support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Alt omkring ubuntudanmark.dk
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf soundpartner » 11. feb 2009, 23:05

Nu kom der i en anden tråd et spørgsmål om mint som jo er baseret på ubuntu, og rimelig hurtigt så får brugeren besked på at det ikke høre til her.
det er som sådan ikke det jeg vil diskutere her, (altså beskeden) men nærmere hvor går grænsen? og hvorfor lige der?

Mit problem i denne sammenhæng er at jeg har prøvet at installere kubuntu og fattede det ikke. jeg fandt ud af at kde bare ikke er min kop te, og at jeg er en ubuntu mand.

når vi suporterer folk så skriver vi ofte at folk så grafisk skal op i den og den menu, eller i terminalen skl skrive den og den komando, men der er altså nogle store forskelle af og til.

ikke at der er noget som helst galt med kubuntu (nogle kan lide moderen andre kan lide datteren) men jeg kan ikke lade være med at tænke på om man ikke burde sige at dette er Uuntudanmark.dk og ikke Kubuntudanmark.dk eller måske smide kubuntu ned i et underforum, eller lignende.
som sagt så ved jeg at meget er det samme, men hey det er det også til mint, debian osv så hvorfor ikke have et sted for dem også
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 11. feb 2009, 23:28

Som jeg ser det, er Ubuntu både et fænomen der handler om frihed inden for computing samt dækker over tre operativ systemer...

Fænomenet Ubuntu dækker over Ubuntu, Kubuntu og Edubuntu (de officialle Canonical OS'er), og jeg ser mere UbuntuDanmark som en organisation der dækker over fænomenet Ubuntu end kun Ubuntu OS, og derfor bør hjemmesiden (samt alle andre dele af organisationen) dække over disse tre operativ systemer. Dette bør være hovedformålet for organisationen, hvis du spørger mig.

Samtidig synes jeg godt vi kunne have en kategori i forummet der omhandler andre Ubuntu varianter, så som Mint, Eeebuntu osv., men det bør ikke være aktiven i organisationen. Blot en godte.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Jimmyfj » 11. feb 2009, 23:58

Samtidig kan man jo også sige, at når der kommer indlæg omkring varianter af Ubuntu, som Mint er, så kan der også ligge det til grund, at den måde vores forum fungerer lader meget at ønske på forums for de respektive distributioner, som bygger på Ubuntu, eller måske skulle vi være helt ærlige og sige, de, som bygger på Debian GNU/Linux.

Det vil jeg dog mene ligger langt uden for vores forums formål. Derfor medgiver jeg, at Ubuntudanmark-forum er til for Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu og Ubuntu Server, hvilket vel også i sig selv er temmelig omfattende at skulle servicere.

Jeg vil dog tillade mig at være stolt på vegne af vores forum. Mange distro'es kan godt lære noget af den ånd som hersker her :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 12. feb 2009, 00:08

Jimmyfj skrev:Samtidig kan man jo også sige, at når der kommer indlæg omkring varianter af Ubuntu, som Mint er, så kan der også ligge det til grund, at den måde vores forum fungerer lader meget at ønske på forums for de respektive distributioner, som bygger på Ubuntu, eller måske skulle vi være helt ærlige og sige, de, som bygger på Debian GNU/Linux.

Det vil jeg dog mene ligger langt uden for vores forums formål. Derfor medgiver jeg, at Ubuntudanmark-forum er til for Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu og Ubuntu Server, hvilket vel også i sig selv er temmelig omfattende at skulle servicere.

Jeg vil dog tillade mig at være stolt på vegne af vores forum. Mange distro'es kan godt lære noget af den ånd som hersker her :D


Så vidt jeg ved er Xubuntu ikke officielt canonical, og så bør den vel holdes udenfor?

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Don S » 12. feb 2009, 02:26

ChrisBuchholz skrev:
Jimmyfj skrev:Samtidig kan man jo også sige, at når der kommer indlæg omkring varianter af Ubuntu, som Mint er, så kan der også ligge det til grund, at den måde vores forum fungerer lader meget at ønske på forums for de respektive distributioner, som bygger på Ubuntu, eller måske skulle vi være helt ærlige og sige, de, som bygger på Debian GNU/Linux.

Det vil jeg dog mene ligger langt uden for vores forums formål. Derfor medgiver jeg, at Ubuntudanmark-forum er til for Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu og Ubuntu Server, hvilket vel også i sig selv er temmelig omfattende at skulle servicere.

Jeg vil dog tillade mig at være stolt på vegne af vores forum. Mange distro'es kan godt lære noget af den ånd som hersker her :D


Så vidt jeg ved er Xubuntu ikke officielt canonical, og så bør den vel holdes udenfor?

Jeg er i tvivl om, hvorvidt Xubuntu er officiel eller ej. Her står der, at den ikke er:
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/derivatives

Og her står der at den er:
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/xubuntu

Anyway, listen over distributioner/derivationer jeg mener bør gives support til her på forum er som følger:
Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Edubuntu, Ubuntu Server, Gobuntu, Ubuntu MID (Mobile Internet Device), Ubuntu Studio og Mythbuntu.

Hvis folk så ikke kan give support på det hele, så må det vel være som det er, men de er alle sammen mere eller mindre "officielt" Ubuntu, og budskabet bag Ubuntu mener jeg forsvinder, hvis vi siger, at der kun bliver beskæftiget med de fire kerner: Server, Desktop, Kubuntu og Edubuntu. Hvor er fællesskabet deri? Vi er uafhængige af Canonical her på forum, så bør der ikke også udvises lidt mindre kommercialitet og mere menneskelighed/hjælpsomhed og evnen til at turde brede sig udover et lidt større område, uden at være alt for omfattende?
Billede

Billede Billede

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 12. feb 2009, 02:55

Don S skrev:
ChrisBuchholz skrev:
Jimmyfj skrev:Samtidig kan man jo også sige, at når der kommer indlæg omkring varianter af Ubuntu, som Mint er, så kan der også ligge det til grund, at den måde vores forum fungerer lader meget at ønske på forums for de respektive distributioner, som bygger på Ubuntu, eller måske skulle vi være helt ærlige og sige, de, som bygger på Debian GNU/Linux.

Det vil jeg dog mene ligger langt uden for vores forums formål. Derfor medgiver jeg, at Ubuntudanmark-forum er til for Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu og Ubuntu Server, hvilket vel også i sig selv er temmelig omfattende at skulle servicere.

Jeg vil dog tillade mig at være stolt på vegne af vores forum. Mange distro'es kan godt lære noget af den ånd som hersker her :D


Så vidt jeg ved er Xubuntu ikke officielt canonical, og så bør den vel holdes udenfor?

Jeg er i tvivl om, hvorvidt Xubuntu er officiel eller ej. Her står der, at den ikke er:
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/derivatives

Og her står der at den er:
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/xubuntu

Anyway, listen over distributioner/derivationer jeg mener bør gives support til her på forum er som følger:
Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Edubuntu, Ubuntu Server, Gobuntu, Ubuntu MID (Mobile Internet Device), Ubuntu Studio og Mythbuntu.

Hvis folk så ikke kan give support på det hele, så må det vel være som det er, men de er alle sammen mere eller mindre "officielt" Ubuntu, og budskabet bag Ubuntu mener jeg forsvinder, hvis vi siger, at der kun bliver beskæftiget med de fire kerner: Server, Desktop, Kubuntu og Edubuntu. Hvor er fællesskabet deri? Vi er uafhængige af Canonical her på forum, så bør der ikke også udvises lidt mindre kommercialitet og mere menneskelighed/hjælpsomhed og evnen til at turde brede sig udover et lidt større område, uden at være alt for omfattende?


Du har ret - jeg synes den række distroer du lister ville være en fin vifte at beskæftige sig indenfor i organisationen, omend hovedmålet er Ubuntu.

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Jeg » 12. feb 2009, 13:52

Hvis der skal laves retningslinjer til hvilke versioner vi yder support til, dukker der for mig et nyt spørgsmål op, der ligger ret meget i samme spor som det her:
Hvad med 'Guides og Howtos' forummet?
Skal det kun indeholde guides til de versioner, vi yder support til, eller skal den stå lidt mere åben, så der også er plads til guides til uofficielle ubuntu-versioner?
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf soundpartner » 12. feb 2009, 23:05

Jeg skrev:Hvis der skal laves retningslinjer til hvilke versioner vi yder support til, dukker der for mig et nyt spørgsmål op, der ligger ret meget i samme spor som det her:
Hvad med 'Guides og Howtos' forummet?
Skal det kun indeholde guides til de versioner, vi yder support til, eller skal den stå lidt mere åben, så der også er plads til guides til uofficielle ubuntu-versioner?

se det var jo netop nogle af mine tanker også...


en af mine tanker var f,eks at eeebuntu, dabuntu osv på ingen måder er officielle så skal de heller ikke være velkommen?
Kubuntu derimod er officiel men da kde bruger andre programmer end gnome til nogle ting, og da desktoppen er helt anderledes så vil jeg (ja nu bruger jeg bare mig selv som eksempel) yde en ringe support og bare forvirre en eventuel ny bruger mere end det gavner. Jeg må indrømme at skriver brugeren det er kubuntu så holder jeg mig ude af tråden, men det er jo ikke alle der skriver dette, og så er det pludselig for sent

En løsning kunne være at dele ubuntudanmark.dk op i et xubuntudanmark, kubuntudanmark og ubuntudanmark. Jeg tror dog ikke dette er en særlig god ide da det bare vil efterlade 3 svage fora frem for et stort og stærkt.

En løsning som jeg derimod selv tror på er at have det som det er nu (med et pr små rettelser*) men at "vedtage" at vi som udgangsspunkt behndler alle somom de har ubuntu i de normale fora (der er jo mange ting der er ens) kommer der så en eeebuntu bruger, en mint bruger eller lignende så bliver svaret så f.eks:"jeg er ikke sikker på din distro, men i ubuntu gør man sådan og sådan" løser dette problemet så er det jo super, og en anden kan evt finde tråden ved en søgning på hans/hendes problem. virker dette ikke, så er svaret der stadig til en evt ubuntubruger der søger sig til tråden, men brugeren med det egentlige problem bliver henvist (evt bliver tråden kopieret med) til et underforum Dette kunne f.eks være : andre distros end ubuntu, eller noget i den stil. måske skulle kubuntu og xubuntu have hver deres underforum og så et tredie til de øvrige
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 13. feb 2009, 19:16

Så synes jeg måske mere at fora'et skulle være et Ubuntu fora, og så skulle der være en kategori der hedder Kubuntu, Edubuntu osv., så vi som standard holder os til Ubuntu (gnome), men hvis der skulle være et spørgsmål til Xubuntu, så kan man smide det i kategorien Xubuntu.

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Jeg » 15. feb 2009, 21:01

^ Et forum, to fora :!:
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 15. feb 2009, 21:19

Jeg skrev:^ Et forum, to fora :!:


ja ja, det vidste jeg egentligt godt:P

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Claus Henriksen » 23. feb 2009, 20:02

Dabuntu er ikke anderledes end ubuntu mht. opsætning, installation og opdatering.
Der er bare tilføjet en masse pakker i default installationen i forhold til ubuntu.

Det ville være dumt ikke at behandle eller omtale ubuntu-derivatives som ubuntu'er eller i det hele taget at holde folk udenfor der anvender eller laver ubuntu-derivatives.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf ChrisBuchholz » 23. feb 2009, 20:24

ubuntuuser42 skrev:Dabuntu er ikke anderledes end ubuntu mht. opsætning, installation og opdatering.
Der er bare tilføjet en masse pakker i default installationen i forhold til ubuntu.

Det ville være dumt ikke at behandle eller omtale ubuntu-derivatives som ubuntu'er eller i det hele taget at holde folk udenfor der anvender eller laver ubuntu-derivatives.


Og der ville jeg foreslå et forum kategori dertil egnet, og den kunne så have en subkategori for hver afart af ubuntu, men det skulle også være det. Det ville være imod ubuntus ånd at holde folk udenfor.

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf Warhawk » 23. feb 2009, 20:30

Jeg synes egentligt at forummet fungerer fint som det er nu. Vi yder support i det omfang, vi formår, så mere kan man vel ikke forlange.

I forhold til brugerne tror jeg at det bliver alt for uoverskueligt, hvis forummet bliver opdelt yderligere.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: support af ubuntu, kubuntu, xubuntu osv

Indlægaf soundpartner » 23. feb 2009, 20:35

ChrisBuchholz skrev:
ubuntuuser42 skrev:Dabuntu er ikke anderledes end ubuntu mht. opsætning, installation og opdatering.
Der er bare tilføjet en masse pakker i default installationen i forhold til ubuntu.

Det ville være dumt ikke at behandle eller omtale ubuntu-derivatives som ubuntu'er eller i det hele taget at holde folk udenfor der anvender eller laver ubuntu-derivatives.


Og der ville jeg foreslå et forum kategori dertil egnet, og den kunne så have en subkategori for hver afart af ubuntu, men det skulle også være det. Det ville være imod ubuntus ånd at holde folk udenfor.


hvilket er grunden til mit forslag om at
1: enden lave 2 ekstra fora (eller subfora). et Kubuntudanmark.dk og et Xubuntudanmark.dk
2: Gå ud fra at alt fungerer som i ubuntu, og så lave et underforum hvor folk så kan stille andre distros spørgsmål.

som sagt så er eeebuntu, dabuntu osv 100% ubuntu, men bare med ekstra pakker, hvorimod xubuntu og kubuntu bruger ANDRE pakker
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster