hvad skal der til?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: hvad skal der til?

Indlægaf Casper Hansen » 10. jan 2009, 00:34

Casper Hansen skrev:
Darmann skrev:er det gruppen som jeg linker til du er meldt ind i


Er igang med at uploade billeder :)


EDIT:

Hvorfor eksisterer der to Ubuntu Danmark grupper?
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad skal der til?

Indlægaf Darmann » 10. jan 2009, 00:51

som jeg forstår de 2 er den ene til medlemmerne og den jeg roder lidt med er reklame eller hvad det kaldes
Med venlig hilsen

Darmann

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: hvad skal der til?

Indlægaf Casper Hansen » 10. jan 2009, 01:00

Darmann skrev:som jeg forstår de 2 er den ene til medlemmerne og den jeg roder lidt med er reklame eller hvad det kaldes


Okay.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: hvad skal der til?

Indlægaf soundpartner » 10. jan 2009, 01:15

sjove historier er da også super til at overtale folk, og min historie er sgu sjov hvis jeg selv skal sige det.

Jeg har en del kammerater som læser på Datalogisk institut. en af dem har gennem lang tid brugt linux og vist det frem. Jeg har derfor været bekendt med linux osv men aldrig ment at det var noget for mig da jeg har haft behov for de programmer jeg nu har haft behov for.

for ca et års tid siden fik jeg i mit firma (lyd, lys, event-firma) så en forespørgsel på et stort job for microsoft. en fest for alverdens microsoftprogrammører. vi fandt ud af at mit lyssystem kan køre under linux (som jo er kendt for stabilitet hvilket windows ikke er) så min kammerat fik til opgave at få det til at virke i linux... maskinen skal boote, starte systemet af sig selv osv, så det behøvede ikke den store linux knowhow fra min side. dog så virkede det ikke helt efter hensigten (touchskærmen var ikke kalibreret rigtigt) og jeg begyndte at lege lidt med det. til at starte med kørte der x-ubuntu på maskinen, men den guide jeg kunne finde på nettet var til ubuntu (og jeg ku ikke få det til at virke i x-ubuntu) jeg installerede derfor selv ubuntu, og WOW hvor blev jeg overrasket. Jeg har installeret windows MANGE gange, og min lyscomputer blev geninstalleret mindst 2-3 gange om året med windows (blandt andet på grund af udlejnings-kunder der piller ved ting de ikke burde) og i windows skulle ALLE drivers installeres en efter en. første gang tog det mig et par dage at finde alle de nødvendige drivers. men selv med drivers på en brændt cd så tog det en 3-4 timer ved hver installation. Det tog mig ca 1 time at installere ubuntu, og alt virkede med det samme (på nær lige touchskærmen) efter et par dage fik jeg også touchskærmen til at virke (fandt en guide på nettet)
Jeg blev ved med at lege lidt med ubuntu (min nemme installation havde jo imponeret mig ret meget) og der kom så ubuntu på min gamle bærbare computer. dette gik så knap så godt da lydkort, wifi og grafikkort alle lavede ballade. jeg oprettede en konto på et engelsksproget forum og postede min nød, og på ca 3 timer havde jeg fået hjælp og alt var oppe at køre. Dette var så min næste wow oplevelse. support på windows var langsomt og kostede penge. her sad der nogle mennesker på et forum og hjalp folk, og ikke nok med det så gik det hurtigt og de var kompetente.
til et møde i forbindelse med ovenstående job for microsoft sad jeg så der med en anden computer og uheldet er ude og maskinen går ned med en bluescreen off death. hmmm jeg rebooter. "windos kan ikke starte på grund af diskfegl kør chkdsk osv" hmmm efter ca en halv time giver jeg op. hiver ubuntu cden op af tasken (husk jeg sidder stadig til møde med 4 personer fra microsoft) og installerer ubuntu. 20-25 min efter havde jeg en fungerende computer, og kunne vise billeder, video osv som var forberedt på en usbdisk.
da jeg kom hjem fra mødet havde jeg sådan en lidt sjov fornemmelse i maven... alt var gået som det værste mareridt. min presentation gik i vasken. windows gik ned. maskinen virkede ikke så jeg fik dem til at snakke om nogle af de andre punkter på dagsordenen mens jeg fiksede det. en halv time i helvede hvor det bare ikke virkede, og det så håbløst ud. jeg opgav. fuck og øgle - mit værste mareridt - dette job får jeg ikke.
men hey last shot... ubuntucd'en i tasken... jeg prøver WEEEEE succes. alt var redet. presentationen gik godt. jobbet kom i hus og ubuntu fik lov til at blive på maskinen...
i dag er der ubuntu som primært styresystem på alle mine maskiner, og jeg er super glad for et hurtigere, og mere stabilt system. mangler jeg noget til at løse XX opgave så søger jeg på nettet og ofte har jeg det nødvendige software installeret 5 min efter.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: hvad skal der til?

Indlægaf snigepige » 10. jan 2009, 02:15

Darmann skrev:hvis i nu stadig var Windows bruger hvad skulle i så se/høre for at hoppe på vognen med Ubuntu?

jeg skal bruges jeres info til at forbedre vores Facebook gruppe

http://da-dk.facebook.com/group.php?gid=28612584081


Pkt 1: Der kan man se - det var ikke den gruppe jeg var med i - det er jeg nu :lol:

Pkt 2: Det er gjorde forskellen for mig at ubuntu virker meget mere menneskevenligt. Jep, jeg har da haft mine problemer i 8.04 og også lidt her i .10'eren, men jeg 'tør' meget mere at prøve at løse mine problemer her i ubuntu end jeg gjorde i win. Og kan jeg ikke det, så står der et stærkt hold af entusiastiske brugere i min ryg der gerne vil hjælpe hvis de kan og som ikke snobber a h til over 'ja jeg ved jo noooget som nærmest er at sammenligne med tempelriddernes hemmeligheder'. Har oplevet en MASSE snobberi og følen-sig-bedre-end i forbindelse med win, og det synes jeg simpelthen er så nollert.
Ubuntu er et os med begge ben på jorden så at sige.

Min historie er at jeg fik den her gamle acer ferarri af min veninde og den var ikke bare lidt død - den var død-død (lige før jeg fik den i en urne). Hun kørte win på den og havde ALDRIG så meget som defragmenteret/scannet den så den var bare skidt tilpas.
Jeg tog den med ned til min onkel som er 'computer-klog' og vi kiggede lidt på den. han viste mig at han havde ubuntu på sin ene maskine og jeg fik lov at sidde lidt med det inden jeg bestemte mig for om jeg ville have win igen eller ubuntu. No doubt jeg valgte hejren! Sidenhen er det gået slag i slag og jeg fortryder ikke et sekund. Og som en bonus har min onkel og jeg lært hinanden bedre og kende modsat før hvos vi i bedste fald var venligt uvenlige. Et lukket software freedom day blev til en tur på kunstmuseum og så nørden over kaffe og kage hjemme hos ham da vi kørte forgæves til herning i efteråret feks.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: hvad skal der til?

Indlægaf Jakob77 » 10. jan 2009, 07:04

.


Jeg ved ikke særlig meget om Ubuntu endnu.
Men jeg tror, at det bliver stort, fordi grundlaget er så godt og menneskevenligt.
Når mennesker kappes om at give, frem for at hytte deres eget, så er den positive synergi sat på turbo. :)

Derforuden må det nok kunne friste mange, at Ubuntu er gratis og sikker til Internettet, og den kan køre på ældre computere, som man måske ellers ville smide væk.

For ca 4 år siden skrottede jeg to desktops med windows 98, fordi jeg gik over til XP.
De blev smidt ud i stalden, og de kom aldrig længere.
Men for et par dage siden kom jeg i tanke om dem, og lige nu sidder jeg og skriver gennem Ubuntu, som jeg har lagt ind på den ene. 8)

I de kommende år, hvor windowsbrugerne går over til Vista, så vil markedet blive oversvømmet med billige XP-maskiner, som kører tungt efter flere års opdateringer. Men får de Ubuntu, så vil de igen flyve afsted som en raket..! :D



.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvad skal der til?

Indlægaf thj01 » 10. jan 2009, 11:59

Fokus bør lægges på friheden!

for bøvlet kan sku være det samme nogen gange hvis man har den "rigtige" (læs forkerte) hardware


"Fri software" er et spørgsmål om frihed - ikke pris. For at forstå konceptet bør du tænke "fri" - som i "ytringsfrihed", ikke "fri bar"!

http://www.freedomnotbeer.dk/
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: hvad skal der til?

Indlægaf Jakob77 » 11. jan 2009, 00:46

.



thj01


Når jeg får det forklaret, så kan jeg godt se, at frihed er et vigtigt begreb omkring Linux og Ubuntu.

Men er man lidt skoletræt, så tænder man måske ikke helt vildt på en tyk teknisk lærebog, der hedder "Nyd Friheden til at lære Linux".


Måske forstår man bedre, at er man en lille smule gør-det-selv-hobby-mand, så har man faktisk frihed til at komme på Internettet og surfe sikkert uden at skulle betale for antiviusabonnement eller en dyr PC.

Så vidt jeg har forstået handler Ubuntu også om alles ret til at kunne kommunikere via computer, og det må netop være glimrende i tråd med, at vi bare kan gå ned i en container eller ind i den blå avis og finde en næsten gratis kasseret windowscomputer, som vi sætter op til surfing og gratis kontor.


Fri bar er måske et grimt udtryk, nærmere et alkoholfrit ta'selvbord.

Når det gælder gamle computere og viden om Ubuntu, så synes jeg bare, at folk skal tage godt for sig af retterne, så mindst muligt går til spilde. :)

Kunne det blive et hit blandt unge at tjene en skilling på den måde i stedet for at retune knallerter og lave ballade, så ingen alarm fra mig. :)



.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvad skal der til?

Indlægaf thj01 » 11. jan 2009, 02:33

jamen du har da ret - men det er reelt set det eneste som linux tilbyder.

Man kan skrive breve i begge systemer og surfe på nettet!

At det er bøvlet at forstå er jo ikke destomindre stadig den væsentlige faktor!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Darmann
Indlæg: 706
Tilmeldt: 18. dec 2008, 08:27
Geografisk sted: Hedensted

Re: hvad skal der til?

Indlægaf Darmann » 14. jan 2009, 20:05

det har da ikke været spilt tid vi har da vundet 8 medlemmer ekstra men i kan hjælpe til ved at invitere jeres venner inde på Facebook.com til gruppen
Med venlig hilsen

Darmann

kolfur
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. nov 2008, 20:26
Geografisk sted: MidtSjælland

Re: hvad skal der til?

Indlægaf kolfur » 15. jan 2009, 22:15

Hej til Jer rare mensker der hjælper

Jeg har i mange år kikket på linux, men grundet min manglende engelsk kunskaber har det aldrig blevet til noget længer varende.
Først nu med dansk ubuntu og dette forum, har jeg kørt ubuntu siden eftåret 08 og været glad for det på min nm350 fra mm-vision.
Eneste minus er mit webcam ikke er tilgenlig.

Windows xp har nu været ok, men er træt af de begrænsninger ms. giver, plus ustabilit og de stop jeg oplever ved daglige drift, har ikke noget at bruge al det ekstra 3 D plader til i det daglige - Vista ser være ud en xp.
Det skal være nemt og ikke kræve en formel 1 at køre styresystemet.

Håber og ønsker alt godt til dette system og I der hjælper os andre. Beste Hilsner Kolfur

ps. har helt slette windows på min bærbar og savner det ikke.

planet-reptile
Indlæg: 460
Tilmeldt: 18. nov 2007, 02:04

Re: hvad skal der til?

Indlægaf planet-reptile » 19. feb 2009, 23:12

Tja, hvad skal der til? At Ubuntu bliver mere gamer venlig.
De nyeste spil skal kunne spilles. Der er sikkert en del med lukket kode osv. der måske gør det svært, men hvis de andre kan designe heftige grafiske spil, så burde Ubuntu folket også kunne det. Men måske der ikke er så mange gamere i udvikler gruppen at det kan lade sig gøre?
Driver kompatibilitet mangler der. Men da en ny version kommer hvert halve år, så burde det være muligt for teamet at tilføje flere drivere, ellers burde de nok trække udgivelsen til 1 gang hvert år for at bedre kunne fokusere på drivere.

En anden ting er at det er mega irriterende at man er nødt til at bruge wine, hvis man skal have sine dyrt købte programmer med sig. Der er sikkert et alternativ til dem integreret i Ubuntu, men det er jeg ikke interesseret i. Jeg har købt mine programmer af en årsag, jeg kan lide dem.
Som jeg har forstået det, så udgør wine en sikkerhedsrisiko (ret mig hvis jeg har forstået det forkert) fordi det åbner muligheden for at nogen kan få adgang til ens drev. Det begejstrer mig bestemt ikke.
Jeg er ikke interesseret i Linux som bare en surf og kontor computer, men som en avanceret multimedie computer der kan levere det heftigste af det heftigste.
Derfor må jeg erkende at jeg er bundet til windows indtil Linux kan følge med.
Hilsen Kim.

kolfur
Indlæg: 45
Tilmeldt: 30. nov 2008, 20:26
Geografisk sted: MidtSjælland

Re: hvad skal der til?

Indlægaf kolfur » 20. feb 2009, 07:23

Hej Darmann

Jeg skifte efter at ubuntu er på dansk, og den gode hjælp her i forum, og ikke mindst det er et mere stabilt stystem, + de muligheder for frihed i forhold til windows.
Slipper for Alt det 3 D pladder og pop op, som jeg ikke kan bruge til en skid, og tager krafter på pcér plus den tid at overskue det.

VH. kolfur

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster