Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Pihl » 28. okt 2008, 19:57

Det er ganske vist, så husk at se det alle sammen ;)

Onsdag den 29. oktober bringer DR udsendelsen Pengemagasinet, hvor titlen er Gratis eller Windows

Vi køber private computere for mere end tre milliarder kroner om året, og mange af de penge betaler vi faktisk for programmer. Men måske er der penge at spare ved i stedet at bruge gratis software.
Magasinet Penge tjekker, om de gratis glæder også giver glade brugere.
Vært: Dorte Fals
http://www.dr.dk/MagasinetPenge
Sendes også 30.10


Både jeg og forummets redaktør, sbc, har været inde over tilblivelsen, så jeg ved lidt om, hvad der venter i udsendelsen, og jeg glæder mig selv rigtigt meget til at se det.

Og uden at afsløre alt for meget kan jeg fortælle, at en familie i to uger har kørt med Ubuntu, for at se om (gratis) Open Source programmer kan erstatte Windows, sådan at familier og virksomheder kan spare de mange penge i software. Hvordan det er gået, må i få at se i udsendelsen - min mund er lukket ;)

Det er Pengemagasinet, så vinklen er naturligvis økonomi.

Så opfordre alle venner, bekendte og virksomheder som i kunne forestille jer ville skifte til Ubuntu, til at se programmet. Eller bare virksomheder og privatpersoner som i disse hårde økonomiske tider vil spare nogle penge på softwarelicenser.

Pengemagasinet genudsendes torsdag.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Christian.Arvai » 28. okt 2008, 20:13

Ud over at udtrykke min store glæde ved denne positive begivenhed, vil jeg gerne opfordte dem der er aktive på supporten, til at kigge forbi
forumet de næste dage, jeg tror at vi får en hel del nye brugere, ud af at Ubuntu bliver nævnt i TV og så er der jo også udgivelsen af 8.10 :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf eitreach » 28. okt 2008, 20:16

Det er en ganske unik chance for os for at få feedback fra de mennesker vi har som potentielle brugere. Vi bør tage både positiv, og ikke mindst negativ kritik til os, så vi kan blive bedre til det vi gør.

Og hvor jeg dog glæder mig - og ser frem til en masse nye ansigter på boardet, bagefter. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf soundpartner » 28. okt 2008, 20:46

eitreach skrev:Det er en ganske unik chance for os for at få feedback fra de mennesker vi har som potentielle brugere. Vi bør tage både positiv, og ikke mindst negativ kritik til os, så vi kan blive bedre til det vi gør.

Og hvor jeg dog glæder mig - og ser frem til en masse nye ansigter på boardet, bagefter. :)

ha ha skal der så gang i alle pumper på irc og forum
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Don S » 28. okt 2008, 21:05

Det er super og at det kommer så tæt på release party'et, er måske også super. Jeg ved ikke hvor mange nye kunne finde på at tage derhen, men det er da klart en mulighed og jeg synes vi bør opfordre dem, til at komme hen og få hjælp til at installere. Det er førstegangsindtrykket der er allermest gældende ved, om folk har lyst til at bruge Linux eller ej og jeg tror klart at hvis man oplever at der er folk, man kan møde ansigt til ansigt, der gerne hjælper en gratis med sine problemer, giver det en højere bonus, end hvis de bare får hjælp på forummet eller i IRC kanalen. Ubuntu er Linux for mennesker, så hvorfor ikke gøre det lidt mere menneskeligt. ;)

Glæder mig til at se programmet!
Billede

Billede Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Pihl » 29. okt 2008, 19:59

http://dr.dk/penge er der også et par artikler, som optakt til aftenens program:

Skoler skifter til gratis software - Om Tønder Kommunes besparing på 400.000 kr. om året i licenser ved at skifte kommuneskolernes Microsoft Office ud med OpenOffice.org
Leif er en af it-verdenens hippier - Om Leif Lodahl fra det danske OpenOffice.org community (som også er taler ved Ubuntu Live! lørdag den 1. november i København)
Spar penge - skift til gratis software - Om Linux, og besparelse på licenser generelt.

Disse initativer er desuden oprettet på Facebook, så hvis man vil mindes om dem, kan man melde sig ind i den danske Ubuntu gruppe på Facebook.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 21:11

Hej

og så er der ikke langt tid tilbage nu, så kig på DR nu :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Casper Hansen » 29. okt 2008, 21:53

Alt i alt et rigtig godt program. Synes dog godt de kunne have fortalt lidt om, hvordan man fikser de problemer de havde.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf lath » 29. okt 2008, 21:56

Godt program - men jeg er ikke enig med M$ manden om at Open Source software er
flere år bagud
- nok mere det modsatte.

Godt eksempel på det modsatte er f.eks. Mozilla Firefoxs faneblade. Faneblade kom senere i M$ Internet Explorer.
Senest rettet af lath 29. okt 2008, 22:02, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 21:58

jeg er heller ikke enig, men det er da en af de mest positive reklamer for open source, jeg har set :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Casper Hansen » 29. okt 2008, 21:58

lath skrev:Godt program - men jeg er ikke enig med M$ manden om at Open Source software er
flere år bagud
- nok mere det modsatte.

Godt eksempel på det modsatte er f.eks. Mozilla Firefoxs faneblade som kom senere i M$ Internet Explorer.


Jeg synes ham MS-manden var sød:P "Vi bruger 20 mia. kr. på at udvikle vores programmer...." Og så giver I os Vista? Men ja, han blev vidst også skundt i knæ af en ret tilfreds familie!
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Jimmyfj » 29. okt 2008, 22:02

Ogsså her fra skal der lyde en opfordring til at bruge vores forum meget de næste dage. Udsendelsen i DR omkring OSS skal med garanti nok få en masse mennesker til at forsøge sig med Ubuntu, (Var jo os der blev vist :D )

Synes det er i orden, at man ikke gik i dybden med de spil-problemer familien havde. Det blev jo nævnt, at familien blev oplyst om et par steder på nettet som kan yde dem support. Mon ikke forumet her var der imellem?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Casper Hansen » 29. okt 2008, 22:04

Jimmyfj skrev:Synes det er i orden, at man ikke gik i dybden med de spil-problemer familien havde. Det blev jo nævnt, at familien blev oplyst om et par steder på nettet som kan yde dem support. Mon ikke forumet her var der imellem?


Jo helt sikkert, men bare for at fortælle, at det altså er muligt at spille lidt spil (specielt Pixeline spillene!) :)
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf lath » 29. okt 2008, 22:06

Iøvrigt ...

De der spil var garanteret Windows programmer - men journalister og IT.
(Er jeg for hård imod dem - journalisterne?)
Senest rettet af lath 29. okt 2008, 22:08, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu i DR's Pengemagasinet den 29. oktober kl. 21.25

Indlægaf Pihl » 29. okt 2008, 22:07

Jeg har løbende været i kontakt med familien (som deres livline) i perioden, og jeg blev brugt særligt i starten. Men de opdagede også både forummet og IRC (via https://ubuntudanmark.dk/chat), og var MEGET imponeret over den hjælp de fik.

Så de ved udmærket godt hvor de skal gå hen for at få hjælp! ;) Bare ærgeligt DR ikke gjorde mere ud af dét...

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster