så giv dog plads

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: så giv dog plads

Indlægaf Pihl » 11. jan 2009, 09:49

Jeg har låst dette emne op igen på foranledning af et par brugere samt flyttet den til 'Ubuntu Danmark'. Men en lille advarsel:

Den her tråd indeholder mange indlæg, som er helt ude af proportioner. Hvor det kommer til at lyde som om, at Ubuntu Danmark sammen med resten af verden er ved at styrte i grus, og hvor der hele tiden antydes nogle personlige problemer mellem visse brugere.

Hold sproget på jorden

Det er FULDSTÆNDIG unødvendig med den tone og sprogbrug! Hvis i ikke kan fremføre jere argumenter uden de store superlativer og uden at hæve stemmen, så er det ikke gode argumenter!

Jeg kan se i de indlæg der har været, at nogen på den ene side hævder der er nogle problemer, og nogen på den anden side ikke kan se det som store problemer. Så siger den første gruppe igen, at det ER et problem, efterfulgt af den anden gruppe, som stadigvæk ikke synes det. Og sådan fortsætter det.

Kom med argumenter i stedet for. Kom med eksempler på tråde hvor supporten har været for dårlig, og hvor vi kan gøre det bedre (uden at vi skal indføre reguleringer for alting) Men LAD VÆRE med at angribe nogen!

Hvad angår de personlige ting, der også ligger mellem linjerne i denne tråd, så hører det ikke til på et offentligt forum. Tænk på et forum som et offentligt sted i det virkelige liv: Her skælder man heller ikke voksne mennesker ud foran alle andre. Skriv til mig eller anden admin i stedet. Vi er åben for kritik, og vi vil GERNE forbedre os, hvis vi gør ting forkert. Men kom og fortæl os om det i stedet for provokere og køre det op på et plan, hvor det bliver svært at komme ned fra igen.

Jeg lavede en besked til Eitreach (og også de øvrige redaktører), efter de første indlæg i denne tråd, fordi jeg heller ikke synes det var i orden. Og Eitreach har siden da fulgt op på det, og faktisk svarede høfligt på alle indlæg siden da i tråden her, på trods af at han har været udsat for nogle provokationer, som mange ville have reageret anderledes på.

Der KAN og VIL ske fejl! Punktum. Både fra os, admins og redaktørers side (*shock*), og fra jer gode folk som hjælper nye brugere. Vi skal lære af de fejl og blive bedre, men det kan ikke nytte noget at køre det op i dette himmelleje, som denne tråd er kørt op i.

Alright, bar røv at trutte i:

Soundpartner skriver:

1: Tag kun teten hvis du har noget at tilbyde (rent faktisk tror du kan hjælpe) Som underviser har jeg altid lært at hvis du skal undervise i et emne på størelse med blommen i et speglæg så skal du have viden på størelse med hele æggehviden.

2: Giv plads og lad den person der har taget teten føre ordet så langt som muligt. er der så stilstand, så kan du tage over.

3: er der en tråd der så står urørt kan man så tage teten hvis man har et bud der kan føre til en løsning. men i et sådant eksempel så burde man give til kende at dette er ikke min stærke side, men vi kan da prøve XXX (der er faktisk et par stykker jeg har lagt mærke til der er rigtig gode til dette).


DETTE er diskussionen, og hvis i ikke kan holde det til det, VIL jeg lukke tråden ligesom Eitreach. Læs eventuelt Code of Conduct (kodeks for opførsel) hvis man er i tvivl om hvilket sprog og tone, man bør anvende i en tråd: viewtopic.php?f=24&t=2280

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: så giv dog plads

Indlægaf thj01 » 11. jan 2009, 13:13

RESPEKT!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: så giv dog plads

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2009, 18:27

1: Tag kun teten hvis du har noget at tilbyde (rent faktisk tror du kan hjælpe) Som underviser har jeg altid lært at hvis du skal undervise i et emne på størelse med blommen i et speglæg så skal du have viden på størelse med hele æggehviden.


Nu har jeg tænkt meget over det, og jeg vil gerne erklære mig lodret uenig.
Vi er ikke en flok soldater, og vi har ikke brug for enkeltpersoner til at tage "teten", når det i virkeligheden betyder monopoldebat.

Der er stor forskel på at hjælpe med et specifikt problem og at undervise i mange timer over et emne.
Og har en bruger selv været ude for at skulle løse et avanceret problem, så kan han måske godt hjælpe andre med det samme, selvom han i øvrigt ikke ved særlig meget om computere.
Ofte handler det bare om en nøgle. Enten har man den, eller også har man den ikke og må derfor bede om et aftryk fra en anden.

Ingen har alle nøgler. Men næsten alle har nogle, og det er vigtigt, at alle deler ud af aftryk, når de kan.
Det må selvsagt give mere tid til dem, som skal file og tilpasse de mere vanskelige nøgler til andre.


Monopoltråde kan kun skade en sådan naturlig tilflydning af "nøgler".


Tænk også på, hvor god en social oplevelse, det er at komme ind i et forum, hvor folk strømmer til for at hjælpe. :D

Det er netop Ubuntus store styrke at være for alle uden en masse koldkringlede regler og fordomme.




2: Giv plads og lad den person der har taget teten føre ordet så langt som muligt. er der så stilstand, så kan du tage over.



Nej bestemt ikke.!
Jeg har samme ret som alle andre til at svare, når det passer mig og dem.
Og hvis jeg får fornemmesle af, at der mangler en stump information, som jeg sidder med, så ville det da være aldeles tåbeligt, at jeg holdt den tilbage, bare fordi en anden har skrevet et indlæg før mig.
Om jeg vil gøre det, så den første hjælper kommer til at ligne en idiot, som nogle har for vane, eller om jeg vil gøre det lidt mere smidigt, det er op til mig selv.
Men hvorfor dog ikke bare tilstræbe at give et neutralt venligt ubuntu-tip med forbehold til inspiration, og så må de andre skribenter selvom, hvordan de vil tage det.
Sådan håber jeg, at folk vil gøre ved mig. De behøver normalt ikke engang at tage forbehold, for jeg ved da godt, at vi alle kun er mennesker, og fejl derfor er mulige.

Jeg har også oplevet dårlige råd fra øvede hjælpere, så ingen er fejlfri, og det skal alle vide.

Dette er så kun endnu et argument for, at flere meget gerne må hjælpe den samme person og give flere råd i den samme tråd. Det kan i den sidste ende kun højne niveauet og øge sikkerheden, at flere diskuterer og supplerer hinanden.


I den tid jeg har stillet spørgsmål i forum, har jeg ALTID kun været lykkelig for at flere har vist interesse for at hjælpe med min opgave. Og jeg har ALDRIG oplevet, at det har ødelagt noget for mig, at der er kommet flere løsningsforslag til det samme. Heller ikke selvom noget af det slet ikke dur. Det har tværtimod kun lært mig endnu mere i tilgift.

Men ærgerligt kan det være, hvis folk bare vil tvære ud eller holder sig for meget tilbage, fordi de ikke vil forstyrre eller have noget i klemme.
Det kan hæmme kreativiteten og glæden ved at arbejde med Ubuntu, og det er måske nærmere sådan noget, som administrationen bør være opmærksom på, når der tales om at give plads.



3: er der en tråd der så står urørt kan man så tage teten hvis man har et bud der kan føre til en løsning. men i et sådant eksempel så burde man give til kende at dette er ikke min stærke side, men vi kan da prøve XXX (der er faktisk et par stykker jeg har lagt mærke til der er rigtig gode til dette).


Det er altid udmærket at tage forbehold.
Men har man lyst til at svare, så synes jeg bestemt, at man skal gøre det.
Om ikke andet, så kan man måske hjælpe med at få lidt flere oplysninger frem.
Men i det hele taget mener jeg, at et venligt svar, som måske ikke umiddelbart hjælper, men viser god vilje, det er langt bedre end slet intet svar.

Der var på et tidspunkt nogle toner fremme om, at man helst skulle lade ubesvarede tråde ligge, hvis man ikke havde et sikkert svar, fordi man med et svar flytter tråden væk fra et bestemt søgelys.
Det mener jeg er noget vås, som man aldeles ikke må tage hensyn til. Tværtimod bør enhver føle en ekstra forpligtelse til at skrive i de ubesvarede tråde.
Det er også en stor uvane at tro, at et problem er løst, bare fordi en tråd har fået et svar.


En tråd er først besvaret helt op til Ubuntus standard, når spørgeren har udtrykt tilfredshed med summen af alle trådens svar. Og selv derefter kan der stadig være meget mere godt at diskutere. ;)


Men det er så bare min mening. :)

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster