påpeger CoC, og at man har følt sig forulempet (formuleret på en konstruktiv måde). Så vil man ofte modtage en beklagelse og så er den skid slået.

Den igangværende tråd skader efter min mening stemningen på forum mere, end den gavner. Når man italesætter et problem, skaber/forstærker man samtidig problemet. Det er imo sagen her.

Jeg har på det seneste primært henlagt mine aktiviteter til oversætterholdet. Der fører folk sig overraskende nok ikke så meget frem. Det er faktisk rart til en afveksling. Stemningen er godt nok ikke nær så off-topic og social, men det passer mig fint. I er velkomne i Danskgruppen, hvis I lyster.


Hvorfor skal andre definere hvad jeg betragter som humor - det vil jeg gerne have lov til at gøre selv. JEG forventer at JEG og ANDRE bliver tiltalt ordentligt. Hvad i laver på i privat fora, og hvad i synes er sjovt er Ubuntudanmark.dk fuldstændig ligegyldigt.

Skader denne tråd???
Hvis det skader at kalde en lort for en lort - så er der noget VIRKELIGT galt.

"En overudviklet selvretfærdighed, selvhøjtidelighed samt mangel på overskud og humor hos et par enkelte medlemmer, forpester efter min mening tonen i forum langt, langt mere " - er det mig du taler om? Forpester det forum at man tager en konkret problemstilling op.

Hvis der er nogen der føler sig stødt på machetterne, og min argumentation holder (se nedenfor) jamen så er det IKKE mig der har et problem.

ChrisBuchholz skrev:@thj01:
Så kan man i stedet få sig en datter og lege teselskab med hende.


Det der er simpelt hen så nedladende at skrive. men der bliver ikke reageret på det - selvom laoshi i næste tråd skriver

laoshi skrev:
thj01 skrev:Laoshi - konkrete spørgsmål

Er bandeord en acceptabel kommunikationsform?
Er det i orden at bruge argumenter som " er du i dårlig humør eller sådan noget" (altså ikke objektive og saglige kommentarer til trådens indhold, men subjektive tolkninger af trådens forfatter)?


ad 1: nej - udtrykker intet sagligt indhold, men kun skribentens emotionelle tilstand, eller også er det en dårlig vane
ad 2: nej - og det argument og lignende er der også blevet og bliver der taget afstand fra



jeg lader det stå til eftertanke.

PS. At der er nogen der mener at denne tråd er ren sjov og ballade undrer mig meget. skriftlig kommunikation fungere kun hvis man respekterer og vil nå sin modtager.

PSS
@ChrisBuchholz

Nu er jeg faktisk ved at få noget personligt imod dig - for du er begyndt at gå efter benene. Men det skyldes ikke at jeg "ikke kan li" dig - men at du bevidst kører en provkation mod mig. Og hvis du så tænker - jamen kan han ikke se at det er sjovt - så må jeg bare sige - NEJ det kan jeg IKKE. jeg synes det er flabet!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 28. mar 2009, 10:39

@thj01:
Det med stemmegaflen var faktisk myntet på Jakob77's kommentar - fejlagtighed rendte ud i at dit navn røg på som modtager. Det er nu rettet.

Og videre...
Problemet jeg har med denne tråd, er at det virker - for mig - som om at du har en klar mening om hvordan CoC skal overholdes her på forummet. Ordet respekt er et subjektivt ord. Det handler om at jeg siger noget i god mening, og du så misforstår det. Dette betyder dog langt fra at jeg bryder nogen regler. Hvad det betyder er, at vi to har et kommunikationsproblem.
Min datter+teselskabs-sætning var ikke nedladende ment, men blot en anden måde at sige at "folk har forskellige opfattelser af ting, og det må man acceptere som udgangspunkt, og hvis man ikke kan det, så må man finde et sted at være hvor alle er ens".
Ubuntu er et sted for alle, og at få alle til at føle sig hjemme er en stor del af det. Du føler dig tilsyneladende ikke hjemme her, og der har vi så et problem. Løsningen på dette kan dog kun være tilpasning af begge parter. Andet går direkte imod alt ubuntu.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jimmyfj » 28. mar 2009, 11:24

Problemet jeg har med denne tråd, er at det virker - for mig - som om at du har en klar mening om hvordan CoC skal overholdes her på forummet.


Her må jeg lige ind med en kommentar: Ja, Chris - Det er vi altså et par stykker, som har en mening om qua dette er et officielt LoCo, godkendt af Canonical Ltd. UK.

Min datter+teselskabs-sætning var ikke nedladende ment, men blot en anden måde at sige at "folk har forskellige opfattelser af ting, og det må man acceptere som udgangspunkt, og hvis man ikke kan det, så må man finde et sted at være hvor alle er ens".


Din unge alder taget i betragtning skal jeg bære lidt over med dig. Men hvem blandt div. admins og moderatorer er det lige, som har givet DIG patent på sandheden? Endsige bemyndiget dig til at bede andre medlemmer af forum fise af, hvis ikke vedkommende kan lidt lugten i bageriet?? Efter min bedste overbevisning en temmelig nedladende, og utrolig flabet kommentar.

Ubuntu er et sted for alle, og at få alle til at føle sig hjemme er en stor del af det. Du føler dig tilsyneladende ikke hjemme her, og der har vi så et problem. Løsningen på dette kan dog kun være tilpasning af begge parter. Andet går direkte imod alt ubuntu.


Du siger, at Ubuntu er et sted for alle??? Læs lige din egne ord én gang til i min anden quote: "og hvis man ikke kan det, så må man finde et sted at være hvor alle er ens" Hvilken kugleramme brugte du til at regne dette ud på? Det er da så selvmodsigende som noget. Du mener altså, at Ubuntu er for alle, som er enige i DIN udlægning af CoC? Alle, som ikke har en selvstændig mening om tingene? Flot min ven, men det lader noget tilbage at ønske, ikke?

Dernæst vil jeg sige, at jeg er FULDT OG HELT enig med thj01 i, at låses, eller slettes tråden vil Ubuntudanmark.dk stå tilbage som noget af en latterlig joke. Ingen vil tage forum alvorlig længere, hvis der øves censur på de indlæg som er kritiske overfor forum, og måden forum administreres på. Her bør man nok lige klappe hesten engang, og tænke lidt dybere, inden man handler overilet.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jakob77 » 28. mar 2009, 11:28

thj01 skrev:Jeg synes det er forkasteligt at begynde på at være "sjov" i en meget alvorlig tråd - det hører ingen steder hjemme.,


Humor er jo subjektiv. Du vil vel ikke bestemme, hvad andre skal synes er sjovt..??




thj01 skrev:Hvorfor skal andre definere hvad jeg betragter som humor - det vil jeg gerne have lov til at gøre selv.


Ja, du har selvfølgelig samme frihed som andre.




thj01 skrev:Hvis denne tråd bliver låst eller fjernet vil det være SÅ MEGET mod ALT hvad jeg står for. Ubuntu tilhører det åbne og frie software - åben vidensdeling.



Hvorfor skulle den dog blive slettet..??

Det er jo en udmærket anskuelsesundervisning i, hvordan man kan inhalere en prut og blæse den ud i hovedet på alle andre og påstå, at man har fundet en stor lort, som giver anledning til en bred principiel diskussion.

Bliver tråden låst, så knækker det ikke ytringsfriheden. Men det udsætter måske en videre diskussion, som ligeså godt kan få lov til at køre træt med det samme.



thj01 skrev:Nu er jeg faktisk ved at få noget personligt imod dig - for du er begyndt at gå efter benene. Men det skyldes ikke at jeg "ikke kan li" dig - men at du bevidst kører en provkation mod mig.


Hvad kører du så mod ham...? - En provokation er for mildt et udtryk, en "hetz" er måske mere passende.

Du går efter mandens ben, men bliver selv vildt fornærmet over at blive tacklet.
Det er pinligt.


Jeg spurgte om links til andre tråde, hvor du havde set problemer, men den opfordring tog du ikke op, så jeg går ud fra, at der ikke er mere end denne storm i et vandglas.
Ligeledes bad jeg om liks til tråde, hvor du havde afstået fra at hjælpe, fordi tonen var for dårlig. Sådanne eksempler har du heller ikke kunnet komme med.
Derimod har du ømmet dig meget over en enkelt person, og at du har fået kritik af din hjemmeside.
Hvis du nu i fremtiden undlader at læse indlæg fra den pågældende person (som andre er glade for) og du lukker din hjemmeside, er dit problem så ikke løst, så forums redaktører igen kan få resurser fri til at hjælpe i forum i stedet for at skulle diskutere mere prut med dig..?


Jeg synes, at det kunne være ok at diskutere guidebeskyttelse, men ikke når emnets omdrejningspunkt i virkeligheden går ud på at køre hetz mod enkelte andre skribenter.

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: træt af tonen.

Indlægaf ChrisBuchholz » 28. mar 2009, 11:54

@Jimmyfj
Som sådan har du faktisk ret! - fuldstændigt og aldels ret! Hvis man altså ser væk fra hvad jeg faktisk siger, og kun regner på verberne...

Jimmyfj skrev:Her må jeg lige ind med en kommentar: Ja, Chris - Det er vi altså et par stykker, som har en mening om qua dette er et officielt LoCo, godkendt af Canonical Ltd. UK.

Det kan godt være i er mange der har en mening om, at på forum skal man snakke risdansk og på forum må man ikke bruge ironi og sarkasme, man fact er at det ikke står i nogen retningslinjer, og derfor er det ligegyldigt hvad i _synes_ er den rette opførsel.

Jimmyfj skrev:Din unge alder taget i betragtning skal jeg bære lidt over med dig. Men hvem blandt div. admins og moderatorer er det lige, som har givet DIG patent på sandheden? Endsige bemyndiget dig til at bede andre medlemmer af forum fise af, hvis ikke vedkommende kan lidt lugten i bageriet?? Efter min bedste overbevisning en temmelig nedladende, og utrolig flabet kommentar.

Sandhed er et subjektivt emne, og kan ikke behandles som et objektiv, så jeg ved ikke hvor du vil hen med dette?
Det er lidt sjovt at det er dig, der siger dette, som tidligere har været fortaler for at hvis man ikke følger retningslinjerne, kan det ende ud i en banlysning - hvilket er det jeg siger dér -> hvis man ikke kan tåle at der skal være plads til alle, så er ubuntu ikke et sted for dig at være.

Jimmyfj skrev:Du siger, at Ubuntu er et sted for alle??? Læs lige din egne ord én gang til i min anden quote: "og hvis man ikke kan det, så må man finde et sted at være hvor alle er ens" Hvilken kugleramme brugte du til at regne dette ud på? Det er da så selvmodsigende som noget. Du mener altså, at Ubuntu er for alle, som er enige i DIN udlægning af CoC? Alle, som ikke har en selvstændig mening om tingene? Flot min ven, men det lader noget tilbage at ønske, ikke?

Ja, teknisk set er det dobbeltmoralsk, men sort på hvidt kan mange ting se dumt ud. Heldigvis er verden ikke sort og hvid.
(Hvis retten dømte sort på hvid) I retten bliver du også dømt livstid fordi din handling har slået en mand ihjel, men midt i mellem ligger der også det aspekt der hedder at han faktisk angreb dig med en motorsav og begyndte at skærer i dig, men du var så heldig at kunne nå at gribe en kniv og skærer hans hovedpulsåre over. Selvforsvar, men sort på hvidt bør du dømmes. Det er bare ikke helt sådan at verden hænger sammen, vel?
For at skærer det lidt mere ud: Du kan umuligt mene, at ubuntudanmark skal være et sted for alle, inklusivt en person der mener at kun 10% bør være her? At sige at ubuntudanmark skal være et sted for alle, bortset fra ham, er dobbeltmoralsk, men giver mening i sidste ende. Jeg håber du forstår.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: træt af tonen.

Indlægaf Jakob77 » 28. mar 2009, 13:23

Jimmyfj


Da jeg kom ind i forum syntes jeg egentlig, at du var en rigtig flink og pæn mand.
Du lader umiddelbart ikke til at være typen, der vil gøre nogensomhelst fortræd.
Men jeg må sige, at du har overrasket mig et par gange.
Det ser efterhånden nærmere ud til, at hvis du tror, at du kan finde bare en lille smule medhold hos nogen til at gå efter enkelte skribenter, så står du meget gerne på kyseholdet for at træde igennem.

Oprigtigt tror jeg, at du er den eneste skribent i dette forum, som nogensinde har skræmt mig.


Det skete her:
viewtopic.php?p=39761#p39761
Jimmyfj skrev:At du vælger at gå efter manden, blot fordi han bruger sin ret til at ytre en holdning giver ikke noget smukt billede af dig. Dog forventer du vel stadig, at der er supportere her på forum, som gider bruge tid på et fremtidigt indlæg fra din side?? Eller glemte du at tænke nærmere over dette, før du valgte at nedgøre manden??



Jeg kom med en frisk kommentar, der skulle ruske op i debatten, og så fik jeg en trussel om, at jeg ikke mere ville kunne få hjælp til Ubuntu...
Det kom på et meget ømt tidspunkt, hvor jeg var stærkt interesseret i at få mere hjælp og heldigvis gik Laoshi ikke med på den vogn.

Men det er altså virkelig, hvad jeg vil kalde for dårlig opførsel. Dårlig tone er alt for mildt et udtryk.
Du måtte for mig hellere have bandet og svovlet i en time.

Det kan selvfølgelig være naturligt, at man ikke vil hjælpe en person, som man er blevet barnligt fornærmet på. Men jeg finder det aldeles uhørt at bruge det som et truende argument i en fri debat.
Jeg må også advare imod det, fordi det skaber tikkende bomber.
Hvis folk ikke mere tør at brokke sig, fordi det kan koste hjælp, hvad sker der så den dag, hvor de finder ud af, at forum forresten ikke kan hjælpe dem med deres problem, uanset hvor pænt de opfører sig, og uanset hvor mange fornærmelser og ydmygelser de finder sig i..??

Så får vi "tikkende bomber, der går af" - "løse kanoner" - Eller et mere menneskeligt udtryk, som jeg lærte for nyligt, og som alligevel fik smilet frem i en dum situation:

"Eksplosive Klaphatte"

Men for at du ikke skal få det overdrevet skidt med citatet, så kan jeg nu sige, at jeg ikke mere frygter din trussel. Jeg ved ikke, om den var tom for dit vedkommende, eller om mine emner siden har været for svære til, at du kunne hjælpe. Men jeg vælger at have tillid til, at de bærende kræfter i forum ikke vil følge dit oplæg.

Jeg tilgiver dig også gerne, for ingen er fejlfri. :)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: træt af tonen.

Indlægaf eitreach » 28. mar 2009, 15:11

Det er kun godt at folk engagerer sig. Man skal bare passe på at det ikke tager overhånd. Det er nemt at banke folk i hovedet med vores Code of Conduct - men det at banke folk i hovedet i tide og utide, vil jeg også mene strider imod den. Alt med måde.

Jeg synes generelt ikke at vi har et problem. De tilfælde hvor det viser sig at folk er blevet kede af det, og utilfredse, synes jeg også er blevet løst så alle parter er gået derfra med modet i behold, i de fleste tilfælde. I de andre tilfælde synes jeg kun man må mane til selvjustits, og håbe på at parterne kan finde ud af ikke at komme op og toppes fremover.

At skride ind med bål og brand i tide og utide, vil kun skabe bål og brand - og her er så nydeligt, så det ville jeg synes er ærgeligt. Jeg vil hellere gå ud fra at alle folk i bund og grund er gode folk, og så istedet for at løse problemet ved at kappe hovedet af personen, prøve at finde roden til det, og så sørge for at der også kan undgåes problemer med andre i fremtiden.

Så er der naturligvis de tilfælde hvor den pædagogiske vej ikke er løsningen - hvor der finder direkte misbrug af vores teknik, hjælp og tid, sted. Som spammere, trolls og andre af samme støbning. Der er der ikke så meget andet at gøre, end at tage magtmidler i brug, for at forhindre yderligere misbrug - men så længe motivationen bag mennesker ikke er misbrug, synes jeg ikke at disse løsninger skal bruges.

Alle bør tænke over hvad de skriver - også i denne tråd, ligegyldigt hvad den umiddelbare motivation måtte være. Det kunne jo være at en eller anden tog fejl - og så er der for alvor lagt op til katastrofe. Bare fordi en bruger måtte svare på et indlæg på en måde som skribenten ikke bryder sig om, er det ikke ensbetydende med at skribenten ikke også kan have været med til at udløse det.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: træt af tonen.

Indlægaf snigepige » 29. mar 2009, 13:42

Hmm...

Jeg har lidt input til den her debat og vil prøve at vælge mine ord med omhu. Det bliver i uvilkårlig rækkefølge for min hjerne er ikke altid lige logisk.

Jeg vil starte med at kommentere på problematikken omkr bandeord...
Altså jeg synes jo at det er lidt snæversynet at sige at bandeord er et udtryk for noget negativt. Jeg bander vist selv ret meget ind imellem og det er ikke fordi jeg vil bruge det på en bestemt måde, det er bare en del af mit sprog. Vil gå ud fra at det ligger meget i den sociale arv, og jeg bliver stødt når jeg ser folk dømme andre ud fra om de bander. (Her tænker jeg netop på den måde Chris har gjort det og ikke på den fornærmende måde hvor man kalder hinanden alt muligt.) Det tangerer - imo - at dømme folk fordi de har fået en vane med at putte 'øhh' ind i deres sprog.

I forhold til...
Er du i dårligt humør, eller sådan noget?
(denne sætning er skrevet som en nedladende bemærkning - for det kan "selvfølgelig" ikke være saglige grunde)

synes jeg det er noget provokerende at thj01 uden videre beslutter sig for at det er en 'nedladende bemærkning'. Han ved vel i bund og grund ikke Chris's hensigter med bemærkningen? Jeg ville aldrig tage en sådan bemærkning som noget slemt. Det er dog et faktum at hvis man har en dårlig dag så spiller det ind på ens måde at reagere på respons på.
Men at thj01 vælger lige at konkludere hvordan Chris har brugt bemærkningen vil jo helt klart farve folk der læser indlæggets meninger; så hvis vi snakker COC virker det her træk lidt fejt på mig.

Men for diskussionens skyld...
Lad os så antage at Chris var i sit provokerende hjørne den dag han skrev med Christian.
I så tilfælde.. hvad har så virket mest forstyrrende på forum'et; deres meningsudveksling eller denne tråd? Og i hvilken af trådene er CoC blevet overtrådt eller misbrugt mest?

Den oprindelige tråd...
Jeg vil give Chris ret i at der er blevet overset en masse af det han har skrevet i den oprindelige tråd mellen ham og Christian;
Jeg tror du misforstår mig - jeg skrev blot indlægget, for at gøre opmærksom om det til andre brugere der prøver sig med dette på nuværende tidspunkt hvor der ingen færdig udgave er af jaunty, ikke fordi jeg vil have dig til at inkluderer dette på nogen måde i guiden.
Det er dog noget pjat at sige det ikke er nødvendigt, for jeg har nu prøvet det på 2 forskellige computere der kører alpha 6, og på begge har jeg fået problemet ved at følge guiden. Faktisk knækkede hele systemet på et tidspunkt under installationen af medibuntu på computer nr. 2 i sådan en grad, at jeg var nød til at lave noget ordenligt hekseri i root som jeg tvivler på den gængse bruger ville kunne finde ud af.

Det vil jeg da kalde en opklarende post fra Chris der fjerner mistanker om skadelige intentioner?
Senere skriver han
Jeg vil lige pointere, at da jeg fuldte del 2 : INSTALLERING AF VLC MEDIA PLAYER OG CODECS via terminal metoden i jaunty, fik jeg nogen dependencies problemer, men men disse kan nemt løses ved at køre apt-get -f med superuser rettigheder.

Som for mig viser at han er interesseret i at hjælpe og tilføre noget godt?

Ikke desto mindre...
thj01 skriver i allerførste post her i tråden
Helt konkret ønsker jeg at tage denne tråd ind som et eksempel.

Så synes jeg at det er helt ude af proportioner som denne tråd er blevet en sag om om man er for eller imod Chris. Dette var et eksempel, uagtet om man mener eksemplet er berettiget eller ej, er hele tråden meget kommet til at handle om manden og ikke bolden (nu der bliver talt om at gå efter benene.)
Det oprindelige emne var vel i virkeligheden tonen herinde (som topic også antyder) og den diskussion synes jeg er druknet ret meget.

Stemmegaflen...
Ja Chris kommer med en munter bemærkning, men helt ærligt, måske vil han bare vise at han ikke sidder og har bad feelings overfor folk? Var det her en irl-diskussion, ville ingen jo have sagt noget til at han kom med den bemærkning. (Mener jeg).
Det er imo flueknepperi at blive opbragt over det. -Især måden det så bliver formidlet på
Jeg synes det er forkasteligt at begynde på at være "sjov" i en meget alvorlig tråd - det hører ingen steder hjemme.,
det er subjektivt og virker opdragende på en måde som JEG ikke mener har hjemme i nogen ordentlig diskussion.
Og det leder helt naturligt til spørgsmålet om hvorvidt det er ok at Chris's alder bliver bragt på bane. Jeg synes igen det er fejt at bruge hans alder imod (men også for) ham. Han har meldt sig ind i forum på lige vilkår med alle andre og det ved han godt - han har ikke bedt om nogen klausul der hedder 'jeg er så og så gammel så det skal man lige tænke ved'. Det er dog uværdigt at bringe det op overhovedet.

Jeg hepper på COC, men jeg synes ikke den skal misbruges og jeg synes at nogen ting burde gå under radaren så at sige. Der er jo ikke tale om her at han har brudt regel efter regel, og nærværende tråd er helt klart eksempel på at han ikke er den eneste der kan lave en smutter af og til, og fred være med det imo.

Holder jeg med den ene eller den anden? Det er ikke det der er spørgsmålet; jeg er enig i noget med nogen og uenig i noget med nogen. Jeg holder med nogenlunde fred og ro på forum og mener ikke at denne tråd har bidraget positivt til det.

Afsluttende vil jeg gerne bakke op om sådanUBUNTU og eitreach, og derudover bemærke at alt i denne post står for min egen regning - hvis jeg har lagt ord eller hensigter folk i munden har dte ikke været min mening, men i lyset af at jeg ikke er tosset med nogle af de meninger der er kommet til udtryk vil jeg ikke afvise at jeg er bedre end andre til at være 100 pct saglig.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster