nemID og JAVA-tråd

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Kurt Christensen » 23. apr 2013, 12:29

christian.arvai skrev:
How to be me skrev:Der plejer at være et link til de 10 mest spurgte spørgsmål i andre foraer som man ikke kan oprette spørgsmål til under, måske det også er her, jeg synes bare ikke jeg kan finde det når jeg har lyst til at linke en løsning i en tråd?

Jeg har faktisk arbejdet på en FAQ i flere år nu https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/04/ubuntu-faq-ofte-stillede-sporgsmal/ . Spørgsmålet er som om den, i det hele taget er til at finde for nye brugere, samt om Java skal pilles ud som et selvstændigt emne.


Nåå der var den :D Måske man bare skulle ligge den op som et link i toppen lige efter "Forsiden"?
Når lejligheden byder sig.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 23. apr 2013, 12:33

AJenbo skrev:
TitanusEramius skrev:Og så skal søge-tingen fjernes og erstattes af en site-wide søgefunktion, så søgninger ikke kun foretages i forum.

Problemet er at du ikke kan lave en søgning der søger på tværs af Hjælp (statiske sider), Forum (phpBB) og Artiker (WordPress), ved mindre du gøre det på samme måde som google, og så mister du muligheden for at lave specifikke søgninger (løst), søge indekset vil være bagude i forhold til indholdet og ikke alle sider vil være med i indekset.


Delvis enig, men den søgefunktion vi har nu, er i mine øje ubrugelig.

En anden ting er hvor tit google kommer forbi og indexerer siden. Jeg ved fra andre sider at , der generelt ikke går særlig længe før nye/opdaterede sider kommer med hos google. Ofte undrerer jeg mig over at del allerede er med på googles lister

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Kurt Christensen » 23. apr 2013, 12:46

Man kunne måske lave en google-søg ved siden af søg?
Når lejligheden byder sig.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 23. apr 2013, 12:54

Det er altså kun "nørd-oldtimers" der bruger FAQ's.

I "de gode gamle dage" var der der man lagde alle tingene, men det er altså passe. Al usability forskning er klokkeklar på dette område. Faktisk udspringer denne ide fra mit usability kursus på Uni sidste halvår-

Overskriften skal være tydelig og nem at finde - og jeg mener faktisk at Jacob Nielsen direkte dikterer at der skal være en sektion på hver side med de vigtigste link - uagtet hvor dybt de så ligger i selve systemet.

Men igen - det er let at teste. Hvis man laver en løsning så er det jo bare at obsevere på om den bliver brugt, eller om der stadig kommer en kaskade af nye tråde om det samme.

Nå ja - og så nytter det ikke at lægge den på forsiden, for hvis mange andre gør som jeg, så åbner browseren automatisk på fora'et og så ser man ikke forsideoverskrifterne alligevel.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Kurt Christensen » 23. apr 2013, 13:08

Jeg har sat mit bogmærke til at åbne "Vis aktive emner" så jeg går nok også glip at noget.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 23. apr 2013, 13:42

wangerin skrev:En anden ting er hvor tit google kommer forbi og indexerer siden. Jeg ved fra andre sider at , der generelt ikke går særlig længe før nye/opdaterede sider kommer med hos google. Ofte undrerer jeg mig over at del allerede er med på googles lister

Det handler ofte om man levere et index til google, og hvor let google har ved at navigere ens side, samt hvor højt ens side er prioriteret på google og og siden er ny eller blot ænret. Tommelfingerreglen er 2-14 dage for de fleste sider.

Jeg pleger at bruge sidens søge funktion hvor google ikke kan bruges, og Google hvor sidens ikke kan. Så jeg vil ikke mene den er ubrugelig og mener ikke der findes en løsning pt. der kan erstatte den.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 23. apr 2013, 13:46

thj01 skrev:Men igen - det er let at teste. Hvis man laver en løsning så er det jo bare at obsevere på om den bliver brugt, eller om der stadig kommer en kaskade af nye tråde om det samme.

Hvis man ser bort fra at det skal implementeret og vedligeholdes så giver jeg dig ret. Du er jo også selv redaktør på siden så du burde have mulighed for at skrive på forsiden samt guides.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 24. apr 2013, 11:29

Jeg ville lige nævne at jeg ikke har så god tid i denne her uge, og nok først får svaret om nogle dage.
Vi har fået undervisningsfri på HF for at lave en tværfaglig eksamensopgave, så den er jeg i gang med. Konklusionen skulle gerne blive at den moderne vestlige kultur kun tjener sig selv, men nu må vi jo se om jeg kan bakke det op med kilder ;)

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf hekn » 29. apr 2013, 00:28

En "hyggelig" mailudveksling med Nordea:

----------------

Jeg kan logge på Netbank, men ikke på onlineinvestering. Hverken fra min gamle installation (Ubuntu 10.04/Firefox 20.0) eller fra min nye installation på en anden maskine (Ubuntu 12.04/Firefox 20.0/Sun java 7).

Send mig evt en email-adresse, jeg kan sende screendumps til

----------------

Hej Henrik

Vi må indrømme, at vi aldrig har testet Online investering på Linux. Officielt understøtter eller supporterer vi ikke Linux. Vi kan derfor desværre ikke hjælpe dig med dit problem.

Venlig hilsen
Michael Føhns
Nordea Hotline

----------------

Det har ellers virket det par år, jeg indtil videre har været (glad) Ubuntu-bruger. Men nu har de lige pludseligt lavet eet eller andet om.

Behøver jeg at nævne, at jeg snart ikke er kunde hos Nordea mere...
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 29. apr 2013, 08:00

@hekn

De begynder jo først at teste og tænke Linux ind den dag, hvor de begynder at få reaktioner på det - og mister kunder gg

Så bliv endeligt ved med at skrive
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 2. maj 2013, 15:53

Jamen så lad os fokusere på artiklerne, og se om vi kan gøre informationerne lettere at finde med dem.

Jeg har set at man kan holde bestemte indlæg i toppen, så vi kunne ganske enkelt lave en artikel, klistre den fast i toppen, og så fylde den med links til info om fx NemID, Christians guides osv. Den vil både kunne ses i toppen af "Artikler" og "Guides", så den burde blive synlig hvis vi samtidig linker (fast, måske) fra forsiden, og aktivt fra supportindlæg.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 4. maj 2013, 15:26

Hvis at vi skal samle "Java-trådene", kræver det også at vi piller delen ud af FAQ, sådan at vi ikke skal opdatere alt for mange steder. Mit forslag er at, vi finder ud af præcist hvad vi vil have, og så kan jeg lave det i Juli, når at jeg er forbi eksamenerne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Toddvarg » 4. maj 2013, 18:10

christian.arvai skrev:Hvis at vi skal samle "Java-trådene", kræver det også at vi piller delen ud af FAQ, sådan at vi ikke skal opdatere alt for mange steder. Mit forslag er at, vi finder ud af præcist hvad vi vil have, og så kan jeg lave det i Juli, når at jeg er forbi eksamenerne.

Kan I ikke bare lave en link fra FAQ over til Java-trådene?
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 4. maj 2013, 18:54

Toddvarg skrev:
christian.arvai skrev:Hvis at vi skal samle "Java-trådene", kræver det også at vi piller delen ud af FAQ, sådan at vi ikke skal opdatere alt for mange steder. Mit forslag er at, vi finder ud af præcist hvad vi vil have, og så kan jeg lave det i Juli, når at jeg er forbi eksamenerne.

Kan I ikke bare lave en link fra FAQ over til Java-trådene?

Der er allerede et afsnit om Java i FAQ, så hvis at vi laver en ny artikel, vil vi skulle opdatere flere steder. Jeg forestiller mig at lave en ny artikel, slette afsnittet i FAQ, og så ligge et link ind i FAQ, som henviser til den nye artikel. Det samme gælder for det indlæg der er under "vigtige beskeder".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Kurt Christensen » 4. maj 2013, 20:00

Kører java ellers ikke godt lige i øjeblikket? :P
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster