Påstande og Fakta om Ubuntu

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf Pihl » 9. mar 2008, 17:34

"Ubuntu (Linux) er kun for nørder og er meget sværere end Windows."

"Windows er kun et mere usikkert system, fordi det er mere udbredt."

Vi har alle hørt mange påstande om Ubuntu og Linux generelt, og vi har sikkert også allesammen kæmpet for at forklare folk, at det ikke er lige sådan som de forestillede sig.

Vi har derfor samlet nogle påstande på følgende side, hvor vi diskuterer påstandens gyldighed.

https://ubuntudanmark.dk/fakta eller
http://fakta.ubuntudanmark.dk

Man er selvfølgelig velkommen til at bidrage med flere påstanda/fakta, selvom jeg ikke lover, at de vil blive taget med :)

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf Stra » 9. mar 2008, 20:34

Jeg kipper med flaget.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf eitreach » 9. mar 2008, 22:10

Jeg har lige nogle forslag:

1: Danske udtryk > engelske udtryk. Engelsk computer-lingo er et distinktivt udtryk for nørdethed, og det går ikke (desværre!) med almindelige brugere, som ikke forstår de udtryk.

2: Jeg tror en sektion vedr. Linux og spil vil konvertere mange - jeg har lige siddet i en diskussion med et fjog, som i bund og grund er af den opfattelse at "Windows yder bedst ydelse af alle" - til trods for at Windows i sig selv er så sløvt som.. Noget meget sløvt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf Artificial Intelligence » 10. mar 2008, 14:24

Jeg har svært ved ikke at bruge engelsk-lingoer, da jeg ikke ved hvordan jeg skal oversætte dem til Dansk :|
Skyldes nok også at jeg har brugt engelsk i så mange år - og det forum er første gang jeg bruger dansk sådan rigtigt.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf eitreach » 10. mar 2008, 14:31

Prøv at tage et kig her: http://www.dansk-gruppen.dk/index.php?ID=40&lang=da

Den har jeg tit brugt, i hvert fald.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf Pihl » 10. mar 2008, 15:58

Jeg er delvis enig. Selvfølgelig skal man ikke bruge engelske udtryk, hvor det danske er ligeså oplagt eller lige så udbredt. Selvom jeg har en engelsk desktop, vil jeg derfor heller ikke skrive 'preferences', men bruge det danske udtryk 'indstillinger'.

Jeg er derimod uenig med Danskgruppen på nogle sprogpolitiske områder, hvilket også gjorde, at jeg stoppede med mit arbejde i den, da jeg oversatte for nogle år siden. Jeg er meget uenig i, at vi i vores oversættelser skal forsøge at skabe sproget. Efter min mening skal vi skrive og oversætte sproget, sådan som det bruges, og ikke sådan som vi ønsker folk skal bruge det.

Det betyder helt konkret, at i de situationer hvor det engelske udtryk er det mest brugte og udbredte, så er det det engelske udtryk, som skal bruges. Det betyder at 'computer' oversættes til 'computer', og det betyder, at en torrent-fil IKKE oversættes til 'frøfil', som det gøres i fx Gnome. Højest en tiendedel af en promille af den danske befolkning ville vide hvad en frøfil var, mens mindst en fjerdeedel af alle danskere ville hvad en torrent-fil var.

Jeg har skam ikke noget problem med at brugere danske ord i stedet for engelske, så længe forudsætningen bare er, at det danske ord benyttes i større grad end det engelske. Browser bliver derfor foreløbigt 'browser' i min verden, indtil tendensen er at der bruges 'netlæser' i stedet.

:)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf thj01 » 11. mar 2008, 11:21

kunne man ikke lave påstandende øverst i dokumentet om til henvisninger så man "hoppede" ned til det punkt man klikkede på?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Påstande og Fakta om Ubuntu

Indlægaf Pihl » 11. mar 2008, 17:40

thj01 skrev:kunne man ikke lave påstandende øverst i dokumentet om til henvisninger så man "hoppede" ned til det punkt man klikkede på?


My thoughts exactly ;) Skal lige have lavet ankerlinks på siden, når får tid her i dag eller i morgen.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster