regler for brug af forum

Alt omkring ubuntudanmark.dk
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

regler for brug af forum

Indlægaf thj01 » 10. jan 2009, 15:59

Jeg synes der mangler en klar udmelding om hvad reglerne er på forum og hvad man kan forvente!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: regler for brug af forum

Indlægaf laoshi » 10. jan 2009, 16:35

De regler mangler vist egentlig ikke. Og de bedste af dem har du jo selv oversat til dansk. Man kan let finde dem under "Vigtige beskeder" her på forum.
Ubuntus Code of Conduct: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2280
Også under vigtige beskeder finder man Sådan får du den bedste hjælp https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2279
Endelig er der de Ofte Stillede Spørgsmål https://ubuntudanmark.dk/forum/faq.php
Og endelig er der de betingelser som vi accepterer når vi tilmelder os forum:
Når du tilmelder dig "Ubuntu Danmark support" (i det følgende "vi", "os", "vores", "Ubuntu Danmark support", "https://ubuntudanmark.dk/forum"), indvilliger du i at være retsgyldigt bundet af de følgende betingelser [...]
Du indvilliger i ikke at indsende nogen form for fornærmende, uanstændigt, vulgært, bagtalende, hadefuldt, truende eller sexuelt orienteret materiale eller indsende andet materiale, som er i strid lovgivningen, det være sig i dit eget land, landet hvor “Ubuntu Danmark support” er hostet eller international lovgivning. Gør du dette, kan dette medføre, at du øjeblikkeligt og permanent bliver udelukket, med meddelelse herom til din Internet udbyder, hvis det vurderes påkrævet af os. IP-adresserne for alle indlæg logges for at give mulighed for at håndhæve disse betingelser. Du indvilliger i at "Ubuntu Danmark support" har ret til at fjerne, ændre, flytte eller låse enhvert emne til enhver tid, såfremt vi finder dette passende. Som bruger indvilliger du i at al information du har skrevet, bliver lagret i en database. Selvom denne information ikke vil blive videregivet til tredjemand uden dit samtykke, vil hverken "Ubuntu Danmark support" eller phpBB blive holdt ansvarlig for ethvert hackingforsøg, som kan medføre at dataene bliver kompromitteret.

Det korte af det lange er vel at vi forpligter os til at behandle andre med den samme respekt som vi forventer at de behandler os med. At vi taler/skriver ordentligt til, med og om hinanden, da vi efter Ubuntu-ånden er forpligtet på hinanden.
Det er der efter min mening ikke grund til at pinde ud i flere detaljerede regler. Blot vi husker "den gyldne regel": Gør mod andre som du vil have de skal gøre mod dig - gør ikke mod andre som du ikke vil de skal gøre mod dig.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: regler for brug af forum

Indlægaf Jimmyfj » 10. jan 2009, 21:57

Nu har jeg fulgt med på forum gennem lidt over to år. Og jeg begræder den udvikling, som har ramt vores forum. Det minder efterhånden om en gedigen gang klyt og knaldperler.

Lad min slå fast med det samme, at jeg er langt fra at være ekspert på GNU/Linux & Ubuntu. Men, jeg ejer evnen til at tænke selv, vise mine medmennesker respekt og være autonom mens jeg gør det.

Hvad skal vi med flere regler på forum?? - Vi har et udemærket formuleret "regelsæt" i Code of Conduct, som også er formuleret af udviklerne bag Ubuntu. Ingen kan være i tvivl om disse regler.

Er CoC ikke regler nok for nogle brugere på forum vil det måske være en ide af læse lidt "licenser" igennem. Læs GPL, LGPL og de andre licenser igennem, her er "reglerne" præcist så klare og utvetydige som tilfældet er med vores CoC.

Ja undskyld. Men det gør ondt, helt ind i sjælen at se vores forum falde så tragisk fra hinanden. Det er helt unødvendigt at smadre noget så godt på grund af personfnidder. Så må de personer, som har/skaber problemer lægges på is i en periode, hvilket desværre ikke er en mulighed.

Men måske ér det netop hvad vi mangler: Et LoCo-råd, bestående af admins og moderatorer, som i fællesskab formulerer et regelsæt omkring tone og omgang på forum. Et organ med beføjelser til at fryse en bruger i en periode grundet opførsel og sprog.

Et er sikkert. Fortsætter forum med at udvikle sig i den negative spiral, det er inde i for tiden, ender det med at jeg melder mig helt ud.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: regler for brug af forum

Indlægaf Christian.Arvai » 10. jan 2009, 22:50

@ Jimmyfj

Jeg har læst dit indlæg grundigt igennem og kan kun give dig ret i at der burde være regler nok for adfærdsmønstret her i forumet, som jeg ser det er forumet i en positiv udvikling, men som altid når mange mennesker mødes, vil der opstå uoverensstemmelser og punkter som folk kan strides om, dette skal dog ikke overskygge formålet med dette community (hvilket jeg heller ikke mener det gør på nuværende tidspunkt), jeg kan kun give dig ret i at personlige uoverensstemmelser ikke er fremmmene for forumet, så jeg vil gerne opfordre jer alle til ikke at gøre evt. problemer større en de egentligt er, vi er alle mennesker og vi laver alle små fejl i livet, så skal vi ikke blive enige om at dette forum er til for at yde support til ubuntu og prøve at fremme samarbejdet fremover.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: regler for brug af forum

Indlægaf Jarlen » 10. jan 2009, 23:55

Personligt kan jeg heller ikke se hvad vi skulle have behov for af regler udover vores CoC, ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt.
Hvis der er nogen der mener noget andet synes jeg dog det kunne være interessant at se deres bud på hvilke regler der mangler, og hvordan de kunne formuleres. Måske er der nogle problemstillinger jeg ikke selv har overvejet?
Hvis et forslag til et regelsæt bliver fremstillet vil jeg personligt love at tage dem til personlig overvejelse, og ikke bare afvise blankt, på trods af at jeg som sagt ikke på stående fod kan forestille mig hvad det skulle være for regler.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: regler for brug af forum

Indlægaf thj01 » 11. jan 2009, 02:32

Jeg er da enig, jeg synes bare ikke at de bliver overholdt!

Og jeg henviser da gerne til årsagen til at jeg opretter denne tråd!

viewtopic.php?f=12&t=5445
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: regler for brug af forum

Indlægaf Pihl » 11. jan 2009, 10:27

Jeg er ligesom jer andre enige i, at Code of Conduct udmærket dækker det behov vi har for regler til "adfærdsregulering". Jeg mener, hvis der er folk der ikke kan overholde Vis respekt og Vis hensyn, så tror jeg ikke andre regler kan "sætte dem på plads".

Men jeg er da åben overfor forslag, hvis nogen har noget?

Hvad angår den tråd, Thj01 henviser til, så er der efter min mening et par stykker i den, som overtræder Code of Conduct (ingen nævnt ingen glemt). Jeg har haft personlige korrespondancer med flere i tråden, og håber at vi kan komme videre. Hvis det ikke sker automatisk, jamen så er vi jo nok nødt til at tage hårdere metoder i brug. Men kan sagen løses uden, så vil det være at foretrække.

@Thj01
Du skriver, at du gerne vil have en klar udmelding om reglerne på forum. Kan du så ikke komme med et forslag til, hvad du mener sådan en klar udmelding er? Personligt synes jeg selv, det er meget klart, så jeg vil gerne have et andet perspektiv, hvis det ikke er så klart alligevel.

Ligesom JimmyFJ, synes jeg også det er beklageligt, at det skal komme til det her. Jeg ser det dog ikke som en generel udvikling. Der har været nogle enkeltsager for nylig, hvor det faktisk er de samme par personer, som har været involveret. Jeg har talt med de par personer, og sagt at det skal stoppe, og at det skal være bedre fremover (for at give den (meget) korte udgave :P).

Hvis man ikke engang vil forsøge at gøre det bedre, så hører man ikke til på forummet. Gør man en indsats, men indimellem begår fejl, så er det også okay. Alle KAN begå fejl (og alle BEGÅR fejl).

Som jeg tidligere har nævnt, så er man mere end velkommen til at skrive til mig eller de andre admins/redaktører, hvis man har noget på hjerte. Vi lytter MEGET gerne, men hvis man starter med at lave en tråd, hvor alle svines til, så bliver det meget sværere for os, og for folk generelt, at lytte konstruktivt.
Så prik lige til os først, hvis i ser nogen problemer, så vi kan tage os af det FØR det eksploderer ;)

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: regler for brug af forum

Indlægaf snigepige » 11. jan 2009, 10:51

Er godt tilfreds med CoC og synes i høj grad man skal lade personfnidder blive ude af trådene, for det forvirrer jo alle andre ad h til rent ud sagt.

Udover at man skal tænke 'vær mod ham som du vil han skal være mod dig' så overvej engang hvordan det hele ser ud udefra for folk der ikke har begreb om hvad baggrundende er for når tingene tager en personlig drejning. Det tvinger de andre debattører til enten:

A: ignorere den der tangent der udspinder sig og prøve at hitte rede i hvad der er relevant (og det er ikke altid lige nemt)
B: trække sig i en debat hvor de ellers ville have haft noget fornuftigt at sige, fordi man ikke ønsker at blive blandet ind i det, eller
C: blive trukket ind i en eller anden sammenhæng hvor man aldrig har hørt hjemme

Jeg tænker ikke på nogen bestemt i denne sammenhæng for har ikke belag for noget sådant, men det er ting der er værd at tage med sig til tastaturet synes jeg og en meget lignende beskrivelse findes på det forum jeg er med til at moderere.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: regler for brug af forum

Indlægaf Pihl » 11. jan 2009, 13:08

Jeg kom til at tænke på et indlæg fra Ubuntus Community Manager, Jono Bacon, for noget tiden siden, som postede en artikel på sin blog, der også er meget rammende for denne diskussion.

Generelt er det noget, som bliver diskuteret temmelig meget rundt omkring i det internationale community lige for tiden, hvor der er forskellige meninger om, hvordan den og den linje skal lægges, og hvor de forskellige grænser går.

Jono Bacon konkluderede nedenstående i sin artikel, som jeg lægger mig helt på linje med:

In a nutshell, as a community, diversity is everywhere. We have so many opinions, viewpoints, perspectives, recommendations and other reactions to stimulus, and at every step we need to foster and encourage open and frank exchanges of debate, and to bring balance to this debate.

The Ubuntu Code Of Conduct, one of the most important documents in the community that I frequent most of the time, draws attention to understanding and respecting this deep-level of diversity, but the Code Of Conduct is sometimes misinterpreted as simply” don’t be an asshole“. It means far more than that - it encourages us to not only take responsibility for our actions and our reactions, but to also use this diversity as an opportunity to learn and grow; turning differences into opportunities for personal development and learning.

If we are ever going to win this fight, we need to cherish and respect this deep-level diversity. The importance of this is not something we can enforce with actions, bullet-points, success criteria or other organisational devices - it boils down to us always remembering why we are doing what we are doing, and standing shoulder to shoulder, connected by our diversity to help us grow and take on the challenges before us.


Det er nyttig læsning for alle dem, som har været involveret i den seneste debat her: http://www.jonobacon.org/2008/11/20/the-diversity-level

Nogen kalder det et socialt hippie-community, mens andre bare kalder det for sund fornuft. Uanset hvad det kaldes, så kan det kaldes nødvendigt for at community baseret på frivillige kræfter, og hvor der er MEGET forskellige meninger og opfattelser af tingene, kan fungere.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: regler for brug af forum

Indlægaf thj01 » 11. jan 2009, 13:21

jeg går lige i tænkebox angående det med "regelsæt" eller måske rettet - COC for dummies! :-).

Udfordringen ved CoC (UOK - Ubuntubrugers Opførsels Kodeks) er at det er et langt dokument, der har et meget kondenseret indhold. Derfor bliver det også svært at overskue - og dermed forholde sig til.

Jeg vil lige tænke over om man kunne kondensere COC til 3 lette og mundrette sætninger. og som jeg ser det er nogle af nøglebegreberne:

Ordentlighed
Rummelighed (give plads for forskellige holdninger og metoder)
Frihed (ifølge FSF's frihedsbegreb)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: regler for brug af forum

Indlægaf Don S » 11. jan 2009, 20:30

Det er måske ikke helt relevant, men denne er altid god at have i baghovedet, når man læser andre folks indlæg eller generelt kommunikerer med folk, for at holde en god tone:
An old Cherokee was teaching his grandchildren about life. He said to them, "A battle is raging inside me ... it is a terrible fight between two wolves. One wolf represents fear, anger, envy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority and ego. The other stands for joy, peace, love, hope, sharing, serenity, humility, kindness, benevolence, friendship, empathy, generosity, truth, compassion and faith."

The old man fixed the children with a firm stare. "This same fight is going on inside you, and inside every other person, too."

They thought about it for a minute and then one child asked his grandfather, "Which wolf will win?"

The old Cherokee replied: "The one you feed."
Billede

Billede Billede

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster