youtube-dl

Alt omkring ubuntudanmark.dk
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

youtube-dl

Indlægaf thj01 » 15. okt 2012, 09:06

Guiden er blevet erstattet af denne https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=17677

Mvh Christian Arvai
Senest rettet af thj01 2. jul 2013, 10:36, rettet i alt 7 gange.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 15. okt 2012, 09:42

YouTubes begrænsning går på om man må anvende uofficellse afspiller/downloader med deres service.

CC tillader blot at du brugere deres værktøj til at kopiere videoen internt på YouTube.
http://www.youtube.com/t/creative_commons

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 15. okt 2012, 10:47

Der står ingen stedet at du ikke må downloade det. Det der står er

Disse videoer bliver dermed tilgængelige for YouTube-brugere, som kan bruge dem i deres egne videoer ved hjælp af YouTubes videoredigeringsværktøj. Tilskrivning foretages automatisk i forbindelse med CC-BY-licens. Dette betyder, at når du opretter videoer ved hjælp af Creative Commons-indhold, vises kildevideoens titel automatisk under videoafspilleren. Du beholder ophavsretten, og andre brugere kan genbruge dit indhold i overensstemmelse med licensen.


Kilde: http://www.youtube.com/t/creative_commons

Man skal stadig overholde licensen hvis man henter den ned. DVS: man skal kreditere i forhold til licensen. At man så "kan bruge dem...... ved hjælp af youtube's videoredigeringsværktøj, er så en helt anden sag, og står enhver frit for.

Selv youtube (google) kan ikke pålægge brugere noget som helst, hvis licensen siger noget andet.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: youtube-dl

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2012, 12:02

http://www.youtube.com/t/terms (4C)
You agree not to access Content through any technology or means other than the video playback pages of the Service itself, the Embeddable Player, or other explicitly authorized means YouTube may designate.

Jeg ser ingen steder i http://www.youtube.com/t/creative_commons at man må downloade filer, kun at man må bruge dem i det indbyggede redigeringsværktøj.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 21. okt 2012, 15:36

@Christian Arwai

Hele afsnit 4 omhandler den generelle brug af youtube. Ikke dit eget materiale.

Det afsnit du skal kigge på at beskrive dine rettigheder over dit materiale er afsnit 6. Og her står under c

For clarity, you retain all of your ownership rights in your Content. [b]However, by submitting Content to YouTube, you hereby grant YouTube a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display, and perform the Content in connection with the Service and YouTube's (and its successors' and affiliates') business, including without limitation for promoting and redistributing part or all of the Service (and derivative works thereof) in any media formats and through any media channels.[/b] You also hereby grant each user of the Service a non-exclusive license to access your Content through the Service, and to use, reproduce, distribute, display and perform such Content as permitted through the functionality of the Service and under these Terms of Service. The above licenses granted by you in video Content you submit to the Service terminate within a commercially reasonable time after you remove or delete your videos from the Service. You understand and agree, however, that YouTube may retain, but not display, distribute, or perform, server copies of your videos that have been removed or deleted. The above licenses granted by you in user comments you submit are perpetual and irrevocable.


Og hvis man som ejer frigiver det under CC licens - så kan youtube ikke ændre noget ved det. I det tilfælde er youtube blot en "filholder", med tilladelse til at bruge materialet på lige fod med dig og mig.

Denne slags "licenser" beskriver hvad youtube kan stå inde for generelt - ikke hvad de bliver nød til at respektere hvis brugeren bruger en anden licens. Youtube vinder brugerrettighederne ved upload - ikke "ejerrettighederne!"
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: youtube-dl

Indlægaf NickyThomassen » 21. okt 2012, 16:12

Hele denne her tråd er akademisk, for guiden i direkte strid med forummets retningslinier
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=16265

Hvis du mener at retningslinierne er ude i hampen, så er det her nok ikke den bedste måde at diskutere dem på. For det ville et indlæg i Ubuntu Danmark være bedre
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewforum.php?f=1

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 21. okt 2012, 18:05

Min forståelse er at du ejer originalen, men YouTube ejer den kopi du har uploadet.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 22. okt 2012, 07:36

@TitanusEramius

Jeg forsøger ikke at diskutere retningslinier - jeg forsøger at skrive hvorfor at jeg mener at denne metode ikke er "forkert". For jeg er enig i at man ikke skal bryde loven - og det mener jeg ikke at man gør i det tilfælde jeg skitserer - ud fra ToC (http://www.youtube.com/t/terms ).

For egentlig er youtube reglen i https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=16265 unødvendig fordi der i første pind står at vi ikke må bryde loven. Måske der burde laves en pind der hedder bryde licensen - fremfor en specifik youtube regel, for gælder det ikke alle video/billed/lyd tjenester på nettet?

Det er ulovligt at hente "videoer" fra youtube, men det er ikke ulovligt at bruge eget materiale. Uagtet hvem der har kompileret eller gemt det og i hvilket som helst format.

Hvis det er korrekt, så vil jeg miste rettighederne til mine egne værker, blot ved at en gemte MIT arbejde i et andet format.

Og jeg har brugt ToS til at argumentere for at det IKKE er ulovligt at hente en digital kopi af eget værk fra youtube - men jeg har ved upload til youtube givet dem fulde ret til at bruge dette værk og at andre kan bruge det efter youtubes betingelser. Også selvom det er i en gruppe hvor jeg er den eneste der kan kigge med. ToS beskriver Youtube's rettigheder - og de kan ikke overrule mine rettigheder.

For hvis reglerne skal laves ud fra "kan misbruges" så kan dette fora lige så godt lukke og slukke nu. - og et hvilket som helst andet computerfora for den sags skyld.

Slet guiden - men ikke fordi det er ulovligt, men fordi i som admins vælger at brugerne af dette fora ikke forstår forskellen mellem lovligt og ulovlig anvendelse af et program. Mit og andres.

Nu ved jeg ihvertfald hvordan jeg skal kunne få en video ud af en iPad.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 22. okt 2012, 11:52

thj01 skrev:Det er ulovligt at hente "videoer" fra youtube, men det er ikke ulovligt at bruge eget materiale. Uagtet hvem der har kompileret eller gemt det og i hvilket som helst format.

Hvis det er korrekt, så vil jeg miste rettighederne til mine egne værker, blot ved at en gemte MIT arbejde i et andet format.

Som du selv skriver må du ikke hente videon fra YouTube og det er jo nettop det din guide går ud på.

Du mister ikke retten til din original, men hvis du har givet en personen en kopi og siger "det her en din kopi" er det hans og ikke din, og han kan derfor bestemme om du må få den tilbage eller ej.

thj01 skrev:Slet guiden - men ikke fordi det er ulovligt, men fordi i som admins vælger at brugerne af dette fora ikke forstår forskellen mellem lovligt og ulovlig anvendelse af et program. Mit og andres.

Nu er det jo nettop dette vi ikke er enige om.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 22. okt 2012, 16:13

Licensen snakker om "videoer" som et overordnet begreb. Der står ikke noget som helst sted "du må ikke anvende og bruge dit eget materiale som du selv har lyst til".

Den slags licenser er lavet for at youtube udstikker sine regler og rettigheder ved benyttelse af tjenesten - ikke materialet. Youtube gør det helt klart at det uploadede materiale stadig er dit eget

afsnit 6c - afsnittet "Your Content and Conduct"
For clarity, you retain all of your ownership rights in your Content

Det er deri ens egne rettigheder til materialet bliver gennemgået - og der står ingen steder at man ikke må forbedre sit materiale som man selv vil . Der står ingen steder at man ikke må hente sit materiale igen. Det ville også gå imod den amerikanske lovgivning angående "fair use", men som gør at de ikke kan opstille et sådan krav. Det er "fair use" at man bruger og genbruger sit eget materiale som man lyster.


Arwai citerede fra afsnit 4 "General Use of the Service—Permissions and Restrictions"
Og det er den generelle altså det som gælder når det ikke er ens eget materiale - og henviser til alle andre (ellers havde de ikke lavet kapitel 6, da det havde været overflødigt).

Og har man frigivet sin video under CC, så kan enhver argumentere for at materialet ikke tilhører nogle - heller ikke youtube, men at man så også pålægges den pligt at creditere ophavsmanden i forhold til licensen. Youtube har "bare" retten til at måtte hoste det og bruge det som en del af deres services - efter youtubes betingelser.


Hvis i vælger at slette guiden anmoder jeg om at resten af diskussionen bliver stående, for den er ret essentiel. Jeg er dybt uenig med jer som admins på dette punkt, men hvis i mener at det er pædagogisk korrekt at slette guiden for at undgå at nogle kan misbruge guiden, så er det ok med mig. Men lad diskussionen stå.

Jeg vil fastholde min uenighed - men acceptere jeres "dom". Hvis jeg får en henstilling om at slette det, vil jeg gøre det - men ikke uden at i har hørt min mening om sagen ;) (altså ingen sure miner overfor admins)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: youtube-dl

Indlægaf NickyThomassen » 22. okt 2012, 18:10

Det andet jeg skrev var måske lidt kort i det, og kom som konsekvens til at virke hårdere end det var meningen, Jeg skal prøve og uddybe lidt, hvor jeg mener det er deres ToS er i strid med youtube-dl.

Og jeg vil give dig ret i, at en eller anden tilfældig licens hos Google ikke har meget med lov at gøre :)

Vi sætter ikke retningslinierne ud fra om den tillærte viden måske kan misbruges, for det vil den ofte kunne. I forbindelse med Youtube er det især
You agree not to access Content through any technology or means other than the video playback pages of the Service itself, the Embeddable Player, or other explicitly authorized means YouTube may designate.
som jeg kigger på.

Hvad jeg forstår ved det, er ganske enkelt at Youtube skal bruges med et dertil godkendt stykke software. Og det strider jo netop ikke imod CC-lcensen, for som du selv citerede
However, by submitting Content to YouTube, you hereby grant YouTube a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display, and perform the Content in connection with the Service


Så som Anders skrev, så giver du Youtube en kopi, og de kan gøre hvad de vil med den kopi, bortset fra at annullerer din licens = den er stadig CC. Det betyder også at Youtube kan sætte rammerne op for brugen af nu Youtubes video, og dermed bestemme hvordan deres brugere opnår adgang til den.

Med andre ord bryder det ikke CC (i min mening) at Youtube dikterer adgangen til deres materiale, for det er netop deres materiale, du har jo stadig din originale udgave af videoen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 22. okt 2012, 18:36

En lille analog:
Blot fordi du har penge i banken betyder det ikke at du må gå om bag skranken og selv finde dem frem. Du skal stadig stå i kø og bliver betjent på samme måde som dem der skal oprette et lån.

Som TitanusEramius skriver så er det ikke fordi det kan misbruges (så ville du have ret i at alt skulle fjernes fra siden), men fordi vi mener YouTube under ingen omstændigheder tillader at man bruger youtube-dl.

Skal man omgåes deres ToS er man nød til at afspille videoen i browseren og så optage den fra skærmen via et program som kazam.

I øvrigt vil jeg gerne takke for en rigtig sober debat omkring emnet :)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 22. okt 2012, 18:47

@TitanusEramius

Det er stadig fra afsnit 4 du citerer - og har intet med dig som uploader at gøre. Det står i afsnit 6.

Det kunne faktisk være lidt sjovt at få en "rigtig" juridisk vurdering på det og jeg tvivler på at i har ret ;).

Jeg må ikke downloade en Sting video, men jeg må gerne lege med den ved hjælp af youtube's redskaber (hvis Sting da overhovedet har givet lov til at den var uploaded som udgangspunkt).

@AJenbo
Analogier er altid farlige når man snakker om jura - for i dette tilfælde er det jo netop ikke dine penge der fysisk ligger i pengekassen, men bankens. Det bliver først dine fysiske penge idet de er udleveret til dig (efter de behørigt er trukket fra på din konto)

Videoens indhold er dit, hvis du selv har uploaded det, og du har ikke fjernet noget fra youtube, som ikke var dit. Så i dette tilfælde har man (billedligt talt) måske uploaded 400 50 ører - men fik 2 100'ede kronesedler tilbage (formatskiftet). Men disse penge VAR dine - endda lagt i en pæn konvolut (adresse), så du kunne nyde DIT værk (og lade andre nyde det sammen med dig) på youtube. Men "pengene" var, er og bliver aldrig andres end dine.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: youtube-dl

Indlægaf AJenbo » 22. okt 2012, 23:32

Men YouTube tillader ikke a du downloader filer direkte fra deres server, og jeg tvivler meget på du har ret ;)

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: youtube-dl

Indlægaf thj01 » 23. okt 2012, 01:46

Fra 5b

You shall not copy, reproduce, distribute, transmit, broadcast, display, sell, license, or otherwise exploit any Content for any other purposes without the prior written consent of YouTube or the respective licensors of the Content. [/b
]

Man er selv "licensor", når man har uploaded - altså må man som ejer godt [b]copy, reproduce, distribute, transmit, broadcast, display, sell, license, og også give andre retten til det. F.eks. gennem CC eller ejerskab.

Ejerskab giver dig selv fulde rettigheder og CC giver alle andre.

Det kan også ses i punkt 8a pkt 5

A statement that you have a good faith belief that use of the material in the manner complained of is not authorized by the copyright owner, its agent, or the law; and


Hvis man intet må, hvordan kan man så som ejer give tilladelse til det????


Det er ejeren ELLER youtube der skal give tilladelsen. Så hvis man som ejer/uploader giver rettigheder til det, så kan og vil youtube ikke modsætte sig.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster