skattefar tråden

Alt omkring ubuntudanmark.dk
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

skattefar tråden

Indlægaf thj01 » 17. jun 2012, 16:39

Til admins

angående : https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=16327&start=30

Jeg synes det havde været noget bedre om i havde slettet de dårlige indlæg og sendt dem en personlig skideballe og blandet alle os andre der faktisk godt kan finde ud af det udenfor.

Jeg synes det er meget dårligt at låse en tråd pga 2 der lige får reageret for hurtigt.

Øv - det var ellers en spændende tråd med masser af spændende indfaldsvinkler - og den slags låsninger vil bare medføre at tråden bliver selv-censureret i langt større grad før man lægger noget op.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: skattefar tråden

Indlægaf Christian.Arvai » 17. jun 2012, 20:50

Jeg skal nok tage spørgsmålet op med teamet. Men det bliver først i morgen, for jeg har set Le mans hele natten, og jeg er mere eller mindre på vej i seng nu :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: skattefar tråden

Indlægaf Nordsig » 17. jun 2012, 21:43

Jeg tænkte om en venlig henstilling i tråden om, at man debaterede sagligt i stedet måske mere var på sin plads.

Selvfølge er vi ikke alle enige her inde på forum'et og heldigvis. Jeg syntes det er godt at vi kan debatterer andet end lige Ubuntu, da det giver et billede af at vi ikke blot er "nørder" der kun sidder med hovedet inde i skærmen.

Jeg håber at vi fremover vil få saglige debatter og at vi alle blot holder for øje at holde bolden på egen banehalvdel, når man ytre sin mening om et emne.

Rigtig god aften til alle.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: skattefar tråden

Indlægaf Finn Bjerke » 18. jun 2012, 00:14

TIllad mig lige at indføje min glæde over dette forum, hyggelige hjælpsomme kloge folk. Så tåler vi vel at der falder en finke af panden ?
Kardemommeloven er en god ting.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: skattefar tråden

Indlægaf thj01 » 18. jun 2012, 08:43

@Finn

En rigtig god og væsentlig pointe.

Sådan er det når man har med engagerede mennesker og ildsjæle at gøre - og det bør der være plads til!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: skattefar tråden

Indlægaf laoshi » 18. jun 2012, 09:08

Tak for jeres indlæg. Vi sætter stor pris på at høre hvad I som forumbrugere mener, så det ikke kun bliver vores egne opfattelser af tingene som kommer i spil.
Vi vender snarest muligt tilbage med en afgørelse om den konkrete debattråd.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: skattefar tråden

Indlægaf Kurt Christensen » 18. jun 2012, 10:24

I skal så beslutte om i vil lade folk rase ude, have moderator på der skal sidde og vurdere hvem der har skylden for den dårlige tone og censurere denne, eller slette alle indlæg af dem der ikke kan enes.
hvis i vil have en mere bred profil kan i ikke undgå at der er nogen der ryger i totterne på hinanden.

personligt synes jeg ikke den lukkede tråd var så slem. men illustrerede fint at politiske emner hurtig komme i det røde felt, da nogen føler sig trådt over tæerne hvis man svarer tilbage i samme stil som dem selv. eller tillader sig at mene noget andet end det denne føler meget for.
mange gange raser temperamenterne dog ud efter noget tid når de løber tør for krudt.

direkte trusler om at man "vil gøre noget" på grund af uenighed er dog meget usmageligt og bør altid slettes.
eventuelt med et "redigere af hensyn til den gode tone" der er kun den ulempe ved det, at mange kan nå at læse det inden det bliver slettet.
Når lejligheden byder sig.

Jørgen L Sørensen
Indlæg: 54
Tilmeldt: 24. aug 2009, 19:02
Geografisk sted: Sønderborg

Re: skattefar tråden

Indlægaf Jørgen L Sørensen » 18. jun 2012, 16:25

thj01 skrev:Jeg synes det havde været noget bedre om i havde slettet de dårlige indlæg og sendt dem en personlig skideballe og blandet alle os andre der faktisk godt kan finde ud af det udenfor.


Det med at slette indlæg er nok noget administratorerne skal være varsomme med - ellers kører debatten nok ud på et andet sidespor, nemlig om det rimelige i censur :o

Det med en skideballe kan jeg tilslutte mig - og måske et gult kort.

Selv om det kortvarigt kan være underholdende at læse kommentarer på eb/nationen og lignende steder, er debatter i en ordentlig tone at foretrække.
mvh
Jørgen Linde Sørensen

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: skattefar tråden

Indlægaf NickyThomassen » 18. jun 2012, 17:02

Vi diskuterer stadig i moderatorgruppen, hvad den bedste kurs er, men jeg vil gerne understrege at censur er
myndigheders forhåndsgranskning af bøger og blade, radio- og tv-stof som betingelse for trykning og udsendelse.
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Danmarks_statsforfatning/censur

Så hvis, og jeg understreger hvis, vi vælger at fjerne et indlæg, så er det ikke censur, fordi det strider ikke imod nogen doktrin eller skal forhåndsgodkendes, men fordi det strider imod det adfærdskodeks, som alle brugere her skal overholde.

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: skattefar tråden

Indlægaf buddig » 18. jun 2012, 19:18

TitanusEramius skrev:Vi diskuterer stadig i moderatorgruppen, hvad den bedste kurs er...

Når I stadig diskuterer det, så betragter jeg som meget positivt.
Det positive er, at I ikke har haft brug for at "moderere" ret meget før nu.

Jeg har været aktiv i et helt andet forum gennem flere år, og fået modereret - slettet - flere af mine indlæg,
fordi admin, som ejer forumet, ikke altid syntes om mine kommentarer.
Jeg havde skrevet ca. 6000 indlæg ialt, men jeg skriver der ikke mere.
Det er der mange andre, der heller ikke gør, så fra at være meget populær, har det haft stor tilbagegang.

Og hvad vil jeg så fortælle med det?
Jeg vil fortælle, at moderatorernes og admins' holdninger og tolerance over for anderledes tænkende, har rigtig stor betydning for forumets popularitet.
I gør det rigtig godt, så det ser ikke ud til at kunne blive noget problem for os her.
Jeg synes at retningslinierne for brug af forumet er rigtig godt skrevet, og sammen med Code of Conduct synes jeg, det er et godt vurderingsgrundlag for moderatorer og admins.

Hvis vi alle fortsat tænker over, hvad vi bidrager med, i det indlæg vi lige har skrevet, inden vi trykker "Udfør",
så er den gode ånd her i forumet vist sikret for fremtiden. :)
// Henning

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: skattefar tråden

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2012, 08:59

Fortsæt endeligt med at skrive jeres holdninger. Vi kan godt bruge jeres input, da vi ikke er færdige med spørgsmålet :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: skattefar tråden

Indlægaf Finn Bjerke » 20. jun 2012, 09:56

Et PC teknisk problem kan føre til stor irritation nogle gange fortvivlelse, dette forum er med til at løse problemer på en måde og i et omfang som andre Ubuntu fora ikke magter. Tonen er venlig på en dansk måde og der er stor ekspertise og "legelyst" HVad folk mener politisk er ikke vigtigt, deter open source, der er vigtigt. Det er så en IT-politisk holdning, som giver os en fællesskabsfølelse. Måske vi bare skal holde os til Open source, kardemommeloven og "Ubuntu-ånden" ?

Off-topic er en fin ting, men ikke voldsom vigtig medmindre det handler om IT(politik) Censur og datasikerhed på internet er f.eks en vældig Ubuntu-relevant - det samme gælder "smartphones"

Herinde er der problemknusere som hjælper Ubuntu og brugere, det er vigtige end alt det andet, og niveauet af venlighed, forklaringsevne (vigtigt) og teknisk kunnemn er højt.
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: skattefar tråden

Indlægaf Kurt Christensen » 20. jun 2012, 12:58

meget enig med Finn Bjerke, selv om jeg holder at at diskutere på nettet, behøver det ikke være det samme på alle fora. så hvis man holder det til computere og internet-muligheder her er jeg tilfreds.

skulle i vælge at være mere brede vil det nok ikke afholde mig fra at blande mig hvis jeg har en anden mening :twisted:
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: skattefar tråden

Indlægaf lath » 20. jun 2012, 21:27

Som den anden part i tråden, hvor det mildt sagt løb af sporet, vil jeg nu også kommentere.

How to be me skrev:personligt synes jeg ikke den lukkede tråd var så slem. men illustrerede fint at politiske emner hurtig komme i det røde felt, da nogen føler sig trådt over tæerne hvis man svarer tilbage i samme stil som dem selv. eller tillader sig at mene noget andet end det denne føler meget for.
mange gange raser temperamenterne dog ud efter noget tid når de løber tør for krudt.

er jeg helt enig med "How to be me" i.
Politik kan være et ret giftigt emne at diskutere.

Efter mit sidste indlæg i tråden, fik et eller andet mig til at slukke for overvågning af tråden - der var noget der ikke var rigtig - og det var indrømmet - set i bakspejlet - at det var gået for alt for vidt.
For mit vedkommende synes jeg det var ok at lukke tråden - jeg indså også straks at jeg var på ude på et sidespor med det første indlæg fra en redaktør efter mit sidste indlæg i den tråd - et indlæg jeg læste dagen efter.

Jeg havde også set den her tråd startet op, men ville lige vente og se andre skrive først - fordi det nogen gange er det bare bedst lige at få nogen til at skrive /sige noget - bare for at få en anden vinkel på det skete - også selv om jeg på det tidspunkt havde indset at jeg har være med at føre tråden var kørt ud af et sidespor.

Desværre tænker man ikke altid så rationelt, især med politiske emner.

Altså kort fortalt: I har min uforbeholdne undskyldning, og jeg regner med at vi stadig kan skrive pænt til hinanden. :)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: skattefar tråden

Indlægaf Kurt Christensen » 20. jun 2012, 22:44

jeg kan forsøge at være mere diplomatisk, men det er svært da jeg færdes på steder med mere svulstig sprogbrug end her. og der trækkes blank ved første kontakt.
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster