Styr på hardwaren, hvordan..?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Casper Hansen » 2. jan 2009, 17:39

Jakob77 skrev:.


Pihl

Mange tak for din henvisning.
Tolker jeg rigtigt, når jeg læser om laptops, at det kun er 3 Toshiba'er og en enklet Lenovo model, som foreløbig har bestået prøven og er 100% kompatible med Ubuntu 8.10..?
http://webapps.ubuntu.com/certification/list/?release=8.10&category=Laptop



.


- Du kan også tjekke tests her

De fleste bærbare er ikke 100% kompatible, men nærmere 90-99%.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf thj01 » 3. jan 2009, 12:35

Nu er det jo ikke producenterne der sælger computerne (med mindre det er DELL).

Det er forhandlere - og deres motivation er først og fremmest indtjening.

Hvis det skulle reageres skulle det være overfor forhandlere, og jeg NÆGTER at tro på at de vil droppe deres gode indtjeningsmuligheder for at tilfredsstille ideologi.

Det ville jo svare til at man skrev til bilforhandlere at de kun måtte sælge biler i superklassen
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 3. jan 2009, 14:43

.



Casper Hansen skrev:- Du kan også tjekke tests her


Ja, der er åbenbart lidt mere at finde. :)

Hvis nogen har hul igennem og anmelder hardware, så er de velkomne til at indberette min computers hardware:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=15&t=5223

Men vi må nok desværre indse, at det bliver en skrue uden ende at gøre bærbare computere kompatible, så længe vi ikke kan stole på, at ens modeller også har den samme hardware indbygget. :(





thj01


Jeg vil give dig ret i, at vi skal stille krav til forhandlerne.
Men jeg ser bestemt ingen grund til, at producenterne skal gå fri af direkte klager fra forbrugere. Hvis de tror, at de ustraffet kan sælge katte i sække og beskytte sig bag tvivlsomme forhandlere, så kan de godt tro om igen.! ;)



.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf thj01 » 3. jan 2009, 15:29

Jakob77 skrev:.



Casper Hansen skrev:
thj01


Jeg vil give dig ret i, at vi skal stille krav til forhandlerne.
Men jeg ser bestemt ingen grund til, at producenterne skal gå fri af direkte klager fra forbrugere. Hvis de tror, at de ustraffet kan sælge katte i sække og beskytte sig bag tvivlsomme forhandlere, så kan de godt tro om igen.! ;)
.


Du misforstår mig. Jeg mener hverken at det er producenterne eller forhandlerne, der er "problemet"

Jeg siger at det ikke nytter at skrive til producenterne - for de sælger kun det som de kan sælge

Det nytter ikke at skrive til forhandlerne - for de sælger det som kunderne vil købe.

Det eneste man kan gøre er at bede brugerne om tænke sig om når de køber. Og hvis man køber med hovedmålet at det skal være så billigt som muligt - UDEN at kigge på kvaliteten, så er det brugerens valg.

Fordi hardware ikke passer til Ubuntu - behøver hardwaren jo ikke at være dårlig!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Styr på hardwaren, hvordan..?

Indlægaf Jakob77 » 11. jan 2009, 01:47

.




thj01


Nu har jeg tænkt mere over det, og det er jo selvfølgelig rigtigt, at hardware kan være god nok, selvom den ikke passer til Ubuntu.

Det er egentlig heller ikke fair overfor Ubuntu, at skulle være sikkerhedsnet for hardware, som er udviklet til et andet og mindre gennemtænkt styresystem.
Men det er nok ikke desto mindre tilfældet for de fleste maskiner, som har Ubuntu i dag.
Det er måske også netop dette brogede miljø af maskiner, der har været med til at gøre Ubuntu så multikompatibel, som den er.

På min Toshiba udviklet til VISTA (jeg fristes til at tilføje "beta") afprøvede jeg f.eks. XP og openSUSE, men det var kun med Ubuntu, at jeg i det hele taget kunne gennemføre installationen, og resultatet var ikke særlig godt.

I det tilfælde er min oplevelse som kunde oplagt, at Toshibas koncept er for dårligt.
Og jeg kan ikke bruge det til en disse, at de har nogle få dyre bærbare modeller, som de har lovet ikke at fuske med, og som derfor er Ubuntu-kompatible.

Toshibaen er nu stillet i skammekrogen, og det kostede mig over 4.000 kr og en masse spildtid, at jeg var så naiv at starte VISTA.
Når man først har kastet et blik på katten i sækken, så er det for sent at fortryde, og sækken kan stinke så meget, at intet andet dyr vil være i den.
Derfor er min hardwaredom ganske hård.
Havde Toshiba valgt at gøre deres computermodel mere Ubuntu-komatibel, så kunne de have reddet æren hos mig, med sådan er det bare ikke.

Nu har jeg i stedet købt en billigere HP 6720s med både VISTA og XP-pro.
VISTA var præinstalleret, så jeg har selv installeret XP-pro.
Jeg ved ikke, om HP's hardware er meget bedre end andres. Men jeg tror nok, at de har styr på den, og deres support har jeg respekt for.
Og ved at have medkøbt begge systemer, så har jeg nu sikret maskinens kompatibilitet til både VISTA og XP.

Desværre fandt jeg ikke plads til Ubuntu i budgettet, og jeg ville ikke spørge om det, før jeg vidste at XP var i orden.
Der medfulgte en CD med drivere og ekstra programmer, og den kørte ca. ligeså længe som selve XP-installationen.
Derefter virkede næsten det hele perfekt, og HP har også deres eget opdateringssystem, så jeg automatisk kan modtage nye driveropdateringer og andet, som knytter sig specielt til min maskine.

Hvis vi f.eks. kunne få HP til at vedlægge en Ubuntu-CD til et af deres produkter og yde pakkesupport, så vil det da være et stort fremskridt for alle parter..?


Er der noget teknisk i vejen for dette, og er der nogen grund til, at det skulle blive dyrt for HP..?



.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster