Nyt: Forum version 3!

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Pihl » 14. feb 2008, 17:47

Ja, som i sikkert har bemærket, så er der sket nogle forandringer med forummet i løbet af dagen. Opgraderingen af forummet fra version 2 til version 3 er gennemført, og blev klaret uden de store ubehagelige overraskelser. Personligt fik jeg lidt mindre at lave med opgraderingen, end jeg havde regnet med, mens Wrapper vist fik lidt mere, end han havde regnet med ;)

Lige for at tage de negative ting først:

    Det feed som trak guides til forsiden virker ikke pt. Vi kigger på det, og det skal nok komme til at virke igen
    rss1.php feed'et som viser nye tråde (og ikke indlæg) er også ude af drift. Det bliver formentlig fixet sammen med ovenstående

Til de positive ting hører der:

    Udvidet profil styring - check dit Brugerkontrolpanel i øvre højre hjørne
    Mulighed for at 'bookmark' indlæg til din profil. Gå ind på et indlæg, og foroven til venstre vælg 'Bogmærk emne'. Du kan se alle dine bookmarks/favoritter i dit brugerkontrolpanel.
    Printvenlig udskrift. Ved siden af 'Bogmærk emne' knappen oppe til venstre, kan du vælge at udskrive siden direkte, og uden alle farver mm. som gør printningen dyr og besværlig.
    Flere muligheder ved oprettelse af indlæg - fx kan man straks tilmelde sig, så man får en mail, når der svares på indlægget.
    Man kan skrive et indlæg som en kladde - altså trykke 'gem' og så vende tilbage til forummet på et andet tidspunkt, oprette et nyt indlæg, trykke på 'indlæs' og vælge kladden igen.

Anyway, der er en hel del forbedringer i version 3, og udover ovenstående er der rigtig rigtig mange forbedringer, som gør vedligeholdelse nemmere, bedre og sjovere for både redaktører og administrator.
Forvent derfor også at der vil komme yderligere små forandringer til i løbet af den næste tid.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf eitreach » 14. feb 2008, 17:50

Jeg bliver altså nødt til at spørge, fordi jeg kan simpelthen ikke finde det.. På det gamle board, var der et adresse-link efter hvor man var på forummet - hvor er den henne nu? Forum > Off-topic, eksempelvis.. Lige nu er jeg nødt til at bruge "Forum"-linket i toppen hver gang.

Ellers ser det sgu meget godt ud.. Det skal nok blive godt. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Artificial Intelligence » 14. feb 2008, 17:58

Rigtig fedt!

Som eitreach siger, det var også det jeg ledte after lol :mrgreen:

Er det muligt at få udskiftet smilies med nogen andre? Både dem på Ubuntuforum og dette forum har de smilies jeg hader mest (har prøvet og presse Ubuntu-Geek på ubuntuforum årvis til at skifte).

Jeg har en fuld pakke af gode smilies hvis du er intereseret.

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Pihl » 14. feb 2008, 18:02

Jeg bliver altså nødt til at spørge, fordi jeg kan simpelthen ikke finde det.. På det gamle board, var der et adresse-link efter hvor man var på forummet - hvor er den henne nu? Forum > Off-topic, eksempelvis.. Lige nu er jeg nødt til at bruge "Forum"-linket i toppen hver gang.


Hehe, det var også noget af det absolut første, jeg selv bemærkede, og jeg bruger også selv 'forum' linket pt. :P

Nu har jeg administreret og brugt phpbb forums tilbage fra 1.x tiden, og har altid været vant til, at jeg havde den navigation, som fortalte hvilke kategori og forum man var inde i. Og når jeg ville tilbage til forsiden, så var det bar at trykke på det første link i den navigation..

Men sorry to say so - den er der bare ikke mere ;)

Jeg vil tro, det skyldes, at filosofien bag forummet har ændret sig. Nu har vi efter opgraderingen stædigt fastholdt den gamle forum struktur med kategorier, men faktisk er det som der lægges op til, at man går væk fra kategori>forum>tråd og går over til forum>subforum>tråd. Det gør en væsentlig forskel i den måde, man skruer navigationen sammen på, og i den sammenhæng er den her på forummet ganske udmærket.

I forlængelse af det vil der muligvis også komme nogle strukturændringer på forummet i fremtiden, hvor vi vil dele flere ting op i subforums. Men det skal lige diskuteres og testes først ;)

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Pihl » 14. feb 2008, 18:05

Artificial Intelligence skrev:Er det muligt at få udskiftet smilies med nogen andre? Både dem på Ubuntuforum og dette forum har de smilies jeg hader mest (har prøvet og presse Ubuntu-Geek på ubuntuforum årvis til at skifte).

Jeg har en fuld pakke af gode smilies hvis du er intereseret.


Ja, det kan vi sikkert sagtens finde ud. Fordelen ved de nuværende er dog, at de er forholdsvis 'neutrale'. De er ikke for vilde og overdrevne, og tager ikke fokus væk fra det, som det drejer sig om. Det vil også være et afgørende kriterium for et nyt sæt smilies ;)

Men lad os lige se på om en uges tid eller lignende. Der er en hel masse, jeg lige skal igennem først med det nye forum her :)

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Jimmyfj » 14. feb 2008, 18:54

Rigtig smukt arbejde folkens. Men, som et par af de andre har udtrykt, så savner jeg den hurtige genvej tilbage til oversigten. Men måske er det blot et spørgsmål om tilvænning. Men rigtig smukt arbejde :D :mrgreen: :D

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Wrapper » 14. feb 2008, 18:55

Billede
^^ Uhhh I can do magic tricks :D

Det bliver lidt sværer med oversigten i det forum tråden ligger i, da det kræver data fra adresselinjen (GET) hvilket efter hva jeg ved kræver noget serversidescripting (i det her tilfælde php), men selve filen man retter i er en html-fil så det går ik :(

Edit: Er teksten ikke ca. som den var på det gamle forum?
Billede

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf eitreach » 14. feb 2008, 19:23

Det er sikkert mig som gør et eller andet galt, men jeg kan ikke se det link som du har i dit billede..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Wrapper » 14. feb 2008, 19:33

eitreach skrev:Det er sikkert mig som gør et eller andet galt, men jeg kan ikke se det link som du har i dit billede..


Det er nok fordi din browser har cachet siden. tryk på ctrl + F5, og så sku det gerne virke. Jeg kan ihvertfald stadig se det...
Billede



Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf eitreach » 14. feb 2008, 19:53

Så ka' Rune Klan da vist godt gå hjem og flæbe.. Mange tak!
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Wikzo » 15. feb 2008, 12:59

Skal lige vænne mig til det nye design, men overall lader det til at være rigtig godt.
Billede

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf thj01 » 16. feb 2008, 12:08

2 ting.

Jeg savner den linie hvor der stod hvilket forum man var i. Så kunne man nemlig lynhurtigt hoppe tilbage til undertråden.

OG

ARGHHHHH :evil:

MEGA TRÆLS MANGLENDE FEATURE

hvorfor skal jeg absolut klikke på alle indløg for at få dem afmarkeret som nye????

Kan det ikke blive gjort sådan at det er nye post siden man sidst var logget på og ikke alle post man har været inde og læse!!!!!!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Wrapper » 16. feb 2008, 12:15

thj01 skrev:hvorfor skal jeg absolut klikke på alle indløg for at få dem afmarkeret som nye????


Billede
Billede



Billede

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf Wrapper » 17. feb 2008, 13:35

Wrapper skrev:Billede
^^ Uhhh I can do magic tricks :D

Det bliver lidt sværer med oversigten i det forum tråden ligger i, da det kræver data fra adresselinjen (GET) hvilket efter hva jeg ved kræver noget serversidescripting (i det her tilfælde php), men selve filen man retter i er en html-fil så det går ik :(

Edit: Er teksten ikke ca. som den var på det gamle forum?



Det er med stoe beklagelse at jeg må indrømme at det var mig der havde lavet en fejl i koderne, så phpbb3's forumnavigation var væk. Jeg troede kun jeg fjernede noget i toppen, men desværre også i bunden. Nu er navigationen tilbage - indtil videre kun i bunden af siden, idet den navigation der er i toppen skiller sig for meget ud...
Billede



Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Nyt: Forum version 3!

Indlægaf eitreach » 17. feb 2008, 17:03

Super. :) Den har jeg savnet.

Noget andet er, om man ikke kunne understrege links som standard? Det vil imo gøre det noget mere bekvemt at linke til ting og sager, så man ikke behøver sige "dette er et link", hver gang man bruger et. Det er ikke så kønt som css-hovers, men jeg synes det er mere funktionelt, og det må komme først..
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster