Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Alt omkring ubuntudanmark.dk
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2010, 18:53

Hmm det lyder som om mange af dine problemer ligger uden for ubuntu.
En tar.gz er ikke en installation men bare en samliv filer, præcis som en .zip som du måske kender. Der er der dør ikke en bestemt måde at installere udenpå, her bør du nok sende en klage til den der distribuere deres software på den måde.
.rpm installationer virker til alle Linux systemer der overholder standarden, dog er .deb installationer bedst på ubuntu.

Med at installere den seneste udgave af open office vil jeg først forslå at du venter til den kommer med automatisk opdatering (hvis du stadig køre 9.04 skal du først opdatere til 9.10 og så til 10.04. Det kan du gøre fra system-administratiin-opdateringshandterin .
Alternativt kan du finde og benytte et ppa der opdatere OpenOffice til den seneste udgave for den version af ubuntu du bruger.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2010, 19:23

eitreach skrev:Mht. Tar.gz-filer, så er det ikke nødvendigt for langt de fleste brugere, da de fleste programmer kan installeres via software Center (hvilket er noget nemmere og mere sikkert end St søge efter exe-filer til Windows). Og findes set ikke i canonicals repositorier, kan man som regel finde er og tilføje. Tar.gz filer skal manuelt kompileres hovedsageligt, og Ja - det er bøvlet, hands Down.

Software Center kom nu først i 9.10, så det kender han nok ikke ;)

Men her er lige lidt om det http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=101#2


AJenbo skrev:Med at installere den seneste udgave af open office vil jeg først forslå at du venter til den kommer med automatisk opdatering (hvis du stadig køre 9.04 skal du først opdatere til 9.10 og så til 10.04.

Det er nok bedre at vente de ca 3 uger til 10.10 udkommer, og så lave en clean install med den udgave, ellers er det 3 gange opdatering i træk, hvilket er både tidskrævende og med risiko for at der går noget galt undervejs.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Stra » 21. sep 2010, 19:47

Ang brugervenligheden med Windows, havde jeg i dag "fornøjelsen" af at skulle tilslutte vores netværksprinter, som kører via TCP/IP, på en Vista-maskine.

Den kunne ikke finde en driver automatisk i driverbasen, (det er heller ikke alle printere i Ubuntu, der kan det).

Nå, men frem med Google og søge på printerdriver til Brotheren. Fint nok, der var en vejledning og en driver på Brothers solutionsside.

Så here goes: oprette mappe på c:\ - downloade - udpakke - følge vejledningen (som er på 16 trin i alt), for tilslut at få den tilsluttet!!!

På ubuntu er arbejdsgangen for samme printer: downloade driverpakken (.deb) - installer - tilføj printer.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf OldFart » 21. sep 2010, 19:58

Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows


JA
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf eitreach » 21. sep 2010, 20:41

christian.arvai skrev:Software Center kom nu først i 9.10, så det kender han nok ikke ;)

Men her er lige lidt om det http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... emid=101#2


Software Center er trods alt bare en genfødsel af Tilføj/Fjern, som har været der i evigheder - hvilket blot var en genfødsel af Synaptic, som har været der endnu længere. Man har kunne klik-installere sit skidt i Ubuntu i evigheder. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Jimmyfj » 21. sep 2010, 21:21

Så meget mere grund er der også til lige at få slået fast, at tar.gz-filer kun er tarballs og som sådan slet ikke noget man bør overveje som ny bruger af GNU/Linux, og det er lige meget hvilken distro vi taler om her.

Tar.gz filer kan sagtens indeholde fuldt funktionelle, vel fungerende programmer, hvilket dog hører til sjældenhederne. Jeg har selv afviklet Firefox fra en sådan tar-ball flere gange, uden at skulle installere det mindste af den grund. Så tar.gz kan altså ikke entydigt påstås at være arkiver indeholdende kildekode. Det forekommer, men er i dag mere undtagelsen end reglen. Og her er vi så nød til at kigge lidt nærmere på, hvad det egentligt er Ubuntu, og dermed Canonical har gjort for Linux:

Inden Ubuntu, altså før 2004 var det nemmeste Debian, når vi taler installation via dbl.klik. Debian udviklede Debian-installeren dpkg, eller Debian Pakage installer. APT kan vi også takke Debian-udviklerne for:

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Packaging_Tool

Ubuntu kan du betragte som en videreudvikling af Debian. Ubuntu bygger på Debian, men har bevæget sig meget længere frem end netop Debian, når vi taler brugervenlighed. Her er Ubuntu meget langt foran andre distros, Fedora og SuSE inkl.

Derfor vil jeg, personligt, råde alle nye brugere af Ubuntu til at nøjes med at kigge i de værktøjer Ubuntu stiller til rådighed gennem såvel APT-GET, Ubuntu Softwarecenter og Synaptic. Disse tre er de gængse metoder til installation af software/programmer under Ubuntu Linux. Tar.gz, tar.bz2 og hvad de ellers hedder bør man lade ligge til man føler sig tryg nok til at lære en ting og to omkring compiling af egne programmer.

Men vigtigst af alt er det at glemme alt om egne evner inden for MS Windows, lige meget hvor længe du har været med på "vognen" - Tingene fungerer anderledes i Linux end de gør i Windows, og det kan man lige så godt lære inden man kaster sig over Linux. Alt andet vil give én unødige problemer.

Specielt når vi taler om Ubuntu kan du glemme alt, du nogen sinde har lært om installation af programmer under Windows. Som ganske ny bruger kan du ikke bruge dine Windows-erfaringer til noget, for du har på forhånd ingen ide om hvad programmerne hedder, eller hvordan de installeres korrekt. Frem for alt er du ikke i nærheden af at vide, at programmer installeret gennem Softwarecenter, APT og Synaptic modtager automatiske opdateringer. Ej heller kan du vide, at f.eks. OpenOffice.org bliver opgraderet når du skifter version af Ubuntu fra f.eks. Ubuntu 9.10 til Ubuntu 10.04 - Hvorfor? Fordi du ikke er vant til at så store program-pakker er gratis, både at installere og at bruge. Den viden er vi nogle stykker som sidder med her på forum, men vi vidste det heller ikke alle sammen, før vi satte os ind i tingene.

Om du så er vokset aldrig så meget fra at bruge "kryptiske, bedagede kommandoer" i en terminal er vel, dybest set blot et spørgsmål om smag, og temperament. Selv er jeg meget glad for at bruge terminalen til alt som har med systemet at gøre. Du ønsker det så på en anden måde. Og så er det jo rigtig godt, at der er plads til os begge, trods den forskel, både på forum, og i den almene brug af systemet.

Og, forresten, hjertelig velkommen som ny bruger af Linux.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

cghansen2
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:07
IRC nickname: cgh

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf cghansen2 » 22. sep 2010, 21:18

Tak for svarene.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf thj01 » 23. sep 2010, 09:05

cghansen2 skrev:
Så svagheden ved Linux er paradoksalt nok forum som dette og lignende, hvor der sidder en masse hjælpsomme folk, der er dybt inde i Linux, og forsøger at give svar på selv det underligste problem.




Nu er jeg overbevist om det er en flame!


Man går heller ikke ind på WW (folkevogns) fora for at skælde ud over at ikke kompatible reservedele ikke fungerer - for så forøvrigt at sige at det fora er en svaghed. Det er UANSTÆNDIGT.

Undskyld at jeg ikke byder dig velkommen, men jeg er faktisk ret provokeret af du kommer med dine "modargumenter". Alle de argumenter du i øvrigt kan komme med er dette fora og dets brugere underordnet. Vi har

VALGT

at bruge Linux. Det er derfor vi er her. Nogle har valgt ud fra interesse og andre - som f.eks. mig har valgt fordi jeg på ingen måde GIDER windows, som har brugt flere af mine timer end Linux nogensinde har krævet af mig. Jeg har valgt Linux, pga friheden til at vælge, foragten overfor amerikans jura, der forpester hele multimedia og software markedet og fordi jeg grundlæggende ikke tror på at man kan eje ideer og fremgangsmåder (og både apple og MS brugere er påtvunget dennes lovgivnings betingelser).


Hvis du ser hjælpsomhed og massiv tidsforbrug som en svaghed, så fatter jeg ikke nogen gider byde dig velkommen - velkomsten kommer ikke herfra.

Som et absolut ikke bestemmende medlem af dette fora vil jeg næsten bede dig om at holde dig væk. For ikke om jeg gider bruge tid på en der ser min hjælpsomhed og de mange timer jeg har brugt at hjælpe mennesker som en svaghed.

Og til admin gruppen - på forhånd undskyld - men jeg mener hvert et ord jeg har skrevet!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf OldFart » 23. sep 2010, 09:50

thj01 skrev:
cghansen2 skrev:
Så svagheden ved Linux er paradoksalt nok forum som dette og lignende, hvor der sidder en masse hjælpsomme folk, der er dybt inde i Linux, og forsøger at give svar på selv det underligste problem.





Og til admin gruppen - på forhånd undskyld - men jeg mener hvert et ord jeg har skrevet!


Jeg syntes ikke du skal undskylde for et eneste komma, for det er faktisk temmeligt rammende :!:
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Rattus Norvegicus » 23. sep 2010, 12:40

thj01: Jeg synes bestemt heller ikke du skal undskylde noget som helst, for jeg er 120% enig med dig...

Jeg synes at cghansen2's profil skulle slettes øjeblikkeligt og hans ip adresse skulle blokeres på forummet, for at flame (ved ikke om det er noget der benyttes her på forum?), for flaming er nok en af de mest provokerende adfærdsmønstre på internettet.

Get a life, siger jeg bare.
Hilsen Kenny

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf laoshi » 23. sep 2010, 13:01

Det sker med mellemrum at der kommer ivrige - og undetiden også ophedede - diskussioner her i forum. Det er som det skal være, og det kan vi allesammen lære noget af. Det sker også at red. og adm. må gå ind og moderere med venlige henstillinger til at holde en ordentlig tone, enten med indlæg i de pågældende tråde eller via pb'er. Men direkte banning er noget vi kun træder til når der er tale om spam(bots), og det er ikke et middel vi ville bryde os om at tage i brug.

Lad mig sige det på den måde, at folk der er meldt ind i forum så vidt muligt skal have så kvalificeret hjælp til konkrete problemer som andre brugere kan yde. Man kan ikke kræve at få hjælp, og man kan ikke presses til at hjælpe. Så er der et problem som man af den ene eller den anden grund ikke kan eller vil hjælpe med, så må man afstå fra at gøre det.

cghansen2 har rejst nogle enkelte konkrete problemer, og dem er der blevet svaret på. Han er så også kommet med nogle meninger om linux, som er blevet tilbagevist. Har han haft til hensigt til at sætte en flame-war i gang, så er det bedste svar herpå at ignorere maddingen i stedet for at bide på krogen. Der skal nu engang (mindst) to parter til at sætte tingene i brand - og kaster nogen benzin på bålet, så er det bedste svar at bruge kulsyreslukkeren. Det fjerner ilten fra forbrændingen. Med andre ord: bevar fatningen, besvar ikke skældsord med fornærmelser. Svar sagligt eller lad være med at svare.

Jeg vil henstille til at denne tråd hermed får lov til at dø hen. De problemer som er rejst i den er efter redaktørernes mening blevet besvaret eller allerede uddebatterede .
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Jønse

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Jønse » 23. sep 2010, 16:30

laoshi skrev:Det sker med mellemrum at der kommer ivrige - og undetiden også ophedede - diskussioner her i forum. Det er som det skal være, og det kan vi allesammen lære noget af. Det sker også at red. og adm. må gå ind og moderere med venlige henstillinger til at holde en ordentlig tone, enten med indlæg i de pågældende tråde eller via pb'er. Men direkte banning er noget vi kun træder til når der er tale om spam(bots), og det er ikke et middel vi ville bryde os om at tage i brug.

Lad mig sige det på den måde, at folk der er meldt ind i forum så vidt muligt skal have så kvalificeret hjælp til konkrete problemer som andre brugere kan yde. Man kan ikke kræve at få hjælp, og man kan ikke presses til at hjælpe. Så er der et problem som man af den ene eller den anden grund ikke kan eller vil hjælpe med, så må man afstå fra at gøre det.

cghansen2 har rejst nogle enkelte konkrete problemer, og dem er der blevet svaret på. Han er så også kommet med nogle meninger om linux, som er blevet tilbagevist. Har han haft til hensigt til at sætte en flame-war i gang, så er det bedste svar herpå at ignorere maddingen i stedet for at bide på krogen. Der skal nu engang (mindst) to parter til at sætte tingene i brand - og kaster nogen benzin på bålet, så er det bedste svar at bruge kulsyreslukkeren. Det fjerner ilten fra forbrændingen. Med andre ord: bevar fatningen, besvar ikke skældsord med fornærmelser. Svar sagligt eller lad være med at svare.

Jeg vil henstille til at denne tråd hermed får lov til at dø hen. De problemer som er rejst i den er efter redaktørernes mening blevet besvaret eller allerede uddebatterede .


Det er den slags svar som gør dette forum til noget særligt!! :P :P

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Christian.Arvai » 23. sep 2010, 16:48

Make peace not war :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

OldFart
Indlæg: 158
Tilmeldt: 21. mar 2008, 09:13
IRC nickname: Oldfart
Geografisk sted: Haslev

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf OldFart » 23. sep 2010, 18:46

christian.arvai skrev:Make peace not war :D


http://www.youtube.com/watch?v=dpBlMmGhNF0
VH
/Lars [Som altid markerer sine forespørgsler som "løst" - Når de er løst]

"Vi to vi ku køb' ti sko
men vi ka kun få to på
vi tre vi ku hejs’ ti flag
men vi blev kun født én dag"

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Jimmyfj » 23. sep 2010, 20:09

Delvist enig med admin-gruppen. Men også kun delvist.

Jeg forstår fuldt ud thj01, og mener heller ikke, han skal stille med nogen form for undskyldning. Og med hensyn til laoshi's henstilling kan jeg, igen, kun erklære mig delvist enig - Det tjener ikke noget formål at gribe lorten i luften, og så sende den videre. Men cghansen2 har givet bolden op på en indiskutabel svinsk måde ved at erklære forum her som det egentlige problem. Og hvem griner egentlig af hvém? Sidder du og griner på samme måde som cghansen2, fordi hans IQ øjensynligt ikke kan rumme begrebet hjælpsomhed, næstekærlighed og frivillighed? Hvém af jer leer så bedst?

For mig at se rejser laoshi's henstilling det spørgsmål, om CoC kræver, at man altid vender den anden kind til, eller har man ret til at påpege en direkte forkastelig adfærd, som CoC også er vores garanti for ikke forekommer på forum i al almindelighed?

Når alt kommer til alt. Tjener tråden her så ikke som en "advarsel" til andre, som skulle sidde med en syg lyst til at flame forum, om at vi holder sammen på forum? Og ér det nu også en direkte svaghed at vise, at under angreb rykker man sammen og forsvare det, man virkelig tror på?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster