Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Benjamin » 17. nov 2008, 18:26

HOLD DA HELT OP (!).

Jeg har fulgt lidt med, og det er dog utroligt meget, I kan skrive frem og tilbage / side op og side ned.

Vi (=incl. os nye Ubuntu-brugere) bør selvfølgelig have muligheden for at vælge en grafisk løsning eller en terminal-løsning alt efter, hvad vi har nemmest ved / føler os mest trygge ved.

Det bør kun være op til os, hvad vi vælger - sådan skal det være.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 18:29

@soundpartner


de fleste fortalere for de grafiske løsninger behandler folk som pattebørn Uhh uhhh de stakkels børn kan ikke finde ud af terminalen. well fuck dem så må de lære det.

Jeg har i et tidelige indlæg pænt skrevet at vi ikke skulle lave en "hellig'" krig ud af dette spørgsmål, jeg respekterer at du har en holdning, men den formulering er absolut ikke ok i henhold til Coc samt den alm holdning vi arbejder ud fra i dette forum !

jeg synts i stedet man skulle inføre en klausul der sagde at hvis man starter med at hjælpefolk skal man have en ide om at man rent faktisk er i stand til at hjælpe, og så skal man ølge det til dørs og ikke give op før problemet er løst.

det kan jeg på en måde godt give dig ret i, problemet er bare at der kan opstå andre uforudsete problemer under forløbet, som ændre hele billedet, du er selv aktiv på supporten, så du har helt sikkert set eksempler på dette.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 18:31

Benjamin skrev:HOLD DA HELT OP (!).
'Vi (=incl. os nye Ubuntu-brugere) bør selvfølgelig have muligheden for at vælge en grafisk løsning eller en terminal-løsning alt efter, hvad vi har nemmest ved / føler os mest trygge ved.

Det bør kun være op til os, hvad vi vælger - sådan skal det være.


dette er ikke korrekt... den korrekte formulering er at det er helt op til jer om i vil tage imod den hjælp i bliver tilbudt gratis...
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf eitreach » 17. nov 2008, 18:33

@Soundpartner

Jeg tror ikke helt du har forstået pointen med hele dette site, og hvad vi prøver at gøre, hvis du er ligeglad med hvordan Ubuntu bliver opfattet.

Hvorfor mener du at vi ikke bør hjælpe brugere på brugeres vilkår, istedet for vores egne?

Ydermere, så bedes du kraftigt om at moderere dit sprog.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 18:43

Benjamin skrev:HOLD DA HELT OP (!).

Jeg har fulgt lidt med, og det er dog utroligt meget, I kan skrive frem og tilbage / side op og side ned.

Vi (=incl. os nye Ubuntu-brugere) bør selvfølgelig have muligheden for at vælge en grafisk løsning eller en terminal-løsning alt efter, hvad vi har nemmest ved / føler os mest trygge ved.

Det bør kun være op til os, hvad vi vælger - sådan skal det være.


Det er jeg enig i, det skal være brugeren og ikke supporteren der er i fokus !




ps: jeg har i tideligere indlæg sagt min mening om dette, så jeg behøver nok ikke gentage det hele :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 18:50

eitreach skrev:@Soundpartner

Jeg tror ikke helt du har forstået pointen med hele dette site, og hvad vi prøver at gøre, hvis du er ligeglad med hvordan Ubuntu bliver opfattet.

jo jeg har fint forstået pointen med hele dette site, men i sidste ende er det op til folk selv at vælge. og hvis de vil have, og hvis de vil have det de plejer så skal de vælge windows.
hvis de vil have et alternativ så skal de være villige til at prøve noget nyt med de fordele og ulæmper dette indebærer.

fordelene er i mine øjne
alt er gratis. både system og programmer
et mere fleksibelt system, hvor størstedelen af hardware virker ootb uden brug af eksterne drivers osv
et system der for det meste er mindst lige så godt eller bedre
et super comunity med gratis hjælp og support
kræftige værktøjer til fejlsøgning og retning
en terminal der sparker røv
ssh med mere der gør fjernadministration muligt og nemt (igen via terminalen)

ulæmperne er:
folk skal forstå at det ikke er windows
folk skal ikke sige jeg vil have dette program men i stedet hvordan løser jeg denne opgave med de værktøjer jeg NU har til rådighed

eitreach skrev:Ydermere, så bedes du kraftigt om at moderere dit sprog.

når man åbner for en debat skal man være villig til at høre folks meninger
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf eitreach » 17. nov 2008, 18:53

soundpartner skrev:
eitreach skrev:@Soundpartner

Jeg tror ikke helt du har forstået pointen med hele dette site, og hvad vi prøver at gøre, hvis du er ligeglad med hvordan Ubuntu bliver opfattet.

jo jeg har fint forstået pointen med hele dette site, men i sidste ende er det op til folk selv at vælge. og hvis de vil have, og hvis de vil have det de plejer så skal de vælge windows.
hvis de vil have et alternativ så skal de være villige til at prøve noget nyt med de fordele og ulæmper dette indebærer.

eitreach skrev:Ydermere, så bedes du kraftigt om at moderere dit sprog.

når man åbner for en debat skal man være villig til at høre folks meninger


Jeg kan sagtens sige min mening, uden at svine folk til.

Hvorfor må man ikke bruge Ubuntu's GUI, når der er blevet arbejdet så hårdt på den? Hvis det virkeligt er det du synes, hvorfor hjælper du så overhovedet på dette projekt, når du istedet vil kunne gavne langt mere hos eks. Gentoo eller Slackware, hvor terminal-fnidder er det foretrukne?

Ubuntu er ikke Windows, fordi Ubuntu har en grafisk brugerflade.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. nov 2008, 19:03

soundpartner skrev:når man åbner for en debat skal man være villig til at høre folks meninger


Det er vi da helt enige i, men at kalde folk for "pattebørn" og skrive "well fuck dem så må de lære det" er ikke en konstruktiv måde af fører en debat på, desuden er det ikke i
overensstemmelse med Coc, så skriv da endeligt dine holdninger om spørgsmålet, men brug et pænt sprog som vi plejer her i forumet, det giver altid et mere positivt resultat.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf laoshi » 17. nov 2008, 19:06

Hvorfor mener du at vi ikke bør hjælpe brugere på brugeres vilkår, istedet for vores egne?

Det er vel ikke et enten-eller. Der er ingen der kan stille krav om hjælp - men heldigvis kan man forvente at få den. Og der er ingen som kan afkræves at yde hjælp - men det er en del af ubuntu-tænkningen at man yder den hvis man kan. Så det er for mig ikke at se et spørgsmål om det er på den enes eller den andens vilkår. Sender man et nødråb ud, så vil der som regel være nogen som træder til med hjælp efter bedste (terminal- eller GUI-evne) - og så viser det sig som regel under forløbet at der kan stilles opklarende spørgsmål og at tingene løser sig i sidste ende. Så lad os stoppe kassetænkningen og holde fast ved ubuntu-mentaliteten.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 19:12

eitreach skrev:
soundpartner skrev:
eitreach skrev:@Soundpartner

Jeg tror ikke helt du har forstået pointen med hele dette site, og hvad vi prøver at gøre, hvis du er ligeglad med hvordan Ubuntu bliver opfattet.

jo jeg har fint forstået pointen med hele dette site, men i sidste ende er det op til folk selv at vælge. og hvis de vil have, og hvis de vil have det de plejer så skal de vælge windows.
hvis de vil have et alternativ så skal de være villige til at prøve noget nyt med de fordele og ulæmper dette indebærer.

eitreach skrev:Ydermere, så bedes du kraftigt om at moderere dit sprog.

når man åbner for en debat skal man være villig til at høre folks meninger


Jeg kan sagtens sige min mening, uden at svine folk til.

Hvorfor må man ikke bruge Ubuntu's GUI, når der er blevet arbejdet så hårdt på den? Hvis det virkeligt er det du synes, hvorfor hjælper du så overhovedet på dette projekt, når du istedet vil kunne gavne langt mere hos eks. Gentoo eller Slackware, hvor terminal-fnidder er det foretrukne?

nu vil jeg ikke sige hvor uinteligent jeg syntes det indklæg er da det ville være endnu mere politisk ukorrekt. men mon ikke disse himmelvendte øjne siger det meget godt :roll:
jeg vil i stedet bide på din trolling og sige at nu er det ubuntu jeg syntes er det fede system, og en kraftig del af ubuntu er netop terminalen. så hvorfor ikke bruge den?
det er jo nærmest som i en børnehave hvor man kæmper for at få mandlige pedagoger, men man tør ikke lade dem gå på toalettet med ungerne og skifte en ble af frygten for at blive andklaget for diverse ting
eitreach skrev:Ubuntu er ikke Windows, fordi Ubuntu har en grafisk brugerflade.

du har jo misforstået det... ubuntu er ikke vindows [punktum] der er visse ligheder, men det er der også på en trabant og en porche
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Benjamin » 17. nov 2008, 19:17

Hvad er nu det hér for noget:
hvis de vil have det de plejer så skal de vælge windows.

Jeg må erkende, at jeg bestemt overvejer, om jeg er kommet ind til Ubuntu ved en 'fejltagelse' - fortsæt i denne skure, så giver jeg op.

Hvis der er 'nørder', der foretrækker (=udelukker alt andet end) terminal-løsningen, så dem om det.

Vi +60-folk (og sikkert også ganske mange andre) vil meget gerne have noget á la det, vi 'kender' - og måske nemmere kan finde ud af.

Hvem skal bestemme (?). Skal det være 'nørderne' eller os brugere (?).

Mit svar: Tilbyd selvfølgelig både den grafiske løsning og terminal-løsningen, når det er muligt.

Og lad så os brugere bestemme, hvad vi foretrækker / bedst kan finde ud af.

Et uhyre fornuftigt forslag: STOP nu denne diskussion - den tjener ikke noget fornuftigt formål for os, almindelige brugere.
Mange hilsner
Asger [FOX] / 'Benjamin'

Pilot i Lolland Falster Svæveflyveklub - http://www.lfsv.dk
Se også: http://www.herningsvaeveflyveklub.dk

0-100 km./t. på mindre end 3 sekunder - og op til måske mere end 250 km./t. !!!
- det er de problemer, vi svæveflyvere må døje med :D

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf soundpartner » 17. nov 2008, 19:20

laoshi skrev:
Hvorfor mener du at vi ikke bør hjælpe brugere på brugeres vilkår, istedet for vores egne?

Det er vel ikke et enten-eller. Der er ingen der kan stille krav om hjælp - men heldigvis kan man forvente at få den. Og der er ingen som kan afkræves at yde hjælp - men det er en del af ubuntu-tænkningen at man yder den hvis man kan. Så det er for mig ikke at se et spørgsmål om det er på den enes eller den andens vilkår. Sender man et nødråb ud, så vil der som regel være nogen som træder til med hjælp efter bedste (terminal- eller GUI-evne) - og så viser det sig som regel under forløbet at der kan stilles opklarende spørgsmål og at tingene løser sig i sidste ende. Så lad os stoppe kassetænkningen og holde fast ved ubuntu-mentaliteten.


og så havde jeg lige skrevet en masse om ubuntumentaliteten, men slettede det igen da jeg så dit indlæg for det er jo netop det det går ud på. man hjælper hvis man kan og på den måde man kan.

jeg vil nu melde mig ud af denne tråd og ikke læse eller svare mere på den.
for mig er ubuntu en ting, og for andre er ubuntu sikkert noget andet. jeg vil fortsætte med
at have mit syn på ubuntu, og vil fortsat yde den support jeg kan, og på den måde jeg ser bedst, og så er det op til "de suporterede" at vælge om1 de vil tage imod min hjælp.
Er dette ikke velkommen på forum må i jo smide mig ud
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Stra » 17. nov 2008, 19:23

eitreach skrev:Jeg kan sagtens sige min mening, uden at svine folk til.

Jeg tror hele denne debat startede med, at jeg "protesterede" over at du skrev
Hvis du ikke kan lide kommando-gøgl
og senere terminal-fnidder.

Og det opfattede jeg, som om du nedgjorde det, at bruge terminal.

se denne tråd viewtopic.php?f=13&t=4573

Men ellers er jeg fortaler for, at vi bruger de løsninger vi syntes er de bedste, det være sig grafiske eller terminal, og evt. giver forslag til begge muligheder.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Pihl » 17. nov 2008, 19:25

Det er rigtigt fint med en debat, og vi skal selvfølgelig kunne debattere det hele. Lad os diskutere det rent 'faglige' i denne problematik og holde os fra person-angreb og skældsord mod andre. Så kommer vi ud på den anden side stærkere og bedre ;)

Noget jeg finder bemærkelsesværdigt i denne tråd, er hvor mange som egentligt yder support ud fra egne betingelser. Altså som siger: Vi gør det på MIN måde eller slet ikke.

Noget jeg fandt rigtig tiltrækkende ved Ubuntu i 2005, hvor jeg startede med at bruge det, var nemlig venligheden i community'et: Her hjalp folk mig ud fra mit udgangspunkt, og ikke ud fra deres udgangspunkt og hvor meget de mente, jeg skulle kunne, før jeg var "værdig" til at få support fra dem.

Jeg går ud fra, at når man har valgt at være på forummet eller IRC og hjælpe, så er man interesseret i at give den bedste hjælp. Hvis den bedste hjælp til nybegynder - fra begynderens eget udgangspunkt - er en GUI, kan jeg ikke forstå, at man allerede inden hjælpen skal begynde starter med at sige, at JEG yder kun hjælp via terminal.

Nogen ting egner sig rigtignok ikke på hjælp via GUI. Andre ting kan forklares med begge metoder:

Du kan installere programmet via Programmer>Tilføj/Fjern og søg på Thunderbird
eller
Du kan installere programmet ved at skrive følgende i terminalen: sudo apt-get install thundebird


En god tommelfingerrel kunne lyde:

1. Vurdér om det er en teknisk anlagt bruger eller ej. En teknisk bruger kan sikkert godt lide en teknisk løsning (terminal)

2. I tvivlssager benyt så vidt muligt en GUI løsning
3. Hvis muligt tilføj både en GUI og en terminal løsning
4. Brug terminal når det er nødvendigt eller brugeren ønsker det, og ikke kun når du selv foretrækker det

Det er også sandsynligt, at en bruger vil finde terminalen et mere attraktivt tilbud, hvis han kan se, at det er et meget lettere alternativ til GUI-metoden, hvis han får det at se som netop et alternativ, og ikke noget han er tvunget til. Folk kan som regel bedre lide ting, som de ikke er tvunget til, fremfor ting som bliver dem påduttet.

Så lad os nu give hjælp FOR brugerne TIL brugerne. That's the Ubuntu way.. ;)

Benjamin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 18. nov 2007, 08:05
IRC nickname: benjamin_FOX
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Derfor bør grafiske løsninger bruges (Delt emne)

Indlægaf Benjamin » 17. nov 2008, 19:34

vi bruger de løsninger vi syntes er de bedste, det være sig grafiske eller terminal, og evt. giver forslag til begge muligheder.

Jamen, hvem er 'vi' (?).

Efter min opfattelse skal man naturligvis give forslag til begge løsninger, ikke kun 'evt.'.

Jeg prøver lige et måske farligt spørgsmål: Hvilket formål tjener denne diskussion for os, almindelige brugere (?).

Må jeg forelå, at I / vi kommer lidt mere ned 'på Jorden' (!).

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster