Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf NickyThomassen » 15. nov 2012, 21:40

UbuntuDK er ligesom UbuntuSE, NO og FI en del af Ubuntus Local Communities, altså lokale fællesskaber, og et nordisk samarbejde kan være på vej. Sammen med sbc og AJenbo deltog jeg i går i et IRC-møde, hvor andre involveret i de nordiske lande også var tilstede, og vi brugte et par timer på at vende 4 punkter:
  • Delt kodebase til hjemmesiderne og/eller fælles hjemmeside
  • Muligheden for at mødes 'in persona'
  • Hvad siderne ubuntu-nordic.org og planet.ubuntu-nordic.org skal bruges til
  • Udgivelsen af en nordisk Ubuntu-cd
Af de 4 punkter er det især det første punkt, som jeg syntes er spændende.
En stadig udfordring i dagligdagen, er at sikre forummets høje kvalitet, og en måde at gøre problemet mindre på, ville netop være igennem samarbejde. Hvis vi samlede alle 4 nordiske sider i én, så ville vi i teorien være 4 gange flere til at drive siden. Der er også den mulighed, at vi deler den samme software, men fortsætter med at drive hver vores side.

Personligt ser jeg begge forslag som gode, men i sidste ende vil det nok komme an på hvordan det bliver gennemført.

Som admin ser jeg nogle store fordele i begge forslag, og jeg kunne godt tænke mig at vi havde en diskussion om spørgsmålet, så jeg ved hvor vi står her i forummet.

Det fulde oplæg kan ses her
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-nordic/2012-November/000065.html

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf Christian.Arvai » 15. nov 2012, 21:55

Helt ærligt bliver det en gang sprogligt rod, hvis vi blander alle de nordiske lande sammen i et forum.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf buddig » 15. nov 2012, 22:02

Spændende ideer, der kom frem.
Under mødet gik jeg over på ubuntu-nordic.org og den fandtes ikke.
Derefter fandt jeg det på planet.ubuntu-nordic.org.
Den kendte jeg ikke, men der står meget godt der.

En let begyndelse kunne være at lave en forside, der linker til ubuntudanmark, ubuntu-se, -fi
og til planet.ubuntu-nordic.org.

Var det ikke sådan, der blev besluttet at gøre til en start ?
// Henning

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf wangerin » 15. nov 2012, 22:09

christian.arvai skrev:Helt ærligt bliver det en gang sprogligt rod, hvis vi blander alle de nordiske lande sammen i et forum.


Helt enig.

Personligt forstår jeg ikke en bjælde svensk eller norsk. :-/

Men et samarbejde om intrastruktur, og en fælles samling af værtøjer til hver vores hjemmeside etc kan jeg godt se fordelen i.

Samt et generelt samarbejde vil ifte kunne være en fordel - om det nu er DK/SE/NO/FI eller DK/DE eller DK/UK er egentlig i princippet ligemeget.

Men ja. specielt DK/NO/SE har jo nogel fælle træk rent sprogligt, men derfra og til at skrabe det hele sammen i en stor stak er der i min verden yderst små chancer for succes.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf buddig » 15. nov 2012, 22:25

Jeg forstår heller ikke ret meget af deres sprog, så jeg synes også, det skal holdes adskilt.
Mødet var heldigvis på engelsk, ellers var jeg nok også gået fra det i utide. :o

En måde at samle det på, kunne være lige som på http://forum.joomla.org/
Ca. halvt nede på siden er der Joomla! International Language Support, subforums på de forskellige sprog.
Det fungerer rigtig godt.
// Henning

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf Toddvarg » 16. nov 2012, 07:33

christian.arvai skrev:Helt ærligt bliver det en gang sprogligt rod, hvis vi blander alle de nordiske lande sammen i et forum.

Jeg er bange for at det ville være lidt for meget sproglig forvirring, selv om jeg mener at norsk, dansk og svensk kun er forskellige dialekter. Efter at have bofast i alle tre lande, er min oplevelse at de fleste ikke tror at de forstår de andre skriftsprog og derved lukker lidt ned og vælger fra. Finsk har ikke en forbindelse med de andre og hvis de skulle med, ville det tvinge siden til at blive engelsk, hvor jeg tror at nogen ville vælge siden fra af den grund i stedet.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf NickyThomassen » 16. nov 2012, 09:59

buddig skrev:Jeg forstår heller ikke ret meget af deres sprog, så jeg synes også, det skal holdes adskilt.
Mødet var heldigvis på engelsk, ellers var jeg nok også gået fra det i utide. :o

Og Buddig var selvfølgelig også med til mødet :) Min hukommelse er vist lidt hullet.

Mange tak for svarene, jeg syntes at de giver en god fornemmelse for hvor vi står. Jo tættere sådan et samarbejde skal være, jo længere ude i fremtiden ligger det, så under alle omstændigheder har vi god tid til at vedtage en fælles kurs.

Omkring sproget er jeg helt enig, og at vi holdt mødet på engelsk viser jo problemet ret godt. I min mening giver det ingen mening at bruge engelsk som sprog på en fælles side, for det har vi ubuntuforums.org til. Hvad der derimod er blevet snakket om, er at have en fælles forside, og så en underside til hvert sprog, så der er en form for opdeling.

Hvad der derimod ikke bliver snakket om, er at have et fælles forum på en evt. fælles side. Et forum kunne jo sagtens ligges under hvert sprog, så den værste sprogforvirring bliver undgået. Imellem 65-85% af trafikken her på siden er i forbindelse med forummet, så uden et fælles forum, har jeg meget svært ved at se fordelen i at have en fælles side.

Så jeg ser det lidt som en "alt eller intet"-beslutning, og hvis et fælles sprogopdelt forum ikke er en del af planen, så giver projektet ikke mening.

wangerin skrev:Samt et generelt samarbejde vil ifte kunne være en fordel - om det nu er DK/SE/NO/FI eller DK/DE eller DK/UK er egentlig i princippet ligemeget.

Hvis det er en fælles kodebase som vi gerne vil samarbejde om, så er jeg helt enig. Der ville det give mere mening at finde andre LoCos som bruger den software som vi også bruger, og så samarbejde med dem, end "bare" at samarbejde i norden.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf wangerin » 16. nov 2012, 10:52

TitanusEramius skrev:
wangerin skrev:Samt et generelt samarbejde vil ifte kunne være en fordel - om det nu er DK/SE/NO/FI eller DK/DE eller DK/UK er egentlig i princippet ligemeget.

Hvis det er en fælles kodebase som vi gerne vil samarbejde om, så er jeg helt enig. Der ville det give mere mening at finde andre LoCos som bruger den software som vi også bruger, og så samarbejde med dem, end "bare" at samarbejde i norden.


En helt anden ting er om Cannonial har et loco-setup, og om det i givet fald kan bruges til noget.

Måske var det en endnu bedre vej at gå, selvom der sikkert er mange som ikke vil med på den alligevel

kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf kent a » 18. nov 2012, 09:36

Sproget ser jeg ikke som en hændrig... kom på dvs bil forum. dansk, svensk, norsk, holland og engelsk samt dvs usa forum.. alle de kan jeg forstå at læse ude de store problemer.. Jeg er rimelig ordblind, men det er ikke en hændring på nogen måde.. det eneste jeg bruger google oversætter til er når jeg skalskrive noget der ikke... jeg holder med fra tyske side der jeg ikke fatter en bjælde af det da det ikke liner de andre sprog..

Men som i nævner. Fælles forside man logger på og så er man bruger på alle forum. så kan man selv ligge og rode med hvad man vil læse og skrive om og på hvilken sprog.
Lubuntu 18.04 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf AJenbo » 2. dec 2012, 22:51

Jeg hælder nok også mest til et sammen arbejde om software og projekter.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf AJenbo » 2. dec 2012, 22:52

Jeg er nok også mest til at sammenarbejde om software og projekter

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf lath » 3. dec 2012, 03:38

christian.arvai skrev:Helt ærligt bliver det en gang sprogligt rod, hvis vi blander alle de nordiske lande sammen i et forum.


Teknisk er der ikke noget til hindrer for at forum softwaren kun viser tråde i et sprog du forstår - kan sættes i sine personlige indstillinger.

Forum softwaren kan også kigge efter om man har sat en rækkefølge af standardsprog af brugeren.
Sådan en liste sendes til enhver webside du besøger, og det giver så server softwaren mulighed for at vælge den rigtige sprogversion af den webside som brugeren gerne vil se.

Som eksempel kan tages vores egen Vis aktive emner som vises hvis du f.eks har dansk, før svensk, norsk og finsk.
I det tilfælde vil den så lave 3 underforums på de 3 sprog der ikke er dit favoritsprog.
For finsk vil der så tilsvarende være 3 underforum der er: Dansk, Svensk, og Norsk

Har du ikke nogle standard sprog instillinger kan man forsøge sig med geoip, der prøver at finde land ud fra ip adresse, eller alternativt lave en : vælg sprog, hvor man så vælger imellem Dansk, Svensk, Norsk, Finsk

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2012, 04:17

Jeg tror ikke det er noget phpBB tilnærmelsesvist understøtter. Så der skulle enten lægge en hel del arbejde i at undersøtte det eller konvertere alt nuværende inhold til et andet forum software.

Da feedet ikke tager højde for om man er logget ind vil den ikke kunne finde et korrekt sprog hvis du køre med engelsk OS og geoip fejler (præcisionen af gratisk GEOIP kan være meget svingende).

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf wangerin » 3. dec 2012, 12:17

lath skrev:Forum softwaren kan også kigge efter om man har sat en rækkefølge af standardsprog af brugeren.
Sådan en liste sendes til enhver webside du besøger, og det giver så server softwaren mulighed for at vælge den rigtige sprogversion af den webside som brugeren gerne vil se.

Har du ikke nogle standard sprog instillinger kan man forsøge sig med geoip, der prøver at finde land ud fra ip adresse, eller alternativt lave en : vælg sprog, hvor man så vælger imellem Dansk, Svensk, Norsk, Finsk


Hmm. Det bliver meget let noget rod. Jeg selv kører normalt med en us-opsætning, og bruger meget ofter en uk adresse når jeg er på ubuntudanmark.dk

Hvilket sprog vil jeg så få tildelt? ;-)

Jeg er tilhænger af at vi kan dele infrastruktur, men holder sitene adskilt.

Det kan godt være at dansk svensk og norsk alle stammer fra den samme sprogstamme, men herovre i det sydvestlige hvor vi ikke har haft tilgang til svnsk/norsk tv/radio, er vi mange som har lige så svært ved de to sprog som fx fransk og spansk.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Et samarbejde imellem de nordiske LoCos kan være på vej

Indlægaf lath » 3. dec 2012, 22:45

wangerin skrev:
lath skrev:Forum softwaren kan også kigge efter om man har sat en rækkefølge af standardsprog af brugeren.
Sådan en liste sendes til enhver webside du besøger, og det giver så server softwaren mulighed for at vælge den rigtige sprogversion af den webside som brugeren gerne vil se.

Har du ikke nogle standard sprog instillinger kan man forsøge sig med geoip, der prøver at finde land ud fra ip adresse, eller alternativt lave en : vælg sprog, hvor man så vælger imellem Dansk, Svensk, Norsk, Finsk


Hmm. Det bliver meget let noget rod. Jeg selv kører normalt med en us-opsætning, og bruger meget ofter en uk adresse når jeg er på ubuntudanmark.dk

Hvilket sprog vil jeg så få tildelt? ;-)

Når du logger ind får du vel det sprog tildelt som du har valgt i dine personlige indstillinger i forum (her behøver man ikke nødvendigvis at sætte en sprog cookie, selv om det kan være praktisk, hvis man lige skal se noget uden at logge ind.)

Man kunne også bede om at få lov til at sætte en sprog cookie, hvis der ikke er sat sådan en før (eller den er blevet slettet).
Der er en del muligheder.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster