Fakta-siden

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Fakta-siden

Indlægaf Jimmyfj » 10. okt 2008, 09:27

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare mit ærinde her. Men jeg har siddet og læst vores Fakta-side, og er faldet over nogle fejl på siden, som vi bør overveje at få rettet meget hurtigt.

Det sidste i verden, jeg ønsker, er at komme til at såre andre mennesker. Men: Vi er et officielt Ubuntu-site, og som sådan må tingene være i orden. Jeg går, som tusindvis af andre mennesker, meget op i vores sprog. Og når jeg læser et dokument, skurre det i øjnene, når jeg ser såvel symantiske, som syntaktiske fejl i en tekst af den art. Derfor mener jeg, at vi må få lavet korrektur på den tekst på Fakta-siden, så sproget bliver korrekt.

Tanker som, at "Hvis ikke engang teksten på vores dokumentation af Ubuntu er i orden, hvordan kan systemet så være bedre end f.eks. Windows?" Er ikke tanker, som ligger langt fra det store flertals tankemønster. Derfor har jeg taget mig den frihed at lave korrektur på de første tre afsnit af teksten, og vil rette resten til i kommende weekend.

Her er mine rettelser, så kan I selv dømme:

Påstand: Ubuntu Linux er kun for nørder og er meget sværere end Windows
Fakta: Ja. Hvis du lever i 1995! Nej pjat: Linux er i dag meget brugervenligt. Og Ubuntu er en Linux distribution, som lægger meget vægt på brugervenlighed. Når sandheden skal frem, så er der stadig nogle områder, som kræver noget finpudsning af brugervenligheden. Omvendt er der også nogle områder, som gør Ubuntu langt mere brugervenligt end f.eks. Windows.
Det man skal forstå, er at Ubuntu ikke er Windows. Dette vil sige, at tingene foregår på en helt anden måde; at ting skal gøres anderledes, og at tingene ligger andre steder. Det er med andre ord en anden logik, og ,efter vores opfattelse, også en bedre logik, når man lige har vænnet sig til opbygningen..
Hvis du kun skal bruge din Pc til mail, Internet eller tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke. Udover en mere stabil performance. Men brugere du din computer til mange flere ting end dette, skal du nok gøre dig klart, at du kommer til at bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår under Ubuntu i forhold til Windows.

Påstand: Windows er kun et mere usikkert system, fordi det er mere udbredt.
Fakta: Nok den mest udbredte myte, som er startet af Microsoft selv, for at ændre folks tillid til systemet. Hovedårsagen til at Windows XP er usikker, skyldes, at brugeren er logget på som administrator som standard. Det betyder, at der er adgang til alle dele af systemet. Samtidigt benyttes der usikre komponenter, som f.eks. ActiveX. Microsoft udsender for øvrigt kun sikkerhedsopdateringer én gang om måneden, uanset hvilket sikkerhedshul i systemet, som afsløres.

(Med Vista er problemet med administrator brugeren løst, og Vista er da også langt mere sikker end sine forgængere, men har stadigvæk nogle af de fundamentale sikkerhedsproblemer, som ligger i Windows arkitekturen. ) Bør udgå, da det ikke tjener noget formål at nedgøre systemet, og samtidig rose systemets udvikling.

Påstand: Alt foregår med skriftlige kommandoer i Linux
Fakta: En delvis sandhed. Nu findes der flere hundrede forskellige Linux distributioner, hvor Ubuntu bare er én i mængden. Blandt nogle af disse flere hundrede forskellige distributioner, er der nogle, som ingen grafisk brugerflade har, og alt derfor foregår med kommandoer.
Hovedparten af Linux distributionerne, som eksempelvis Ubuntu, har grafisk brugerflade, i lighed med Windows og Mac. Når du læser rundt omkring på nettet, eller beder om hjælp et sted, så kan det godt ske, at du bliver bedt om at skrive et eller andet i et terminal vindue, hvilket blot er et kommando vindue. Dette skyldes, at Linux kan konfigureres utroligt meget gennem disse kommandoer, og fordi det simpelthen er lettere at bede dig om at skrive denne sætning, end at forklare dig, hvor du skal gå hen, og hvad du skal gøre. F.eks. kan du med med blot 5 ord installere din yndlings browser (sudo apt-get install firefox). Sagt med andre ord: Du kan slippe for at klikke dig til krampe i fingrene.
Det er dog værd at understrege, at i din daglige brug af Ubuntu har du ikke brug for at kende kommandoer for at lave dine rutiner

Det er vigtigt at understrege, at dette kun er et forslag til rettelse.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

PKO
Indlæg: 867
Tilmeldt: 19. maj 2008, 11:07

Re: Fakta-siden

Indlægaf PKO » 10. okt 2008, 10:08

Påstand: Ubuntu Linux er kun for nørder og er meget sværere end Windows
Men det man skal forstå, er at Ubuntu ikke er Windows.


Det man skal forstå er, at Ubuntu ikke er Windows

Det er med andre ord en anden logik, og ,efter vores opfattelse, også en bedre logik, når man lige har vænnet sig til opbygningen..


Det er med andre ord en anden logik og, efter vores opfattelse, også en bedre logik, når man lige har vænnet sig til opbygningen.

Hvis du kun skal bruge din Pc til mail, Internet eller tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke.

Hvis du kun skal bruge din PC til mail, internet eller tekstbehandling, er der ikke den store forskel at mærke.

Men brugere du din computer til mange flere ting end dette, skal du nok gøre dig klart, at du kommer til at bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår under Ubuntu i forhold til Windows.


Men bruger du din computer til mange flere ting end dette, skal du nok gøre dig klart, at du kommer til at bruge lidt tid på at finde ud af, hvordan tingene foregår under Ubuntu i forhold til Windows.

Påstand: Alt foregår med skriftlige kommandoer i Linux

Det er dog værd at understrege, at i din daglige brug af Ubuntu har du ikke brug for at kende kommandoer for at lave dine rutiner


Det er dog værd at understrege, at i din daglige brug af Ubuntu har du ikke brug for at kende kommandoer for at lave dine rutiner.
Mvh Kraków

Guides Ubuntu
Programmer -> Tilbehør -> Terminal

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster