nemID og JAVA-tråd

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 22. apr 2013, 12:42

Mjoeh, men som du selv siger, problemerne med fx NemID kommer kun i perioder, så sådan en statistik ville være svær at lave. Vi ville skulle dække en lang tidsperiode, og det ville gøre opgaven meget tidskrævende.

Da jeg forslog at starte en wiki i går, havde jeg ikke rigtig tænkt det igennem, men jeg begynder at kunne lide ideen bedre og bedre. På forsiden af sådan en wiki må det være muligt, at vælge nogle statiske emner, så NemID, Java, Firefox osv altid er på forsiden. Når noget som NemID så blusser op, så kan vi lave en nyhed på forsiden af hjemmesiden, som linker til wiki'ens forside, eller måske bare den konkrete artikel.

Tricket med at linke fra forsiden virker selvfølgelig lige meget om det er et indlæg, en artikel eller en wiki-side som indeholder oplysningerne.

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf swotie » 22. apr 2013, 13:33

AJenbo skrev:@swotie jeg tror ikke det er den rette tråd til spørgsmålet.


ok ... så har jeg misforstået noget .... troede tråden netop var lavet for at man kunne stille spørgsmål NemID og JAVA i een tråd, istedet for at oprettet nye tråde om samme emne
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2013, 13:48

swotie skrev:
AJenbo skrev:@swotie jeg tror ikke det er den rette tråd til spørgsmålet.


ok ... så har jeg misforstået noget .... troede tråden netop var lavet for at man kunne stille spørgsmål NemID og JAVA i een tråd, istedet for at oprettet nye tråde om samme emne

Det er en diskussion om der burde gøres noget i den retning :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf thj01 » 22. apr 2013, 23:31

@swotie

egentlig bekræftiger du min påstand rigtigt smukt ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 22. apr 2013, 23:44

Helle for ikke at skulle holde styr på den tråd. Det ender erfaringsmæssigt set altid med en stor gang rod, når flere forskelle personer spørger i samme tråd, og de bliver også uoverskueligt lange.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 23. apr 2013, 09:04


Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2013, 10:53


Hvis wordpress-wiki-plugin inderbærer at alle kan redigere, ligesom på Wikipedia, så har vi haft snakket om det før, og min holdning er stadigt at, jeg er imod.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 23. apr 2013, 11:09

christian.arvai skrev:

Hvis wordpress-wiki-plugin inderbærer at alle kan redigere, ligesom på Wikipedia, så har vi haft snakket om det før, og min holdning er stadigt at jeg er imod.

Det er jeg også, så ingen problemer der.

Både pluginnet og den wiki-software jeg har forslået, understøtter brugerroller af forskellig slags, så ligesom det er med artiklerne nu, så kommer vi selv til at bestemme hvem der kan oprette wiki'er, og hvem der kan redigere i dem. På sigt tror jeg ikke at det giver ret meget brugeradministration, og vi kan stadig styre hvem der kan tilføje indhold på hjemmesiden.

Spørgsmålet er om en wiki per automatik er bedre end fx artikler eller statiske guides (som dem der er forældet under Hjælp), men der er vel kun én måde at finde ud af det på. Fordelen ved pluginnet er at det integrerer sig godt på hjemmesiden, men det er selvfølgelig mere begrænset end et wiki-system.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2013, 11:15

Jeg forstår så ikke hvorfor at vi skal overveje en mulighed mere. Så er der tre steder man skal søge i.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf NickyThomassen » 23. apr 2013, 11:34

christian.arvai skrev:Jeg forstår så ikke hvorfor at vi skal overveje en mulighed mere. Så er der tre steder man skal søge i.

Det som vi prøver og finde en løsning på, det er lettere adgang til aktuelle informationer her på siden. phpBB's søgefunktion er vi enige om er sub-optimal, og vi er nogenlunde enige om at indlæg som Netbank, Java og Firefox også er sub-optimale. Artiklerne er rimelig oplagte, men jeg har indtryk af at de ikke bliver læst meget. Hjælpesektionen er statiske sider, og dermed besværlige at holde opdateret. Pt er de forældet under alle omstændigheder.

Så som jeg ser og hører problemet, så har vi ikke nogen god måde at videregive oplysninger om fx NemID på ligenu. Thj01 forslår subforums til formålet, men det er der heller ikke den store opbakning omkring. Det er derfor jeg forslår alternativer, og Wikipedia virker som projekt, derfor forslår jeg en wiki-løsning.

Andre ideer kunne være
* at slette Hjælp-sektionen, og oprette en artikel som linker til andre artikler om emner som NemID. Så skal der ikke installeres noget, og vi kan uden problemer styre hvad brugerne ser når de lander på siden.

* at opdatere Hjælp-sektionen...

* ... Whatever. Vi har ret frie hænder når vi selv hoster, så i sidste ende handler det vel "bare" om at få en god idé.

Vi har jo halvdelen af forsiden ledig til nyheder, så lige meget hvad vi ender med at gøre, så kan vi linke fra forsiden til informationerne.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2013, 11:54

Jeg kan ret godt lide at arbejde med artikler i Wordpress, så hvad med om vi oprettede en ny artikel, og sammenlægge indholdet af https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/04/ubuntu-faq-ofte-stillede-sporgsmal/#13_6 og https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=15645 . Derefter kan man oprette en helt alm. tråd under "Guides", der linker ind til artiklen. Evt. kan dette indlæg være "Opslag" eller "Global meddelelse".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf wangerin » 23. apr 2013, 11:55



NU kender jeg ikke den plugin, og hvilke muligheder den giver, men jeg har svært ved at se at tingene kan blive MINDRE uoverskuelge i et forum.

At en eller anden skal holde styr på trådene i forum og fiske det mest brugbare ud er vel det essentielle.

Forum er fornuftigt til diskutioner, men i mine øjne til ikke til specifikke løsninger.

Problemet er at det skal gøres af en eller anden som med garanti har nok om ørerne i forvejen.

En helt anden ting er , at den misforståelse at når blot fordi en emne henvises til en ekelts tråd bliver den mere oversuelig. En tråd på mange sider er i mine øje værdiløs.

Løsningerne burde stå fast under artikeler , guideseller hjælp, så der kan links til dem når der spørges. Og så skal søge-tingen fjernes og erstattes af en site-wide søgefunktion, så søgninger ikke kun foretages i forum.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf AJenbo » 23. apr 2013, 12:04

TitanusEramius skrev:Og så skal søge-tingen fjernes og erstattes af en site-wide søgefunktion, så søgninger ikke kun foretages i forum.

Problemet er at du ikke kan lave en søgning der søger på tværs af Hjælp (statiske sider), Forum (phpBB) og Artiker (WordPress), ved mindre du gøre det på samme måde som google, og så mister du muligheden for at lave specifikke søgninger (løst), søge indekset vil være bagude i forhold til indholdet og ikke alle sider vil være med i indekset.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Kurt Christensen » 23. apr 2013, 12:06

Der plejer at være et link til de 10 mest spurgte spørgsmål i andre foraer som man ikke kan oprette spørgsmål til under, måske det også er her, jeg synes bare ikke jeg kan finde det når jeg har lyst til at linke en løsning i en tråd?
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: nemID og JAVA-tråd

Indlægaf Christian.Arvai » 23. apr 2013, 12:20

How to be me skrev:Der plejer at være et link til de 10 mest spurgte spørgsmål i andre foraer som man ikke kan oprette spørgsmål til under, måske det også er her, jeg synes bare ikke jeg kan finde det når jeg har lyst til at linke en løsning i en tråd?

Jeg har faktisk arbejdet på en FAQ i flere år nu https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/04/ubuntu-faq-ofte-stillede-sporgsmal/ . Spørgsmålet er som om den, i det hele taget er til at finde for nye brugere, samt om Java skal pilles ud som et selvstændigt emne.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster