Brugers Erarings niveau

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Scrat
Indlæg: 127
Tilmeldt: 5. nov 2008, 12:28
Geografisk sted: Hvidovre

Brugers Erarings niveau

Indlægaf Scrat » 8. nov 2008, 14:57

Jeg ved ikke om dette har været diskuteret før.

Men hvor ville det dog være rart hvis en bruger ved tilmelding også havde mulighed for at angive sit erfaringsniveau, så man ved hvor meget en forklaring skal pindes ud.

Jeg har flere gange set en rigtig god forklaring/vejledning, pænt formateret og tilrettelagt, med en masse koder lige klar til at blive pastet ind i en terminal.

Hvorefter spørgeren fuldstændigt uforstående spørger hvad han dog skal med alle disse koder ?

Hvis nu et nyt medlem havde mulighed for at angive hvor vedkommende befandt sig på en skala fra 1-6 mht. erfaring med Linux/Ubuntu, så tror jeg det ville være lettere at hjælpe vedkommende.

Blot en ide :!: :)

Ved ikke om der findes en MOD for det til dette forum ?
"This is Linux country. If you listen carefully, you can hear Windows reboot..."

Registered Linux user #133791 <|> http://counter.li.org
Registered Ubuntu user #24875 <|> http://ubuntucounter.geekosophical.net

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf Christian.Arvai » 8. nov 2008, 15:09

hej :)



din ide med en scala ved indmeldelse har vi haft drøftet før i Redaktør-Team, men jeg skal nok bringe det på banen igen.

resten af dit indlæg kan jeg også kun give dig ret i, vi fik lige før udgivelsen af 8.10 lavet nogle korte retninglinier angående dette (i OSS):

Almindelig opførsel og etikette som ny bruger
» Jeg er ny - er der noget specielt jeg skal tage hensyn til?
Opfør dig sobert. Ubuntu Danmark er en offentlig side for alle, og materialet på den skal også være det. Lad være med at gøre ting her, som du ellers ikke ville gøre i et andet offentligt selskab, hvor alle kan se og lytte med. Man afbryder ikke folk. Lad være med at overtage en tråd, hvor en anden har et problem som ikke er løst - hvis dit eget problem ikke er tæt relateret til emnet, så spørg eventuelt bagefter, når problemet er løst, eller lav dit eget. Det gør ikke noget at stille spørgsmål. Det er derfor forum eksisterer i det hele taget. Det er nemmere at svare på spørgsmål, når der bliver lavet en tråd til hvert, istedet for at putte dem alle i ét emne - medmindre de er tæt relaterede.

» Jeg har hentet musik, video eller software ulovligt - yder i support til dette?
Nej. Al snak om ulovligt brug af ophavsrettighedsbeskyttet materiale skal holdes helt udenfor forum. Vi kan og vil ikke gå og rode med hvad folk gør privat, men offentligt hos os, vil vi ikke se det, og vi forbeholder os al ret til at fjerne sådant indhold.


Almindelig opførsel og etikette som hjælper/supportyder
» Hvordan yder jeg optimal support?
Tag udgangspunkt i at brugeren du hjælper ikke har forstand på hverken Linux eller Ubuntu, og fokusér på den absolut nemmeste løsning, uden de smutveje, tricks og andet du selv benytter dig af. Denne metode er som regel grafisk. Grafiske metoder er som regel bedre end kommandoløsninger, når vi taler om en ny bruger. Udtryk dig klart og tydeligt, uden unødige forkortelser og tekniske begreber. De betyder ikke noget for de fleste, og er blot med til at forvirre og føre samtalen på vildspor.

» Er det ikke lidt groft skåret ud?
Jo. Alt med omtanke. Kan du se at folk er dygtigere, så behandl dem sådan.




så vi (Redaktør-Team) håbede lidt på at det hjalp, efterhånden som folk læser det :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Scrat
Indlæg: 127
Tilmeldt: 5. nov 2008, 12:28
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf Scrat » 8. nov 2008, 15:19

Jeg kender det fra mig selv, jeg får det aldrig læst. Når man sidder og bøvler med et problem er man kun interesseret i at få løst problemet, og gerne HURTIGST MULIGT ! :D

Men godt at i er opmærksomme på det :mrgreen:
"This is Linux country. If you listen carefully, you can hear Windows reboot..."

Registered Linux user #133791 <|> http://counter.li.org
Registered Ubuntu user #24875 <|> http://ubuntucounter.geekosophical.net

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf Jimmyfj » 8. nov 2008, 17:08

Med hensyn til nye brugere, og deres erfarings-niveau omkring GNU/Linux/Ubuntu mener jeg, at det er en morderlig dårlig ide at begynde på noget sådant.

Hvorfor skal vi sætte nye brugere op på en "vægt" og "måle", hvor vidt deres erfarings-niveau er "passende", og hvem skal i øvrigt afgøre, hvor meget erfaring man skal have omkring terminal- og kommandolinje-arbejde før hjælp opnås?

Jeg siger ikke, at det er sådan. Men nye brugere vil sikkert opfatte en skala af en sådan karakter som skræmmende, og noget, som skal "afsløre" deres mangler inden for GNU/Linux, og dermed jage unødigt mange brugere væk.

Ud over at jeg ikke kan se hvilken nytte vi skulle have af en sådan skala bør vi lige krydse vores CoC og se, om nu også det overhovedet kan lade sig gøre, at bede om sådanne oplysninger. Vi har jo alle været begyndere engang, hvilket dette forslag ikke synes at tage højde for.

Kort sagt vil jeg være modstander af et sådant tiltag.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf eitreach » 8. nov 2008, 17:22

Vi har som Arvai skriver det, haft det oppe og vende - og istedet for en række erfaringsniveauer, er vi simpelthen begyndt at foreslå folk at de behandler alle brugere som havde de ingen erfaring, inden andet er bevist - så rammer man aldrig for kort.

Og så har man mulighed for at skyde længere, hvis brugeren ønsker det.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf Don S » 9. nov 2008, 19:09

Ubuntu Forums har et smart begynder spørgsmål-forum, hvor folk kan stille spørgsmål/få hjælp med spørgsmål, som kun kræver basal Linux viden. Måske skulle man oprette sådant et her, sådan at både folk der ikke er ekstreme nørder, kan føle at de hjælper, og sådan så dem der har relativt simple spørgsmål, ikke er bange for, at de bliver rakket ned på, pga. såkaldt "dumhed".
Billede

Billede Billede

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf Jeg » 9. nov 2008, 20:09

Hvis jeg må bidrage med et forslag, tænker jeg at det kunne være en idé at køre noget propaganda for søgefunktionen, så folk er opmærksomme på at de i mange tilfælde kan hjælpe sig selv.
Et forum, jeg en gang brugte havde et banner der i få ord forklarede søgefunktionen, når man var ved at skrive et indlæg. Efter det blev indført Blev der kun sjældent stillet spørgsmål, der allerede var svar på.
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf eitreach » 9. nov 2008, 20:51

Det vil være nemmere at implementere sådanne ting, når siden får en overhaling - og det skulle gerne ske indenfor en overskuelig fremtid.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Scrat
Indlæg: 127
Tilmeldt: 5. nov 2008, 12:28
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf Scrat » 10. nov 2008, 16:26

Jimmyfj skrev:Med hensyn til nye brugere, og deres erfarings-niveau omkring GNU/Linux/Ubuntu mener jeg, at det er en morderlig dårlig ide at begynde på noget sådant.

Hvorfor skal vi sætte nye brugere op på en "vægt" og "måle", hvor vidt deres erfarings-niveau er "passende", og hvem skal i øvrigt afgøre, hvor meget erfaring man skal have omkring terminal- og kommandolinje-arbejde før hjælp opnås?


Jamen jamen !

Jeg tror du har misforstået mit forslag. Der er ikke tale om at veje, måle og putte folk ned i kasser, for hvem skal dog beslutte det ??.

Det jeg mener er, at det kan brugeren selv gøre ved tilmelding og evt. selv rette det i sin profil. (Læs mit forrige indlæg).

I øvrigt syntes jeg at forslaget om en 'Newbie' tavle, er glimrende !!
Det håber jeg bliver taget i betragtning, ved næste opgradering :)
"This is Linux country. If you listen carefully, you can hear Windows reboot..."

Registered Linux user #133791 <|> http://counter.li.org
Registered Ubuntu user #24875 <|> http://ubuntucounter.geekosophical.net

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Brugers Erarings niveau

Indlægaf Christian.Arvai » 10. nov 2008, 16:37

Scrat skrev:Det jeg mener er, at det kan brugeren selv gøre ved tilmelding og evt. selv rette det i sin profil. (Læs mit forrige indlæg).

I øvrigt syntes jeg at forslaget om en 'Newbie' tavle, er glimrende !!
Det håber jeg bliver taget i betragtning, ved næste opgradering :)

Jeg er personligt imod at dele folk op i grupper, uanset om det så er noget de selv skal vælge, og hvordan skal en ny ubuntubruger kunne
vurdere sine evner, uden først at have deltaget i forumet, og jeg er helt enig med det som Jimmyfj har skrevet i et tideligere indlæg:
Hvorfor skal vi sætte nye brugere op på en "vægt" og "måle", hvor vidt deres erfarings-niveau er "passende", og hvem skal i øvrigt afgøre, hvor meget erfaring man skal have omkring terminal- og kommandolinje-arbejde før hjælp opnås?

Jeg siger ikke, at det er sådan. Men nye brugere vil sikkert opfatte en skala af en sådan karakter som skræmmende, og noget, som skal "afsløre" deres mangler inden for GNU/Linux, og dermed jage unødigt mange brugere væk.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster