så giv dog plads

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: så giv dog plads

Indlægaf Jeg » 8. jan 2009, 16:35

Er det ikke som om denne samtale har fundet sted før?

Somregel noget i retning af:

Kode: Vælg alt

-...og hvis I har noget imod det, kan I bare smide mig ud.
-Der er ingen, der tvinger dig til at blive
-Så smid mig dog ud, hvis I virkelig mener at jeg ikke har ret til ytringsfrihed!
-Du kan da bare blive væk, hvis du ikke kan lide stedet

Og så videre, indtil der er en, der har barmhjertigheden til at låse tråden.. :roll:
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 8. jan 2009, 16:42

Jeg prøver blot at være høflige - den slags kommer man nemlig længst med.

*redigeret
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: så giv dog plads

Indlægaf Pihl » 8. jan 2009, 19:23

Det er lidt synd, det som skete med denne tråd, for Soundpartner har nogle relevante pointer efter min mening.

Personligt, er jeg dog ikke enig i det hele, og jeg synes heller ikke kritikken er helt berettiget, da ingen forlanger at alle altid gør det perfekt. Vi er alle frivillige, og den eneste måde hvor på vi kan få det 'rene og suprt-professionelle' support-forum på, er ved at lave meget stramme regler og retningslinjer for hvordan man skal yde hjælp.

Det har vi ikke tænkt os at gøre. Heller ikke selvom det i visse tilfælde betyder, at en bruger måske ikke får optimal hjælp. Men omvendt tror jeg vi i det lange løb for mere credit for at være nogle ildsjæle i vores hjælp og support, end hvis bare var hurtige, kontante og klinisk tekniske i vores hjælp.

Hvis vi skulle vælge den super-professionelle approach til supporten, ville det være nødvendigt at diktere hvordan man hjælper. Så kunne man forestille sig, at et diktat ville lyde, at man ikke må terminalen i sin guide, medmindre absolut nødvendigt. Og selvom jeg personligt synes det er en god guideline, så kunne jeg ikke drømme om, at det skulle dikteres, hvordan man ydede support.

Udover at lovgivningen skal overholdes, så er forummets eneste ubøjelige krav, at man behandler hinanden med respekt. Det vil sige at man taler ordentligt til og om hinanden, og hvis man ikke kan det, så skal man helt lade være med at skrive noget, eller i yderste konsekvens holde op med at komme på forummet.

Man er velkommen til at have divergerende meninger, sålænge det holdes i en god tone.

Der er andre sites og forums, hvor det er helt normalt og tilladt at svine hinanden til. Dem vil jeg i stedet anbefale man bruger, hvis det er den slags sprogbrug, man har brug for at føre. Men det virker langt mere uprofessionelt, end noget som helst andet, overfor nye brugere.

@soundpartner
Kan du ikke tage fat i mig på IRC (mpih) engang vi støder på hinanden, eller smide mig en pb eller mail? Lad os få snakket den her situation igennem, så vi kan få afklaret de problemer der måtte være mellem dig og andre, eller hvad der end kunne være galt...

Og ja det er nok lidt hippie-agtigt at tale om tingene, men selvom hippierne ikke havde ret i at snabelsko er flotte, så havde de ret i, at det er en god ide at løse problemer fremfor at eskalere dem ;)

Alle andre er i øvrigt også velkommen til at kontakte mig eller en anden fra staff, hvis der er problemer med andre forumbrugere, eller andre problemer vi skal håndtere. Tænk i hvert fald lige over hvordan det ser ud for nye brugere, hvis sådanne person-ting postes i det offentlige forum. Hvis det drejer sig om problemer, som man af en eller anden grund ikke vil gå til staff med, så post det i stedet på Ubuntu Danmarks mailingliste, hvor problemet i sidste instans kan tages op på IRC mødet, hvis det er helt galt.

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: så giv dog plads

Indlægaf snigepige » 9. jan 2009, 06:12

a: Jeg synes at soundpartner's idé er en god ting at have i baghovedet måske, hvis man er en af dem der kan hjælpe (har jeg erfaret at jeg ikke er endnu hehe)

b: Den med æggehviden og blommen er god, noteret og husket :D Ganske anvendelig.

sådan tænker jeg tidligt om morgenen...
Senest rettet af snigepige 11. jan 2009, 10:54, rettet i alt 1 gang.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: så giv dog plads

Indlægaf Jimmyfj » 9. jan 2009, 11:51

Halleluja - Sikke en omgang.

Må jeg tillade mig lige at minde om disse, i realiteten enkle punkter:

Be considerate. Your work will be used by other people, and you in turn will depend on the work of others. Any decision you take will affect users and colleagues, and we expect you to take those consequences into account when making decisions

Be respectful. The Ubuntu community and its members treat one another with respect. Everyone can make a valuable contribution to Ubuntu. We may not always agree, but disagreement is no excuse for poor behaviour and poor manners. We might all experience some frustration now and then, but we cannot allow that frustration to turn into a personal attack. It's important to remember that a community where people feel uncomfortable or threatened is not a productive one. We expect members of the Ubuntu community to be respectful when dealing with other contributors as well as with people outside the Ubuntu project, and with users of Ubuntu.

When you disagree, consult others. Disagreements, both political and technical, happen all the time and the Ubuntu community is no exception. The important goal is not to avoid disagreements or differing views but to resolve them constructively. You should turn to the community and to the community process to seek advice and to resolve disagreements. We have the Technical Board and the Community Council, both of which will help to decide the right course for Ubuntu. There are also several Project Teams and Team Leaders, who may be able to help you figure out which direction will be most acceptable. If you really want to go a different way, then we encourage you to make a derivative distribution or alternative set of packages available using the Ubuntu Package Management framework, so that the community can try out your changes and ideas for itself and contribute to the discussion.

When you are unsure, ask for help. Nobody knows everything, and nobody is expected to be perfect in the Ubuntu community (except of course the SABDFL). Asking questions avoids many problems down the road, and so questions are encouraged. Those who are asked should be responsive and helpful. However, when asking a question, care must be taken to do so in an appropriate forum. Off-topic questions, such as requests for help on a development mailing list, detract from productive discussion.

Step down considerately. Developers on every project come and go and Ubuntu is no different. When you leave or disengage from the project, in whole or in part, we ask that you do so in a way that minimises disruption to the project. This means you should tell people you are leaving and take the proper steps to ensure that others can pick up where you leave off.

"Reglerne" er vel klart nok formuleret i dette. Så hvor vidt vi behøver flere regler, eller andre regler er vel noget, man bør overveje temmelig kraftigt, hvis ikke vi skal miste vores LoCo-status.

Jeg er af den opfattelse, at de, som er ansvarlige for forum har den fornemme opgave altid at sikre, at tonen på forum følger ånden i CoC. Hvad skal vi ellers med admins? Hvis ikke disse netop bruger PB-systemet til at sikre, at CoC bliver overholdt?

Nogle mennesker kan tåle magt, andre ikke. De forskellige indlæg på forum tegner vist et temmelig tydeligt billede af dette.

I nævnte tilfælde bør det være en admin som kontaktes af observatøren med henblik på at få tråden tilbage på sporet, så den evt. nye bruger ikke skræmmes væk af personlig konkurrence "experterne" imellem.

Er man i tvivl er det ofte bedre at holde kæft, end skabe unødig forvirring ved at udstille sine åbenlyse mangler ved at skabe konkurrence om hvilken install metode, som er bedst.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: så giv dog plads

Indlægaf laoshi » 9. jan 2009, 14:38

Jeg vil bare lige gøre opmærksom på at der ligger en dansk udgave af ovenstående regelsæt her på forum:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=2280
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: så giv dog plads

Indlægaf thj01 » 10. jan 2009, 11:51

Jeg mener stadig at det er DYBT FORRYKT at denne tråd ligger i off-topic - der er ikke en mere vigtig tråd på forum lige nu.

Som Jimmifj's indlæg med al tydelighed viser er problemet at forum er uoverskueligt! der er ALT for mange tråde med det samme indhold og og det er fuldstændig uoverskueligt. Det er vist det der med IT teknisk begreb hedder versionsstyring!

Jeg tog konsekvensen og oprettede min egen guide. Der er JEG redaktøren og tager de trælse beslutninger, men har så også en stor del af bøvlet.

Det sjove er at de problemer vi her snakker om faktisk skyldes Ubuntudanmarks store succes - det er lykkes med missionen at lave et site der hjælper folk. Nu er mængden af folk bare så overvældende at INGEN har overblik mere.

Så det er nu at admin gruppen skal tage arbejdshandskerne på og begynde at sortere, udvælge og administrere. Ellers kommer der kun ravnerok ud af det.

Og nu vil jeg så komme med et ØF

Eitrich - jeg synes at dine indlæg er så konfrontationsprægede at det er pinligt. Den grønne farve forpligter! (jeg mener nøjagtigt hvad jeg skriver og laver ikke vurdering af eitrich's person)

eitreach skrev:Specielt ikke hvis måden de udtrykker deres utilfredshed på, begynder at spænde ben for projektet og vores arbejde.


Jeg mener stadig at det er DYBT FORRYKT at denne tråd ligger i off-topic - der er ikke en mere vigtig tråd på forum lige nu.

VORES ARBEJDE???????

Jeg har sjældent oplevet en person der som soundpartner har knoklet med tingene og ydet fin support. Måden han gør det på er ikke altid lige "stilren" (og læg mærke til at jeg vurderer den ikke som forkert, flabet, voldsomt eller noget andet)

Han spænder ikke ben for arbejdet - han er med til få fremdrift i det. Det er at gå efter mande og ikke bolden! Jeg synes det er tid til lidt selverkendelse!!!!

Angående den der "Hippie-snak"

Jeg er faktisk uenig i at der skal være en hippie kultur her på forum.

Jeg synes at alt skal lægges ind under ubuntu kodeks og filosofi - ALT
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=82
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=56

Der er INTET Hippie over det - overhovedet.

Jeg mener stadig at det er DYBT FORRYKT at denne tråd ligger i off-topic - der er ikke en mere vigtig tråd på forum lige nu.

Den der "hippie" kultur der er kommet ind over opensource samfundet er ikke kommet fra dem der har været med til at skabe det.

filosofien er FRIHED

ikke

Jeg er imod amerikanske firmaer, jeg er imod at betale for software, jeg er for at man kan downloade licensprogrammer gratis fordi firmaerne tjener nok penge, jeg henter film uden at betale for det osv osv.

Det er Hippie . og har INTET med Ubuntu, Opensource eller frihed at gøre.

Jeg mener stadig at det er DYBT FORRYKT at denne tråd ligger i off-topic - der er ikke en mere vigtig tråd på forum lige nu.

Nu har jeg så markeret tydeligt hvad jeg mener om den sag!

Se bare trådens overskrift - SÅ GIV DOG PLADS!!!!

Den drejer sig ikke om indholdet - men om metoden.

som jeg har skrevet det før i denne tråd - jeg er SÅ enig med soundpartner - og nu har jeg så igen formuleret det, men på en anden måde!

Jeg mener stadig at det er DYBT FORRYKT at denne tråd ligger i off-topic - der er ikke en mere vigtig tråd på forum lige nu.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: så giv dog plads

Indlægaf snigepige » 10. jan 2009, 12:16

Det sjove er at de problemer vi her snakker om faktisk skyldes Ubuntudanmarks store succes - det er lykkes med missionen at lave et site der hjælper folk. Nu er mængden af folk bare så overvældende at INGEN har overblik mere.

Enig. Er sikker på at der er folk her på forum der får grå hår i hovedet af at skulle henvise mig til tidligere tråde ind imellem, men jeg kan virkelig tit ikke finde ud af i mine søgninger a: om der er noget relevant eller b: at sortere det irrelevante fra, begge dele fordi der simpelthen er MONSTERmeget at vælge imellem tit.
Senest rettet af snigepige 11. jan 2009, 10:56, rettet i alt 1 gang.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 10. jan 2009, 14:37

Lad os nu lige slå koldt vand i blodet. Jeg oplever ikke at dette rent faktisk er et problem, og eksemplet taget op i denne tråd har aldrig været et, da begge personer koordinerede deres indsats med private beskeder indbyrdes.

Hvis det nogensinde bliver et problem, kan jeg love folk at der vil blive taget hånd om det. Indtil da, er der ingen grund til at gøre det til et problem, da det blot vil tage ressourcer fra vores andre opgaver lige nu.

Chill. Kort fortalt. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: så giv dog plads

Indlægaf snigepige » 10. jan 2009, 14:49

-
Senest rettet af snigepige 11. jan 2009, 10:57, rettet i alt 1 gang.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 10. jan 2009, 14:58

Jeg kender til tråden, og alle folkene i den. Der har aldrig været noget problem.

Er forum virkelig så kedeligt at vi skal til at opfinde nogle?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: så giv dog plads

Indlægaf snigepige » 10. jan 2009, 15:06

-
Senest rettet af snigepige 11. jan 2009, 10:58, rettet i alt 1 gang.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 10. jan 2009, 15:24

Ingen har kendt til baggrunden for denne tråd, og det er derfor nemt at komme til konklusioner som ikke stemmer overens med hvad der faktisk er sket. Jeg kender som sagt til episoden, og kan derfor forsikre både soundpartner og I andre i denne tråd, at der ikke har været noget problem. Derfor mener jeg også at denne tråd bør ende her.

Hvis folk har idéer, feedback og andet, skal de være velkomne til at lave specifikke tråde - men at diskutere alt og intet i denne tråd, gavner ingen.

Slut. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: så giv dog plads

Indlægaf thj01 » 10. jan 2009, 15:47

soundpartner skrev:ok nu har jeg siddet i ca en time eller halvanden og fulgt en tråd hvor 2 mennesker samtidig har prøvet at hjælpe en stakkels person med at installere ubuntu. de 2 personer giver modstridende råd, og til tider siger den ene så gør sådan hvorefter den anden siger nej gør sådan og så kommer den første tilbage med nej det her er lettere. Det er jo næsten totalt knold og tot.

hvad vil I med dette forum? vil i have et forum med se mig se mig jeg hjælper, hvilket jeg syntes jeg har set et par eksempler af efterhånden (og her tænker jeg ikke på ovenstående eksempel så der behøver i ikke nødvendigvis at føle jer truffet) eller vil i have et forum hvor den nye bruger kommer ind og føler at han får kompetent og "professionel" vejledning og liver hjulpet fra a til b.

Min egen holdning er at hvis der er en der aktivt er i gang med at hjælpe så giv dog personen plads og lad denne hjælpe så langt han kan. hvis denne "supporter" så går offline eller giver op så kan en anden komme ind og tage over.

I ovenstående eksempel med 2 supportere endte det desværre med at brugeren gav op og syntes det blev for avanceret (hvilket jeg virkelig godt kan forstå) Jeg syntes det er ærgeligt at der ofte bliver tabt nye brugere på gulvet på denne måde.

Dette er som udgangspunkt min mening og et oplæg til debat.

Min konklussion må være følgende:

1: Tag kun teten hvis du har noget at tilbyde (rent faktisk tror du kan hjælpe) Som underviser har jeg altid lært at hvis du skal undervise i et emne på størelse med blommen i et speglæg så skal du have viden på størelse med hele æggehviden.

2: Giv plads og lad den person der har taget teten føre ordet så langt som muligt. er der så stilstand, så kan du tage over.

3: er der en tråd der så står urørt kan man så tage teten hvis man har et bud der kan føre til en løsning. men i et sådant eksempel så burde man give til kende at dette er ikke min stærke side, men vi kan da prøve XXX (der er faktisk et par stykker jeg har lagt mærke til der er rigtig gode til dette).


Baggrunden for denne tråd er så vidt jeg kan se at soundpartner har oplevet et uheldigt tilfælde af support.

Eitrich

Du fra det jeg læser på denne tråd forstår jeg ikke hvad du mener med "baggrunden for denne tråd"

Jeg er fuldståndig uenig at denne tråd kan ende her - for hvis admin gruppen ikke anerkender at der er et problem - jamen så er der VIRKELIGT et problem.

Jeg ved så også af omveje at der ligger meget mere bag dine "udfald i dine indlæg. Men de har INTET med denne tråd at gøre!

jeg synes simpelt hen ikke det er ordentlig at komme med indlæg hvor man hele tiden hentyder til ting - UDEN at fortælle hvad det er.

For jeg har også set masser af tråde hvor folk kloger (læs kager) voldsomt i det. Og jeg har valgt at gøre som Soundpartner siger - først blande mig når jeg ved at det jeg siger falder i tråd med indholdet af tråden!

og igen - den her tråd hører ikke til under off-topic - den er utrolig relevant. fuldstændig uafhængig af at du, Eitrich, ikke anerkender den som sådan.

Der er brug for ren røv at trutte i. I forhold til de underliggende anklager der hele tiden er antydet!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 10. jan 2009, 15:48

eitreach skrev:Slut. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster