Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 22:12

soundpartner skrev:
christian.arvai skrev:Jeg har snart kun en ting at sige:

Aldrig !!!!! i min tid som medlem i dette forum, har jeg set så mange dygtige mennesker spilde deres energi (som kunne være brugt på support), skal vi ikke stoppe dette tidspilde nu og hjælpe folk der har problemer :wink:

næææ min hjælp falder ikke i forums smag pt så jeg har massere tid til alt muligt andet såsom denne spændende diskution alt imens jeg overvejer om jeg overhovedet gidder bruge min tid på det danske ubuntu comunity. dette er anden gang jeg er dybt skuffet over hvor useriøst det er


jeg har da netop hele tiden sagt at alt hjælp er velkommen i forumet og jeg gav dig tideligere ret i at det ikke er alle problemer som kan løses grafisk, så jeg står ret uforstående over for denne beskrivelse af forumet og hvad jeg har skrevet i denne tråd, jeg har hele tiden prøvet på at få en alm. debat om dette emne, og jeg mener faktisk at vi er ved at nå grænsen for totalt tidsspilde, ved at vi bliver uvenner om hvordan man skal hjælpe andre.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 22:21

Pihl skrev:
soundpartner skrev:Om det er gui eller cli kommer an på hvordan den person der hjælper syntes det er lettest og bedst muligt at hjælpe.
der hvor der så ikke er forskel på hvad der er lettest der kan man vælge gui hvis man syntes


Det er her, vi er helt fundamentalt uenige, fordi du mener, at det er supporteren, som er den vigtigste, og den måde han vil gøre tingene på, er den måde som brugeren skal gøre det på.

ok en af os to kan ikke formulere sig ordentligt/forstå den anden. jeg er pænt ligeglad med suporteren. det vigtige er at personen får sin hjælp så hurtigt som muligt. om du bruger en skruetrækker eller en skruemaskine er jeg ligeglad med bare skruen bliver strammet
Pihl skrev:Jeg mener omvendt, at udgangspunktet skal tages i brugeren, selvom vi selvfølgelig ikke skal gøre ALT, som den bruger vil.

brugeren har allerede acdepteret at ubuntu ikke er windows som han/hun er vand til så brugeren må acceptere at tingene er anderledes.
Pihl skrev:
Men det som man oplever i andre Linux-miljøer, og som skræmmer rigtig mange brugere væk fra dem, er det her med, at alting skal foregå på de eksisterende distro-brugeres betingelse: Det er MIN måde, vi gør det på, eller også gør vi ikke.

ok men hør nu her. som det er nu så kan der opstå et problem som jeg kan løse. jeg har så 3 valgmuligheder.
    jeg kan skide på jeres gui og hjælpe brugeren med en cli løsning (som jeg kender)
    jeg kan sætte mig ned og prøve at sætte mig ind i hvordan der kan laves en gui løsening lignende den cli løsning som allerede nu kunne have været posted
    eller jeg kan lade bruger være bruger og ignorere hans/hendes problem og håbe på at andre tager sig af det

for fremtiden vil jeg lade bruger være bruger og lade ham/hende sejle sin egen sø for jeg gidder ikke sætte mig ned og bruge lang tid på at finde en grafisk løsning på et problem jeg allerede har løst
Pihl skrev:Jeg synes personligt, det er en meget u-ubuntu'sk (bah, sikke et ord :P) måde at agere på.

Men selvfølgelig er der en balancegang mellem den måde supporteren vil yde sin support på, og den 'service' en ny bruger skal modtage. Der skal naturligvis tages hensyn til den frivillige supporter, men omvendt duer det heller ikke, at vi forfalder til en "vores måde, eller ingen måde" approach.

du har jo stadig ikke forstået det... det er ikke min eller ingen måde. det er den måde jeg har mulighed for at hjælpe her og nu, eller vil du hellere vente til jeg får tid/lyst til at finde en anden løsning for den løsning jeg allerede kender den må jeg ikke bruge

jeg er pænt ligeglad med om det er cli eller gui. Jeg har 90% af min viden baseret på cli og har derfor oftest ikke mulighed for at hjælpe via gui andre har det omvendt fred være med det.
det vigtige er vel at brugeren får sit wlan op at køre, får installeret sin rockbox eller hvad vi nu snakker om, og jo hurrtigere brugeren får hjælp jo mindre tid spilder brugeren, og jo mindre tid får brugeren til at overveje at gå tilbasge til winows eller hvad han/hun nu kommer fra
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf thj01 » 17. nov 2008, 22:36

christian.arvai skrev:Jeg har snart kun en ting at sige:

Aldrig !!!!! i min tid som medlem i dette forum, har jeg set så mange dygtige mennesker spilde deres energi (som kunne være brugt på support), skal vi ikke stoppe dette tidspilde nu og hjælpe folk der har problemer :wink:


måske, men det nytter ikke noget at man lover noget i læs mig først tråden, som ikke holder

"» Hvordan yder jeg optimal support?
Tag udgangspunkt i at brugeren du hjælper ikke har forstand på hverken Linux eller Ubuntu, og fokusér på den absolut nemmeste løsning, uden de smutveje, tricks og andet du selv benytter dig af. Denne metode er som regel grafisk. Grafiske metoder er som regel bedre end kommandoløsninger, når vi taler om en ny bruger. Udtryk dig klart og tydeligt, uden unødige forkortelser og tekniske begreber. De betyder ikke noget for de fleste, og er blot med til at forvirre og føre samtalen på vildspor."

Denne tråd viser med AL tydelighed at det ikke holder vand.

Jeg mener at den bør slettes. For optimal support er forskellig fra person til person og fra situation til situation.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Don S » 17. nov 2008, 22:39

Som jeg ser det, efter at have kæmpet mig gennem siderne, er der to synspunkter.
- Den ene foreslår, at brugeren skal have sin support, af den første der melder sig og så må vedkommende hjælpe til brugerens problemer er løst, på brugerens præmisser.
- Den anden mener også at brugeren skal have support, men at det er op til supporteren at vurdere, efter at han har givet den hjælp han kan, om han kan magte at løse problemet.

Jeg mener ikke at man kan tvinge folk til at give hjælp, hvis de ikke mener, at de kan hjælpe brugeren, på den måde brugeren ønsker at få support på. Det er frivillige, ucertificerede, selv-lærte hjælpere, der ikke arbejder ud fra andet "set" end, at det skal have noget at gøre med Ubuntu. Det er ikke engang begrænset til kun Ubuntu repo' software, men inkluderer også proprietære hardware drivers, Windows programmer installeret under et applikations lag (Wine, Cedega, CrossOver) og alle tilgængelige Linux programmer. Derfor kan man ikke forvente, at alle er i stand til at give svar, som overholder brugerens krav om, at det under ingen omstændigheder må inkludere en terminal/CLI.
Billede

Billede Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 22:44

Don S skrev:Som jeg ser det, efter at have kæmpet mig gennem siderne, er der to synspunkter.
- Den ene foreslår, at brugeren skal have sin support, af den første der melder sig og så må vedkommende hjælpe til brugerens problemer er løst, på brugerens præmisser.
- Den anden mener også at brugeren skal have support, men at det er op til supporteren at vurdere, efter at han har givet den hjælp han kan, om han kan magte at løse problemet.

Jeg mener ikke at man kan tvinge folk til at give hjælp, hvis de ikke mener, at de kan hjælpe brugeren, på den måde brugeren ønsker at få support på. Det er frivillige, ucertificerede, selv-lærte hjælpere, der ikke arbejder ud fra andet "set" end, at det skal have noget at gøre med Ubuntu. Det er ikke engang begrænset til kun Ubuntu repo' software, men inkluderer også proprietære hardware drivers, Windows programmer installeret under et applikations lag (Wine, Cedega, CrossOver) og alle tilgængelige Linux programmer. Derfor kan man ikke forvente, at alle er i stand til at give svar, som overholder brugerens krav om, at det under ingen omstændigheder må inkludere en terminal/CLI.

det er ikke helt rigtigt sådan jeg ser det, men tæt på problemet er at det er "os selv" som dikterer at brugeren har krav på ingen brug af terminal/cli og den holder bare ikke
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Stra » 17. nov 2008, 22:46

soundpartner skrev:for fremtiden vil jeg lade bruger være bruger og lade ham/hende sejle sin egen sø for jeg gidder ikke sætte mig ned og bruge lang tid på at finde en grafisk løsning på et problem jeg allerede har løst

Som jeg læser indlæggene, er der for mig at se, intet der forhindrer dig i, at hjælpe på den måde du vil. Ingen forlanger at der skal findes en grafisk løsning (men for nogen et stort ønske).

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 22:50

jeg gider virkeligt ikke mere i dag , dette er totalt tidspilde som jeg ikke vil deltage mere i, jeg kommer online i morgen og fortsætter med supporten :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf eitreach » 17. nov 2008, 22:52

Billede
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster