Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Alt omkring ubuntudanmark.dk
cghansen2
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:07
IRC nickname: cgh

Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf cghansen2 » 20. sep 2010, 22:22

Har brugt Ubuntu 9.04 et års tid.
Til brug på nettet er det rigtig fint.
Open office er super godt.

Men vil man installere et program der ikke lige findes via Synaptic, ja så viser det sin enorme svaghed i forhold til Microsoft/Apple.
Der er grænsende til det umulige.
(Har været med siden DOS 3, så det med kommandoer på en skærm er ikke så fremmed)
Enten er der ingen vejledning, og så er man lost.
Ellers så findes der i diverse forum et eller andet tips, der kan kopieres og sættes ind i Terminalen.
Det kan nogen gange virke.
Med de gamle DOS kommandoer fandtes der en ret omfattende og ganske klar hjælpe funktion.
Findes det i Ubuntu/Linux?? Såvidt jeg kan se er svaret nej.
Et program(SIMetrix) skal installeres fra /usr/local, men der kan man ikke lige kopiere noget til.
Krusader virker i hvert fald ikke.
Desuden er der visse problemer der kun fungere tilfredsstillende med særlige Linux varianter (Mathematica)
I Windows/Apple dobbeltklikker du, ja og så virker det.

Så kan Ubuntu egentlig bruges til andet en internet??
Da Open Office findes til Windows er svaret desværre nærmest nej.

Til surfing godt, alt andet er det noget møg, simpelthen for bøvlet.

cghansen2

Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Rattus Norvegicus » 20. sep 2010, 22:46

Det er et svært spørgsmål at svare på, for det rigtige svar afhænger helt bestemt af hvad man bruger sin computer til.

Jeg kan kun tale for mig selv og for mit vedkommende er windåsen næsten uddød, og det eneste jeg desværre stadig har brug for af Windåseprogrammer er programmer til at lave dvd'er med og en sjælden gang et par 3d spil, som ikke kan køre gennem Wine.

Selve redigering og konvertering af videoklip bruger jeg udelukkende Linuxprogrammer, og til netop pga. internettet er Linux langt bedre end Windåsen pga. den større sikkerhed omkring virus og malware.

Jeg har da haft nogle småproblemer med mine Ubuntu installationer siden jeg hoppede på vognen med 8.10 i februar sidste år, men problemerne er altid blevet løst inden for meget få dage enten via hjælp fra de mange yderst kompetente og frivillige supportere her på forummet eller via lidt søgninger på Google, men da jeg kørte Windåse fandt jeg kun sjældent løsninger på mine problemer og problemer havde jeg flere af på 1 år end jeg hidtil har haft med Ubuntu.

Jeg har faktisk lige slettet min XP dualboot i fredags, da de Windåse-programmer jeg desværre ikke kan undværre heldigvis kan køre i XP gennem VirtualBox.

Sjovt nok har jeg i mange år brokket mig over mine Windåse installationer, da de altid har været ustabile og crashede i tide og utide, hvilket har ført til masser af verbale udbrud over Bill Gates og hans lorteprodukt, men jeg var flere år om at springe på Linux vognen med Ubuntu, da jeg altid har troet at Linux kun var for hardcore computernørder, men til sidst tog jeg mig sammen og gav det en chance, og jeg har aldrig fortrudt mit valg :P

Jeg tror også at den dag spilproducenterne begynder at lave spil der fungerer out of the box i Linux, så vil Windåsen også begynde at tabe terræn, for der er RIGTIGT mange der ikke vil skifte over da de er afhængige af deres PC spil, og der er mange som ikke gider at dualboote...
Hilsen Kenny

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf thomasjohansen » 20. sep 2010, 23:11

hvis du vil køre et program som ikke er i en kilde, så er det i 90% af tilfældende fordi programmet ikke er lavet færdigt.

Det eneste jeg savner i forhold til windows er at det er sværere at installere den nyeste version af et program, uden at lave lidt rod i sin pc.



Men nøj hvor jeg nyder at jeg bare kan skrive sudo apt-get install og fri for at skulle ud og finde programmet, vælge download, vælge kør, klikke 5 gange på næste osv.
Og det beste af det hele, den samlet automatiske opdatering af alt hvad der ligger på pc'en, det er det rene guld.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Jimmyfj » 20. sep 2010, 23:48

cghansen2

Det er dit første indlæg, så jeg skal nok være lidt flink ved dig.

Jeg er så en af dem, der har været med siden MS DOS 3.30 og Windows 3.x - Og ér der noget, som er "bøwlet", som du kalder det, så er det at man manuelt skal ind og stille HiMem via config.sys. Autoexec.bat, egentlig en god form for batch-programmering, men absolut ubrugelig til andet end meget primitive formål. Puha. I guder, hvor skulle man da brænde sin tid unødvendigt af hver gang Windows gik ned, hvilket den ret ofte gør.

Jeg er også en af dem, som kender de gamle DOS-kommandoer, og starter du en kommando-prompt, eller hvad den nu hedder i dag, og skriver: "dir /a" så vil du erfare, at filerne MSDOS.sys, IO.sys og Command.com STADIG er at finde i Windows. Også i Windows 7. Så kom lige og fortæl mig igen, at DOS er død.

Med hensyn til Ubuntu, så er du omkring et år bagud i forhold til vi andre. 1½ år i forhold til mig, da jeg sidder og svare dig fra en Ubuntu 10.10 Beta, som først bliver officielt udgivet den 10 oktober 2010. Det er i hver fald ikke noget, du oplever under Windows. Specielt ikke når du tænker på, at jeg har været med på Maverick Meerkat a.k.a. Ubuntu 10.10 siden Alpha 1 for små fem måneder siden.

Din "kritik" af Ubuntu giver jeg heller ikke meget for. Vi er rigtig mange, som udelukkende bruger Ubuntu til ALT det vi bruger computer til. Jeg selv laver film og videoer på den. Lige som jeg også brænder alle mine dvd'er og cd'er på Ubuntu. Tekstbehandling, DeskTop Publishing foregår alt sammen gennem OpenOffice, GIMP, Inkskape eller Skencil. Video og musik afspilning foregår enten via VLC eller Dragon-Player. Jeg bruger ingen anti-virus-programmer, ingen firewall (er indbygget i min router) og har absolut intet at klage over med hensyn til den frihed Linux giver mig.

Så gør dig selv, og alle vi andre en rigtig stor tjeneste og læg dobbelt-klikket-starter-alt på en hylde så langt borte, at du ikke finder det nogen sinde igen.

Dubble-click-to-install
"This will install ZXZXZX.exe on your computer - Are you sure you want to continue?"
"I'm sure" (Klikker samtidig på OK-Knappen)
"BUUM - I'm a virus and have now formated your disk drive C:\ - Have a nice day, dude!"
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2010, 00:12

Lad nu bare den stakkels lille trold leve i sin Windowsverden, og brug i stedet for tiden på at hjælpe folk, der reelt er interesseret i at bruge Ubuntu ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2010, 04:18

Ved ikke lige hvilket programmer du har forsøgt at installere, men hvis man henter en installation i .deb format så er det dobelt klik og et og et klik på installer, hvilket er simpelt efter min mening.
Har du hentet noget hvor der ikke har været lavet en installation til så er der ofte besværligt at installere hvadenten du er på Mac win eller Lin.
Jeg har så kun været med siden dos 5 men en væsentlig ting du skal være opmærksom på med at du kunne kopiere filer over det hele i dos men ikke kan i Linux er at linux faktisk har sikker hed. Det betyder så at du skal lave en administrator handling ved at skrive sudo før sin kommando hvis du vil lave noget en normal bruger ikke bør gøre. Det er jo så også et godt tegn på at det ikke er et problem med det system du bruger, men det program du prøver at installere.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf lath » 21. sep 2010, 05:41

@cghansen2

Først:

Trold!

og så:

Sæt dig ind i tingene før du udtaler dig om dem.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf laoshi » 21. sep 2010, 08:04

Velkommen til forum. Det var interessant at læse dit indlæg, cghansen2. Min første tanke var, at du har nogle konkrete problemer som du har brug for support til at få løst. Dem er du velkommen til at oprette separate tråde om, så må vi se hvad der kan gøres. Jeg kan se at du under alle omstændigheder har brug for at lære systemet lidt bedre at kende, og det kræver selvfølgelig at du er indstillet på at gøre det.

Der hvor det især går galt for dig er på det punkt hvor du generaliserer ud fra dine egne få og ukomplette erfaringer. Det er en fejl som vi alle kan gøre. Men din udgave af det var nu ret ufrivilligt morsomt. Da jeg kom til
cghansen2 skrev:Så kan Ubuntu egentlig bruges til andet en internet??
Da Open Office findes til Windows er svaret desværre nærmest nej.
Til surfing godt, alt andet er det noget møg, simpelthen for bøvlet.


så blev mit smil blev så bredt at det gik næsten fra øre til øre. Det var da noget af en udmelding. Især når man tager i betragtning at ud over millioner af private brugere, så er der en del af de helt store operatører som er lodret uenige med dig.

Uden at søge efter yderligere oplysninger tænkte jeg på at flg. i hvert fald kører linux (flere af dem faktisk Ubuntu):

[*] Google
[*] Amazon
[*] Politiet i Frankrig
[*] Det tyske udenrigsministerium

og at en succesfilm som "Avatar" er lavet ved hjælp af linux.

Så det kunne måske indikere at du ikke har helt ret i din dom. Men som sagt, hvis du gerne vil lære mere, så opret nogle konkrete spørgsmål i de rette underfora. Men den diskussion som du lægger op til er - som du også kan se på de tidligere svar i tråden - mildt sagt en død sild.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf thj01 » 21. sep 2010, 09:41

Dette afsnit har en helt forkert overskrift

Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows


Den burde være


Har Windows en fremtid sammenlignet med Ubuntu/Liniux?



For mig at se er dette næsten et "flame" indlæg. Jeg gad ikke bruge 2 sekunder på Ubuntu, hvis det ikke opfyldte mine krav til en computer. Vi er flere herinde der har smidt timer i at få det til at fungere. Ikke fordi vi er giganørder, men fordi vi var trætte af et system hvor det eneste man kunne gøre var at geninstallere (Ja det er windows ultimative løsningsmodel)

Ydermere bryder jeg mig ikke om ideen omlukket software og hvorfor? : læs min artikel på Freedomnotbeer.dk


Det drejer sig om et valg - ikke om hvad der er "rigtigt" eller "let".


Jeg mener personligt ikke at windows har en fremtid - for det er kun mere af det samme - og det er ikke godt nok
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf eitreach » 21. sep 2010, 15:24

Well, vi kan jo se hvad der er sket på mobilmarkedet, mht. Windows.. De er lige blevet overhalet af Android, som er Linux-baseret.

Så det er i bund og grund bare et spørgsmål om at få systemet ud til brugerne - hvilket Google har gjort, hvilket Nokia og Intel nu også er igang med at gøre, med Maemo opg MeeGo.

Så jo, bestemt. Linux har en fremtid, også i samme grad som Windows har. :)

Og skal vi så ikke lige holde kammertonen, så vores nye bruger kan føle sig velkommen?
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf laoshi » 21. sep 2010, 15:38

cghansen2 skrev:Med de gamle DOS kommandoer fandtes der en ret omfattende og ganske klar hjælpe funktion.
Findes det i Ubuntu/Linux?? Såvidt jeg kan se er svaret nej.


For nu at komme tilbage til et af dine konkrete spørgsmål: svaret er jo!

Hvis du vil vide mere om bash (kommando-shellen), så skriver du flg. kommando i terminalen

Kode: Vælg alt

man bash

Skriver du kort og godt

Kode: Vælg alt

help

så får du en liste over samtlige indbyggede kommandoer i bash
Hvis du vil have hjælp til en bestemt kommando, f.eks. chmod , så skriver du

Kode: Vælg alt

man -k chmod
og så får du at vide hvad den kan bruges til.
Simplere kan det næsten ikke være.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf Christian.Arvai » 21. sep 2010, 15:45

Et program(SIMetrix) skal installeres fra /usr/local, men der kan man ikke lige kopiere noget til.

Nej, for /usr/local kræver rootbeføjelser, men hvis du starter op via programmer>tilbehør>terminal og skriver :

Kode: Vælg alt

gksudo nautilus

Kan du uden problemer kopiere filen ind under filsystem/usr/local.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

cghansen2
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:07
IRC nickname: cgh

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf cghansen2 » 21. sep 2010, 18:21

Tak for besvarelserne.
1: Jeg ved godt at Linux benyttes af en lang række firmaer rundt omkring. (Mathematica som jeg er ret glad for er så
vidt jeg ved udviklet på en Linux platform.
2: At installere Ubuntu er en fornøjelse sammenlignet med Windows. Ubuntu fungere umiddelbart, omend der vist ikke
er nogen forklaring undervejs til hvordan jeg installere det på en af mig forudbestemt partition.
Lykkedes med Trial and error.
3: En del programmer er absolut på højde med Windows, kan godt lide GIMP, omend jeg stadig mest er til Photoshop.
BibbleLabs billedprogram fungere fint, og er nemt at installere.
4: Kan godt lide ideen om et åbent system. (Har derfor definitivt fravalgt Apple)
5: Benytter Ubuntu til internet, netbank osv, intet bøvl med antivirus osv.
6: Starter meget hurtigt op sammenlignet med Windows, gaaab
7: Fint med de automatiske opdateringer.
Alt sammen vældig godt.

MEN hvordan installere en tar.gz fil? Eller installere den seneste open office pakke??
Er det meningen at jeg selv skal compilere programmet??
Nogen gange findes der en eller anden vejledning på nettet, nogen gange er der beskrivelse af en anden version af Ubuntu.
Undertiden skal der ret mange krumspring til.
Hvad er formålet med den syndflod af Linux varianter??

Til de de mener Linux vinder:
Og hvordan var det lige med succes'en på de små netbooks. Den er vist udeblevet.
De slæber stadig videre med Windows, fordi Linux har en barriere men er den nødvendig.

I PC'ens barndom med DOS og senere windows, kunne jeg bruge meget tid på at få det til at virke.
Men der er jeg bare vokset fra, nu skal computeren bare virke!! Jeg har computeren, fordi den er en platform for noget software jeg vil benytte, ikke fordi jeg gider sidde og rode med underlige kommandoer.

Så svagheden ved Linux er paradoksalt nok forum som dette og lignende, hvor der sidder en masse hjælpsomme folk, der er dybt inde i Linux, og forsøger at give svar på selv det underligste problem.

Men det er der bare mange der ikke kan/vil/gider bruge tid på.

Så M$ skal nok klare sig.

Med mindre Linux får taget det sidste skridt omkring brugervenlighed.

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf laoshi » 21. sep 2010, 18:41

Se, det var jo en reel snak. Og for de fleste af os handler det lige præcis om at vi gerne vil have systemet til at opføre sig så vi kan bruge det. Det meste kommer i Ubuntu med nogle standardopsætninger som er rigtig gode, men dem kan man så ret let tilrette, så systemet bliver endnu mere produktivt.

Med mindre Linux får taget det sidste skridt omkring brugervenlighed.

Det sidste skridt tror jeg aldrig bliver taget. Der kan altid gøres mere. Men hvis du prøver at opgradere til 10.04 vil du opdage hvor meget der er sket siden 9.04 og 9.10. Og 10.10 er allerede langt videre, selv om vi kun er nået til en beta-udgave. Og lige præcis omkring programinstallation, opdatering og sikkerhed kunne det ikke være meget lettere. Men det er så til gengæld noget af det der er sværest at overbevise folk om, når de har års windows-vaner på rygraden og i fingrene. At lære at bruge Ubuntu er efter min mening i højere grad et spørgsmål og aflæring end om indlæring.

Dine spm. om tar.gz mm. gør du bedst i at oprette en ny tråd med, så det hele ikke bliver kørt sammen i én pærevælling.

PS.: et par hints til brugervenligheden og produktiviteten finder du her https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=7945
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Har Ubuntu/Liniux en fremtid sammenlignet med Windows

Indlægaf eitreach » 21. sep 2010, 18:43

Mht. Tar.gz-filer, så er det ikke nødvendigt for langt de fleste brugere, da de fleste programmer kan installeres via software Center (hvilket er noget nemmere og mere sikkert end St søge efter exe-filer til Windows). Og findes set ikke i canonicals repositorier, kan man som regel finde er og tilføje. Tar.gz filer skal manuelt kompileres hovedsageligt, og Ja - det er bøvlet, hands Down.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster