så giv dog plads

Alt omkring ubuntudanmark.dk
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

så giv dog plads

Indlægaf soundpartner » 7. jan 2009, 22:26

ok nu har jeg siddet i ca en time eller halvanden og fulgt en tråd hvor 2 mennesker samtidig har prøvet at hjælpe en stakkels person med at installere ubuntu. de 2 personer giver modstridende råd, og til tider siger den ene så gør sådan hvorefter den anden siger nej gør sådan og så kommer den første tilbage med nej det her er lettere. Det er jo næsten totalt knold og tot.

hvad vil I med dette forum? vil i have et forum med se mig se mig jeg hjælper, hvilket jeg syntes jeg har set et par eksempler af efterhånden (og her tænker jeg ikke på ovenstående eksempel så der behøver i ikke nødvendigvis at føle jer truffet) eller vil i have et forum hvor den nye bruger kommer ind og føler at han får kompetent og "professionel" vejledning og liver hjulpet fra a til b.

Min egen holdning er at hvis der er en der aktivt er i gang med at hjælpe så giv dog personen plads og lad denne hjælpe så langt han kan. hvis denne "supporter" så går offline eller giver op så kan en anden komme ind og tage over.

I ovenstående eksempel med 2 supportere endte det desværre med at brugeren gav op og syntes det blev for avanceret (hvilket jeg virkelig godt kan forstå) Jeg syntes det er ærgeligt at der ofte bliver tabt nye brugere på gulvet på denne måde.

Dette er som udgangspunkt min mening og et oplæg til debat.

Min konklussion må være følgende:

1: Tag kun teten hvis du har noget at tilbyde (rent faktisk tror du kan hjælpe) Som underviser har jeg altid lært at hvis du skal undervise i et emne på størelse med blommen i et speglæg så skal du have viden på størelse med hele æggehviden.

2: Giv plads og lad den person der har taget teten føre ordet så langt som muligt. er der så stilstand, så kan du tage over.

3: er der en tråd der så står urørt kan man så tage teten hvis man har et bud der kan føre til en løsning. men i et sådant eksempel så burde man give til kende at dette er ikke min stærke side, men vi kan da prøve XXX (der er faktisk et par stykker jeg har lagt mærke til der er rigtig gode til dette).
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 7. jan 2009, 22:46

Før man begynder at lave nye regler for forum, bør man overholde dem som eksisterer i forvejen.

Foruden synes jeg ikke at vi har et problem ved hænderne. Omtalte tråd har aldrig været et, har jeg fået at vide af både supportere og brugere.

*redigeret
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf soundpartner » 7. jan 2009, 22:51

eitreach skrev:Før man begynder at lave nye regler for forum, bør man overholde dem som eksisterer i forvejen.


ja ja flot... lås og slet venligst tråden tak.
det ser ud til at forum skal være et socialt hippie community Men kunne i så ikke bare melde det ud. Alt andet vil jo nærmest blive blasfemi.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 7. jan 2009, 23:10

Jeg kan godt lide vores sociale hippie-community.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: så giv dog plads

Indlægaf Jeg » 8. jan 2009, 00:26

Jeg synes det lyder som en meget god idé, måske ikke med en regel, men bare en fælles indforståelse om at man lige starter med at se om der allerede er en der har styr på en tråd før man selv tager over. (og for den sags skyld også tager højde for den fremgangsmåde, første mand på banen har valgt, hvis man endelig beslutter sig for at tage over).
Jeg har nogle gange moret mig over at se en tråd, hvor der er flere, der af uforklarlige årsager har postet det samme svar på et problem.. Det er da alligevel lidt spild af energi at skabe unødig forvirring på den måde.
Et glimrende eksempel kan også være den evigt gode gui vs. cli debat, der lejlighedsvist kan afspore en supporttråd totalt og i værste fald skræmme nye brugere væk.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: så giv dog plads

Indlægaf Stra » 8. jan 2009, 08:48

soundpartner skrev:Min konklussion må være følgende:

1: Tag kun teten hvis du har noget at tilbyde (rent faktisk tror du kan hjælpe) Som underviser har jeg altid lært at hvis du skal undervise i et emne på størelse med blommen i et speglæg så skal du have viden på størelse med hele æggehviden.

2: Giv plads og lad den person der har taget teten føre ordet så langt som muligt. er der så stilstand, så kan du tage over.

3: er der en tråd der så står urørt kan man så tage teten hvis man har et bud der kan føre til en løsning. men i et sådant eksempel så burde man give til kende at dette er ikke min stærke side, men vi kan da prøve XXX (der er faktisk et par stykker jeg har lagt mærke til der er rigtig gode til dette).
Man kunne måske også sende en pb med et hint, til den der hjælper, istedet for at gå ind i tråden.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: så giv dog plads

Indlægaf thomasjohansen » 8. jan 2009, 08:51

Jeg kan kun sige, at jeg giver Soundpartner fuldstændig ret. Det handler om at tage korrekt hånd om den nye bruger og hjælpe uden af forvirre.

Det er en individuel vurdering om man har noget at tilføje til én der hjælper, men man bør altid have i baghovedet om det konflikter eller forvirrer mere end det gavner. Hvor et modstridende svar i endnu højere grad skal vurderes om det er relevant.



Jeg kan ikke se dette er en "nydefineret" regel for forummet, men derimod en observation til eftertanke, og jeg synes det er helt fint at blive reminded på dette.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: så giv dog plads

Indlægaf thj01 » 8. jan 2009, 08:58

thomasjohansen skrev:Jeg kan kun sige, at jeg giver Soundpartner fuldstændig ret. Det handler om at tage korrekt hånd om den nye bruger og hjælpe uden af forvirre.

Det er en individuel vurdering om man har noget at tilføje til én der hjælper, men man bør altid have i baghovedet om det konflikter eller forvirrer mere end det gavner. Hvor et modstridende svar i endnu højere grad skal vurderes om det er relevant.



Jeg kan ikke se dette er en "nydefineret" regel for forummet, men derimod en observation til eftertanke, og jeg synes det er helt fint at blive reminded på dette.



ENIG

Men sådan er det jo når man har et frit forum - så må man æde at nogle gør tingene på deres måde.

Enten skal man styre det mere - og have en gruppe der har "über" rettigheder til at vejlede og så nogle der er under. og det tror jeg IKKE på.

eitreach skrev:Før man begynder at lave nye regler for forum, bør man overholde dem som eksisterer i forvejen.


Hvad mener du egentlig med det? (jeg håber ikke det er det jeg tror - så nu spørger jeg lige pænt)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: så giv dog plads

Indlægaf thj01 » 8. jan 2009, 09:08

OG SÅ SYNES JEG DENNE TRÅD ER SÅ VIGTIG AT DEN BURDE LIGGE UNDER UBUNTUDANMARK.DK TRÅDEN
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: så giv dog plads

Indlægaf thj01 » 8. jan 2009, 09:11

Stra skrev:Man kunne måske også sende en pb med et hint, til den der hjælper, istedet for at gå ind i tråden.

Stra


NEJ ALDRIG

Problemet bliver så at der bliver support på pb i stedet - og så mister alle vi andre muligheden for at følge med i nye smarte løsninger.

Når jeg får den slags forespørgsler beder jeg dem om at poste i det åbne forum - jeg gider IKKE lave privat support. Så vli jeg sku have løn!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf soundpartner » 8. jan 2009, 10:39

thj01 skrev:
eitreach skrev:Før man begynder at lave nye regler for forum, bør man overholde dem som eksisterer i forvejen.


Hvad mener du egentlig med det? (jeg håber ikke det er det jeg tror - så nu spørger jeg lige pænt)


well for at bevare den pæne tone (så nu skal jeg prøve at holde lidt igen) så er det vist ingen hemmelighed hvad jeg syntes om tingene og hvisse personer her inde. og jeg siger sgu hvad jeg mener.

kommer der en windowsbruger og siger "hej jeg skal have hjælp! NU!!! jeg vil gerne bruge ubuntu men kun hvis det fungerer lige som windows og i skal hjælpe mig nu og kan det ikke virke som windows så gidder jeg bare slet ikke bruge ubuntu og går tilbage til windows." så er mit svar ganske simpelt at hey så syntes jeg da bare du skal forblive på windows. Det drejer sig om at opveje fordele og ulemper ved at skifte styresystem og kan man ikke acceptere de ulemper der er i forhold til fordele så skal man ikke skifte.
Dette har jeg så sagt nogle gange, og ofte resulterer det i sure pd's eller andre sure opstød.

bare det at poste at man nu lige skal klappe hesten det er galt på dette forum.
Det er desværre min opfattelse at der er nogle personer her som er sådan lidt "se mig se mig jeg kan yde support"-agtige eller "se mig se mig jeg kan mere end du kan/har flere rettigheder end du har" og det har i sin ganske enkelthed betydet at der er personer som jeg virkelig ikke kan tage seriøst, men det har også betydet at jeg ignorerer hvisse personer, og endnu værre at jeg ikke på noget tidspunkt kunne finde på at melde mig ind i ubuntudanmark, samt at jeg nu kun er her for at hjælpe andre/ som tidsfordriv, samt at jeg nok på længere sigt heller vil ligge mine krafter hos f.eks sslug end ubuntudanmark
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

andsen
Indlæg: 283
Tilmeldt: 4. apr 2008, 22:24
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: så giv dog plads

Indlægaf andsen » 8. jan 2009, 10:43

Jeg forstår udemærket Soundpartners idé og jeg har tænkt mig at støtte op om den. MEN!

Der skal vel næsten laves en kort huskeseddel, hvor man kan se, at hvis man f.eks. har med en spritny bruger at gøre, så skal man forklare hvordan man går ind i terminalen - jeg fandt den først efter en uge, fordi der ikke var nogen der havde fortalt mig det :!:
... og flere af den slags (for nogen måske ubetydelige) små ting, der bare gør det hele en million gange lettere for helt nye brugere.
Support til nye brugere skal bare være så let forståeligt, at min mormor på 81, som ikke ved noget om en computer, kan være med, right?

Og hvad end det er der foregår, så lad ikke personlige fejder foregå i forum - det er for tåbeligt og det ender med at blive ligesom linuxin.dk - undskyld jeg siger det! :)
Dell Studio XPS 16 Ubuntu 11.10 64-bit - Windows 7 64-bit
Intel Core i7 720 1.6 ghz - 4 GB DDR3 1333 Mhz Ram - Mobility Radeon HD 4670 - 500 GB Seagate Momentus XT Hybrid HDD

"He was a dreamer, a thinker, a speculative philosopher... or, as his wife would have it, an idiot." - Douglas Adams

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: så giv dog plads

Indlægaf Stra » 8. jan 2009, 12:50

thj01 skrev:
Stra skrev:Man kunne måske også sende en pb med et hint, til den der hjælper, istedet for at gå ind i tråden.

Stra


NEJ ALDRIG

Problemet bliver så at der bliver support på pb i stedet - og så mister alle vi andre muligheden for at følge med i nye smarte løsninger.
Det er et hint til den der giver support som vedkommende evt. kan medtage, så alle kan få glæde af det.
- jeg gider IKKE lave privat support. Så vli jeg sku have løn!
Enig.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re:

Indlægaf Jakob77 » 8. jan 2009, 14:01

-
Senest rettet af Jakob77 9. jan 2009, 20:11, rettet i alt 1 gang.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: så giv dog plads

Indlægaf eitreach » 8. jan 2009, 15:14

soundpartner skrev:
thj01 skrev:
eitreach skrev:Før man begynder at lave nye regler for forum, bør man overholde dem som eksisterer i forvejen.


Hvad mener du egentlig med det? (jeg håber ikke det er det jeg tror - så nu spørger jeg lige pænt)


det vist ingen hemmelighed hvad jeg syntes om tingene og hvisse personer her inde.


Det er en skam. Hvis du ikke kan lide tingene som de er, er der ingen som tvinger dig til at blive.

Denne tråd er iøvrigt ved at løbe fuldstændigt af sporet. Har I andre nogensinde set et problem, eller reagerer I alene på påstanden i denne tråd, som der end ikke bliver linket til?

*redigeret
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster