Nybegynder fora - LØST

Alt omkring ubuntudanmark.dk
OleAndersen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. okt 2008, 08:46
Geografisk sted: Horsens

Nybegynder fora - LØST

Indlægaf OleAndersen » 10. okt 2008, 10:02

Hej Ubuntu DK,

Jeg er ny i linux verdenen...og dog, jeg startede med at lege lidt med mandrake for nogle år siden. Men det er først for 3-4 md siden, at jeg tog det endegyldige skift væk fra vista og Micro$oft. Nu tilbeder jeg Linus Torvalds hver morgen, og i min pung har jeg et billede af en pingvin....nej spøg til side.

Da jeg begyndte med ubuntu savnede jeg et ABSOLUT begynderforum - et forum, hvor man kan stille dumme spørgsmål, som hvad er linux, og hvor skal jeg starte hvis jeg gerne vil.... osv.
Var det en idé at starte sådan et linux-for-dummies-forum her på sitet?

ole
Senest rettet af OleAndersen 5. okt 2009, 13:16, rettet i alt 1 gang.

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Nybegynder fora

Indlægaf PKO » 10. okt 2008, 10:18

Hej Ole,

Det er en diskussion, vi har haft vendt et par gange. Men vores holdning er, at vi ikke har ønsket at klassificere nogen som person i grupper. Vi anser alle for ligeværdige partnere på dette forum.

Som udgangspunkt finder vi ikke, at nogen spørgsmål er dummere end andre, men kun dumme svar. Og jeg mener at der bliver taget pænt hånd om nytilkomne.

Dermed ikke sagt, at vi ikke kan gøre det bedre. Og her tror jeg, at vore redaktører vil tage imod gode indspark til forbedringer med kyshånd.

Dette er min personlige fortolkning af de diskussioner, jeg har deltaget i eller gennemset.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Nybegynder fora

Indlægaf Christian.Arvai » 10. okt 2008, 10:38

Var det en idé at starte sådan et linux-for-dummies-forum her på sitet?


Det er også noget vi drøfter i redaktørforumet, men vi er ikke glade for at dele brugerne op i katagorier, det er netop fællesskabet der er en af de største
drivkrafter i forumet, og som PKO så rigtigt skriver: Som udgangspunkt finder vi ikke, at nogen spørgsmål er dummere end andre, men kun dumme svar.
Men det er da positivt at der kommer nye forslag til forumet, vi har jo bla. vores Fakta - forside - om Ubuntu sider, så det kan da være de skal
forbedres, så der er en bedre forklaring på/om ubuntu







i min pung har jeg et billede af en pingvin....nej spøg til side.

min nøgle til huset er da med et pingvin billede på :mrgreen:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

OleAndersen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10. okt 2008, 08:46
Geografisk sted: Horsens

Re: Nybegynder fora

Indlægaf OleAndersen » 10. okt 2008, 12:37

Jeg forstår jeres holdning til "burhøns" :-) , og kan godt se pointen - måske fik jeg endda fik skrevet det med de "dumme spørgsmål" lidt for kontant, men det kommer jo af, at jeg selv har følt mig lost i alle de forum, irc-kanaler, og guides. Som nybegynder kan det i sig selv være svært at overskue hvad det betyder at skifte os.
Men i har nok umiddelbart ret i, at det kan skabe noget socialt klasseskel.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Nybegynder fora

Indlægaf eitreach » 10. okt 2008, 22:34

Måske man kunne lave et forum specielt til spørgsmål man ikke ved hvor man ellers skulle stille det - noget som dog skulle være en sidste mulighed, men noget som alligevel skulle være der. Så kan vi redaktører altid flytte det til hvor vi mener det bør placeres.

Nogle tanker omkring sådan et tiltag?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nybegynder fora

Indlægaf Jimmyfj » 10. okt 2008, 22:59

eitreach skrev:Måske man kunne lave et forum specielt til spørgsmål man ikke ved hvor man ellers skulle stille det - noget som dog skulle være en sidste mulighed, men noget som alligevel skulle være der. Så kan vi redaktører altid flytte det til hvor vi mener det bør placeres.

Nogle tanker omkring sådan et tiltag?


Jeg vil mene, at det er hvad Off-Topic er til. Her smider jeg selv mange af de spørgsmål jeg ikke lige mener er dækket af nogen kategori. Men et sub-forum a'la Absolute Beginner på http://ubuntuforums.org vil da være en mulig løsning.

Det med at vi skulle "skabe en gruppe af burhøns" ved at lave en side for de helt "grønne" mener jeg har mere at gøre med berøringsangst, end egentlig ligeværdighed. Berøringsangst i retning af at fremstå for "langhåret". En sådan definition har altid to sider: Du udskiller dem, som er helt grønne, og afskærer de mere erfarne en mulighed for at gå i dybden med emner af særlig interesse.

Selv har jeg tidligere foreslået et sub-forum, hvor vi kan debattere "sikkerhed på lokale net", men også denne idé ser ud til at gå en usikker fremtid i møde.

Studerer man opbygningen af nævnte forum er der en hvis logik i den måde at bygge forum op på. Begyndere ved, hvor de skal søge hjælp. Hvor det ikke gør så meget, at de samme spørgsmål bliver gentaget x antal gange. Og de mere trænede ved, hvor de skal søge endnu dybere i de emner, som nu interesserer dem.

Eneste anke er, at jo bredere forum er, jo mere er der at administrere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster