Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Artificial Intelligence » 17. nov 2008, 21:31

christian.arvai skrev:Det er heller ikke hensigten med denne tråd at skæmme supportere der foretrækker en terminalløsning væk, og jeg ved udemærket fra forumet at du er en af dem der hellere en gerne vil skrive et ekstra indlæg med en grundig uddybbelse af forklaringen (hvis det er nødvendigt), og det er noget vi alle, uanset om vi vælger at supporte grafisk eller via kommandolinie skal gøre, jeg vil gerne indrømme at jeg personligt foretrækker terminalen, men omvendt prøver jeg generelt at supporte med grafiske løsninger hvis dette er muligt, ud fra det synspunkt at de fleste nye brugere foretrækker dette, men dette er selvfølgeligt mit valg og ikke noget som jeg vil miste gode forumvenner på at diskuttere :wink:


Nemlig. Jeg uddyber gerne (og jeg ved også andre vil), hvis de har sprørgsmål til de/den kommandoer de får til deres problem.


Men hvis der som sagt er plads til både kommandoer og GUI, hvad diskutere vi så for? :mrgreen:

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 21:33

Artificial Intelligence skrev:Men hvis der som sagt er plads til både kommandoer og GUI, hvad diskutere vi så for? :mrgreen:


så sandt - så sandt :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf thj01 » 17. nov 2008, 21:36

eitreach skrev:Jeg må vist hellere minde folk om, at det rent faktisk står sort på hvidt, at grafiske løsninger er foretrukkent, direkte i vores OSS.

"» Hvordan yder jeg optimal support?
Tag udgangspunkt i at brugeren du hjælper ikke har forstand på hverken Linux eller Ubuntu, og fokusér på den absolut nemmeste løsning, uden de smutveje, tricks og andet du selv benytter dig af. Denne metode er som regel grafisk. Grafiske metoder er som regel bedre end kommandoløsninger, når vi taler om en ny bruger. Udtryk dig klart og tydeligt, uden unødige forkortelser og tekniske begreber. De betyder ikke noget for de fleste, og er blot med til at forvirre og føre samtalen på vildspor.
"

skal det have ry for at være et GUI system???


Ja.


Derfor

Så snart dette afsnit bliver skrevet om er problemet væk. Vi har lavet retningslinier, som ikke duer
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Pihl » 17. nov 2008, 21:37

Rolig nu, folkens. Der er jo ingen her, som taler om at forbyde noget, eller lave decideret regler for support. Vi snakker om best practices, og det er jo kun til gavn for alle. Så fald nu lige ned på jorden igen.

Som THJ01 skriver, så er begreber som praktisk, let og smart subjektive begreber.

Derfor forstår jeg heller ikke, at grundlaget for argumentation konstant svirrer omkring, at jeg finder x smartest, og jeg findet x lettest.

Tag udgangspunkt i den enkelte brugers niveau og behov, og lad være med at presse eget syn på Ubuntu og Linux ned over hovedet på brugeren. Lad brugeren selv bedømme om løsningen er terminal eller GUI, men undgå på forhånd at sige 'KUN terminal, ellers vil jeg ikke hjælpe' til de nyeste brugere, for så har vi tabt slaget på forhånd.

Terminal eller GUI - hvad der passer bedst til situationen, og hvad den enkelte brugers specifikke behov er. :P

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 21:39

thj01 skrev:
eitreach skrev:Jeg må vist hellere minde folk om, at det rent faktisk står sort på hvidt, at grafiske løsninger er foretrukkent, direkte i vores OSS.

"» Hvordan yder jeg optimal support?
Tag udgangspunkt i at brugeren du hjælper ikke har forstand på hverken Linux eller Ubuntu, og fokusér på den absolut nemmeste løsning, uden de smutveje, tricks og andet du selv benytter dig af. Denne metode er som regel grafisk. Grafiske metoder er som regel bedre end kommandoløsninger, når vi taler om en ny bruger. Udtryk dig klart og tydeligt, uden unødige forkortelser og tekniske begreber. De betyder ikke noget for de fleste, og er blot med til at forvirre og føre samtalen på vildspor.
"

skal det have ry for at være et GUI system???


Ja.


Derfor

Så snart dette afsnit bliver skrevet om er problemet væk. Vi har lavet retningslinier, som ikke duer


netop...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Artificial Intelligence » 17. nov 2008, 21:42

Der er en vinkel vi har glemt, hvis det skal være GUI. Den vinkel er at der er mange forskellige DE og WM derude. Derfor kan det være svært at hjælpe igennem GUI. Jeg er f.eks. rykket til KDE. De instruktioner jeg giver vil så ikke passe til eksempelvis Gnome/XFCE/Openbox/E17/Flux/og mange andre.

Ja, jeg ved godt at nybendere starter med Ubuntu der kommer med Gnome default. Men det giver stof til eftertanke.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Pihl » 17. nov 2008, 21:46

Artificial Intelligence skrev:Der er en vinkel vi har glemt, hvis det skal være GUI. Den vinkel er at der er mange forskellige DE og WM derude. Derfor kan det være svært at hjælpe igennem GUI. Jeg er f.eks. rykket til KDE. De instruktioner jeg giver vil så ikke passe til eksempelvis Gnome/XFCE/Openbox/E17/Flux/og mange andre.

Ja, jeg ved godt at nybendere starter med Ubuntu der kommer med Gnome default. Men det giver stof til eftertanke.


Altså, hvis man KUN kan give hjælp via terminal, så er der jo ikke rigtig noget alternativ at diskutere ;) Men det ændrer jo ikke på, at udgangspunktet bør være GUI. Ikke at det er the gui way eller no way...

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf thj01 » 17. nov 2008, 21:49

Artificial Intelligence skrev:
Ja, jeg ved godt at nybendere starter med Ubuntu der kommer med Gnome default. Men det giver stof til eftertanke.


næhh - det giver en masse forskellige guider! :lol: :-)

det er bl.a. din skyld at jeg har måttet tilføje nano i min guide 8)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Artificial Intelligence » 17. nov 2008, 21:51

thj01 skrev:
Artificial Intelligence skrev:
Ja, jeg ved godt at nybendere starter med Ubuntu der kommer med Gnome default. Men det giver stof til eftertanke.


næhh - det giver en masse forskellige guider! :lol: :-)

det er bl.a. din skyld at jeg har måttet tilføje nano i min guide 8)


nano er guld værd. Hvis jeg har været grum så har jeg valgt brugen af vim istedet. :mrgreen:

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 21:52

Pihl skrev:
Artificial Intelligence skrev:Der er en vinkel vi har glemt, hvis det skal være GUI. Den vinkel er at der er mange forskellige DE og WM derude. Derfor kan det være svært at hjælpe igennem GUI. Jeg er f.eks. rykket til KDE. De instruktioner jeg giver vil så ikke passe til eksempelvis Gnome/XFCE/Openbox/E17/Flux/og mange andre.

Ja, jeg ved godt at nybendere starter med Ubuntu der kommer med Gnome default. Men det giver stof til eftertanke.


Altså, hvis man KUN kan give hjælp via terminal, så er der jo ikke rigtig noget alternativ at diskutere ;) Men det ændrer jo ikke på, at udgangspunktet bør være GUI. Ikke at det er the gui way eller no way...

nej udgangspunktet bør være at personen får sin hjælp så hurtigt som mulig således at det kommer til at virke. om det er gui eller cli kommer an på hvordan den person der hjælper syntes det er lettest og bedst muligt at hjælpe.
der hvor der så ikke er forskel på hvad der er lettest der kan man vælge gui hvis man syntes
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 21:56

Jeg har snart kun en ting at sige:

Aldrig !!!!! i min tid som medlem i dette forum, har jeg set så mange dygtige mennesker spilde deres energi (som kunne være brugt på support), skal vi ikke stoppe dette tidspilde nu og hjælpe folk der har problemer :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Pihl » 17. nov 2008, 21:59

soundpartner skrev:Om det er gui eller cli kommer an på hvordan den person der hjælper syntes det er lettest og bedst muligt at hjælpe.
der hvor der så ikke er forskel på hvad der er lettest der kan man vælge gui hvis man syntes


Det er her, vi er helt fundamentalt uenige, fordi du mener, at det er supporteren, som er den vigtigste, og den måde han vil gøre tingene på, er den måde som brugeren skal gøre det på.

Jeg mener omvendt, at udgangspunktet skal tages i brugeren, selvom vi selvfølgelig ikke skal gøre ALT, som den bruger vil.

Men det som man oplever i andre Linux-miljøer, og som skræmmer rigtig mange brugere væk fra dem, er det her med, at alting skal foregå på de eksisterende distro-brugeres betingelse: Det er MIN måde, vi gør det på, eller også gør vi ikke.

Jeg synes personligt, det er en meget u-ubuntu'sk (bah, sikke et ord :P) måde at agere på.

Men selvfølgelig er der en balancegang mellem den måde supporteren vil yde sin support på, og den 'service' en ny bruger skal modtage. Der skal naturligvis tages hensyn til den frivillige supporter, men omvendt duer det heller ikke, at vi forfalder til en "vores måde, eller ingen måde" approach.

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 22:00

christian.arvai skrev:Jeg har snart kun en ting at sige:

Aldrig !!!!! i min tid som medlem i dette forum, har jeg set så mange dygtige mennesker spilde deres energi (som kunne være brugt på support), skal vi ikke stoppe dette tidspilde nu og hjælpe folk der har problemer :wink:

næææ min hjælp falder ikke i forums smag pt så jeg har massere tid til alt muligt andet såsom denne spændende diskution alt imens jeg overvejer om jeg overhovedet gidder bruge min tid på det danske ubuntu comunity. dette er anden gang jeg er dybt skuffet over hvor useriøst det er
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Artificial Intelligence » 17. nov 2008, 22:02

christian.arvai skrev:Jeg har snart kun en ting at sige:

Aldrig !!!!! i min tid som medlem i dette forum, har jeg set så mange dygtige mennesker spilde deres energi (som kunne være brugt på support), skal vi ikke stoppe dette tidspilde nu og hjælpe folk der har problemer :wink:


Nogen gange er det godt med en debat til at ruske os 8)
Har egenlig ikke tid til supporte idag og de kommende dage. Er igang med at lære KDE ins and outs, og er igang med at bygge et fedt KDE desktop sammen. Det bliver en perle.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Pihl » 17. nov 2008, 22:04

soundpartner skrev:næææ min hjælp falder ikke i forums smag pt så jeg har massere tid til alt muligt andet såsom denne spændende diskution alt imens jeg overvejer om jeg overhovedet gidder bruge min tid på det danske ubuntu comunity. dette er anden gang jeg er dybt skuffet over hvor useriøst det er


Nu diskuterede vi jo bare bedste måder at lave support, så jeg synes da ikke, der er grund til sådan at tage på vej.

Men så synes jeg også, at vi stopper diskussionen her, hvis folk begynder at tage det personligt. Sådan skal det jo heller ikke være. Så kom igen Soundpartner - og lad os lade det ligge her ;)

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster