At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Pihl » 17. apr 2007, 19:32

Jeg tror nu nok, at alle brugere af forummet her, registrerede som ikke-registrerede, synes det er fantastisk godt, at en leverandør vil sælge computere med Ubuntu præinstalleret.

Men de fleste her HAR jo allerede deres computer og deres hardware. For de flestes vedkommende går der sandsynligvis et par år, før de igen skal have ny computer. Så selvom vel nok alle synes det er fedt, så er det sikkert kun et mindretal herinde, for hvem det er relevant på kortere sigt.

Dér hvor det for alvor vil blive af betydning for jer, og for ubuntu-brugere, er når brugerne herinde og andre steder, begynder at anbefale jer og henvise til jeres produkter med præinstalleret Ubuntu.
Der er noget, som skal bygges op med langt sigte, og der skal arbejdes marketingsmæssigt fra jeres side.

Jeg ved ikke rigtigt, hvilke type ideer det er, som du/i efterlyser? Måske:

Normalt når man køber en computer med Windows (OEM) præinstalleret, får man jo ikke en CD med. Det gjorde man før tiden, men det gør man jo ikke længere. Hvis i vedlægger en original installationsCD sammen med computeren med Ubuntu præinstalleret, tror jeg i vil få et væsentligt mere begejstret kundegruppe. Det er altid rart, uanset om man har behov for det eller, også at få styresystemet i fysisk udgave.

Store partier originale Ubuntu-CD'er kan fås til computerleverandører hos Canonical.

Hvis i mangler svar på spørgsmål eller tips fra erfarne Ubuntubrugere- og testere, så er jeg sikker på, at der altid er vil være hjælp at hente her på forummet. Husk, at jo mere konkrete spørgsmålene er, jo mere konkrete og jo flere bliver svarene også - sådan er det på et webforum :)

temba
Indlæg: 34
Tilmeldt: 6. mar 2007, 18:03
Geografisk sted: København

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf temba » 18. apr 2007, 18:56

Hej Niels og andre,

jeg synes fortsat at det er en fremragende ide at tilbyde almindelig kunder en gnu/linux mulighed.

P.t. er der nogen som åbenbart har gang i netop denne ide og deres side er oppe at køre i BETA version (Jonas vil du oplyse folkene hjemmesiden?). Personligt synes jeg deres priser er alt for høje i betragtning af det hardware de tilbyder, min Lenovo kostede kun 7K...

Jeg er af den mening at det netop er (bl.a) dette forum samt deres medlemmer og søster-fora som skal være en del af markedsføring og føre budskabet frem til de folk som ikke ved bedre eller ikke ved at de rent faktisk kan køre gnu/linux (k/ubuntu) uden windows.

Personligt finder jeg det meget vigtigt at vælge hvilken type support der ydes. Ja, Dell er et mega-stort firma (som yder en rigtig god support/service), men de skal også mærke konkurrence - det gør MS så hvorfor ikke dem også? I synes måske jeg er idealist og naiv, det har jeg været. Chancen er nu og interessen er stort på gnu/linux.

Hvis Niels og Jonas ikke arbejder sammen, så er der allerede 2 gnu/linux wannabe-sælgere og måske dukker en til op snart. Jeg ønsker jer som kører videre med ideen al held og lykke.

Det kan være I/vi skal mødes i fælleskab og tale videre og brainstorme - et åbent bud.

ps. Jonas, jeg er i ubuntu's hjemland og har været uden internet forbindelse - skal nok svare din mail snarest
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.

jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf jonasj » 18. apr 2007, 20:00

Det ville være for fedt hvis man fik en ubuntu-cd med når man købte en nøgen maskine fra SHG, men jeg synes stadig det er vigtigt at der findes et sted man kan købe computere hvor ubuntu er både præinstalleret og supportet.

temba skrev:P.t. er der nogen som åbenbart har gang i netop denne ide og deres side er oppe at køre i BETA version (Jonas vil du oplyse folkene hjemmesiden?). Personligt synes jeg deres priser er alt for høje i betragtning af det hardware de tilbyder, min Lenovo kostede kun 7K...


De priser du så der skal du ikke regne med! De er grotesk høje i forhold til hvad de kommer til at være... de står der bare for at der står et eller andet. Vi må lige snakke sammen når du kommer til DK igen!

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Pihl » 18. apr 2007, 20:36

Ja, jeg er meget enig med Jonasj. Det er afgørende, at man kan finde et sted, hvor Ubuntu kommer præinstalleret. At man kan være forvisset om, at alt ens hardware er understøttet.

Longfield
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. apr 2007, 09:13
Geografisk sted: Århus

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Longfield » 18. apr 2007, 20:39

Skal Ubuntu være supporteret, øges prisen nemt.
Niels Stig Holde Langenge
Produktionschef
shg.dk A/S

jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf jonasj » 18. apr 2007, 22:22

Longfield skrev:Skal Ubuntu være supporteret, øges prisen nemt.

Ja, og derfor er det helt forståeligt at I ikke har tænkt jer at supporte det. Men derfor er det stadig rigtig sejt af jer at I vil sende en cd med - stor respekt for det! Og vi andre skal nok tage os af at sælge det præinstalleret og supportet - inden længe :-)

Spørgsmål til folket: Synes I vi bør holde os til Intel-grafik, som der er frie drivere til? Eller skal vi også tilbyde maskiner med nvidia-kort, som kræver den proprietære driver? Selv bryder jeg mig ikke om tanken om at sælge maskiner med hardware, der kræver ufrie drivere, men hvad synes I andre?

Jonas
Senest rettet af jonasj 18. apr 2007, 22:28, rettet i alt 1 gang.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Ormen » 18. apr 2007, 22:26

Longfield skrev:Skal Ubuntu være supporteret, øges prisen nemt.

Ja og det er jo også en af de ting der gør at det er umådeligt svært at gennemføre det. I vil forståeligt gerne levere en maskine der bare kan startes op og køre, men hvis ikke en alm. 'dum' bruger kan få hjælp til installation af Java, Flash eller hvad der nu end måtte dukke op, så vil vedkommende vende tilbage til sin pirat version af XP/Vista og vi er tilbage ved felt 1.
I har selvfølgelig lidt renere samvittighed, men alligevel ikke helt. Når man har sagt a må man sige b... eller skal man?

Man kunne selvfølgelig tage og installere alt hvad man kan komme i nærheden af, af hjælpeprogrammer, codecs osv osv, som man vurderer en alm. bruger kunne få brug for. Men så ender det jo i, at maskinen bruger kræfter på en masse ting, som brugeren muligvis slet ikke får brug for.

En mellemvej kunne være at lave en 'supportaftale' med et forum som dette. I lægger Ubuntu på maskinerne, og 'vi' forsøger os at tage os af de supportspørgsmål som der kunne komme. Denne løsning er self. heller ikke optimal, men som et ordsprog siger; hellere dårlig sex, end ingen sex ;)
Jeg vil dog mene, at størstedelen af de spørgsmål der bliver oprettet herinde, får en fornuftig løsning inden for et overskuelig tidsrum, så jeg vil da mene at vi er rimeligt kvalificerede :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf jonasj » 19. apr 2007, 20:25

Okay, prøv at høre! Der kommer en webbutik op, og den kommer op snart. Vi er nogle folk der roder med at finde ud af hvad planerne skal være, og det vil nok tage noget tid, men indtil videre får vi smidt en foreløbig simpel side op, så folk kan komme igang med at anbefale hinanden at købe Ubuntu-computere! :-)

Der er lige nogle spørgmål som vi gerne vil høre noget input om, fra alle, der har nogen som helst mening om dem!

Det første hár jeg stilt:

jonasj skrev:Synes I vi bør holde os til Intel-grafik, som der er frie drivere til? Eller skal vi også tilbyde maskiner med nvidia-kort, som kræver den proprietære driver? Selv bryder jeg mig ikke om tanken om at sælge maskiner med hardware, der kræver ufrie drivere, men hvad synes I andre?


Og derudover:

* Skal vi installere visse ufrie ting (flashplayer er et godt eksempel) fordi "almindelige" brugere vil have det og af hensyn til at gøre det let for dem? Eller er det dybt blasfemisk overhovedet at overveje dette? Hvordan er folks holdninger herinde?

* Nogen mener at vi bør sætte nautilus til at fungere i spatial mode på de computere vi shipper (altså reverte til upstream gnome's default instilling). Argumentet er at det er langt mere brugervenligt og intuitivt, igen for den her størrelse der kaldes "normale brugere"... Hvordan er stemningen om det? Hader folk herinde spatial mode? Eller synes folk det er en god ide? Vi hælder i retning af spatial. Men hvis flertallet her tydeligvis synes det er en dum idé, så lader vi være.

* Et andet spørgsmål der har været oppe og vende er: Bør vi slå til at security updates hentes og installeres automatisk (sættes i software-properties-gtk)? Her hælder jeg personligt mest til et nej... hvad synes alle?

Jonas

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf Ormen » 19. apr 2007, 21:45

@jonasj:
Hvis i forventer at få et salg, så må i gøre det så letsælgeligt som muligt. Personligt ville jeg ikke købe en Ubu-spand, for jeg vil selv lege med HW. Og jeg tror at de fleste der i forvejen kører Ubuntu, har det på samme måde.
Så derfor må målgruppen være folk på Windows.
For ikke at gøre dem alt for forskrækkede og få terminalfeber, så vil jeg mene at man gør sig klogest i at installere de basale funktioner og programmer, som f.eks. Flash og Java osv. Man kunne måske også overveje at installere en ordentlig medie afspiller for standarden er ikke ophidsende, ligesom installation af codecs nok også vil være smart.
Hvis man synes at det er lidt for meget 'the MS way' at bestemme over folks pc, så vil jeg mene at man må oprette en side med guides til installation af de forskellige ting, for ellers tager det ca. 22 minutter efter de har startet maskinen, og så ryger piranhaXP-cd'en i maskinen...
Mht. til valg af gfx, så må/skal i vel også kunne tilbyde en spillemaskine, og der holder et Onboard Intel ikke i længden, så der falder valget vel naturligt på Nvidia?

Eller også skal i erklære jer som ægte Ubuddistmunke, og kun levere maskiner med det reneste, åbne software ;) :P
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

jonasj
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. mar 2007, 21:24
Geografisk sted: København, mostly

ubuntupc.dk

Indlægaf jonasj » 16. maj 2007, 13:35


eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

At sælge computere med Ubuntu præinstalleret?

Indlægaf eyvind » 16. maj 2007, 15:59

Noget som måske er vigtigt ved salg af comp. med installeret styresystem er nok, at levere nødvendige Cd'er med.
1. Styresystemet
2. Bundkortets drivere
Og måske at lave skjult partition med backup som evt. kan hentes via diskette eller CD

Brugere bør opleve at alt er vel ........... næsten ligemeget hvad de laver af unoder.
:)

Eyvind - som lige har fået en fin ny 7.04 ubuntu CD tilsendt fra Holland.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster