Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Alt omkring ubuntudanmark.dk
spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf spook » 31. jan 2007, 08:35

Meget kort: Hvad skal der til før der kommer en dansk version af http://www.ubuntu.comhttp://www.ubuntu.dk i stedet for blot en forwarder til .com adressen? Er det noget med at vi skal godkendes som LOCO team?

/me benytter sig lige af lejligheden til at melde sig som oversætter hvis det er der skoen trykker...
Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf Pihl » 31. jan 2007, 09:19

Well, nu har jeg lagt mærke til, at der er begyndt at komme lidt liv i LoCo teamet igen, og at det endnu en gang har været på dagsordenen, at de skulle have en side op at køre. Det har de nemlig begyndt på et par gange før, men ingen af gangene blev det til noget (og derfor startedes denne side).

Hvorvidt den nye side skal lægge på ubuntu.dk, aner jeg ikke. Hvis man ser på andre (officielle) LoCo teams, så har de deres egen lokale Ubuntu side på det nationale domæne, og ikke bare en oversættelse af ubuntu.com.

For at vi kan komme dertil i Danmark, skal LoCo teamet sikkert blive officielt anerkendt først. For at blive det er der nogle krav til aktivitetsniveau og andre ting. Forummet her er blandt andet et godt bevis på et lokalt community.

Jeg håber, at LoCo teamet fremover i langt højere grad vil benytte sig af et forum som samlested (evt dette), i stedet for at centrere alt omkring wiki og mailinglister. Mailinglister er en meget ineffektiv måde at nå en bred målgruppe og få denne engageret i nogle aktiviteter.

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf spook » 31. jan 2007, 10:06

Hvem er dette locoteam hvis de ikke er herinde? Mailinglister er IMHO noget forældet gøgl...
Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf Pihl » 31. jan 2007, 16:12

Det danske LoCo team har sin side her og mailinglisten her.

Kontaktpersonen, Gnomonic, og mange af de andre har da også en profil her på forummet. Ellers er den mest aktive del af det oversættelsesgruppen.

Ja, efter min mening er mailinglister også en smule forældet. Principielt kan de det samme som forums, men uden forummets overskuelighed. Mailinglister er udmærket til mindre grupper, fx indenfor en virksomhed, til hurtig orientering mm., men når der kommer for mange på, bliver listen en plage.
Desuden er det ikke særlig inspirerende at søge sine svar i mailinglisternes arkiver af .txt-filer...

Som man kan se i mailarkivet (her), hvis man ikke selv abonnerer på det, så planlægger ubuntu-dk at møde frem til LinuxForum2007.
Hvis man vil deltage i planlægningen mm, så skal man tilmelde sig mailinglisten, og bidrage ad den vej. Ubuntudanmark.dk er i den sammenhæng bare en uofficiel samling danske ubuntubrugere..

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf Ormen » 31. jan 2007, 16:30

Jeg synes det er utroligt, at man som en slags foregangsmenneske indenfor styrestystemer, vælger at bruge mailinglister som kommunikationsmiddel... kunne de ikke få en afdeling her på ubuntudanmark, og så søger vi fælles om at få ubuntu.dk som domain? Så kan vi andre vel også følge lidt med og evt. deltage i deres arbejde. Jeg kunne godt se det som et stort og forpligtigende skridt at skulle joine en mailingliste, bare for at snuse til det. Der kunne man jo lidt mere anonymt og uforpligtigende snuse til det, hvis det lå som indlæg i et forum... eller er det bare mig? :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf Pihl » 31. jan 2007, 16:35

Nja, argumentet hos tilhængerne af mailinglister lyder, at det kan man jo også på en mailingliste. Og det er nok også rigtigt nok, og disse tilhængere synes måske også, at det faktisk er nemmest, bedst og mest overskueligt. Sagen er bare den, at det synes størsteparten af den bredere brugerskare ikke!

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf Ormen » 31. jan 2007, 17:29

Høhø... de lyder til at være rigtige nørder! ;)
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf spook » 1. feb 2007, 12:23

Jeg synes godt nok også det er utroligt at man bruger tid på interne grupperinger, i stedet for at komme videre. Ubuntu er en distribution til masserne, den skal være let tilgængelig for masserne. Og er det ikke noget med at Ubuntu netop betyder at man er den man er, som følge af hvem vi alle er? Eller sådan noget fællesskabsnoget. Så hjælper det da ikke at der sidder nogen som (ikke engang fuldgyldigt) locoteam og holder kortene ind til kroppen og siger "Det er kun os der bestemmer, vi vil ikke snakke med jer!". Og netop derfor fremstår som inaktive...

Jeg synes fandme det er for dumt! Lad os slå os sammen, og komme ud over stepperne for fanden, i stedet for at mundhugges. Det er jo ikke Gentoo det her vel? Lad os få spredt budskabet mest muligt - Det gøres bedst ved at blive en officiel del af Ubuntu, og benytte ubuntu.dk til noget smartere end en redirector...

Hvis nogen fra Loco-teamet læser dette, så post jeres kommentarer! Lad os få åbnet en dialog, i stedet for bare at sige at de andre er dumme.
Billede

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf Pihl » 1. feb 2007, 15:44

Altså, der er ikke nogen som mundhugges og Ubuntudanmark.dk og ubuntu-dk har ingen problemer med hinanden. Tværtimod.

Sagen er jo den, at LoCo teamet var ret inaktiv over en længere periode. I stedet for at skulle ind og banke i gang i en 'gruppe', overbevise dem et site og et forum, diskutere det i en endeløs tid hvordan og hvorledes, ja så valgte jeg og Vic altså bare at oprette dette forum (og følgende lave sitet også).
Der var altså ikke tale om en slags gruppering og/eller ondt blod. LoCo teamet var, pånær oversættelsesgruppen bare ikke aktiv.

Når det er sagt, så har jeg haft nogle gode samtaler med Gnomonic, LoCo teamets kontaktperson og en af forummets første registranter. Vi har bla. snakket om dette site, forummet, mailinglister osv., og også hvordan vi samlet kan gøre LoCo teamet officielt anerkendt.

Jeg vil gerne høre fra Gnomonic m.fl, hvordan vi kan samle kræfterne yderligere. Jeg er personligt ikke interesseret i at køre det hele over på mailinglister, da jeg grundlæggende ikke tror på den kommunikationsform som særlig befordrende for en bred brugerdeltagelse. Jeg er heller ikke særlig begejstret for at lægge forummet over på ubuntu-dk (tror jeg det var), da man har ringe kontakt med hostmasteren, og at han ikke er speciel aktiv.
Indtil videre har løsningen været, at Gnomonic og andre har peget på denne adresse, når man har skulle henvise til et dansk ubuntuforum. Det er måske også en fremtidig løsning: Et officielt ubuntu-dk site med henvisning til denne url for forumsupport. Måske, jeg ved det ikke.

Det er måske heller ikke skadeligt, måske tværtimod, at man har to (eller flere) DK Ubuntu grupperinger. Med to forskellige slags styrker (og svagheder). En svaghed jeg synes er enormt hæmmende for officielle Ubuntu Teams (LoCo såvel som andre teams), er den enorme mængde tid man skal bruge på IRC, Wiki's, forums, mailinglister osv for at diskutere og nå til enighed for en simpel ting som fx at lave et site til markedsføring. Og jo større teamet er, jo svære er det at lave noget samt at overbevise andre om sin ide's fortræffeligheder.
Derimod har et uofficielt site den fordel, at det ikke i samme omfang er bundet af et officielt teams "bureaukrati". Hvis det har lyst til at handle, så handler det. Det kan også være dets svaghed, men ikke desto mindre er det på den måde, som man nogen gange kan få tingene til at ske på.

Anyway, det var bare lige nogle hurtige tanker om det. Jeg ved ikke hvor det bevæger sig hen. Det er dejligt at se, at der igen er kommet liv i LoCo teamet. Jeg tror, jeg afventer og ser, hvordan det går dem. Og i mellemtiden deltage i deres mailinglister...

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf Wikzo » 1. feb 2007, 16:37

Jeg vil ikke deltage i debatten, men blot hurtigt give min mening til kende:

Jeg tror, at flere vil komme forbi, hvis det er Ubuntu.dk. Grunden til dette er, at mange danskere nok vil finde det logisk at indtaste denne adresse, efter de har besøgt .com. Uden at gøre mig klog på dette, vil jeg tro, at der sandsynligvis vil være flere besøgende med førnævne domæne :)
Billede

KristianDK
Indlæg: 18
Tilmeldt: 12. jan 2007, 17:38
Geografisk sted: Silkeborg

Ubuntudanmark.dk => Ubuntu.dk

Indlægaf KristianDK » 1. feb 2007, 16:55

Wikzo skrev:Jeg vil ikke deltage i debatten, men blot hurtigt give min mening til kende:

Jeg tror, at flere vil komme forbi, hvis det er Ubuntu.dk. Grunden til dette er, at mange danskere nok vil finde det logisk at indtaste denne adresse, efter de har besøgt .com. Uden at gøre mig klog på dette, vil jeg tro, at der sandsynligvis vil være flere besøgende med førnævne domæne :)


Øhm, nu spørger jeg muligvis dumt, men den adresse et LoCo team plejer at få, er det ikke http://www.ubuntu-xx.org ? Se f.eks. http://www.ubuntu-de.org, og sammelign med http://www.ubuntu.de

Udover det, mener jeg faktisk "princippielt set", at det er muligt for denne side, at "requeste" at blive udnævn, som dansk Loco Team, men er faktisk ikke helt sikker - jeg er dog helt sikker på at der ligger en masse sider om det, på ubuntu.com's wiki...

Mvh
Kristian
Ubuntu Gutsy Gibbon

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster