Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Alt omkring ubuntudanmark.dk

Deltager du i testen, og hvis ja, på hvilket tidspunkt?

Nej, men jeg ville gerne
4
24%
Nej, og jeg vil heller ikke
0
Ingen stemmer
Ja, og sikkert i løbet af formiddagen
1
6%
Ja, og sikkert imellem 12 - 15
2
12%
Ja, og sikkert imellem 15 - 18
2
12%
Ja, og sikkert imellem 18 - 21
4
24%
Ja, og sikkert imellem 21 - 24
4
24%
 
Afgivne stemmer: 17

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf NickyThomassen » 25. jul 2012, 23:17

I forlængelse af bestyrelsens beslutning for nogle måneder siden, om at skifte forummets udbyder ud med en hurtigere og mere fleksibel udbyder, er mig og AJenbo næsten klar til at foretage skiftet.

Hele hjemmesiden er blevet kopieret til den nye server, og al softwaren er blevet opdateret og optimeret ved samme ombæring. Noget af det sidste der mangler at blive gjort, er en rigtig test af serveren, og det kunne vi godt bruge hjælp til. Det vi især har brug for at vide, er hvor stor belastning serveren kan klare, og så selvfølgelig om det hele virker som det skal.

Selvom det står alle frit for at teste den nye server på ethvert tænkeligt tidspunkt, så håbede vi på, at det ville være muligt at koncentrere testen til nu på lørdag d. 28/07, så vi får belastet serveren mest muligt. Jeg regner med at overvåge serveren, og i det hele taget at være aktiv her på forummet, på det nye forum og på vores IRC-kanal, imellem 12 middag og 12 midnat, og jeg håber af den grund at testen kan foregå i løbet af de 12 timer.

Det "eneste" vi har brug for hjælp til, er at du bruger forummet som sædvanligt, omend det er vigtigt at nævne, at alle indlæg der måtte blive lavet i det nye forum på lørdag, vil blive slettet, når det nye forum bliver taget i brug. Vi regner derfor med at lave lidt lørdags-hygge i off-topic sektionen, dele nogle bits og bytes og i det hele taget tage det stille og roligt.

For at få adgang til siden, er der én fil der skal tilføjes en linie til (gælder alle udgaver af Linux), og det er en fil der hedder hosts. Først åbnes filen med din fortrukne editor, eller eventuelt med

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/hosts
og dernæst tilføjes følgende linie så i toppen

Kode: Vælg alt

31.192.231.5 ubuntudanmark.dk

Så gemmes filen, og alt efter hvilken browser du bruger, så kan det være nødvendigt at trykke CTRL+F5 imens du står på siden, for at få ændringen til at træde i kraft.

Bemærk venligst at begge fora næsten er ens, og dermed ret svære at se forskel på, så vi skriver på forsiden af den nye side "Velkommen til vores nye side, som vi tester i disse dage".

Når du er færdig med at teste det nye forum, så åbnes filen hosts igen, og den indsatte linie fjernes (eller kommenteres ud med en havelåge "#"), og du vil igen komme til den sædvanlige hjemmeside. Igen, alt efter hvilken browser du bruger, så kan det være nødvendigt at trykke CTRL+F5 imens du står på siden, for at få ændringen til at træde i kraft.

Jeg håber på et stærkt fremmøde, og kommentarer af alle afskygninger, både til hvordan testen foregår og det nye forums drift og funktioner, modtages meget gerne her i tråden, i off-topic i test-forummet og på IRC-kanalen (på IRC dog kun imellem 12 og 24 på lørdag).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf AJenbo » 25. jul 2012, 23:43

CTRL+F5 virker i alle browser til at opdatere DNS så der ikke er brug for at vente.

Jeg har lige givet mulighed for mere end 1 valg i afstemningen.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf NickyThomassen » 26. jul 2012, 00:03

Hvis jeg havde vist at CTRL+F5 kunne bruges til det, så havde jeg sparet en del ventetid, siden vi startede med at teste den nye server :) Tak for tippet, jeg har opdateret indlægget.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf Christian.Arvai » 26. jul 2012, 16:07

Jeg er med fra kl 18 :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf buddig » 27. jul 2012, 07:41

TitanusEramius skrev:...For at få adgang til siden, er der én fil der skal tilføjes en linie til (gælder alle udgaver af Linux), og det er en fil der hedder hosts. Først åbnes filen med din fortrukne editor, eller eventuelt med

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/hosts
og dernæst tilføjes følgende linie så i toppen

Kode: Vælg alt

31.192.231.5 ubuntudanmark.dk

Så gemmes filen, og alt efter hvilken browser du bruger, så kan det være nødvendigt at trykke CTRL+F5 imens du står på siden, for at få ændringen til at træde i kraft.
Det lyder lidt avanceret med at redigere i /etc/hosts/ :)
Kan man ikke bare skrive http://31.192.231.5 i browseren for at komme ind på den nye side ?
// Henning

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf AJenbo » 27. jul 2012, 10:14

Nej, på grund af søge optimering vil den sende dig til hoved siden.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf Christian.Arvai » 27. jul 2012, 12:06

Jeg har lige et par tilføjelser.

Da det er en midlertidig kopi af forum fra D. 23 jun 2012, 11:28 (tid på sidste indlæg i kopien), kan det give problemer ved login, hvis man har ændret sit password efter nævnte tidspunkt. I disse tilfælde skal man så blot bruge det gamle password.

"Vis aktive emner" vil ikke virke - da den default står til 7 dage, målt fra DD., og derfor ikke indlæser ældre indlæg. Når man klikker på funktionen, vil man få mulighed for at sætte søgningen op. Evt. kan man bare sætte den til 6 mdr., så skulle der være nok at kigge på.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf buddig » 28. jul 2012, 12:06

buddig skrev:...Det lyder lidt avanceret med at redigere i /etc/hosts/ :)
Kan man ikke bare skrive http://31.192.231.5 i browseren for at komme ind på den nye side ?
// Henning

AJenbo skrev:Nej, på grund af søge optimering vil den sende dig til hoved siden.
Vil det sige, at det kun kan testes med en Linux maskine ?
og ikke på Mac, Windows eller Android ?
Jeg kunne godt tænke mig at teste på min Android tablet.
// Henning

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf NickyThomassen » 28. jul 2012, 12:15

Vores gode ven Wikipedia har faktisk en artikel til formålet (se under Location in the file system):
https://en.wikipedia.org/wiki/Hosts_%28file%29

Utroligt hvad man kan finde der :)
Jeg har ikke selv Windows og Mac, men jeg ved at omkring 50% af den trafik forummet har kommer fra Windows, så det ville være rigtig godt hvis en med Windows kunne bekræfte at det virker som det skal.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf Kurt Christensen » 28. jul 2012, 13:14

Nu på med W8 (fordi den har fucket min Wifi op i W7 :x )

hvad skal jeg så gøre for at komme på den Nye server?
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf Kurt Christensen » 28. jul 2012, 13:23

TitanusEramius skrev:Vores gode ven Wikipedia har faktisk en artikel til formålet (se under Location in the file system):
https://en.wikipedia.org/wiki/Hosts_%28file%29

Utroligt hvad man kan finde der :)
Jeg har ikke selv Windows og Mac, men jeg ved at omkring 50% af den trafik forummet har kommer fra Windows, så det ville være rigtig godt hvis en med Windows kunne bekræfte at det virker som det skal.


det ser for indviklet ud for mig :twisted:

sorry min windows kører elendig efter montage af W8 så jeg opgiver og hopper tilbage
Når lejligheden byder sig.

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf wangerin » 28. jul 2012, 13:34

Hvad med at sætte et alternativt hostnavn op midlertidigt til den nye server?

Så kan alle være med, uden at skulle ændre noget.

Jeg kan vups sætte dns for ubuntudanmark.wfz.dk op til at pege på den nye IP, så må vi se om serverfolket kan lave ændringerne på serveren.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf NickyThomassen » 28. jul 2012, 13:44

wangerin skrev:Hvad med at sætte et alternativt hostnavn op midlertidigt til den nye server?

Så kan alle være med, uden at skulle ændre noget.

Jeg kan vups sætte dns for ubuntudanmark.wfz.dk op til at pege på den nye IP, så må vi se om serverfolket kan lave ændringerne på serveren.

Det lyder som en rigtig god idé, men jeg kan ikke umiddelbart se hvilket ændringer jeg skulle lave. Burde det ikke bare virke?

wangerin
Indlæg: 82
Tilmeldt: 19. maj 2011, 13:01
IRC nickname: wangerin
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf wangerin » 28. jul 2012, 13:57

TitanusEramius skrev:
wangerin skrev:Hvad med at sætte et alternativt hostnavn op midlertidigt til den nye server?

Så kan alle være med, uden at skulle ændre noget.

Jeg kan vups sætte dns for ubuntudanmark.wfz.dk op til at pege på den nye IP, så må vi se om serverfolket kan lave ændringerne på serveren.

Det lyder som en rigtig god idé, men jeg kan ikke umiddelbart se hvilket ændringer jeg skulle lave. Burde det ikke bare virke?


dns er oprettet, så det burde virke om lidt.

Det der viderestilling til ubuntuudanmark.dk skal nok ændres til at det peger på ubuntuudanmark.wfz.dk, eller tror jeg ikke der er noget som skal ændres.

Jeg ved ikke om det lige et til at gøre, men må jeg foreslå at du midlertidigt ændrer baggrundsfarven til et eller andet gysseligt ( grøn / cyan / violet ) så det er nemt at se forskellen på den nye og gamle site? Men lidt held er det bare at ændre i en css-fil.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Hjælp os med at teste det nye forum på lørdag d. 28/7

Indlægaf NickyThomassen » 28. jul 2012, 14:52

wangerin skrev:Det der viderestilling til ubuntuudanmark.dk skal nok ændres til at det peger på ubuntuudanmark.wfz.dk, eller tror jeg ikke der er noget som skal ændres.

Jeg ved ikke om det lige et til at gøre, men må jeg foreslå at du midlertidigt ændrer baggrundsfarven til et eller andet gysseligt ( grøn / cyan / violet ) så det er nemt at se forskellen på den nye og gamle site? Men lidt held er det bare at ændre i en css-fil.

DNS-delen virker, men du har ret i at man bliver stilt om til ubuntudanmark.dk. Jeg kan desværre ikke løse det, men hvis det ikke er for stort et arbejde, så kan det være at Anders gør det når han ser tråden her.

Jeg har skrevet på forsiden, så det er til at se forskel :)

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster