wiki.ubuntu-dk.org ?

Alt omkring ubuntudanmark.dk
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf lath » 21. aug 2014, 15:16

Jeg fik idag, den 21. august 2014 kl 07:46 en email notifikation om at der var nye emner i en tråd.
Email notafikationen begynder med MessageID: 765946919f661c2e49bd16819d4535bd

Det er ikke så mærkeligt at jeg modtager email notifikationer - det gør jeg så tit, men domænet i linksene var ændret sådan at de startede med wiki.ubuntu-dk.org.

Samtidigt var der også en certifikat advarsel.

Både den email notifikation og senere email notifikationer er alle fra ubuntudk.ubuntudanmark.dk, men alligevel - hvorfor blev der sendt en email notafikation ud med links til et andet domæne: (https://wiki.ubuntu-dk.org)?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf NickyThomassen » 21. aug 2014, 17:15

Ja, det er faktisk en smule underligt.

Det er rigtigt at e-mail-serveren sendte den e-mail i morges, og at den stammer fra Apache webserveren. Mere kan der desværre ikke ses i log-filerne på serveren.

wiki.ubuntu-dk.org's A-record peger på foreningens VPS, og da Apaches standard vhost nu er den krypteret side med forummet, så er det den side der bliver indlæst, da jeg ikke har lavet en omdirigering på domænenavnet. Jeg vidste ikke at det pegede på VPS'en, så det fikser jeg lige en af dagene.

Det er også det der udløser certifikat-fejlen, da vores certifikat kun gælder til ubuntudanmark.dk-domænet.

Jeg kan ikke svare på, hvorfor webserveren sender via wiki.ubuntu-dk.org. Måske fejlen bliver rettet, når wiki.ubuntu-dk.org bliver oprettet i webserverens konfiguration. Jeg kan lige skrive her, når jeg har fået det gjort.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf NickyThomassen » 28. aug 2014, 17:15

Omdirigeringen er fikset, så når wiki.ubuntu-dk.org besøges, så kommer man korrekt frem til vores side.

Men uden at vide hvorfor webserveren sendte e-mail's fra det domæne, så ved jeg ikke om den del er fikset. Ellers hører jeg det gerne, så kigger jeg på det igen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf lath » 28. aug 2014, 18:54

NickyThomassen skrev:Omdirigeringen er fikset, så når wiki.ubuntu-dk.org besøges, så kommer man korrekt frem til vores side.

Men uden at vide hvorfor webserveren sendte e-mail's fra det domæne ...

Det var ikke det der skete.

Webserveren sendte det fra ubuntudanmark.dk domænet..
Problemet er at der var links til wiki.ubuntu-dk.org som triggede en certifikat advarsel i Firefox.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2014, 20:08

Kan du eventuelt citere mailen eller hele linket? Afsender adressen kunne også være behjælpelig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf lath » 28. aug 2014, 21:01

AJenbo skrev:Kan du eventuelt citere mailen eller hele linket? Afsender adressen kunne også være behjælpelig.


Jeg sender lige en PB

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf AJenbo » 28. aug 2014, 23:53

Mit bedste bud er at help2day besøger siden via https://wiki.ubuntu-dk.org/forum/viewtopic.php?f=16&t=18942&start=30 når mailen så dannes generes den ud fra det hostname der bruges i request. Det kræver så at han har sagt god for at besøge siden med et forkert certifikat. Måske vi skulle ændre redirect til at forgå på server niveau så det slet ikke kan lade sig gøre at se siden fra andet end det rigtige domæne og med det rigtige protokold.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf AJenbo » 29. aug 2014, 00:05

Kommer den her fra wiki.ubuntu-dk.org?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf lath » 29. aug 2014, 00:13

AJenbo skrev:Kommer den her fra wiki.ubuntu-dk.org?


Jep, det gjorde den, Ajenbo.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf NickyThomassen » 29. aug 2014, 09:56

lath skrev:
NickyThomassen skrev:Omdirigeringen er fikset, så når wiki.ubuntu-dk.org besøges, så kommer man korrekt frem til vores side.

Men uden at vide hvorfor webserveren sendte e-mail's fra det domæne ...

Det var ikke det der skete.

Webserveren sendte det fra ubuntudanmark.dk domænet..
Problemet er at der var links til wiki.ubuntu-dk.org som triggede en certifikat advarsel i Firefox.

/Lars

Nu forstår jeg, mail'en gjorde det ret klart.
Jeg har så stadig ikke et bud, men AJ's bud lyder fornuftigt.

AJenbo skrev:Måske vi skulle ændre redirect til at forgå på server niveau så det slet ikke kan lade sig gøre at se siden fra andet end det rigtige domæne og med det rigtige protokold.

Jeg glemte at oprette omdirigering for HTTPS i går, men det er hermed gjort, og virker selvfølgelig ikke. Kom dog først til at tænke på det efter jeg lavede omdirigeringen.

Hvis vi vil modtage krypteret trafik på *.ubuntu-dk.org, så kræver det et certifikat dertil, og evt. underdomæner. Vi har kun certifikat til ubuntudanmark.dk, så selvom omdirigeringen nu virker på HTTPS, så kommer der stadig en certifikatfejl, inden omdirigeringen til ubuntudanmark.dk sker.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf Christian.Arvai » 29. aug 2014, 10:35

Nu er jeg godt nok ikke kasser mere, men vi skal nok have styr på indtægterne først, inden at der er mulighed for at købe flere certifikater ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf AJenbo » 29. aug 2014, 11:12

NickyThomassen skrev:Hvis vi vil modtage krypteret trafik på *.ubuntu-dk.org, så kræver det et certifikat dertil, og evt. underdomæner. Vi har kun certifikat til ubuntudanmark.dk, så selvom omdirigeringen nu virker på HTTPS, så kommer der stadig en certifikatfejl, inden omdirigeringen til ubuntudanmark.dk sker.

Det er helt fint, dem som har skabt "problemet" har alligevel allerede skulle godkende den inden de kunne komme ind.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf NickyThomassen » 29. aug 2014, 11:14

Det er selvfølgelig rigtigt

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf lath » 29. aug 2014, 16:34

Christian.Arvai skrev:Nu er jeg godt nok ikke kasser mere, men vi skal nok have styr på indtægterne først, inden at der er mulighed for at købe flere certifikater ;)


Tag et kig på http://www.cacert.org/
"CAcert.org is a community-driven Certificate Authority that issues certificates to the public at large for free."

Om cacert.org´ s root certifikat så er med i de store browsers pulje af root certifikater ved jeg så ikke.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: wiki.ubuntu-dk.org ?

Indlægaf AJenbo » 29. aug 2014, 16:46


Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster