Menuer på forumet

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 2. jun 2015, 14:22

@AJenbo

Jeg synes, det er en træls liste. Hvor lang ville den mon være, hvis forum var et standardforum..?
Den ville nok næsten være forsvundet, og resten af den kunne sendes over til phpBB, så de kunne få lov til at svede over den.
En diskussion som denne behøver vi næsten ikke bruge tid på ( ikke fordi der er noget i vejen med den, hvis der bare er tid til den ), den kan ligeledes sendes vandret ud af forum over til phpBB, hvor man diskuterer standard template. Næ, nok ikke engang, den ville nærmere slet ikke være opstået, for i standardtemplaten er der formentlig nemmere adgang til de links, som her efterspørges.
Jeg mener, at det alt andet lige er temmelig tydeligt, at det har en del omkostninger, at UbuntuDanmark har valgt også at være fremmelig indenfor webdesign. Om det er prisen værd, vil jeg ikke stille mig til dommer over. Jeg kan da godt se noget spændende i forsøget. Men hvis tiden er presset, så er det nok et af de steder, jeg først ville skære ned. Det er måske bare ikke så nemt at gøre hurtigt og elegant, hvis man først har indført en masse lirede mods. Også derfor kan stram disciplin på dette felt være forebyggende i forhold til senere dødbringende overbelastning af mandskab.


Men jeg fornemmer f.eks. lidt på Christian, at han måske har det som jeg, at han føler, at han bedre kan følge med og bidrage, hvis der arbejdes på et rigtigt on-line forum frem for i en simulator. Og han kan endda koder, det kan jeg næsten ikke.
Det kan måske også være relevant til træning af nye medlemmer af redaktionen og til demonstration af websoftware under Ubuntu.
Og du lader jo til at være meget åben overfor, hvordan rettelser fremkommer, hvis du bare kan bruge resultatet.

Alt dette får mig til at tænke på, om jeg evt. kan starte en god udvikling, hvis jeg begynder med at tilbyde at betale et års abonnement til et domæne og en separat hotelplads/legeplads til aktiviteterne.
Hvad mener du om det..?
Kan det evt. være værd at arbejde lidt videre med for at se, om vi kan finde en god præmis, som mange ubuntubrugere kan blive glade for..?
Min største bekymring er, at jeg ikke kan se, at det kan lette din arbejdsbyrde foreløbig. Det vil måske nærmere gøre den større i en periode. Derfor mener jeg, at det kan være afgørende, om du også tænder lidt på idéen, eller om du nærmere væmmes ved tanken.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 2. jun 2015, 15:28

Jakob77 skrev:Jeg synes, det er en træls liste. Hvor lang ville den mon være, hvis forum var et standardforum..?

Så ville den være længere for så var der en masse features vi manglede som f.eks at kunne markere emner som løste.

Jakob77 skrev:et rigtigt on-line forum frem for i en simulator

Det er det rene sluder. Det eneste der er forskellen er om der er offentlig adgang, hvilket man også nemt kan lave, eks med ngrok eller at konfiguere sin firewall/nat.
Jakob77 skrev:Og du lader jo til at være meget åben overfor, hvordan rettelser fremkommer, hvis du bare kan bruge resultatet.

Som sagt skal du være velkommen til at sætte alt det du mener ville hjælpe op og gøre det tilgængeligt for alle andre så længe du styre det selv. Eks. skal du sørge for at den ikke bliver indekseret på google eller en rede for spam og viruser.

Jakob77 skrev:Alt dette får mig til at tænke på, om jeg evt. kan starte en god udvikling, hvis jeg begynder med at tilbyde at betale et års abonnement til et domæne og en separat hotelplads/legeplads til aktiviteterne.
Hvad mener du om det..?

Siden du blot kan indtaste et domæne i din /etc/hosts fil vil jeg mene det er spild af dine penge, men som sagt skal du være velkommen hvis du mener jeg tager helt fejl. Jeg ville dog stemme nej til at bruge foreningens midler på det.

Jakob77 skrev:Min største bekymring er, at jeg ikke kan se, at det kan lette din arbejdsbyrde foreløbig. Det vil måske nærmere gøre den større i en periode.

Så længe det ender ud med pull request på GitHub har det ingen betydning for mig (efter som jeg ikke ville involvere mig i opsætningen af en staging server (det du ønsker at lave) med fri adgang). Jeg ville da blive lykkelig for at se aktivitet fra andre.

Med undtagelse af et par rettelser fra Nicky er det eneste jeg har set i denne retning; kommentar fra andre om hvor let det ville være at lave det hele. Det resultere blot i at jeg brugere mere tid på at læse folks indlæg end på at udvikle på siden. Så det ville være fedt hvis du kan bryde denne trend.

Jakob77 skrev:Men jeg fornemmer f.eks. lidt på Christian, at han måske har det som jeg, at han føler, at han bedre kan følge med og bidrage, hvis der arbejdes på et rigtigt on-line forum frem for i en simulator. Og han kan endda koder, det kan jeg næsten ikke.

Jeg ser ikke lige hvor Christinan skriver det, men han er vist ikke bedste venner med GitHub specefikt. Hvis Christinan fortrækker det kan I også sætte et SVN-mirror op eller lave en GitOlite server som vi så bruge som alternativ til GitHub.
Fik du læst og forstået Nickys link omkring Revision Control?

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Christian.Arvai » 2. jun 2015, 16:48

At jeg ikke er gode venner med GitHub har intet med forum at gøre. Man bliver bare *****, når at det svigter 9 timer før en aflevering, sådan at man skal sidde manuelt og flette kode kl 3 om natten ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 2. jun 2015, 17:29

@Christian.Arvai

Ok og sorry, så misforstod jeg dig.



@AJenbo

Jeg læste og forstod ikke så meget. Men jeg går ud fra, at hvis koden først er fundet og skrevet, så må det også være administrativt muligt at få siden eller koden lagt ind til vurdering.
Jeg så også videoen, og jeg vil sige måske engang, hvis jeg får meget god tid.
Jeg kan også godt se, at du har nok at se til, og skulle der opstilles et godt træningskopiforum på et andet domæne, så kan det ikke undgå at involvere dig.
Der vil f.eks. blive brug for en filkopi og en lille træningsdatabase, som er opdateret på alle funktioner og underfora, men kun med få indlæg og barberet for alle private beskeder og andet fortroligt materiale.
Der vil også være andre ting, og med hensyn til Wordpress, så kan jeg sikkert ikke engang starte programmet, før jeg begynder at få brug for nogle svar fra AJenbo.
Så det er nok ikke mig, der skal bryde den uheldige trend lige nu, men jeg vil håbe, at andre gør det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 3. jun 2015, 00:34

Fil kopie får du fra github (vi bruger nettop github for at man ikke skal være afhængig af nogen for at få filerne), de har også nogle temmelig tilgængelige vejledninger i hvordan man kommer i gang med at bruge git. I readme har jeg også skrevet hvordan man får sat databasen op. Hvis du går i stå undervejs skal jeg gerne svare på spørgsmål.

Her er lige kort hvad du gør for at få en kopi af filerne:
1: Installer git.
2: Kør denne kommando:

Kode: Vælg alt

git clone https://github.com/AJenbo/ubuntudanmark.dk.git

(hvis du også vil kunne indsende rettelser skal du lave din egen fork på GitHub og så klone den frem for min)

For at gøre det lettere at indsende senere rettelser vil jeg forslå at du også installere git-cola som er et grafisk værktøj til at bruge git. Når du åbner mappen med filerne vil den liste de ændrede filer, dem skal du så markere til staging, comitte med en kommentar om hvad du har ændret og til sidst sende dem med Action->push. Her efter giver du så mig besked på at du har lagt nogle ændringer op på din fork, enten via et pull request eller blot skrive til mig på en eller anden måde, det er et fedt for mig. Dog er det nemmest at komme med kommentar til dine ændringer hvis du laver et pull request på github.

Når du ikke forstår tanken bag arbejdsmetoden er det lidt svært at tage seriøst når du skriver vi burde gå over til den metode du er mest vand til, og at den skulle kunne dække behovet lige godt.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 5. jun 2015, 01:13

@AJenbo

Det ser ud til at være lidt af en labyrint, man skal igennem, for at få lov til at aflevere den kode, som skal løse det egentlige problem. Tror du ikke, det bliver betydeligt nemmere at gå til for almindelige brugere om få år..?
Jeg tænker også på installationsbrugerfladen til serverfunktionen.

Betinger det ikke også en noget kraftig computer, når den skal køre med browser, wordpress og andet samtidigt med, at den også skal agere server..?
Håber på en valid teknisk begrundelse for at undslå mig at lære om webudvikling i verdensklasse. Det er sgu lidt flovt.

Angående løst funktionen, når I er glade for den, så vil jeg anbefale, at I præsenterer den for phpBB udviklerne ( eller hedder det Olympus nu om dage ) og forsøger at få den gjort til en standardfunktion. Måske vil det være sundt for begge parter og resultatet kan måske blive noget endnu bedre, som f.eks. en valgfri mulighed for at give andre skribenter points for deres indlæg og selv modtage, dels som trådstarter, og dels som læser logget på. Eller måske noget helt tredje, som ingen kan forudsige endnu.

Fælles login,, må browseren ikke gemme passwords, siden det er vigtigt..?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Menuer på forumet

Indlægaf AJenbo » 5. jun 2015, 03:29

Jeg tror ikke du kan gøre det lige så enkelt over FTP, hvis du syndes det er lettere er det sikket blot pga. du er vand til at bruge det. Prøv selv at lave en trin for trin vejledning og så hvor meget der skal til og med hemmelige brugernavne og kodeord.

Hvad er det der sker om få år?

Nej en webserver kræver ikke noget særligt når der ikke rigtig er nogen belastning, jeg har en kørende på min Ubuntu telefon uden at kunne mærke forskel. Det bruger ca. 10MB ram at holde kørende på min bærbar, der findes webservere som kører på Commador 64 maskiner.

Løst funktionen er et mod vi har hentet fra phpBB's officelle liste af mods, så den er de skam godt klar over.

Olympus er kodenavnet på phpBB 3.0

Fælles logind har ikke noget med browseren at gøre.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Jakob77 » 5. jun 2015, 11:28

Ok. Det er også godt, at der ikke er noget akut i vejen med forum. Alt fungerer nogenlunde, så der er god tid til, at alle med evner og lyster kan engagere sig i optimeringen. :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Menuer på forumet

Indlægaf Christian.Arvai » 5. jun 2015, 12:28

Jakob77 skrev:Fælles login,, må browseren ikke gemme passwords, siden det er vigtigt..?

Wordpress: https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/22/guide-oversigten/
PHP: https://ubuntudanmark.dk/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster